Vad är grejen med kokosfett?
Hej!
Jag är ny här inne på sidan och har upptäckt att många skriver om att de använder kokosfett till det mesta, tillochmed i kaffet.. Vad är grejen med kokosfett?
Går man ner snabbare av att äta det?
Svara gärna! =)
Här har du en länk om kokosfettets fördelar. I denna text står det om en speciell sort, men många tror att det inte spelar någon roll om man äter ekologiskt färskpressat eller det vanliga från affären. JAG tror att kokosfett är nyttigt oavsett, men att det ekologiska är nyttigare.
Kokosfett ökar förbränningen tack vare att det är lätt för kroppen att bryta ner, jag lyckades lämna en viktplatå genom att se till att nästan allt fett kom från kokos.
det låter ju lovande :) hur mkt åt du då varje dag? vilken sort rekommenderar du?

Kokosfett består mest utav MCT.. medellånga fettsyror.. vilka tas upp snabbt till blodet och kan direkt användas som energi.. det lagras inte lika lätt som långa fettsyror!
Laurinsyran som är största beståndsdelen är rikligt förekommande i modersmjölk, den är antibakteriell, antifungural och kaprylsyran gynnar de goda mjölksyrabakterierna i tarmen!
Den tål höga temperaturer, den innehåller inga kolhydrater, den tål lagring i rumstemperatur!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 Se denna tråd.
Jaus:
Funkar det vanliga silverpaketet också tror du? (Eller ska man ha den dyrare/bättre varianten?)
Går din viktnedgång lika bra nu när du inte bara äter kyckling (och kokosfett) längre?
Är vanlig kokosmjölk lika effektivt som kokosfettet från paket?
kokos fett är efektivare, silverpaketet borde funka lika bra, man blir varm av det i början.

Kokosmjölk kan inte jämföras med kokosfett. Titta på näringsinnehållet så ser du. Kokosmjölken innehåller en hel del kolhydrater och inte så mycket fett. Kokosfett är rent fett.
Aniara4 kollade på kokosmjölk här om dagen, de vi har i vår butik innehåller en 1g kolhydrater / 100g
och en annan 3 g / 100g
Så mycket håller jag inte alls med om.
#9 Nej men det mesta i kokosmjölken är ju faktiskt vatten! Kokosfett är däremot 100% fett.
Kokosmjölk med 1g kolhydrater har bättre fett/kolhydrat kvot än vispgrädde och har inte mjölkproteinets insulinhöjande effekt.

#11 Ja, men nu jämförde vi inte med vispgrädde utan med kokosfett.
#12 Jag vet. Ville bara visa att det inte är något fel på att använda kokosmjölk i matlagning.

Nej, det är det inte, men jag svarade på frågan i #6, "Är vanlig kokosmjölk lika effektivt som kokosfettet från paket?" Och då är svaret förstås nej!
varför skall allt annat smör/fett utebli när man äter kokosfett? läste att det ger bättre effekt då. alltså då ska man skippa det "vanliga" smöret och bara köra med kf?
#15 Kroppen kan ha lättare att förbränna kokosfett än smör då det är kortare kedjor men det är bara en teori… Eftersom vi inte ska äta för mycket fett så blir det ju effektivare att bara äta kokosfett om det nu har effekt i kroppen…
#15 Man kan äta annat fett också men att bara äta kokosfett är effektivare har jag märkt. Vet inte om denna historia stämmer, men jag läste att några bönder i USA försökte göda upp kor genom att ge dem massor av kokosfett inför slakten, men de blev förvånade när de istället blev smalare.