Kaisakavat nr 11
Gott Nytt År alla! 
Har bestämt mig för att fortsätta tråda - så trevligt som vi har det är det ju svårt att låta bli!
Invägning: 
Kan säga att jag just gjort en fettig gubbröra på några kvarvarande sillbitar, tre ägg, lite kaviar, lök, creme fr och majjo. I och med detta är alla spår av s k julmat bortsopade!
Hurra!
Ligger på kanske 15-18 kh per dag och tänker förstås dra ner på dem. Jag tror det kommer gå av sig självt nu när kött- fett- och grönsaksvardagen återkommer.
Här är gamla tråden, nr 10!
Så kom loss - nu kör vi vidare vänner! 
Planerar en filmkväll. Har lånat Gudfadern I och II av kompis. Minns int om jag har sett dem, men jag tror faktiskt att jag lyckats missa dem. Har TÄNKT se dem många gånger, men det har itne blivit av.
Men först ett avsnitt Criminal Minds för att komma i stämning!
Till filmen: Fläskstek med oströra på. Brysselkål. Kaffe m grädde.
Lite senare; Gubbröra med ingenting till. Jo vatten och kanske kaffe igen.
Så skööööönt - slut choklad och lightmust och annat crap! 
Jag verkar ha problem med att stava ordet "inte". F´låt.. *fniss*

God fortsättning på det nya året! Och det verkar du ju få - matmässigt i alla fall. Och Gudfadernfilmerna är ju aldrig fel…
Här snöar det som attan, så jag ska snart ut och skotta undan omgång nr 2 för idag. Plogbilen har ännu inte visat sig, så det blir väl en jättevall imorgon. Bra motion förstås.
Även här har matlivet återgått till det normala. Bantarbiff med beasås blir det ikväll. Och så lite ostchips. Lyckades hålla mig undan de flesta kolhydraterna på bortamiddagen igår också, men det slank ner ett halvt ugnsbakat päron. Nåja, det är ju inte varje dag precis.
Ha en trevlig filmkväll!
Tack - och detsamma till dig Efva!
Här snöar inte just nu, men igårkväll och under natten. Men det är en sån där fjunlätt snö, inte jobbig alls. Blåste bara lätt mot sonens bil så kom den fram! 
Ostchips!! Hade glömt bort såna. Passar ju annars perfekt till filmkvällen..
(mot köket - jag har massor av ost!)
Själv ska jag synda med "vanliga" ostbågar o chips ikväll. gubben köpte dem till gårdagen när vi hade gäster, men de ligger kvar i sina påsar. Jag gör ett stort avsteg ikväll, men jag tänker inte ha dåligt samvete för det. Helgen får bli som den blir, för som någon sa "det är inte mellan jul och nyår man går upp i vikt utan mellan nyår och jul" 

Hej!
Osthcips är gott! har visserligen nybakat bröd (ej lchf) i ugnen men sen kanske.
Hoppas du får en trevlig kväll!
"You just have to belive…"
Kul med en ny Kaisatråd! Och skönt med den vanliga maten igen. Jag börjar inte jobba förrän den 11.e och vi har två födelsedagar att klara av innan. Alltså inte egna utan sådana vi är bjudna till, så där blir det mer kolhydrater, men sen ska det bli skönt med mest egen mat. Jag blir så himla hungrig hela tiden när det blir för mkt kolisar.
Ha en skön kväll!

God ny tråd! Int ska du be om ursäkt för din stavning int!
Vad kul med en ny tråd! 
Ostchips har jag tänkt att testa, tror att jag skulle gilla det. Kanske ett bra alternativ till jordnötterna?
Igår hade jag TV-kväll. Satt nästan konstant vid TV:n från kvart i åtta till kvart över två. Hann bl.a. med nästan tre hela filmer. Var förstås ut och tittade på raketerna vid tolvslaget.

God fortsättning på nya året och nya tråden….
Här tuffar livet på …ledig två veckor över jul o nyår …så nu blir det inte strikt lchf-kosten…..men inte långt ifrån….
Kanske blir det bio ikväll…och med det så blir det Kinamat …de två hör liksom ihop för mig …;)vi planerar att se tredje filmen av Stieg Larsson…har sett de andra två hemma ….
Många kramar till er alla ….nenna31

Ojdå, här skrivs det! 
Gitsan - Synda på och njut av det när du nu bestämt dig!
Domen kommer på den yttersta dagen! Haha.. nu var jag ju "kul".. Sorry!?
Näe allvarligt - synda på!! 
flikkan77 - Jodåtack, jag hade mysigt.. Första filmen var tre timmar lång, så jag har spart tvåan.. Omvänd träsmak av alltför bekväm soffa, hehe..
Lena69 - Jag blir också mer hungrig.. eller mer "sugen" när jag äter dumheter. Kanske inte mer hungrig/sugen så länge jag håller mig till mejeri och grönsaker som kh-källor. Men så fort jag börjar pilla i mig annat, då.. (t ex ett tortillachips på nyårsafton, lightmust, choklad elelr lite apelsin som låg och frestade på en skärbräda..)
Aniara4 - Nähäää, nå dåså, dä tänk ja då it jö i foortsäättningen!
Ja alltså - jag pratar faktiskt inte så, ifallattnunågontrodde det.. Svårigheterna med "inte" har att göra med att jag slinter på tangenterna då och då.. *fniss*
Fast nalta peitmåle kannen ju bju på am nan jär intressert! *ryser* 
Carina - Låter som min igår-kväll! Fast jag såg ju en tretimmarsfilm och tre (!) 40-min avsnitt av Criminal Minds… 
nenna31 - Hejsan! Bio är mysigt, flera filmer jag vill se - bl a "Sherlock Holmes". Stieg Larsson nr III såg jag nån vecka före jul. Tycker den var den bästa av de tre!
Ha kul! 

Vet inte riktigt varför men jag bara älskar ordet "nalta"! 
flikkan77 - haha.. Skärp dig!!! 

Nä, det tänker jag definitivt inte göra. 
Nu har jag syndad färdigt! Vinet är urdrucket och chips- o ostbågspåsarna tomma (hoppas jag).
flikkan - Nej jag vet - That´s why I luv ya!! 
Gitsan - Ojdå..
Jag har en flaska vin i köket som tittar på mig då och då.. Vin är gott men jag blir ju så sjuk(are) av det, så jag spar..
* *
I brist på bröd äter man limpa.. eller hur nu ordstävet går. (Säger en del om matkultur..) Vad menar jag nu med det? Jo, jag har ju ingen partner att odla förälskelse i och tror därför att jag ibland utvecklar små kärleksrelationer till andra företeelser i livet. För kärlekens egen skull så att säga..
Till exempel till bikarbonat!
Och vinäger!
Några få dagar efter frissans kemikaliebad av mitt hår, samt mitt eget dylika genom toningen jag gjorde - och efter att håret varit så äckel-statiskt att jag inte kunna typ ta i det sedan dess - så har två st bikarbonattvättar återfört det till att vara ostatiskt, lagom röblont och fluffigt på rätt sätt. Och krokigt i lagom dos!
Tjoho! 

Ja vad är det med frisörer och deras hårmisshandel? Jag har blivit mycket mer medveten om det sedan jag själv börjat trappa ner på schampooanvändandet - tvättar för det mesta bara med balsam numera, men använder schampoo nån gång i veckan fortfarande. Det är ändå stor skillnad mot förut när jag tvättade håret varannan dag och alltid med två schamponeringar. Men när "proffsen" ska tvätta så gnuggas det och slits och löddras, och sen kammar de rätt genom alla tovor de skapat så hårstrårna flyger, och så en tokhet fön pressad mot håret efter det. Fy bubblan!
Det tar ett tag att få håret tillbaka som man vill ha det, men med trägen egenvård brukar det gå till slut!

