Pizza tajm!
Tjo!
Har ätit Lchf i ca 5 månader nu, tappat bort ca 10-12 kilo och känner mig fantastiskt nöjd med mitt nya förhållande till mat. Har egentligen kommit över det värsta "finna substitut" stadiet, men provade, mest av nyfikenhet, på att göra en pizza igår.
Resultatet blev kanon!!! Tänkte dela med mig av detta recept, men eftersom att jag inte vägde eller så så blir det lite på en höft så får ni exprimentera själva sen :)
Pizzadegen gjorde jag av en blandning av:
3 - 4 ägg, lite pofiber, kruskakli, psylliumfrön, krossade linfrön, salt, peppar, oregano, timjan, chilipeppar, Garam masala. Riven cheddarost, ca två dl.
Blanda smeten så att den blir lite havregrynsaktig och smeta ut på en smort plåt. Låt vara inne i ugnen tills den fått lite färg i kanterna, ca 10 min. i 200 grader.
Ta ut den och låt den svalna något.
Smeta ut ett täcke av tomatpuré.
Fyll med vad du vill ha. Jag la på klippta bitar av bacon, räkor, rödlök, klickar med bea samt lite jordnötter.
Strö över ett jättelass med riven ost (jag blanddade riven cheddarost och lite gratängost) säkert 3-4 dl.Garnera med lite oregano eller basilika om du gillar det.
Skjuts in i ugnen tills osten smält och kanterna fått lite ytterligare färg. ca. 10 minuter i 200 grader tror jag det var.
Ta ut och lossa från plåten med en osthyvel eller liknande. Sedan är det bara att skära upp och smaska i sig! Kanooooon gott!!!
Jag serverade beasås alt. kebabsås till. Mmmmm…
Önskar att jag kunde lägga in foto, men jag kommer tyvärr att hinna äta upp den innan jag får tag i fotosladden till kameran. Kan eventuellt fota hur nöjd min mage ser ut efteråt!! ;)
Detta kan eventuellt vara det absolut mest opedagogiska recept ni sett, men om jag påstår att jag vill uppmuntra människor att använda sin kreativitet så kommer jag undan lite ändå va???
Är inte heller mkt för substitut " istället för " men det här tilltalade mig, låter jätte gott, ska prova vid tillfälle.
Det funkar bra att använda Polarbröd som pizzabotten också.
Men blir det inte lite väl mycket kolisar med polarbrödet? Har inte ätit bröd på så länge, skulle kännas som hädelse ;) hehe.
de pratar omm lchf polarbröd, med philadelphiaost, ägg och lite fiberhusk.
Typ
ahaaaa…;) Ja, det låter ju som att det kan funka, men detta blev tom krispigt på rätta ställena :) Polarbröd låter mjukt…men det ska jag kanske testa nästa gång.
LCHF - polarbröd görs på keso, ägg och riven ost. Finns massor med olika recept här. 

Jag brukar göra pizzabotten enligt "Pam's LCHF pizza", där degen bara består av ost och ägg. Det blir gudomligt gott!