Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2465 ggr
Katti
0

Två dagar i Stockholm

Jag har varit på konferens i Stockholm. Hade anmält specialkost LCHF innan (med en förklaring) och såg verkligen fram mot mat som någon annan hade lagat. Man snöar ju lätt in på vissa maträtter…

Första lunchen var det gös med några räkor på, smält smör samt sallad och potatis på borden. Jag sa till att jag skulle ha utan kolhydrater och hon kom tillbaka med en likadan tallrik som de andra fick men utan smör. -Nej nej smör vill jag ha! Så hon kom tillbaka med en precis likadan tallrik som de andra fick… Jag åt och var sur! Lika hungrig när jag reste mig som när jag kom Ledsen. De andra hade ju fått macka när vi kom och då fick jag ju ingenting, samt potatis och bröd till maten. På eftermiddagen fick de bulle och jag ingenting… Som tur var hade jag lite kvar av den fruskost jag åt på tåget så att jag kunde förstärka lunchen i efterhand. Det var mest grädde. Under eftermiddagen satt jag nästan och sov. Inte undra på det, det var ju inte mycket energi jag fått i mig under dagen. Jag klagade hos värdinnorna och de skulle ta det med köket. För säkerhets skull förtydligade jag vad jag ville ha och de skrev upp det. "En köttbit, grönsallad och någon fet sås".

På kvällen skulle de andra ut och äta på en italiensk restaurang. Jag gick själv till Max för jag vågade inte riskera ett misslyckande till. Har ingen lust att betala dyrt för något som ändå inte blir bra.

Nästa dag började med hotellfrukost. Det blev ägg, några ostskivor, smör, någon skinkbit, prinskorv och bacon med vatten till. Helt OK alltså!

Till lunch fick de andra pasta och kyckling. Jag frågade efter min mat utan kolhydrater och fick ett leende och "Varsågod, kyckling, bönsallad och sås". Jag gick och satte mig utan att varken lyssna eller titta så noga. Det var två rejäla kycklingbitar, gräddsås (hoppas jag!) och BÖNsallad bestående av bönor, majs, röd lök och morötter. Den såg förvisso jättegod ut men det var ju inget för mig. Jag åt vad jag kunde och bråkade inte med dem. Det var säkert en felskrivning eller missuppfattning. På kvällen när vi skulle åka hem till Linköping igen var tåget försenat. Jag var inte hemma förrän vid 21-tiden och hade då bara ätit en BabyBel-ost som jag hittade i min väska sedan lunchen. Puh, det är skönt att vara hemma kan jag säga Skrattande.

folke
0

Det är lite synd om dig !!! 

Det verkar som om man måste ha ett stort första hjälpen LCHF i ryggsäcken….. med massor av mat…

Men de förstår inte bättre….  

Jag ska försöka med att säga att jag är allergisk mot kolhydrater…

Nån som testat den varianten ??

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

DaMum
0

Oj, det där lät jobbigt! Och kränkande!

Jag har upptäckt att de som jobbar med mat, och borde kunna "allt" om hur maten är uppbygd, inte kan så mycket. Min yngsta dotter är glutenintolerant och man kan få de hiskligaste svar om man frågar om något är glutenfritt eller ej.

Vid ett tillfälle skulle vi äta kebabtallrik, och jag frågade på restaurangen om kebaben var glutenfri. "Ja, den är helt glutenfri, den innehåller bara mannagryn!" svarade kocken glatt.

Så jag tror tyvärr att det inte bara beror på felskrivning eller missförstånd, utan helt enkelt okunskap. De som arbetar som kockar har inte tillräcklig utbildning, eller så sov de under vissa lektioner…

dannil
0

Jag ska själv på en konferans i några dagar i mars och har skrivit att jag är allergisk mot socker, vetemjöl och stärkelse. Har också skrivit att jag vill ha ngn fet sås eller så. Får väl hoppas att detta ska räcka för att dom förstår. Men efter din incindent ska man kanske gardera sig med provianter.

Margareta
0

Okunskap är rätta ordet och fettskrämd är lösningen på det mesta.

Jag brukar säga att jag inte tål stärkelse och får sen förklara en lång stund vad jag kan äta. Det är bättre än att säga vad jag INTE kan äta.

En kollega på mitt jobb har helt fattat vad jag äter och har flera gånger lyckats beställa på olika konferenser mat som varit helt ok nästintill perfekt. En gång på Silja Line…

Då blir man gladare gladast!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Silja Lines smörgåsbord är ju inte speciellt illa!Räcka ut tungan

Margareta
0

#5 Fast vi åt lunch á la Carte i konferensdelen och sen middag av smörgåsbordet.

Tilda-T
0

Som kock kan jag säga att om man bara säger att man äter LCHF då finns det inte många kockar som verkligen vet vad det handlar om ,så man måste precisera mer och Margaretas beskrivning av allergierna som hon har är bra.

Att säga att man inte tål stärkelse i någon form och inte heller socker borde räcka som beskrivning av "allergin" !

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Margareta
0

Om jag beställer från kypare/kock… 

Jag säger att jag äter rent kött/fisk/fågel/ägg och alla såser utan redning (annars petar de i maizena).

Sen får de lägga på grönsaker och jag äter om det passar. Brukar fråga efter broccoli.

Jag ber om tex vitlökssmör, det är känt och ok, går inte det ber jag om bregott…

DaMum
0

Här får ni ett litet tankeexperiment.

Tänk er att jag av någon anledning ska äta "offentligt". Jag, som alltså är RIKSFET. Hur tror ni det skulle verka om jag bad att få så mycket fett som möjligt, men inga grönsaker?

Nu är detta inte aktuellt, men jag kan inte hjälpa, jag blir lite fnissig vid tanken…

Margareta
0

Jag förstår att Du blir fnissig - DaMum - eftersom jag blir det själv när jag smusslar med smör på jobbet. Grädden i kaffet däremot gömmer jag inte.
Jag säger att det är mindre laktos i den och att jag tål den bättre.

Sotlugg
0

Man kan ju fantisera om att en dag kommer när det är lika självklart att få LC-kost som man idag kan vara vegetarian.

Margareta
0

… eller glutenkänslig…

Mervi
0

Allt detta smusslandeFlört, varför? Jag vet att vissa tycket att allt fett vi stoppar i oss är osund, äckligt osv. Det är väl därför vi smusslar.

Men visst får man massa blickar när man som överviktig plockar till sig grädde, smör osv i affären. Min dotter tyckte det var jobbigt i början, idag bryr hon sig inte.

Margareta
0

I affären bryr jag mig inte ett dugg längre, men bland kollegor och även våra gäster, då smusslar jag…