Har precis gjort en revolutionerande upptäckt…. som jag i flera år vetat om utan att ha tänkt på det! 
Nougat innehåller inte choklad! (Har gjort nougat själv flera gånger och då har det varit hasselnötter och florsocker.)
Jag har en viss Fröken Saluki som älskar choklad men eftersom chokald är giftigt för hundar så har jag inte kunnat använda det när jag tränar. Har letat mig blå efter godis som fungerar på henne.
Idag gjorde jag och mamma mandelmassabollar med nougat i och Fröken Saluki stod och tiggde. Gav henne en bit nougat och började fundera på sa saken…
11 år försent kommer jag på att nougat inte innehåller choklad. Suck!
Hur trögtänkt får man va????
Förresten, Kaisakavat, hur mycket bikarbonat använder du till en hårtvätt?

Finns det inte speciell hundchoklad?
Och förresten, belöna tiggeri? You're asking for trouble…

Hon äter inte hundchoklad… hon är en finsmakare!
Faktiskt så har jag aldrig haft några problem med att mina hundar tigger på något fult sätt. De står med och tittar när jag gör saker men inget gnällande, dregglande, skuttande, pipande eller så. Ibland får de nått och ibland inte.
Inga problem alls.
Har till och med haft en hund som satt på matbordet jämte mig när jag åt. Ibland fick hon en smakbit och ibland inte, men aldrig att hon skulle sitta där och tigga… och inte att hon någon gång (förutom en) knyckte något själv.
(Den gången hon knyckte själv var när hon var sugen på knäckebröd, då tog hon ett ur paketet och sen bar hon med det och gav det till mig. Jag gav tillbaka det till henne och sen var hon nöjd.)
Flikkan77, det var väl inte en Saluki som satt på bordet,eller?!? Belöningsformer vid hundträning är ju ett kapitel för sig, men har man en retriever så är det för det mesta inga större problem 
Alltså typ… jag vet inte hur mkt bikarbonat jag använder - tror det varierar mellan ett par msk och ett par msk.. *fniss*
Däromkring nånting.
Det går åt mer om jag lutar mig uppochner och tvättar det - för man måste ju få in det till hårbotten överallt. Häntaste (är det ett ord..?) sättet är nog att stå upprätt (utanför duschen) och gnugga in det uppifrån, så att säga.. Då blir det inte lika mycket spill.. Och då rinner det ju ut efter hårstråna så de blir tvättade de också.
När jag har spritt ut bikarbonatkletet så brukar jag köra in fingrarna i håret framifrån efter hårbotten och massera med lätt tryck. Håller mig själv om huvudet haha.. Inte liksom riv-gjugga.. Det känns rätt skönt faktiskt och innebär att jag inte härjar så mkt med hårtopparna (som annars utsätts för mest slitage).
Sköljning i vinäger och med kallvatten efteråt gör jag däremot helst framåtlutad så jag slipper frysa ihjäl.. hehe..
Varken bikarbonat eller vinäger gör särskilt ont att få i ögonen, men jag vet inte om det är olämpligt att få bikabonaten på huden. Tror inte det.. Men jag tar håret först och sedan resten av mig med duscholja och ibland scrubvantar..
Hejåhå.. risbastu!! 

Knack, knack ….. här är det fullt ös, som vanligt. 
Jaha, hoppas att ni har det gott & trivsamt under helgerna & allt firande. Snart är det vardag & "som vanligt"….ganska skönt….
Finns det snö i hela vårat avlånga land?? Jag befinner mig i Motala & det är så vackert. Jag kommer inte ut, mer än till postlådan för tillfället…..men det finns ju fönster på huset
. Funderar på att skicka ut mina familjemedlemmar med kameran. Få se hur Göta kanal ser ut & skogen, som finns i närheten.
Sen ligga mellan mina filtar i soffan & kolla på korten i datorn
.
Ha det så gott & jag önskar er ett underbart 2010
Hej Branneli - Dina idéer låter som vanligt fina - skicka ut de dina! 
Snön är så fluffig nu - skulle vara jättekul att snöbada nån!
Eller busa bara! Snöänglar.. 

#23 Snyggt!
#23 Fint hår, fin färg, lite ljusare än mitt för 10-15 år sen. Men mitt har inte så fina krökar, det är alldeles självrakt. Nu är mitt hår inte grått (än) utan beige. Hittade en amerikansk sida hur man färgar det med henna, men vet inte om jag törs, vill inte ha sk klimakterirött utan min egen röda färg.
Får se hur det blir.
Och god fortsättning på det nya året.
Det ser ju naturligt snyggt ut! 
Ska nu fara på bio med dottern och se "Alvin och gänget 2". Den har inte fått så bra kritik, men jag bryr mig inte om vad recensenterna skriver. De har ofta annan åsikt än biobesökarna.
Roligt att ni gillar det!! 
Har nu tuktat till det hela en aning medelst gles hårborste.. aningen mer enhetliga krumelurer.. och lite mer fluffigt. 
Fortfarande inte ett dugg statiskt!
Gillar att det är kortare uppklippt baktill.. luggen räcker nästan till kanske 1-2 cm ovan hakspetsen, men jag drar/lyfter den ju åt sidan och den gör just nu en våldsam högerkrok utåt uppåt.
Tror det går att styla det hela tuffare om jag vill - utan just någon arbetsinsats. Perfekt alltså! 

Gitsan: Hunden som satt på bordet var en liten tik på bara 18 kilo, en blandning av border collie och labrador.
Är inne på min 8:e hund och ingen av de andra har varit så svåra som Salukin jag har. Har varit aktiv inom brukshundklubben och är instruktör men Salukin har gett både mig och mina tränare på diverse klubbar en hel del gråa hår. Envisare och tjurigare hund finns inte! Men jag älskar henne precis som hon, hon har lärt mig massor. Saker som fungerar på andra hundar fungerar inte på henne så man får tänka i helt andra banor.
Kaisakavat: Du har jättesnyggt hår! Lite likt mitt faktiskt. Tonade håret rött i juni när jag skulle på bröllop, det skulle sitta i i 6-8 tvättar men syns fortfarande.
Jag har en jättebra frisör, om hon nu finns kvar, hon gick på utbildning till frisör och hjälpte till där jag klippte mig. Hon fick fria händer med mitt hår och det blev super bra. Hon använde dessutom inte så mycket stylingprodukter eller annat klet. Snyggt blev det med.
Funderar på att våga byta ut schampo mot annat men jag har inte läst på hur man gör än. Måste nog göra det tror jag.
flikkan - Klart jag har snyggt hår om det liknar ditt!!! 
* *
Halvt utmattad av att ha debatterat jämställdhet i kostdoktorn-tråden, ämnar jag nu bädda ner mig i soffan för att kolla på Gudfadern II.
Apropå maktstrukturer och könsroller, alltså! 
"Gå nu och ta hand om lilla skrikande babyn och bry inte din lilla hjärna med sådant som vi män gör med andra kvinnor eller vad vi pratar om medans vi samlas och röker och pratar om hur vi bäst kan ta över all organiserad brottslighet i den här delen av landet."
Alternativt "bry inte din lilla hjärna i huruvida vi skjuter ihjäl alla andra som vill samma sak som hämnd - och sedan blir skjutna själva som hämnd för det."
Igår när jag hade sett första Gudfadernfilmen gick jag ock irriterade mig på att - ursäkta om det blir väldigt allvarligt nu - en kvinna som blivit våldtagen "inte längre är vacker och oskuldsfull". (en reprik i filmen)
Varför är hon inte vacker och oskuldsfull längre??!! Och varför i helskotta ska en vuxen kvinna - när man tänker efter lite mer - vara oskuldsfull!!??????!!!!!!!!
Grisar!!

Nej förlåt grisarna, jag menade inte så…
Jag kommer aldrig till himlen.. eller vad tror ni? 
* *
Till filmen blir det kycklinggryta (se där grisen, var inte arg på mig..) och - mot allt bättre vetande - ett glas vin ur nämnda på-mig-bligande-vinflaska. GOTT är det.. har redan zippat lite..
God lördagkväll på er.. återkommer säkert senare.
OMG - Läste just på dvd-lådan. Filmen är 3 timmar och 12 minuter lång!
FLämt!!! 
Jösses - jag känner mig onykter efter ett halvt glas vin.. 
Inte klokt!!
Filmen - tja.. lite seg, men typ..
Ja, jag har läst den där "kostdoktorn"-tråden, men inte orkat engagera mig mer än ett litet inlägg.
Oj, det var en lång, långfilm! 
Ok.. Jag har svårt att koncentrera mig på filmen, men det är mer mitt fel än film ens tror jag. Just det faktum att jag VET att den är så j-a lång…
Jag vispade ihop mascarpone och grädde med 1 msk kakao och en näve frysta blåbär. Herreminje. Det var gott!
Och jag är MÄTT!!!!

