När börjar man gå ner mer i vikt?
Jag gick ner 2kg första veckan, sedan har det stått still, när kommer det igång riktigt, jag har bara hållit på i 2 veckor, förstår om det är olika, men hur var det för er, så här ser min dag ut idag tex:
Idag:
Frukost: 2stekta ägg, 3 baconskivor, 2 korvskivor(högt köttinnehåll) samt några små tomater.
Lunch: 2st köttbitar med några små tomater och beasås
Middag: En hamburgare med ost, dressing, en klick smör + sallad med dressing på.
Där emellan har jag ätit en ruta mörk choklad, kaffe med grädde och kokosfett, nån bit brieost.
På kvällen brukar jag äta hallon/jordgubbar med grädde, inte varje kväll men några ggr i veckan, hur gör ni på kvällen, vad äter ni?
Jag dricker rätt ofta cola light och fun light.
Jag känner mig inte jättemätt efter att ha ätit, men det ska man kanske inte göra?

I början tyckte jag det var bra att kolla med minmat.se, ibland syntes det att jag ätit för lite av nåt, ibland för mycket. Väg nån/några dar så får du se! Och "Vanliga frågor och svar" antar jag du redan läst!?
Jag sitter och läser massor just nu ;-) det är inte så lätt i början detta, känner mig så sugen på något hela tiden.

De två kilona är förmodligen bara vatten du förlorat på grund av att du tömt glykogendepåerna!!
Nuu.. börjar omställningen.. och i första vändan får man antagligen energibrist innan kroppen börjat ta utav fettdepåerna och börjat göra eget glukos i levern!
Det är först när du är omställd till fettdrift du kan räkna med att minska något i fettvikt.. fast då.. gäller det att du inte ger kroppen mer fett än att den tar en del av depåerna oxå!!
Det brukar märkas.. när aptiten sjunker och du förblir ohungrig längre på mindre mat!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ok, det är bara att kämpa på med andra ord, men vad tror ni om att äta hallon och grädde då och då samt en bit mörk choklad, ska jag skippa det ett tag och se om det händer något?

Jag har gått ner 6 kg på två veckor och äter kött, fisk, ägg och kyckling med grädde, smör och creme fraice. Ost med bregott som frukost och grädde i kaffet. Någon tomat plus lite andra grönsaker men har ännu inte varit sugen på bär och grädde. Dricker en del vatten och har slutat helt med alkohol. Absolut ingen choklad.

Fortsätt du ett tag tills du är mer omställd, börja med att vänja dig vid konceptet att ta huvudenergin från fett, det är en del nya saker att lära sig!!
Du kommer så småningom att få nya hunger/mättnadssignaler,.. och idealet vore om du kunde lita på dessa.. då slipper du väga o mäta allt för mycket.. sen så gäller det att hitta en lagom nivå som man kan fortsätta med i långeliga tider!!
Här har du en folder du kan printa ut och sätta upp på kylskåpet!
Här en tabell på fruktogrönt med kolhydratinnehåll!!
http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm
Här lite matinspiration!

I början tycker jag att du ska vara sparsam med "trigger"grejerna, som hallon, choklad, lightdrycker osv. I alla fall för att se hur kroppen reagerar. Ta hellre ett kokt ägg, eller nån batarbiff i stället. Bubbelvatten är en höjdare här hemma.
Jag laddar min kyl och med detta för att inte gå och ta något annat. Sötsuget är oftast boven i dramat och det misstolkas som hunger. Så kör en "avgiftning" och ersätt hallon, choklad osv. med tex: ost/skinkrulle med en klick smör inuti, en babybellost, eller biffar. Så du blir "avsockrad ordentligt" Om inte annat så ser du om det gör skillnad på vågen.
Är din dressing förresten okej innehållsmässigt menar jag. Eller gör du en egen. En klick cremefraiche (34%) med egna kryddor, som man gillar, är ett alternativ till köpedressing.
Annars tycker jag du ska ha tålamod, för kosten har effekt lånsiktigt
Det är förresten skillnad på hur jag och min syster äter tex: Vi har båda jättemånga extrakilon. Jag äter ganska strikt, medans hon har svårt att motstå frestelser som bär, frukt osv. Hon fuskar ibland med lite mjöl. Hon har faktiskt gått upp i stället, medans jag går neråt. Och hon kan inte förstå varför, fast jag talar om för henne =) Hon börjar leta genvägar som detox, piller mm, istället för att skippa sockerbovarna. Man är olika kolhydratskänsliga, och en del kan inte fuska med lightdrycker, och fruktsocker osv, utan kroppen reagerar med en gång.
Första veckorna är ju omställning innan man kommer in i rutinerna, och lär sej att känna igen sina egna signaler. Jag äter inte regelbundet utan när jag är hungrig, det funkar bättre och det går längre mellan måltiderna än innan.
Det är ju bara du som kan veta hur din kropp reagerar, och du lär dej snart. Lycka till

Sluta med light läsken?

håller fullständigt med ingen fun light eller cola light. innehåller ju socker dessutom. något om är tabu i LCHF.
Fun Light far val inte ens kallas livsmedel, eftersom det i princip bara bestar av kemikalier (sotningsmedel, aromer, fargamnen etc).
Tack så mycket för alla svar, jag ska låta bli både bär med grädde, choklad samt lightdryckerna, grädden i kaffet behåller jag dock ;-)
Men är det ok att äta en stor sallad till maten? dvs grönsallad med tomat och gurka?

Jag äter grönsallad och går ner ändå =)
Min fundering är: behöver du verkligen ett kvällsmål?
Kanske du skall öka på din middag så att du inte blir så hungrig på kvällen. Eller är det bara vanans makt?

Lycka till säger jag 

Bladgrönsaker brukar ligga mellan 1-2 gram kolhydrater per 100 gram… 100 gram sallad är väldigt mycket på tallriken!!
Likaså med gurka 2/100, resten är förmodligen vatten!
Tomater varierar.. men ju sötare desstomera kolisar.. antagligen mellan 3-5 gram!
Bladgrönsaker är bra för Folsyran!
Om man skall ta bort något ur kosten så menar jag att grönsallad är det sista man drar in på, det är ju mest vatten o vitaminer!!
#0: Jag säger bara: hallon/jordgubbar med grädde! Detta kvällssnask sabbade hela min viktminskning och fick mig att gå upp i vikt igen, så det är först och främst där jag vill höja en rejäl varningsflagg!
Era svar är värt mycket, tack :-) Jag skippade både kvällsfika och annat igår, det visade -0,4 kg imorse, jag åt en rejälare frukost på morgonen, sedan 2,5 skiva lchf bröd(1,1gr kh per skiva ska det vara) med mycket smör och ost tilll lunch, till middag blev det fläskfilé med sallad och gräddsås + lite beasås, drack bara vatten till, däremellan drack jag några koppar kaffe med grädde och kokosfett och på kvällen te, det kändes jättebra, jag var inte särskilt sugen på hela dagen heller.

Skönt att höra=) Hejar på lite här i bakgrunden =)
-0,3 kg till imorse :-)
-0,1 kg de senaste 2 dagarna, är det en bra viktiminskning? En annan sak, jag har haft sån diarre de senaste 2 dagarna, någon som har erfarenhet vad det kan bero på?
Kan vara "fettdiarré", inget farligt, men om du tycker det är otäckt (eller opraktiskt) kan du dra ner på fettet och sedan öka igen lite långsamt. Är väl ffa kokosfettet som påverkar.