Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 4151 ggr
Medlem
0

Laga en stek

Jag har 2 kg benfritt nötkött av rostbiff och tänker steka den i ugnen men jag har ingen stektermometer.

Hur länge ska jag ha rostbiffen i ugnen och i vilken temperatur?

Vilka kryddor som används osv?

Tacksam för svar!

Medlem
0

Jo glömde att nämna att jag vill ha den välstekt, dvs inte rosa inuti.

Aniara4
0

Jag förstår att det säkert inte hjälper dig just nu, men en stektermometer är verkligen en av mina bästa investeringar i köket! Använder den till allt jag kör i ugnen och understundom i stekpannan/stekgrytan. Jag tyckte jag klarade mig utmärkt innan, och stekte då det mesta lite extra länge för att vara på den säkra sidan (särskilt kyckling), men då blev det ju också snustorrt…

Så vad jag skulle göra är att springa raka vägen till affären och köpa en stektermometer!

Annars finns det ju riktlinjer som de ovan (jag har också en kokbok där det står) men alla ugnar är ju olika så det är svårt att få det exakt.

Medlem
0

#2 Vilken bra och informativ sida! Tack ska du ha.

PerH
0

Som sagt en digital köttermometer är till storhjälp, kanske att investera i senare.Glad

Hittade en länk till SannaEhdin

"Det nya är att laga köttet i ugn vid 125 grader, samma temperatur som ugnsbakad lax bakas i. Det dödar av potentiella bakterier på köttets yta, men skölj gärna av köttbiten innan också. Krydda sen köttet och lägg det i mitten av ugnen på ett galler med folie på bottnen (är nog en bra idé). Det behövs inget fett men man kan lägga på en klick kallpressad kokosolja om man önskar.

Jämfört med de traditionellt höga temperaturerna så blir det ingen brun stekyta, och köttet ser nästan rått ut. Det blir mer mört och lättsmält på detta vis.

Tillagningstid för 150 gr kött i 125 graders ugn är:

* 10-12 min (nästan som rått kött)
* 12-16 min ("very rare")
* 19-24 min (nästan medium rare)"

Medlem
0

#3 Håller helt med dig! En kötttermometer är vad jag verkligen behöver i köket men nu får jag lita på de info i länken och kör rostbiffen i 2 timmar så får jag se hur det blir då. Nu är den redan i ugnen, saltade och pepprade och stack några stick och fyllde med vitlöksklyftor. Hoppas det blir bra och smakar gott.

Medlem
0

#5 Absolut, och nu söker jag på ebay för att hitta en bra en.

Nja, så rått vill jag inte ha den. Jag tycker rostbiffen smakar mer om den är välstekt. Kött som inte steks helt bör blandas med kryddor (som i rått kibbeh) för att få mer smak.

Icegirl
0

Jag gör för det mesta alla stekar i gryta. Tycker att de blir bättre. Bryner köttet runtom i smör och ev litet olja, kryddar och häller sedan i max 1/2 dl vatten. Får staka på 1an ungefär 1 tim / kilo kött. Gärna litet till. Ju mörare desto bättre. Gör sedan en god sås på stekskyn.

Medlem
0

Det blev en mycket god steak mört och kryddig. Det tog 2,5 timme för 2 kilo.