Tycker filmer ska vara max 2 timmar långa, sen börjar det bli jobbigt för mig. Eller ja… helt ärligt så börjar jag tycka det är jobbigt att se på film efter en timme. Ungefär då börjar jag få jobbigt att sitta stilla och sen tänker jag på annat och glömmer se på filmen. Helknasigt!
Har också läst lite i kostdoktortråden men hag inte orkat göra några inlägg.
Mascarpone har jag fortfarande inte vågat köpa… men någon gång kanske jag vågar!
Jag blir nyfiken på bikarbonat-tvätten.. Pudrar du karbonaten i håret som vid torrtvätt - eller gör du en smet? Och hur mycket vinäger i sköljvattnet?
Intressant då jag nästan skrämt livet ur mina katter på senare tid för att jag är så statiskt. Kyla och torr inomhusvärmme ni vet..
Evanorm - Jag blöter håret och bikarbonatet blandar jag med lite vatten i en skål.
Man sköljer bort bikarbonatet med vatten innan vinägersköljet.
Mängd vinäger.. ingen aning.. Jag har en stor flaska (Druvans äppecidervinäger) med smal hällkork. Spädde ut med hälften vatten och häller direkt från flaskan i håret. Kanske nån dl som jag sedan ser till att krama in överallt.
Sen sköljer man ur vinägerna med KALLT vatten.
flikkan - För mig beror det på vilken film det är - ifall jag ska lyckas hålla koncentrationen. Gärna en bra! På bio går det ypperligt, men inte alltid hemma.

Jo, det kan bero lite på vilken film det är men oftast tappar jag koncentrationen efter en timmes tittande. Har supersvårt att bara göra en sak i taget. Det är lättast att se på film med datorn i knät… men det uppskattas nog inte på bio. 
Såg faktiskt Avatar på bio och jag tror att den var 2 timmar och 40 minuter. Det gick med nöd och näppe och mycket tilltugg och dricka och lite spelandes på mobilen. Ser alltid till att sitta längst bak med så att jag inte stör så mycket när jag flyttar runt i stolen.
flikkan m fl som har "svårt att sitta still".. Lyssna här! 
Börje Ring - "Så enkelt är det"
Jag garvade rätt ut när refrängen kom!
Den blir lite som ett mantra och jag ler brett varenda gång den poppar upp i huvet.

Tack, för den visan…..har mailat denna visa till mina nära & kära. Kan bli 2010:s visa visa
.
Om man tar in orden , finns det lite att klura på….
#39 flikkan vad tyckte du om Avatar? Jag är nyfiken på att se den, men tycker att den verkar onödigt lång. Såg du 3D-versionen eller den "vanliga"?

#42 PiteCarina: Jag såg den "vanliga" versionen av Avatar och den var helt underbar! Tror dessutom att den gör sig bäst på bio. Faktiskt var den så bra så att jag skulle kunna tänka mig att se den på bio en gång till och det har bara hänt med "Mama Mia" innan.
Avatar är lång men till och med jag klarade av att se hela, man fastnar verkligen i handlingen och de underbara scenerna. (Nästan särskilt scenerna.)
#43 flikkan Den verkar ju vara jättebra eftersom du klarade av att se hela och gärna ser om den t.o.m.
Jag skulle vilja se den med min dotter som nyss fyllt tolv år. Vet att den är från elva år, men hon tror att den är för läskig. Var det några riktigt läskiga scener i den?
flikkan77 - Tack för denna positiva recension i min tråd.
Ska vidarebefordra det till kompisar som är jättesugna på att se den.
* *
Såhär i efterhand blir jag rätt förbannad när jag gluttar i "kostdoktorn-tråden". Måste ha haft rätt långa ledningar=stort tålamod igår ändå.
* *
Imorgon ska bokOn (bokcirkeln
) komma hit. Kom på detta när jag skulle somna inatt - dag/datumvild som jag är. Blev stresschockad för lägenheten är ostädad och ingenting förberett geomtänkt.
Jättestressreaktion.. Flämt.. Bestämde mig för att ställa in/skjuta på det hela. Men jag tänkte om när jag hade sovit. Städar gör jag nu.. lite grann
. Maten fixar jag lätt imorgon, det blir:
- Broccolo- och champinjonsoppa m lök, vitlök, mm. Tillbehör blir ostar, "coleslaw" på rödkål och purjo m m, creme-cheeseröra med timjan och rosmarin, grovhackade nötter, ev rostade om jag ids.., bröd till de puckon som äter sånt (alla utom jag ;=))..
Tänker också helsteka en fläskfile och sen skiva tunt. Citron-timjanmarinad över. Det och annat ickevegetariskt måste hållas vid sidan av för veggosarnas skull.
- Efterrrätt/fika 1: för "puckon" ;) Kladdkaka inkl socker, vaniljglass och vispad grädde
- Efterrätt/fika 2: Min stekpanne-mjukpepparkaka med cremefraish-limeklet ovanpå; till mig och min ena bokOpolare som inte (heller) äter socker
- Te och Kaffe!
Det må la duga!
Hoppas jag..

Ja, jag orkade inte ge mig in i den där tråden öht - lite förvånad att du gjorde det!

#44 PiteCarina: Har disskuterat Avatar med min man och vi tyckte inte att det var så mycket otäckt i filmen. Det är inte direkt något blod i den även om det är folk som dör… och spännande är den med förstås men jag tror nog att en 12-åring vågar se den. Fast sen är ju barn olika känsliga också.
Jag tycker att i en vanlig krigsfilm eller polisfilm är det betydligt värre och blodigare scener än i Avatar.
#45 Kaisakavat: Jag blev positivt överrraskad av Avatar. Trodde att den skulle vara bra, men inte att den skulle vara så bra! Tycker att alla borde se den.

Det är dumt att du bor så långt bort… vill också komma på mat till dig och diskutera böcker.
#45 Kaisakavat, ja det lät jättegott, så det lär säkert duga!
Ok, så ni har t.o.m. ett namn, bokOn.
#47 Tack flikkan77 för att du tagit dig tid att förklara!
Jag är nu säker på att hon klarar av att se den. Har hon sett "Pirates of the Carebian", med sina skelett m.m., så ska hon nog klara av Avatar.
Aniara4 - Jag borde inte ha gjort det - nivån var ju inte så bra.. 
Men sen lider jag av understimulans och en massa tankar i skallen jämt. Kanske bra att lufta dem. 
Det är bra träning att själv se till att hålla sig över en viss nivå, när andra debattörer inte alls kan. Träna sig i att hålla tungan (fingrarna) rätt i mun (på tangentbordet)..
Sen finns det en sorts rundgång i den här debatten. Debattörer som befinner sig under en viss nivå drar oftast bara till sig dito motståndare - övriga ids/orkar inte/har ingen lust att blir förolämpade - vilket gör att fördomar och felaktigheter bara bekräftas och därmed befästs elendet än mer.
Jag har STOR förståelse för dem som inte vill. 
flikkan - kom genast hit och bokcirkla!! Det vore helt suveränt!! 
#48 Glömde att kolla upp stavningen, "Pirates of the Caribbean" ska det ju vara! 

