Rött vin eller vitt vin?
Jag har läst en massa om att det är helt ok att dricka ett el. två glas vin på helgen t.ex., och att det bara är nyttigt. Jag har dock inte kunnat se om det är lika ok med vitt som med rött vin.
Eftersom jag inte tål rött vin så dricker jag bara vitt, men har hört att rött vin är bättre för diabetiker och att de skall undvika vitt vin… och undrar därför om samma sak gäller när man går på LCHF?
Någon som vet?
Jag tror det beror på hur söta de är. Rödvin innehåller nog generellt mindre socker (om man inte får tag på sött rött vin i Ryssland som jag en gång. Okryddad kall glögg. HU!)
Så ju torrare ju bättre…

När jag dricker så dricker jag torrt vitt vin eller kanske whisky.
ibland vill jag ha grogg och då tar jag sprit blandat med smaksatt bubbelvatten.
tror att rött torrt vin går precis lika bra, men jag dricker inte rött vin för då blir jag så konstig i huvudet. Tung och olustig på något vis.

Jag kan dricka ett par glas rött vin eller en whiskey utan att bli påverkad av sockersug efter det. Men, dricker jag mer än så, och då spelar det ingen roll om det är vin eller ren sprit, så får jag sockersug dagen efter.
Har läst att när levern bryter ner alkohol så avstannar dess produktion av glukos. Min privata teori är då följande. Många som dricker blir "fyllehungriga". Dricker man öl eller söta drinkar så är det förklarigt då insulinproduktionen ökar av det höga blodsockret det ger och efter det sänkt blodsocker igen med hunger eller nytt sug som följd. Ren sprit däremot höjer inte blodsockret men då levern då inte producerar glukos så blir följden även här lågt blodsocker med sug och hunger som följd även här.
Jag har alltså problem med sug efter att ha druckit oavsett vad jag dricker. Men små mängder går som sagt bra.
OBS, detta är min högst personliga teori och jag har inga belägg för det.
Kommentera gärna om ni tycker att det låter tokigt.

För min del blir det endast vitt vin och ev någon wiskey. Rött vin gör att jag spyr senare på kvällen och blir bakis som sjutton!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag brukar köra rött, vitt eller whiskey. Nu, efter fem måneder med LCHF, blir jag aldrig bakis. De första månaderna var det dock det omvända och det blev många samtal med toaletten. Tyvärr så sväller jag upp av alkohol, vilket märks tydligt nu efter tre veckors semester (har i övrigt ätit exemplariskt under semestern). Dags att köra några vita veckor och bli av med alkoholsvullnaden. =/
Vispop, jag kan verifiera att alkohol sänker blodsockret genom egen erfarenhet. Efter en rejält genomfestad natt så var det omöjligt att kvickna till på morgonen. Jag var halvt medvetskös och illamående trots alla möjliga knep att vakna upp. Till slut fick jag i mig lite flingor med mjölk och socker och blev genast pigg som genom ett trollslag.

Tittade på www.slv.se och enligt dem ser det ut så här:
Vitt vin torrt, 12 vol %: 0,4 g kolhydrater/100 g vin
Vitt vin sött 13,5 vol %: 5,9 g kolhydrater/100 g vin
Vitt vin el rhenvin 10 vol. %:3,8 g kolhydrater/100 g vin
Rödvin 12 vol %: 0,8 g kolhydrater / 100 g vin
så ett torrt vitt vin skulle jag satsa på!

Tophondo, suveränt! Eftersom jag bara dricker torrt vitt vin så kan jag fortsätta som tidigare.
Har inte testat att festa sedan jag började med LCHF, men ett eller två glas har funkat utan varken baksmälla eller andra problem!
Om man går in på systembolagets hemsida, så kan man få exakt kolhydtratinnehåll i alla sorters vin, per 1000/ml, man anger alltså kolhydraterna per liter.
Det är bara att jämföra, SLVs uppgifter om 8 gram kolhydrat per liter stämmer dåligt med torra viner.
Hm… Jag kollade lite på systembolagets hemsida och där verkar det nog som att rödvin snarare innehåller 3 g kh per 100 g produkt :(
det jag har kollat på systembolagets sida så står antalet kolhydrater per liter inte per 100 g
ah, ok, tack sussilo! Då låter det ju genast bättre 
Hmm. Det finns ju röda viner med så lite som 3 g socker/l. Är det lika ok som ett vitt vin med samma sockerhalt?
Är det här förresten ok?
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=12174&Butik=0&SokStrangar=
Det innehåller mindre än 5 g socker/l.
Hej,
hittade en ett test om sockerinnehåll i 8 olika BiB; länk **[här:

Varför välja, ta ett av varje 

Jag har aldrig tidigare varit någon rödvins fantast, men efter att ha tröttnat på att inte få ta min "fredags drink" så har jag börjat experimentera.
Köper en ny sorts rödvin varje gång och börjar ny få en ganska bra idé om vad jag egentligen gillar.
Mitt eget tips är att inte vara en snåljåp, utan kanske lägga en tjuga eller två extra. Man kan säkert få tag i jättebilliga bra viner, men jag är inte kunnig nog för att hitta dom, så man har större chans att få tag i något vettigt om man lägger till lite extra.
#17 - har du några tips att dela med dig av?
//J

Om du vill ha något som är "lättdrucket" Gallos Zinfandel, inte många kronor på systemet. Samma med "chill out lakes"