Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 9832 ggr
Dame
0

Hur lite kolhydrater för ketos?

LCHF förordar väl ung 5% kolhydater av det totala energiintaget?

Om jag väljer att dricka ex Nutrilett så får jag per dag i mig 165 gr mat och då är 52 g kolhydater. Antalet kcal är knappt 557. Efter några dagar hamnar jag i ketos, då jag äter så lite kcal, eller? Kroppen måste ju börja bränna fett för att få energri då jag tillför så lite.

Om jag äter LCHF kanske jag får i mig 20 gr kolhyhdater per dag, men äter 1800 kcal och hamnar även här i ketos.

Om någon påstår att gränsen går vid 50 gr kolhydater per dag, oavsett antal kcal för övrigt, för att hamna i ketos (om man väger 73 kg) har den personen rätt?

Om jag under en dag äter enbart kolhydater (ja kan väl bli svårt men ex cornflakes) för ca 600 kcal, hamnar jag i ketos då?

Wtn3
0

Ketos hamnar du i när du inte äter tillräckligt med kolhydrater för att kroppen ska kunna drivas, om man uppnår det genom svält (pulver) eller kolhydrateliminering (Atkins, GI-Noll, LCHF) spelar ingen roll, tillståndet inträder ändå. Exakt på grammet hur mycket kolhydrater kroppen behöver för att kunna driva glukosberoende celler vet jag inte om det finns några säkra mått på, har sett en del mena att det är 50, andra 100, och en del säger att det inte finns en magisk siffra utan att fler faktorer är inblandade. Äter du 600 kcal rena kolhydrater (150 gram) tror jag dock inte att man hamnar i ketos.

Dame
0

Då blir det följdfrågor;-)

Inom LCHF så verkar ju 20 g kolhydatar vara ett riktmärke för att kunna gå ner i vikt. Men om jag äter 50 g, hamnar i ketos ochändå inte går ner då?

Har antalet kalorier ingen betydelse alls? Du lär ju gå ner i vikt om du endast äter 600 kcal bestående av kolhydarter Och du lär ju svälta….blir det inte ketos i kroppen då? Man förbrukar ju en del av de kalorierna direkt och sen måste ju kroppen ändå bränna av sin reserv för att få energi till det mest livsviktiga.

Jag förstår ju det hela när det gäller LCHF men just när det kommer till så litet kaloriintag.

Wtn3
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ketos innebär att kroppen drivs av fett ja, det är ingen garanti för viktnedgång, precis som att man inte måste vara i ketos för att gå ner i vikt.

Du måste självfallet äta mindre än du gör av med om du ska gå ner i vikt, oavsett vad du äter, men fördelen med LCHF är att om man håller nere kolhydraterna har kroppen bättre förutsättningar till att använda sina lager som energi, då kolhydrater hos sockerkänsligt folk med metabolt syndrom triggar högt insulinpåslag, vilket har följden att kroppen vill hålla kvar fettet i cellerna istället för att använda det som energi, så man blir väldigt hungrig, mår dåligt och kroppen drar ner på sin förbrukning.

Ketos innebär egentligen bara att kroppen tillverkar det socker som vissa delar av kroppen behöver genom fett, eftersom den inte får några kolhydrater utifrån, och det gör den inte nödvändigtvis av fett från lagren, den kan lika gärna göra det från fettet man äter, så äter man för mycket tas inget av lagren.

Äter man så man blir mätt, varken mer eller mindre, så är det nästan hos alla precis lagom för att inte hamna i svältläge men ändå att man inte äter så mycket att kroppen får all näring den behöver genom maten.

Zepp
0

Det är som sagt inte ketosen som gör att man går ner i vikt.. snarare de låga insulinnivåerna!!

Vad jag förstår är det mer eller mindre helt omöjligt att minska på fettlagren om man har höga insulinnivåer.. möjligtvis kan man minska i vikt ändå, men då är det mer troligt att det är musklerna som används som energi!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.