¤48 Pitecarina: Ja, vågar hon se Pirates (kan inte heller stava till de filmerna
) så tycker jag hon borde kunna se Avatar. Den slutar bra och fint med.
#49 Kaisakavat: Hade gärna varit med i en bokcirkel! Vad läser ni för böcker?
Hur hittar man en bokcirkel förresten?
flikkan - Man startar en egen.
Säger till alla kompisar: Läs en bok och så ses vi hos mig och pratar strunt.. eh.. jag menar litteratur! 
Om man vill vara mer seriös så tar man kontakt med ett studieförbund. De har pågående cirklar eller så annonserar de för att få ihop en ny. Vi har kört våran bokO i åratal.. säkert sex-sju år och det var först för nåt halvår sen som vi blev en "riktig" bokcirkel via studieförbund. Då får man nämligen lite ersättning.. som går in i vår spakassa!!
Vad vi läser: Det vi har lust med!
Man kan förstås vara seriös och bestämma att alla ska läsa samma och sen diskutera utifrån olika kriterier - väldigt seriöst.
Så gör inte vi. Vi ba kööör! 
Carina - Pirates of the Caribbean - Min Johnny i högform!

Vi hade popcorn-kvällar, istället för symöten
…… Men så ballade det ur, vet inte varför !? Ska nog kolla det med brudarna!!
Skitkul hade vi 
Branneli - Kolla det med brudarna. Det är jättetrevligt att samlas och prata och skratta. Och ibland fälla en tår om nåt jobbigt kommer upp.
Vi har ju boktema, för vi är galna i böcker allihopa. Man kan förstås ha andra teman, t ex Popcorn, om man är lagd åt det hållet.. hehe.. 
* *
Ny dag - nya tag.
Jag är riktigt stolt över mig själv som lyckats stiga upp, käka och vara påklädd (visserligen okammad och sängen obäddad) men redan NU! Halv 11!!
Telefonen ringde nyss (joo jag var redan uppe) polare som tycker vi ska iväg på tapet- och golvexkursion, höhö.. det är skojsigt! 
Men betyder att jag måste shejpa upp mig - min "frisyr" är "intressant".. så att säga..
Mitt hyrhus behöver egentligen inte så mycket nytt, förutom köksgolvet och färg till köksluckor och element å sånt - men inspiration är aldrig fel!!
Att det sen innebär en "risk" att man hittar på nya projekt - det får man ta!! Och det får även papa ta! *lol* Han håller själv på att snygga till och måla upp källarvåningen - så han förstår sig liksom på det här med att grejja..
Kanske äpplet (jag) inte föll så långt från trädet (parenteserna) i vissa fall? 
Bokcirkelgänget hemskickat och kvar är jag och disken!! 
Samt rätt sorts rester. Allt det oätliga tog nämligen slut - yeeeeah!
Gjorde min lowcarb-stekpannekaka m pepparkakssmak och limecheeseklet ovanpå. Min polare som inte heller äter socker höll på att käka upp hela kakan. Det var jättekul att hon gillade den!! 
Men disk - vem bryr sig!? Jag tappade upp ett bad och lade mig för att "softa" en stund. Mådde skönt..
Och vips kom jag på en bokidé - igen!! Det kryllar av skrividéer i mitt huvud hela tiden, ja allstå inte nödvändigtvis böcker som någon nödvändigtvis vill läsa, men böcker som jag nödvändigtvis VILL/BEHÖVER SKRIVA!! 
De av er som följt mina trådar ett tag kanske minns att jag använt ett mantra förut - och använder än, även om det gått lite trögt på sistone:
"I am the Sky…"
Och om man nu är Himlen - var ska man då ha sitt huvud? Jo, bland molnen förstås!! That´s where my head is supposed to be!!
Att det ska ta mer än 44 år att komma fram till nåt så självklart! 

Klart du ska! Jag vill också skriva, men har för mycket annat att göra först…
Nu har jag en supersnygg mind-map över min nya bokidé. Den här är helt klart möjlig att skriva.
* *
Disken är nedkämpad.
Emellertid.. Det jag VERKLIGEN behöver göra idag - att ringa tråkiga formella telefonsamtal - är ännu ogjort.
Bläk..
* *
Satte just i mig sista laddnignen av gårdagens soppa. God! Slut! Betyder att jag ska börja dra ner på mejeri - NU!! 
#56 "Jag ska bara…" ?

Kom igen! Just do it! Det kommer att kännas sååååååå mycket bättre efteråt!
Skrev ett mail istället för ett telefonsamtal.
Det andra "viktiga" tror jag att jag ger fanken i. Det är mitt pensionsförsäkringsbolag och det är DE som gjort FEL - inte jag. Så prövar de mucka med mig så..
* *
En av min sons kompisar (när de var små) brukade säga (skoj-ramsa):
"Muck du mä mejj så muck min pappa med dejj
Och han är med i en raggarklugg och har STORA vapen
Och då skjuter han dejj
Och då ligger du där, där och där!"
* *
Det tredje är att gå till biblan och lämna böcker.. Dit är det säkert minst 300 meter. Och lika långt hem! Ujuj - jobbigt!! 

#60 Det är konstigt att det nästan alltid är lika långt hem som till något… utom ibland… för ibland är det längre. 

Har ni väldigt kallt däruppe? Då tar det ju emot lite extra att gå även korta sträckor. Själv tog jag mig en liten promenad medan solen var uppe, men det blev bara några hundra meter för det bet så dant i kinderna! Ville ändå komma ut och andas lite frisk luft eftersom det inte blev nåt med det igår…

Här på "min gata i stan" är det -16,5 grader…burr…
Vad spännande det låter med din bokidé! 
Oj, jag har ju en "Powerpoint"-bok som jag skulle ha lämnat tillbaka senast i förrgår!
Men jag ser nu att de stängde redan klockan tre och i morgon har de ju stängt hela dagen. Hoppas att du inte hann fara dit idag, för att jag ser att du skrev om biblioteket först halv fyra.
Idag gjorde jag och min dotter en 20-minuters promenad till "Röda Korset och då var det ca. 20 grader kallt. Hade hoppats att min sambo skulle plocka upp oss på vägen dit, men det uppstod problem på jobbet. så vi fick gå hela vägen.
Höhöhöhöhö! Hör ni hur sarkastiskt mitt skratt låter?
Carina - Jag gick dit och ja - biblan hade hunnit stänga. ¤&%¤?&%?&(#?&#¤
Och eftersom jag planerat att efter biblan knalla ner till Coop för att bl a posta brev till dottern (frimärkesinköp) och kolla efter ev. billigt kött, så innebar detta att jag fick ett par kilos extra packning hela vägen.
Aniara - Vi har minus 18 just nu - i normala fall en helt ok temperatur. Men nu råkar det vara så att det blåser en nordlig pinvind utan dess like. Och trots att den är nordlig, så blåser den åt alla håll. DET ÄR ALDRIG LÄ - var man än är.
Det känns som om det är sisådär en 30 minus. Om inte ännu kallare. Blåst är ett elände!
Jag byltade på mig ordentligt så jag frös inte om kroppen. Men om ansiktet (luva ner till ögonen, schal upp till näsan OCH kauppischong) samt om fötterna. Och ändå har jag jättebra varma svindyra vinterkängor.
Skitväder!!
Branneli - hehe.. "hemma på våran gata i stan, där bor det en fru.."
Blåser det hos dig också??
flikkan - Det bor en stor filosof i dig - det märker man tydligt!
* *
Gjorde kaffe i min tvåkopparspresso nyss. Lyckades hälla det mesta i en mugg som det redan var endel vatten i. Muggen är svart inuti, så jag såg inte… Bläk!! Spider-pee..
Det är ju ett av de värsta problemen med USA - kaffet. Huvvahuvvahuvvaligen vilket blask. Det finns visst en "vits" om det där med hur USAare brygger kaffe. Att de häller vatten i pressobryggaren och sen trycker. hehe..
Men min kompis hann bli avvand medan hon var här i Sverige och istället tillvand med vår starka variant - så hon har typ letat igenom hela Oahu och till slut hittat bättre grejjor. Tur det!! 
Nu är jag mätt och belåten. Kött, kött, kött!! Med lite creme cheese fraishröra med örter och vitlök till..
På det - nybryggt kaffe med liiiten skvätt grädde!
Puh.. mår gott!
Nu blire soffan och ett par avsnitt Cr Mi. 
Ojdå.. I # 60 ska det förstås stå "raggarklubb" inte raggarklugg..
Synd att du for till biblioteket och att du hade ytterligare ärenden efter det! Jag har själv gjort samma misstag, så numera brukar jag vara noga med att kolla öppettiderna.
Ok, och jag som tyckte det lät gulligt med "raggarklugg"! 
Ja, det har verkligen känts kallare än det är idag! Vi frös så i ansiktet då vi gick till "Röda Korset"! Var alldeles röda i ansiktet då vi kom in där. Fick som tur var skjuts hem.

