Vad har hänt med coops mandlar?
Är det bara jag som sett att kolhydrathalten nästan tredubblats på coops mandlar?
Förpackningen ser exakt likadan ut och märket är detsamma.
Förut, för bara några månader sedan, var det 4,5 % kolhydrater i dessa mandlar, och eftersom mandlar innehåller otroligt mycket mineraler så brukar jag ta en näve då och då.
4.5 % är ju ändå acceptabelt om man inte överkonsumerar…
Men nu såg jag att det helt plötsligt blivit 12 % kolhydrater i samma sorts mandlar.
Inte mycket man kan göra åt egentligen, men det är frustrerande att veta att man ätit mycket mer kolhydrater än man trott och det är minst sagt förvirrrande att det plötsligt är mycket mer kolisar i samma vara!
Någon som också märkt detta eller som vet vad sjuttsingen förändringen kan bero på?
Man undrar ju liksom 
/c
kan det inte vara så enkelt att de skördas under olika tider på året och således innehåller mera eller intere kolhydrater?

Fast de har haft samma näringsvärde i flera år…
Fast det har dom ju helt plötsligt inte!
Och du blev förvånad över det?
Så hur vet du att dom inte ändrats under åtets gång?
Du läser väll inte innehållsförteckningen varge gång?
Eller så har dom bytt producent till förmån för bättre affärer.

Faktiskt så brukar jag checka några gånger per år för att se så att allt är som det brukar..Är väl lite överkontrollerande kanske 
Ja jag har också funderat på om det kan vara att de bytt mandelsort, för det finns väl olika sorter så vitt jag vet. Men de smakar och ser likadana ut. hm…
I en annan tråd skrev någon angående olika kolhydratssiffror på förpackningen jämfört med tabeller, att även producenterna troligen använder tabellvärden från olika databaser. Själv vet jag inte vad som är korrekt och jag tycker att det är förvirrande, minst sagt! Men om tabellteorin stämmer så har de kanske bara har bytt databas?
Det vore väl bra att skriva till coop och fråga?
Jag pratade med någon info tjej och enligt henne beror det lite på var det är odlat, när på året, hur bra/dålig jorden är, om ett livsmedel kanske har odlats fram i olika sorter/varianter, etc.. sen mäter dom under olika perioder och gör ett utslag på det som sen skrivs på innehållsförteckningen.
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Har det inte att göra med att vissa producenter skriver ut Kh MED fibrer och vissa utan? det kan skilja rätt mycket då ju.
Ja, isalu507 är inne på rätt spår - skillnaden i kh-halt handlar om huruvida de räknar in fibrer eller inte.
Tat lugnt - det är den lägre siffran som gäller!