Hur äta när målvikten är nådd???????
Vi är några stycken så nu blivit väldigt förvirrade över hur man ska äta när man har nått sin målvikt. Vi kör efter den enkla regeln att inte äta sånt som innehåller mer än 5 g kolhydrater/100 g. Nu är det de som påstår att när man har nått sin målvikt så kan man sikta på att inte äta sådant som innehåller mer än 20 g kolhydrater/100 g…. o jag som trodde att det var 5g/100g -"regeln" som alltid gällde?!
Tacksam för snabba svar så jag kan uppdatera de andra =)
TROR att dom blandar ihop dagsintag och procent.
Håll er till 5g/100g, men testa ifall det går bra att öka det sammantagna dagsintaget av kolhydrater till uppemot 80-100g mot tidigare 20g. Det är ändå lågkolhydratkost.
Gör som det känns bäst, men 20g känns väldigt mycket.
Men för att göra det enkelt kan du förtsätta äta som nu.
Men känner du dig sugen, kan du plocka in en del mera grönsaker så som lite lök, lite morötter, tex.
Men överlag tycker jag du skall köra på som du gör nu om du trivs.
Och kolla vikten en eller 2 gånger i månaden så man vet m man är stabil eller om man borde ta det lugnt.
LCHF är ju bra på det viset att det funkar oberoende om du vill gå upp eller ner i vikt. och även om du vill stå still.
Men ju mera kolhydrater du tar in desto större chansning att man fortfarande är i ketos, och att men inte fallar för frestelsen.
Har gjort missen själv.
Tack för era svar! Så med andra ord så ska man försöka stanna kvar i ketos även när man väger det man vill? Jag trodde att ketos bara eftersträvades under själva viktminskningen, eller har det att göra med att sötsuget kommer som ett "brev på posten" om man går ur ketos???
Vad jag uppfattar så är det där man vill befinna sig alltid.
Alltså ha fett som energikälla.
Mer insatta får gärna rätta mig om jag uppfattat fel.

Vill man inte minska mer i vikt så kan man lägga till lite mer grönsaker eller lite extra mjölkprodukter.
Trivs man med kosten så behöver man ju inte göra nåt speciellt eftersom kroppen brukar stabilisera sig kring normalvikt ändå.
Riktigt underviktig blir man inte på lchf om man nu inte svälter sig.

Om du inte är diabetiker eller får problem med sockersug så kan en kosthållning på gränsen till ketos vara ett alternativ. Lite mer grönsaker, någon potatis, någon frukt, choklad. Åsikterna om vad som är nyttigast går isär.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är nog inte ketosen som är viktigast.. det betyder bara att kroppen gör ketonkroppar av glycerier för att ge energi till hjärnan!
Det är förmodligen mängden kolhydrater.. dvs blodsockerhalten som i sin tur ger en viss insulinnivå som är det viktiga.. dvs hur mycket lagring du tål innan du ligger på plus igen!
Dessutom så triggar lagring matlusten så man äter mer, om det vill sig illa!
De flesta unga friska har inga som helst problem med detta.. deras kroppar slår snabbt om mellan lagring/förbrukning!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.