Puh! Ja, jag filosiferar lite när jag hinner. Just nu jagar jag dock valp. 
Och jag ägnar mig åt att vara jätteglad att jag inte ingår i Corleones "familj".. Såhär glad:

"There´s no way of loosing you family."
Med betydelsen: "Jag slår dig tills du förstår att det är bäst för dig att stanna, inte skiljas. Och sen lever vi lyckliga tillsammans i alla våra dagar. Det vet jag!"

Ja fy, blåst gör det genast mycket kallare! Det blåser lite här med, så det var bitskt nere vid vattnet trots att det nog inte var mer än en -10.
Ofrivilligt amerikanskt kaffe - bläh!
Jösses vad jag skriver idag..
Läste nyss i Aniara4s nya tråd - om att hon ska steka och käka köttfärs!
Köttfärs brukar kännas "sådär" för mig, men plötsligt lät även det gott!!
Så jag kom på:
Det är ju JÄTTELÄNGE sedan jag varit i nån sån där svält/tappa-matlusten-period. Känns det som i alla fall.. 
Vet att jag var nära strax efter svinflunsan, då "orken" att fortsätta käka trots att jag var så slut inte riktigt räckte till. Men eftersom jag är envis med det som är viktigt - ont blod förgås inte så lätt sägs det - så blev det snabbt bra igen. Och jag har fortsatt att äta bra/tillräckligt mkt.
Ett väldigt bra tecken är att det allra mesta jag äter smakar GOTT! Smaskens!! Utan att jag fördenskull är direkt "sugen" på nåt särskilt.. Och att jag fort blir leds/blä på "utsvävningar", t ex choklad och/eller mycket mejeri.
Meatatarian!
Trettondag jul idag och jag har städat undan den. Skönt!! Passade samtidigt på att glutta runt i mina skåp och förråd för att få grepp om läget inför flytten. Kom fram till två slutsater:
1. Inte har jag så mycket saker - det här kommer gå fiiint!
2. Jag har en kollossall massa saker - det här kommer gå åt fanders!
* *
Ska upp före tuppelendet imorgon. Ska vara hos tandläkaren kl 7.40!

Oavsett hur lite saker man har är det tokmycket när man ska flytta. Det bara är så…
Huva, gå till tandläkaren är ju träligt så det räcker utan att man måste göra det i ottan dessutom. Stackare! Å andra sidan kommer det att vara skönt när det är avklarat.

Jaha, här har det startats en ny tråd utan att säga till mig.

Flikkan - Om du pratar om industriellt gjort nougat (typ guld- ) så innehåller den choklad. Finns en bra bok om industriellt godis och en hel del recept. Kommer inte ihåg vad den heter, men finns säkert på biblioteket.
Hejsan på er!!
Jag är kollossalt sömnig, har varit det hela dagen och hållit på att somna många gånger.
Lyckades nästan för en stund sen, men i helskotta - jag vaknade till igen, med hög puls krypont i armarna och kokvarm hela jag. Käkade en rätt stor dos kokosfett tidigare, kan vara en reaktion på det.
Annars är det full fart på mina skumma symptom just nu. Rätt mycket värk. Motoriken är helt "ur led" - särskilt i fingrarna. Rörelser blir inte av eller hakar liksom upp sig.. och sen kommer en extrastark fördröjd reaktion, t ex dubbelslag på tangenterna när jag skriver. Det handlar ju om mycket liten fördröjning/små saker, så bara den som iakttar mig mer noga skulle märka det. Men det är jobbigt och irriterande.
Har heller ingen vidare känsel i höger ben. Ytligt alltså. Inuti gör det ont, som tur är!! höhö.. 
Aniara4 - Träligt är ordet - normalt sett är jag ju medvetslös vid den tiden.
Har riggat en speciell uppvakningsanorndning, lik den i flmen med Kalle Anka, Musse Pigg och Pluto som är ute och campar. Den anordningen som väcker Kalle! 
Vi får se om det hjälper/räcker..
Det känns jättebra att tandskrället äntligen blir åtgärdat!
Pasi - Du, jag har startat tråd nummer Elva - här! 

Angående bikarbonatstvätt: det blir nog inte så bra om man har stylingsgrejor kvar i håret och för övrigt är det väldigt uttorkande, det drar ju med sej allt fett och det blir statiskt (bör sköljas med äcv efteråt). Iofs kan det användas som akut torrschampo, pudra in, låt verka och borsta ur (med svinborstborste - ej plast). Det finns mer att läsa om detta i nopoo-trådar eller lockig.se om man är intresserad.
Apropå äppelcidervinäger:
En del äppelcidervinäger blandas med nio delar kallt vatten, blanda det i en flaska med pip (tex sportflaska), då det går lättare att få in det i hårbotten. Stå med huvudet över en hink, handfat eller diskho så längderna oxå kan doppas/sköljas igenom. Detta ska sen inte sköljas ur, doften försvinner när håret torkar. Äcv återställer hårbottens pH-värde och fungerar som balsam för håret (sluter stråts fjäll), frottera inte håret efteråt för då ruggas ju stråna upp igen.
Och snälla, stäng av mobilen på bion, den stör hörselslingorna!
cnidaria - Eeeh.. mobilen på bion - stänger jag av alla gånger förutom när jag eventuellt råkar glömma bort det.
Kanske är bikarbonat uttorkande..
Tror att vinägersköljen är jätteviktig.
Håret doftar lätt av vinäger även efter att det torkat och kan dofta rätt mycket ifall man är ute i fuktigt väder.
Du ha fel när du säger att det blir statiskt. I mitt fall är det för att bli kvitt just detta som jag övergick till bikarbonattvätt. Och det funkade alldeles ypperligt! Andra vittnar om samma. Kanske är det olika för olika hår.

#78 Helt klart är vi olika - såklart och på mej blir håret väldigt torrt, risigt och statiskt plus massa kli, så jag kör med balsam och äcv eller bara äcv. Och visst doftar det lite om det blir blött nära inpå nytvätt, men jag tvättar det bara en gång i veckan… 
Benvärk och skumma muskler, har du prövat B12? Jag gick till en naturläkare pga min benvärk och fick (bl a) rådet att äta B12.
Mina benmuskler ville inte lyda order, det gick inte att lyfta fötterna mer än ca 10cm, och jag ramlade ofta när jag gick på ojämn mark. Detta är helt borta nu, och börjar kommer tillbaka om jag tar en paus med tabletterna, så det gör jag inte nu.
Lisabet - Ojdå, såna jobbiga konstigheter dina ben hade för sig!
Jag har försökt att få B12 i sprutform eftersom jag misstänker mig ha en sjukdom som kallas ME (eller ME/CFS) och många MEare blir hjälpta av B12 i hög dos.
Jag är tyvärr överkänslig mot alla "piller". I piller finns alltid en massa olika ingredienser, förutom de verksamma - så det går inte alls bra. T ex så får jag mera ont av de flesta värktabletter.
Läkarna sägar att jag inte har B12-brist, för det syns inget sånt i prover som de tar.
Jag tycker att man kan prova ändå. Tänk om det hjälper!?
Men det tycker inte läkarna.
Åter från fakirtidigt tandläkarbesök. Höll inte på att ta mig iväg, hade magknip och mådde illa imorse, varför vet jag inte, men kanske en kombination av att jag inte sovit alls och kanske ätit lite för lite.
Här är 30 grader kallt (6 i morse) så jag byltade på mig. Väl ute upptäckte jag att det var riktigt skönt, för den äckliga jobbiga blåsten har försvunnit. Gnistrande klar kall morgon, himlen på ljusnande - knallblå!
Hursomhelst. Två tänder fixade i ett nafs av en jättevänlig tandläkare. Och jätteduktig. (Inte den jag trodde dock.. hehe) Ännu en hundring billigare än tidigare prisuppgift, dessutom.
Blev en aning besviken att amalgamet som suttit i tänderna har missfärgat av sig, så de blev inte så vita som jag trodde att de skulle bli. *fåfäng*
Men det är skööööööönt att bli av med de fula gamla fyllningarna. Och metallsmaken som varit så stark och äcklig i flera år - den är BORTA!!
Jiiipppiiieeeieieieieieiiii!!!
Beklagar att läkarna kan vara så kortsynta - det som är normalt för andra kanske är alldeles för låg nivå för dig, beroende av andra problem.
Och gammalt amalgam är inte bra, det sa min maturläkare också, och jag hade mycket! Det mesta har jag tagit bort, och sanerat mina usla tänder. Om amalgamet skulle vara stabilt och inte läcka, så skulle det väl inte smaka så mycket metall.
Skönt att ha det gjort!

