Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5920 ggr
parsley
0

D-vitaminbrist?

Jag var på Apoteket och köpte D-vitamin idag. 87 kr kostade buirken. Så mycket kostade inte D-vitamin förra gången jag köpte. Har D-vitamin blivit så populärt att det blivit D-vitaminbrist? Eftersom många numera vill äta D-vitamin som kosttillskott, så produceras inte tillräckliga mängder D-vitamin, därav prisökningen.

mazen
0

Är det inte ganska låg dos i Apotekets, vad jag läst mej till bör dosen vara minst 2000 IE/ dag. Tar själv 4000IE/dag. Hos Kostdoktorn kan man beställa till ett bra pris, själv köper jag Holistics 2000 IE på Hälsokost

Lieta
0

Jag brukar köpa D-pearls, 1000 IE per "kula" och upplöst i kallpressad olivolja.. Kostar 99 kr för 90 stycken, Glad Har inte märkt av någon prishöjning…

Lisabet
0

Enligt Apotekets hemsida innehåller Tillval D-vitamin (för 87 :-) 10 mikrogram Vitamin D. Det verkar vara ytterst lite. Kan det verkligen vara sant?

Anne-
0

På min burk från Holistic motsvarar 2000IE   50 mcg ( microgram) enligt RDI är det då 500%

så då motsvarar apotekets 10 mcg 100% av RDI.

cnidaria
0

jo apotekets blir svindyrt om man ska få i sej 2000IE

[Marja-Liisa]
0

Beställer från USA, 125 µg (5000IE)  tar 5 dagar per vecka.

Kostar USD 16,95 360 kapslar, olivolja. Postavgift USD 4

mazen
0

500 IE RDI är ett gammalt minibehov, ju längre frän ekvatorn ju större dos

parsley
0

Någon som vet vilken den rekomenderade dosen är? Dvs hur många ug man bör ta och om det gäller året runt eller endast sommartid?

mazen
0

I länken finn det mesta om D-vitaminer contra sjukdomar men dosering finns i de här klippen

Med hänsynstagande till dessa risker har europeiska kommissionen fastställt »tolerable upper intake level« (UL) för kosttillskott med D-vitamin [18], dvs en daglig dos som med marginal betraktas som riskfri även vid kroniskt bruk. Upp till 10 års ålder är UL 25 mikrogram, från 11 år och uppåt gäller 50 mikrogram (=2000 IE). Vid medicinskt övervakad behandling kan givetvis högre doser tillämpas.

Och

D-vitamin, som är fettlösligt, kan lagras i kroppen varför daglig tillförsel är onödig. I en studie gavs vitamin D3-kapslar à 2500 mikrogram var fjärde månad, vilket minskade frakturfrekvensen signifikant och ökade S-25-OH-D till 74 nmol/l jämfört med 53 i kontrollgruppen [124]. När äldre patienter injicerades med 3750-7500 mikrogram årligen minskade frakturfrekvensen med 25 procent [125]. Såväl veckovis som daglig tillförsel har också tillämpats. Med vitamin D3 infinner sig farmakokinetisk jämvikt efter cirka 5 månader [122].

Läs hela

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279

starhawk
0

Jo, Apotekets är dyra! har gått över till Top Formulas som är både billigare och innehåller mer vitaminer. Kör med D-vitamin under den "mörka" tiden inte under sommaren. Mina innehåller 20 mikrogram 260% av RDI enligt etiketten, rekommenderat en tablett om dagen? kanske skall skära ner till en varannan dag?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

isalu507
0

Mina D-pearls innehåller också 20 mikrogram, alltså 800 IE. Jag alternerar mellan att ta två eller tre om dan, beroende på om det är soligt ute eller inte.

En om dagen är absolut ingen fara, #10, inte två heller.

Wildrat
0

Informativ sida hos Kostdoktorn om D-vitamin: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

cnidaria
0

Har hört att en kapsel med 2000IE motsvarar en kvarts solande??? Någon som orkar räkna mol etc.? Är det så, är det ju absolut ingen fara med 2000IE per dag

Cool

Andina
0

Den här 'gamla' tråden om D-vitamin tycker jag är jättebra - med mycket info, tankar och länkar om D-vitamin!

Själv äter jag 50.000 IE-tabletter (beställt från wlsproducts i holland), en tablett var 14:e dag nu i vintermörkret.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

parsley
0

Vad skulle man göra om KiF inte fanns med all sin kunskap och erfarenhet?

Andina
0

#15 - Sväva i kolhydratvärldens okunskap…?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Solrosen-2009
0

#6  Det låter ju jättebilligt och bra!! Beställde just idag 2st burkar/250st x 2000IE för  404:- inkl. frakt från VitaViva och jag trodde det var jättebilligt. Är det säker att det är D3? Har du en adress dit?