Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6017 ggr
brallan
0

Svårt för ägg

Fler än jag har som har lite svårt för ägg? Jag klarar att äta det till viss gräns, men kokt ägg kan jag inte se sedan jag började med lchf. Stekt ägg åt jag idag men det var ingen höjdare. Äggröra börjar bli uttjatat. Senaste dagarna har jag ätit 1 pkt bacon till frukost, samt te och 2 finn crisp med 1 burk makrill i tomatsås. Är detta för fattigt och vad äter ni andra som inte är tokiga i ägg?

brallan
0

Ingen mer som har svårt för ägg?

missaz
0

Jag älskar ägg, men gillar man inte det så är det ju ingen mening att tvinga i sig. Mat ska vara gott och trevligt, inte tvärt om!

Den frukost du beskriver är inte alls fattig! Tvärt om ganska rejäl enligt mig iaf… (min frukost består oftast av en kopp kaffe med grädde och en msk kokosfett) Men vore det som du beskriver MIN frukost skulle jag skippa brödet.

brallan
0

Tack för svar Glad. Jag kommer inte upp i så många kalorier på en dag verkar det som, enligt minmat. Så skulle behöva lägga till nåt kanske. Mina finn crisp vill jag ha kvar, det är njutning för mig äta makrillen på dom… mmm… och det stör inte i viktnedgången så det verkar ok. I övrigt äter jag inget bröd i någon form.

Håller absolut med dig om att maten måste smaka gott och så. Fixar inte att pressa i mig nåt jag far illa av. Förhoppningsvis om jag låter bli ägg ett tag så går de ner lite lättare sen.

missaz
0

#3 Ja, funkar brödet och du mår bra så varför ändra…? Glad Hur många kcal äter du per dag då? Generellt sett så ska man ju äta tills man är nöjd och inte pressa i sig, men FÖR lågt ska man inte ligga, då hamnar man ju på svält.

Minorca
0

För mej är det tvärt om. Innan LCHF tiden åt jag max två kokade ägg per år och kanske dubbelt så många stekta.

Jag har lärt mej äta stekta ägg, till frukost. I och för sig är jag ganska död på morgon så jag äter bara. Tidigare åt jag fil varje morgon sedan 7 årsåldern. Stekta i rejält med smör och bacon till. Har också börjat äta lite kokta ägg med jättemycket räkor och majnäs. Om jag inte har räkor så använder jag kaviar.

Det tog ett år innan jag började med äggmjölk.

Nu tycker jag ägg är ganska bra mat, ett livsmedel som jag undviket i 35 år.

zziL
0

Jag kände samma sak fast för Yoghurt-frukost (turisk). Jag fick skölja ner det med vatten tillslut och då fick det vara nog.

Nu äter jag Oopsie med pålägg eller någonting annat mumsigt!

Trrkek
0

Nä, bara dumt att tvinga i sig något man inte gillar… så skapar man osunda förhållanden till mat! Funkar din frukost för dig så go for it!

Vill du ändå äta ägg? Testat omelett?

Hanveden
0

Vill man äta något lite extra till frukost gör man denna äggröra…

Det är MatTina som lär ut!

Med LCHF hälsningar  Cool .

PS Naturligtvis skippar man brödet. DS

brallan
0

Idag fick jag i alla fall till en härlig frukost utan ägg.

Tonfisk på burk blandat med majonnäs och CF till en härlig röra. Salt och peppar på. Åt det på en liten bädd av krispig sallad. Mmmmm.

sofiecoe
0

Jag kan erkänna att vissa dagar är jag fruktansvärt trött på ägg. Har aldrig varit någon ägg älskare, men just nu så tar  det riktigt emot.

Hoppas det går över…

JAUS
0

Ett tips är att inte vändsteka äggen eller hårdkoka dem, en rå gula är betydligt godare och nyttigare.

Aniara4
0

Jag hade svårt för ägg i början, men jag har vant mig och nu tycker jag det är gott i alla former! Äggröra till frukost varje dag.

GoHexan
0

Här är en till som har problem med äggen. Har aldrig ätigt så mkt ägg. Men började storstilat med omeletter osv då jag började äta lchf.

Resultatet blev att äggen växte i munnen, illamående och superkass mage - kunde inte käka utan att förboka en plats på dass Obestämd

Så numera äter jag aldrig omelette eller stekt ägg och mkt sällan kokt ägg. Det går bra att äta andra rätter där ägg ingår men inte är huvudingrediensen.

Det var lite svårt att hitta en snabb och enkel frukost utan det paktiska äggen men numera så äter jag bacon och gräddost och det funkar bra för mig.

Andina
0

Vill man få i sig ägg p g a att det är så näringsrikt så kan man ju göra som GoHexan skriver - äta andra rätter där ägg ingår men inte är huvudingrediens. Blanda ner ägg i gratänger t ex, göra lchf-bröd där ägg ingår (rekommenderar varmt Missaz' "Pones" i tråden "Bröd som smakar bröd"), blanda i ägg i köttfärsen, reda såser, soppor och grytor med ägg (efteråt, när såsen är färdigkokt, annars blir den grynig). Kanske går det t o m att äta ägghalvor i spenatsoppa?

Jag äter ägg i princip varje dag - i alla upptänkliga former. Dels för att jag alltid tyckt om ägg men även för att ägg just är ett så suveränt "näringstillskott".