Vad ni har hållit igång när jag har varit borta och hälsat på mina föräldrar. Snabbläst tråden för att komma ikapp.
#56 Branneli. En bok skriver man på 20 minuter per dag. Den tiden har du. Det tar ca 20 minuter att skriva ett A4 i ett ordbehandlingsprogram. Skriv en sida per dag. Om ett år har du drygt 350 sidor = en färdig bok, som förmodligen behöver redigeras, men det är lättare att redigera en skriven text än en text som inte finns alls.
Mitt privata hinder för att skriva den där boken är min förkärlek till att skriva dåliga dikter och annan oanvändbar poesi. Fast jag har kul när jag sitter och kladdar. Lägger jag ut en rimmad dikt på något skrivarforum så får den positivare respons än en berättande text, så jag anpassar mig till den allmäna opinionen och skriver rimmat. Tigger visst beröm som en jycke tigger matrester.
Är man en bluff om man säger att man skriver, fast man inte blivit publicerad, eller bara hamnat på nåt gratisforum på nätet?
Sitter här och undrar vilket som är uppåt och vilket som är neråt..
Är rätt leds på att "vänta på att få somna", har hållit på med det i många timmar nu. Det blev ett par timmar totalt sett, av hopräknade snuttar..
Ett par-tre timmar är bättre än ingenting. 
Lisabet - Så bra att du åtgärdat tänderna. Är snäll med dig själv. 
Det är intressant att se hur olika attityd tandläkarna har till amalgamet. Har råkat ut för två äldre herrar som istadigt hävdar att amalgam är jättebra. Fortfarande hävdar de det alltså. Men alla de yngre förmågorna man träffar, samt hon jag hade innan - erkänner att amalgam ska man vara skeptisk mot/undvika. De säger inte just mer än så, men det räcker.
Hon som bedömde tänderna jag fått fixade idag trixade ju med trollspöt för att gå mig till mötes. Fick ett bra pris trots att ingen överkänslighet är dokumenterad. När jag sa att jag är långtidstrött med värk och grejjs och GÄRNA blir av med amalgam, så studsade hon till och fick en helt ny attityd av att vilja hjälpa.
Jag har två små amalgamfyllningar kvar, men de får sitta så länge.
parsley - Hej igen! Jag har minsann undrat var du har hållit hus!! Rymma från min tråd sådär - FY!! 
Hoppas du har haft det bra i alla fall!
Tror jag redan kör din 20-minuterperdagplan. Det är bara det att 20-minuterspassn inte kommer ett om dagen. Ibland kommer det flera på samma dag och sen tar det evigheter innan det blir av att skriva alls. Så för mig tar det kanske 20 år då… Höhö..
Nämen skämt åsido. Tror det är ett väldigt bra sätt att faktiskt "verkställa". Redigeringen sedan är jag inte skraj för.
* *
Kaffe, kaffe, kaffe.. Skulle jag ha gjort en pofiberkaka med choklad till kaffet? Eller en matigare variant som jag kan ha en hög ost på?
Skulle behöva känna mig lite duktig tror jag.. dagarna bara går och jag är fortfarande rätt låg. Så jag måste hitta på nåt bra "jobb" till mig själv. Tvätta kanske!? 
Jag behöver köpa tandkräm och sorten jag använder kan inköpas på Coop alternativt något Apotek.
Idag har jag varit på Coop, gått förbi tre Apotek (ett på Sjukhuset där jag var hos tandläkare, två på stan), gått hem utan tandkräm och gått ner på stan igen och IN PÅ två olika Apotek.
Och ändå kommit hem utan tandkräm.
Inte klokt! 
Och så har jag lånat Gudfadern III. Den är mcyet kortare än de andra två, bara 2 timmar och 43 minuter..
Allt för "Familjen!" 

Väldans vilken aktivitet det varit i din tråd helt plötsligt! Hänger ju knappt med. 
Jag är också jättebra på att gå glömma handla saker. Kan till och med ha en lapp med till affären och vara så säker på att jag ändå tagit en sak att jag kommer hem utan den.
Hej flikkan! Tur jag inte är ensam då!! 
* *
Fick ju en illamående/ont i magenattack i morse när jag skulle iväg till tandläkaren. Som tur var lugnade det sig med det - promenaden till och från var rätt lång och det går nog inget vidare att må illa i en tandläkarstol..
Men magen känns riktigt skum. Inte som laktoskänslighet, inte som grönsaksreaktion.
Och nu mår jag illa igen. Jättemycket. Det här är inget kul alls och jag har ingen aning om varför. Ska försöka äta lite trots elendet, för att se om det går över. Alternativt lär det komma upp igen. Så att säga.

Nu ere spännande - tre ägg med smör och kaviar vet jag inte om det var det smartaste att äta, men i dessa lägen får man gå efter: Vad är överhuvudtaget möjligt att få ner.
Luststyrt alltså.. eller kanske oluststyrt.. Så det blev ägg med kaviar.
Känns som om illamåendet minskade, den som lever får se. 
Jag är knäpp - det vet ni i och för sig - tror det var senast igår jag prisade mitt bikarbonathårtvättande för det har varit en sådan lättnad att bli av med det statiska som blir av schampoo m m. Men jag har också undrat lite och närstuderat håret för att jag har tyckt att det verkar slitas mer med bikarbonatet än annars..
Fast jag har inte vetat riktigt.. Och - efter toningen jag gjorde har det sett än mer så ut.. Logiskt kanske men ändå, det brukar inte slitas så mkt av toninar som det gjort nu. Och jag har använt exakt samma toning förut.
Sen fick jag veta här i min tråd, av cnidaria - att bikarbonatet torkar ut hår. Och vips började det snurra i huvet. Jag blev förstås alltför nyfiken för att kunna hålla mig - gick in på Apoteket och köpte Apolivas sillikonfria balsam.
Haha..
Kanske var jag övernojjig, men tvättade faktiskt håret med bikarbonat INNAN jag hade i balsamet. För jag hade använt en mousse vars innehåll jag är lite skeptisk till. Viktigt att få bort ev. sillicon.
Resultat:
- Håret något mindre lockigt, men det här är ju bara en start och lockigheten var inte något självändamål. Viktigare att håret mår bra.
- Håret definitivt mindre "frizzy", de kortare hårstråna far inte omkring i vild yra. Ser inte heller "torrt ut"..
- Håret definitivt inte statiskt
Mindre statiskt än efter bikarbonattvätten inklusive vinäger.
Resultat: Skyhögt över förväntan! Hoppas det håller i sig. 

