Diet för hjärtopererad?
En nära anhörig till mej genomgick nyligen en stor hjärtop. och var idag på återbesök hos en sköterska. B la pratade de om vad hon bör äta nu efter operationen för att kärlen ska må bra. Framförallt skulle hon undvika mättat fett och se till att äta 0,5 kg grönt om dagen.
Finns det någon som VET något om detta här? Undvika mättat fett?? Var kan man hitta sanningen om detta? Inte intresserad av vad ni TROR… Vill så gärna veta vad som gäller…
Tyvärr är det ingen som vet exakt hur det funkar utan alla läkare, professorer och forskare gissar hej vilt. De teorier som dominerar idag är att mättat fett är dåligt och grönsaker är bra men bevisen för detta är numer under kritik. Kostdoktorn skriver en hel del om forskning på sin blogg och det finns ett par böcker att läsa i ämnet om man vill ha mindre fettskrämd info. Böckerna jag tänker på är "Fett och kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov och "Godd calories bad calories" av Gary Taubes.

Nej, ingen vet. Det finns en intensiv debatt om vilken mat som är bäst för hjärtat, ena skolan säger mindre (mättat) fett och mer grönt, andra säger mindre fleromättat omega 6-fett (margariner, växtoljor) och mindre kolhydrater. Sen 50-talet har fettskräcken dominerat men fler och fler läkare ifrågasätter det vetenskapliga underlaget för att påstå att mättat fett orsakar hjärtproblem. Vad vi vet är att sen vi bytt fett mot kolhydrater generellt och övergett smör till förmån för oljor och margariner så har hjärt-kärl-sjukdomarna ökat ganska dramatiskt. Det kan finnas andra förklaringar men troligen hänger det ihop, för mättat fett är naturligt, vi är uppbyggda av det, det är huvudkomponenten i modersmjölk. Var och en måste dra sina egna slutsatser och bilda sin egen uppfattning, ingen kan säga säkert vilken kost som är bäst för hjärtsjuka. Man kanske ska välja medelvägen, och undvika både kolhydrater och mättat fett och äta mycket fet fisk och macadamiaolja (mest enkelomättat fett), samt grönsaker.

Eller så kan man göra som jag, efter en hjärthändelse fick jag motsvarande ordination, och valde att inte knapra statiner, utan gick i stället över till LCHF. Och hittills har det funkat bra. Om jag misslyckas så lär det väl visa sig vid obduktionen.
Förutom att mina blodfetter har blivit alldeles utmärkta, har jag också blivit mindre rund om magen och snyggare att se på. Det känns bättre också, och jag kan knyta skorna genom att böja mig framåt och sträcka ner händerna. Någon större viktnedgång har jag inte haft, det handlar om kanske tre kilo mindre än vikten jag hade kommit ner till genom att reducera mängden mat under en längre tid. Nu slipper jag tänka på hur mycket jag sätter i mig, jag äter när jag är hungrig, men jag skippar kolhydraterna.
Så för min del har jag fattat ett beslut, som kan ha betydelse för min framtida hälsa. Vilket resultat det leder till, det får vi se, men olyckskorparna har hittills haft fel.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tja vetenskapen spretar åt lite olika håll.. men att fett skulle ha något med hjärtkärlsjukdommar att göra är en gammal hypotes som har pushats sen 50-talet utan att kunna ledas i bevis!!
Nyare forskning kan inte hitta några sådana samband!
"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt- kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291
Däremot så finns det kända starka samband mellan höga blodsockerväden och hjärtkärlsjukdom!!
"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."
http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html
"Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt."
http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=10948
Förklaringen skulle vara att högt blodsocker leder till glykolisering av blodkropparna.. och sådana kan inte kroppen använda utan ses som främmande partiklar, därför tar macrofager hand om dessa o lagrar in dem i kärlväggen!!
Man känner till att så sker både med röda blodkroppar och med lipoproteiner!!
Högt intag av fleromättat fett leder till att detta lätt utsätts för fria radikaler och oxiderar.. då är macrofagerna framme igen!
"Det är väl känt att diabetes ökar förekomsten av ateroskleros och hjärtinfarkt. En process som medverkar till detta är glykosylering av blodets olika lipoproteiner. Blodets glukos reagerar med och binds till aminogrupper i proteiner. Processen är välkänd för hemoglobin och andelen glykosylerat hemoglobin (HbA1c) är ett vanligt långtidsmått på blodets glukoshalt. När det specifika proteinet i LDL glykosyleras på liknande sätt binder det inte till cellernas LDL-receptor. I stället tas glykosylerat LDL upp av makrofager som initierar ateroskleros. Ju högre blodglukoshalten är desto större blir skadorna på lipoproteinerna. Detta är ett skäl bland flera andra även för den som inte är överviktig eller har diabetes att dra ned på socker och livsmedel med högt GI."
http://publications.lib.chalmers.se/cpl/record/index.xsql?pubid=26518
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det kan ju vara av intresse att veta vad jag åt när mina blodvärden var dåliga och min ateroskleros blev så svår att den täppte till ett kranskärl. Jag åt i stort sett efter "tallricksmodellen", men med lite mindre portioner sista året före hjärthändelsen, så att jag under den tiden minskade ca 11 kg i vikt från 73 kg till 62. En stor del av energin kom från kolhydrater i form av ris, men också bröd. Jag åt nästan inga ägg, och jag sparde på fettet vid matlagning. Stekte i teflonpanna utan fett.
Efteråt tog jag bort ris och bröd praktiskt taget helt, tillsammans med potatis och alla varianter på mjölmat. Jag bytte bregott mot smör, ökade min konsumtion av fett kött, främst fläskkarré, men också entrecôte och annat gott. Och jag äter ganska mycket ägg nu. Resultatet är en stor förbättring av blodfetterna med stark ökning av HDL och någon minskning av LDL och mindre triglycerider. Jag har inte haft någon mer känning av hjärtat och mitt Blodtryck har sjunkit. Det är än så länge bara två år sedan, och jag har tjugo kvar till den statistiska medellivslängden 84. Vi får se hur det går, men jag kommer nog att sluta skriva här när jag har lagt tassarna i vädret.
Jag mår i alla fall bättre, min livskvalité har förbättrats väsentligt, då jag mådde mycket dåligt de få veckorna som jag provade att pillra i mig statin. Statinet gav mig muskelvärk och gjorde det svårt att göra sånt som jag gillar, till exempel att spela flöjt och att cykla. Om jag inte kan cykla några mil så minskar ju min motion ganska kraftigt. Hjärtat är ju också en muskel, och om statinet gör att man får ont i musklerna kanske det inte är väldigt bra för hjärtat? Det ville inte doktorn diskutera… Så jag hoppas att jag har satsat på rätt häst. Hittills har det gått bra, som han sa som ramlade från 23:dje våningen när han passerade andra våningen. Vi vet inte, ingen vet, men doktorn tror att jag har fel.

Läs gärna detta inlägg på Heart Scan Blog.

Tack för alla svar! Vad hjälpsamma ni är!