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Endtyme
0

Jag har senaste månaderna, efter 1½ år på LCHF, också fått svårt för ägg! Har aldrig varit nån storkonsument, men tyckt att det varit gott nån gång ibland med kokt, stekt, omelett osv. När jag började med LCHF började jag också äta ett kokt ägg varje morgon, och det har varit gott fram till i höst oktober-november nånting. Nu klarar jag knappt ägg alls! Bara om de är riktigt dränkta i kaviar så man inte känner äggsmaken… Får kväljningar och blir hemskt illamående om jag försöker trycka i mig ändå. Det bara växer i munnen. Så nej, äggen får vila ett tag nu… Som tur är funkar det fortfarande i gratänger, glass osv. där man inte känner själva äggsmaken.

Och nu mår jag illa bara för att jag var tvungen att tänka på ägg medan jag skrev inlägget… Skrikandes

caradan
0

Jag åt stort sett aldrig ägg innan och nu har jag gjort det nästan varje dag i olika former men nu går det inte längre.

Bara växer i munnen fast att jag testar att göra på olika set med dom, så jag har gett upp äggen. (växer i munnen bara av att skriva om dom)

Sindri
0

Till min son som inte gillar ägg gör jag dessa bitar, inspirerade av Aylas ägg-och baconmuffins

Ingredienser för 1 långpanna.   (Jag gör två åt gången)

11 ägg 1 dl grädde (salt o peppar)  
Man vispar ägg och grädde. Lägger bakplåtspapper i långpannan, viker upp kanterna.   Så finns det lite olika fyllningar att välja på.
Pizzabitar:
3 dl riven ost
2-3 hg kokt skinka i småbitar
½-1 burk krossade tomater, kokat i ca 10 minuter med lite olivolja, smulad timjan och oregano
ev. 1 mozzarellaost i små bitar
Gillar man Capricciosa kan man naturligtvis ha i stekta champinjoner.  Bred ut skinkbitar och ost i långpannan. Blanda äggvisp och tomatröra, häll över. Grädda i ca 20 minuter i ca 200 grader. (alla ugnar är ju olika, passa första gångerna så det inte bränns)  
Låt svalna på galler och skär sedan i bitar. Jag gör 12 bitar av en långpanna, då har varje bit nästan ett helt ägg. Två bitar är lagom för mig.  
Baconbitar:
3 dl riven ost
2 pkt bacon steks (jag gör det i ugnen på papper 200 grader ca 8 minuter), skär i bitar, bred ut i pannan med osten, häll över äggsmeten. OBS - ta inte salt i denna smeten - baconen är salta nog.  
Medelhavsbitar:
3 dl riven ost
1 mozzarella i små bitar
några blötlagda soltorkade tomater, eller körsbärstomater.
Oliver om man gillar det.
Skär allt i bitar, lägg i pannan och äggsmeten över.  
Det här är det jag brukar göra men man kan säkert fylla med allt möjligt man gillar. Har tänkt på tacofärs, om man inte gör färsen för blöt borde det funka. Salami, andra korvar, svamp, squash, andra grönsaker, rökt skinka, oliver, ja bara att prova sig fram. I alla fall en suverän grej att ta med sig. Om man försover sig kan man t.o.m. äta sin frukost på väg till skolan eller jobbet.

Wtn3
0

Nyttigare blir den säkert, då en och annan vitamin försvinner om man steker den för mycket, men godare? Nej, rå äggula smakar f-n.

JAUS
0

#18 Tycker du verkligen det? Förvånad Råa hela ägg är en annan sak eftersom vitan är med, men endast gula är utsökt, enligt mig. Sen tycker jag det fånigt att du försöker argumentera emot när det gäller preferenser. Vad man gillar att äta är helt subjektivt och inget man ska argumentera om.

Vill du prova något riktigt vidrigt så rekommenderar jag EAA-pulver (gör en bokstavligen talat spyfärdig). Jag tog det före och efter varje styrketräningspass tidigare, men nu tar jag endast före för man vill inte gärna ta det igen när man äntligen fått bort smaken ifrån munnen. Skrikandes

Voltaire
0

Jag använder råa äggulor som sås och smör,  eftersom jag inte tål mjölkprodukter. Gott!

Dessutom tål jag ägg bättre, genom att separera gulan från vitan. Vitorna kan man göra underbara wraps av, bara bred ut hård vispad på en plåt, 150 grader 13 minuter. Rulla med basilika, etc kyckling vad du vill. Smakar som baguette.

Eller fräsa i panna utan fett till en grynig massa som smakar keso, man kan kanske hacka i mandel och nån rå äggula, så blir det ostkaka.

brallan
0

#17, blir det som en ugnsomelett med fyllning?

Sindri
0

Nej, jag tycker inte det smakar omelett, inte sonen heller som inte gillar det. Det går att äta med händerna.

brallan
0

#22 Ok. Men vad skulle du likna det vid då? Om man lägger fyllning i långpannan och sen slår över vispade ägg med lite grädde? Blir det mer fast än omelett eller vad är skillnaden?

Sindri
0

Ja, det blir mer fast, du kan äta det med händerna, som en pizzabit ungefär. Ursprungsreceptet var i muffinsformar, men jag gör så mycket och ofta så det blev så bökigt att diska formarna.

Ooooops! Ser att jag gjort fel, det har fallit bort en bit i receptet på Medelhavsbitar. Det skall vara ca 1 hg lufttorkad skinka i det. Sorry!

Lisabet
0

Jag gillar inte heller ägg till frukost annat än i nödfall. Fn äter jag köttsoppa till frukost. Jag skär rester av kött i småbitar och lägger i en djup tallrik, lite surkål (för det gillar min mage), fyller på med vatten om jag inte har köttspad och värmer i micron. Saltar.

Det går fort att göra, är gott, och man tar så mycket kött man vill. Är det magert kött tar man fett i.

JAUS
0

Prova min ägg-och-baconsoppa. Den smakar definitivt inte ägg i alla fall.