Eftersom du har kort hår, kan du när du sköljt med äcv och låtit lufttorka lite, krama in lite balsam (sprid lite i händerna), krama håret "uppåt" (om du vill ha lite "rörelse" i det), låt det sen torka utan mer påverkan.
Har man längre hår kan det behöva "ploppas", som det kallas, men det är ju bara om man vill att håret, om det är självlockigt, ska bli rejält lockigt. Sen är det ju förkastligt med plastborste…eller borstning över huvud taget, om man vill ha kvar fina lockar
. Hoppas att du får det du vill ha!
OBS! det viktigaste när man börjar tvätta med balsam (eller äcv med förstås), är att massera hårbotten länge så cirkulationen kommer igång och botten kan börja andas å leva igen! samt skölja lääänge före äcv-sköljningen
Hoppas att du mår bättre nu kaisakavat! Kanske efterdyningar av julmaten? Jag är själv mer hungrig än vanligt.
Jag tror att jag måste prova balsammetoden. Mitt hår blir jättestatiskt under vintern. Kan få stötar av t.o.m. blommor, äpplen och smörpaket!
För att inte tala om när jag är i tvättstugan under vintern, då får jag stötar flera gånger och jag gruvar mig för att ta i torksskåpet för den brukar vara värst!
carina - Tack, jag mår mycket bättre. Det är något skumt med mina tarmar, men illamåendet gick över ett tag efter jag åt äggen.
Tror inte det är en följd av julmaten. Möjligen en följd av mitt försök att byta sömnlöshet mot sömn medelst rödvin. Desperat,, haha… Drack ett halvt glas en kväll och det funkade. Nästa försök några kvällar senare funkade inte lika bra. Tredje försöket - inte alls. Så då vet jag det!!
Inatt har jag inte heller sovit, för övrigt. Förutom gårdagens snuttar med halvsömn, så har jag inte sovit alls på två och en halv nätter.
Jobbigt!
cnidaria - Allltså ursäkta om jag är trög, men det där med äcv-skölj - är det ett måste även med balsammetoden?
Det känns lite omständigt att balsamtvätta, skölja ur, vinägerskölja och sen kleta i balsam igen. Tror det är mot min "natur" att hålla på så.. 
Idag är håret typ "sådäääääär".. Fula ojämna krokar längst ner och annara platt. Kan förstås ha att göra med användandet av mössa
Jag inser att det inte går att dra några slutsatser än, bara en tvätt. Och VÄDRET!! Kan inte vara många luftfuktighetsprocent nu.
Nästa fredag skall det ske: Möte mellan mig, min osynliga doktor och min KBT-are.
Att få osynlig doktor att fatta att hon måste få ändan ur vagnen och hjälpa mig! Jag har inte varit i såhär risigt skick på mycket länge, stressen med FK-regler är säkert en bakomliggande faktor till att alla symptom blossar upp. Har heller ALDRIG varit så mentalt låg som jag är nu. Aldrig!
Jag har "vetat" länge att jag måste ta ett snack med osynliga doktorn, men inte kunnat förmå mig. Bara tanken på först VCs telefonsvarare, och sen VCs gatekeeper (r*ngmuskel.. eh.. sorry) inför vilken jag måste förklara och motivera varför jag plötsligt måste besvära upptagna osynliga doktorn - gör mig paralyserad.
Så nu har jag bett om hjälp av min KBT-are, som ringde efter en timme - mötet bokat och klart! Tänk - att be om hjälp.. tänkte inte förut på att man kunde göra det…

Hursomhelst - vi ska prata med doktorn om:
- B12 i sprutform (mekobalamin)
- Jobba vidare på en adekvat diagnos - en som FK tar på allvar. Har ingen alls diagnos sedan ett år tillbaka.
Mer? Kanske, men jag minns inte just nu.
Sökt lite på B12-brist och förutom att det uppstår om man har blodbrist, är vegan eller gammal, så kan det uppstå som en följd av neurologiska och neuropsykiatriska tillstånd!! ME/CFS är en neurologisk sjukdom.
Vanliga symptom (utelämnar några som inte stämmer på mig, men):
Trötthet, Svaghet i muskler - armar och ben, Fumlighet, Förlamning, Nedsatta reflexer, Försämrad ytlig känsel, Pirrningar framför allt i händer och fötter, nedsatt minne, nedsatt balans, Oförmåga att svettas, Håravfall, Depression
etc..
Samtliga dessa stämmer på mig. Sedan någon månad alltså även den sista punkten, men om det beror på B12-brist eller på viruset CHP är oklart. Klart är att "det går åt fel håll".
Från FASS.se:
"Vitamin B12-bristen kan vara kopplad till de tankefunktioner med vilkas hjälp information och kunskap hanteras sk kognition."
Nähä!!!
Vet tämligen exakt när jag blev dum i huvudet. Det var i slutet av femte och början av min sjätte terminen på universitetet. Jobbade hårt, det var ju så himla kul. Nu började C-kursen i Statsvetenskap med ett fullstländigt outstanding kursmoment! Hurra!
Men.. Samtidigt blev min dotter hårt mobbad i skolan av sin lärare - så hon ville inte gå dit. Många kvällar när det var meningen att vi skulle sova, kom istället alla hennes tankar och känslor kring detta upp.. Min dåvarande partner var otrogen och mina pengar räckte inte på långa vägar.. Jag fick tre ordentliga influensor på raken och efter den tredje hade hjärnan åkt på semester för att åtminstone hittills inte komma tillbaka.
Jag fortsatte plugga - DET SKA BARA GÅ! Trots motståndet från kroppen och sinnet lyckades jag med rena råstyrkan (mina absolut sista krafter) fixa c-kurs (med en resttenta som jag bara inte orkade läsa till) och halva d-kursen i Statsvetenskap till och med med bravur. Sen övergick sömnproblem till total insomnia, armarna var konstant halvt bortdomnade och jag inkapabel att svara på tilltal. Än mindre visste jag hur man tar på sig en strumpa eller gå ut med soporna. 
Ibland läste jag lite och förstod innehållet alldeles utmärkt - men så fort jag slog ihop pärmarna var det jag läst fullkomligt bortblåst.
Det blev aldrig någon d-uppsats och sålunda ingen examen.
Hursomhelst:
Det jag hittar om neurologiskt orsakad B12-brist liknar VÄLDIGT MYCKET min egenhändigt för 9-10 år sen ihopsnickrade symptomlista. Som fortfarande stämmer!
Tjolahopp!
Jag vill inte sova på dagen, men tror att jag nu helt enkelt måste.
Mot fluffet!

Appropå b12-brist så har min make det, eller har haft i alla fall. Det testades när han undersöktes för restless legs så han får vitmaniner utskrivet.
Han hade inga symptom alls på att ha brist ändå var det en rätt kraftig brist när de upptäckte den. Lite mysko!
… och appropå osynligläkare så har jag också en sådan. I juni sas det att jag skulle fått en tid i augusti men trots påstötning har jag inte träffat henne än.

Det finns en studie som är för liten för att vara vetenskapligt hänvisningsbar (typ) men ändå intressant, där man jämförde B12, folsyra och homocystein i blod kontra ryggmärgsvätska hos ett antal kvinnor med ME och/eller fibromyalgi. Det visade sig att det inte fanns någon korrelation alls. Samtliga hade normala blodvärden men flertalet hade för lite B12 och/eller för mycket homocystein i ryggmärgsvätskan. Någon hade verkligt grav B12-brist i likvor men helt normalt i blodet.
Trots storleken på studien är den intressant just för att den visar att det är MÖJLIGT att ha brist i ryggmärgsvätska utan att ha det i blodet. Försökte ta upp det med min dåvarande pucko-husläkare som fnysande svarade "man har väl inget B12 i HJÄRNAN heller?"!. Ja, den nivån var han på - både otrevlig och okunnig, två poäng av två möjliga!
Läs gärna mer om homocystein!
Nejmen hej brudar!!
Hur kommer det sig att KIF inte berättar för mig att ni har skrivit här!!???
Så bra attt jag tittade efter ändå..
Tack Aniara4! Releventa grejjer från dig! Ryggmärgsprov - huuuh.. tänker osynliga doktorn utsätta mig för det så vette tysan.. *ryyyyser*
Tycker att man kan gå på alla andra indikationer som finns och bara PROVA!! För helskotta - de kunde "utpressningsmedicinera" mig med SSRI i tre hela år trots att jag led svårt av det - och utan något som helst underlag för det - varför skulle inte detta kunna gå!!??
flikkan77 - Aha.. så din make blev hjälpt? Bravo!
Verkar krylla av osynliga läkare.

#101 De som känner till det här och skriver ut B12-sprutor brukar inte ta ryggmärgsprov heller, det är ju inte den skojigaste undersökning man kan göra. De resonerar istället så att funkar det så är det bra att man hittat nåt som hjälper, och funkar det inte så är det bara att sluta igen, ingen skada skedd. Mig veterligt har det inga värre biverkningar än lite acne.
Ja, jag hoppas också på det - att slippa provet alltå!
Den där infon har jag sett förut - och passat vidare till doktorer.. Liksom endel annan info. De har inte nappat hittills och hon jag har nu påstod t ex att Mekobalamin är beroendeframkallande.. som jag skrivit om förut.
Ska ta med mig en bunt papper till henne. Bl a en rapport om ME som finns på RMEs hemsida och där det står om B12-behandling.
Det är tur jag får hjälp med det här - själv vågar jag inte tro något alls förrän det händer och det känns som att jag inte vet vad jag ska säga till doktorn - har redan sagt allt jag kan säga så många gånger.
Intressant det ni skrev om brister i ryggmärgsvätskan. Mitt första besök hos en massör i slutet av förra året var en upplevelse! När han hörde att jag hade fibro så testade han något på mig som skulle "frigöra ryggmärgsvätska" (har för mig att det var så han sa).
Jag fick ligga på rygg och han höll sin hand tryckt på ett ställe ungeför vid svanskotan. Bara höll med lätt tryck.
Jag blev alldeles varm/het över bröstkorgen och ut i armarna!
Sedan tryckte han på ett par ställen bak på huvudet och samma sak hände.
Avslutningsvis gjorde han samma sak, men nu hög upp i nacken. Värmen kom och gick samt att det började rycka runt mina mungipor.
En mycket märlig upplevelse. Jag kände mig hur pigg som helst när jag gick där i från!
Ska snart boka in en ny tid hos honom för att se om den nästan bedövande trötthet jag känner nu kan bli bättre med hans behandling, även om jag tror att min kropp håller på att ställa om sig nu när jag dragit ner ordentligt på kolhydrater.

Det är inte klart varför megadoser av B12 hjälper mot ME/CFS och fibro. En teori är att det av någon anledning inte tar sig igenom blod-hjärnbarriären (logiskt och enkelt att tänka sig om det finns i det ena men inte det andra), en annan att vi behöver ha en högre nivå än friska. Jag vet att jag har skrivit om "The NO/ONOO cycle" tidigare, och ur den kan man härleda att kväveoxid är ett problem för oss; och B12 binder kväveoxid.

#94 äcv behöver du inte, men för min del behöver jag återställa pH-värdet i hårbotten efter tvätt och så gör det håret glansigt och mjukt. Du behöver ju inte ta i något balsam efter rengöring heller, men det är ju lite vårdande för stråna. Du får väl testa dej fram, själv gör jag detta ungefär en gång i veckan så det gör inget om det tar lite tid…
Under gångna dagen regade jag allt jag åt i minmat. Det var ett tag sen jag gjorde det och det behövs en avstämning.
Jag ligger på någonstans strax under 20 g kh och totalmängden ser bra ut, cirka 1800-2000 kcal. Tror att denna dag var rätt representativ. Hursomhelst tänker jag dra ner kh lite, till 10-12 g.
Väga mig vågar jag inte. 
Känns som om jag har bra matlust, men ingen ork att göra kul mat. Har philladelphia och creme fraish i kylen och tänkte röra ihop ett tillbehör på dessa tillsammans med färsk timjan, lite vitlök, finhackad rödlök och salt. Hittills har det inte hänt dock.
Vill också göra matmuffins med bland annat fläsk i, men måste inhandla ägg.
Ge mig gärna nåt tips på god kycklingrätt/smaksättning av kyckling. Har ingen fantasi!

Rosepeppar & grönpeppar & rosmarin är mina favvo-kryddor, slurp 
Tjaa, jag har ballat ur totalt vad det gäller kolhydrater. Eftersom ätit morfin sen 1a advent-helgen, som ger förstoppning..ovanpå den förstoppnig jag redan levde i, med få kolhydrater = panik !!!
Mer kolhydrater åt kroppen eller åt tarmen…ändå undrar jag om tarmen & detta tillhörande hål kommer att bli normalt igen….
Efter diskussion med läkare & nåt underlättande medel via recept, ska jag from måndag återgå till minimalt med kolhydrater.
Tyvärr är jag soff-liggandes , så nån fysisk aktivitet får inte kroppen/tarmen heler. Ska börja lite lätt med qi gong nästa vecka, tänkte jag, absolut inte ett helt program (27 min), för så länge orkar inte kroppen vara uppe…..
Jag började minska på kolhydrater i slutet av januari 2009, har inte tappat ett enda kilo. Men nu med ökning av kolhydrater, så ökar omkretsen av kroppen. Nej tack!! Lite kolhydrater & mycket vatten !! Mot ett bättre 2010 
Här ska du få något att hugga tänderna i Kaisakavat!
Ädelostgratinerad kycklingfilé
Ingred för 6 port.
6 kycklingfiléer
5 dl creme fraiche
1,5 dl grädde
2 pkt bacon
salt, peppar, curry, paprikapulver
c:a 1 hg gräddädelost
2 pressade vitlöksklyftor
2-4 msk kycklingfond
2-3 msk Tai Sweet Chilisås
Sätt ugnen på 225 grader
Skär kycklingen i bitar och bryn dem runt om, krydda.
Knaperstek bacon.
Lägg kycklingen i ugnsfast form, strö över bacon.
Blanda creme fraiche, grädde, ädelost, vitlök, fond och chilisås och häll över kyckling o bacon.
Grädda 20-30 minuter.
Receptet är från Matklubben.se så här långt. Tillbehören i form av ris, banan etc är väl inte att rekommendera. Men en god sallad fungerar bra till. Det åt jag igår. Jag gjorde dessutom en dubbel sats så jag kan frysa in lite portioner också.
Åh, tack för kycklinginspiration!!
Tuggar på en större gryta köttfärsröra som aldrig verkar vilja ta slut.. leda.. Ser fram emot att få prova era tips.
Branneli - Attans - du har det inte alls särskilt jättekul! Önskar jag hade ett trollspö, då skulle jag svinga det i din riktning - ordentligt!!
BippediBappediBoooo!!
Grönpeppar och rosmarin - håller med!! Gott!
Gitsan - Jösses, så gott det där låter. Går ju att bara utesluta det som inte är lämpligt.. Och jag är en sån som inte behöver tillbehör om "huvudkäket" är gott.
Håll i er - Nu ska jag KLAGA!!!
Knatade ner på stan med syftet att införskaffa 1 par långkalsonger, standard A i bomull samt ett par "mjukisbyxor" i någelunda snyggt snitt, som man inte behöver skämmas för om någon ringer på dörren..
Köpte ett ex av vardera - oprovat eftersom jag var ute strax innan stängningsdags, men tänkte att det kan välan inte vara så himla "svårt".. det är ju inte plagg-typer som kräver fransk design direkt..
Men vad i helskotta är det med kläder nuförtiden??
Långkalsongerna - Jag är ju av den hm.. kurviga sorten med SMAL midja och inte alls särskilt smal över ända och lår. Vad händer?? Inga problem att få i rumpa och lår, men resåren i midjan är jättesnäv och liksom "vass". Jag blir allvarligt fundersam ifall de skulle stoppa alla tarmrörelser för gott om jag har på mig dem mer än två min. Frågade särskilt efter bomull, för att de inte skulle vara glansiga - tycker att syntettillsatser har en tendens att klia och så tycker det är LÖJLIGT när de är glansiga. Men hon på affären sa att de INTE ALLS är glansiga.
Helskotta - gissa om de är glansiga??
De är också jättesnäva längst ner i benen, där det sitter en j-a spets!!! Berätta för mig varför det ska vara en vass syntetspets längst ner i benen på LÅNGKALSONGER!!??????
Mjukisbyxorna - Samma storlek som de över ändan lagoma kalsongerna - är VRÅLSTORA hela vägen.. De har en bred linning av ribbat tyg, med knytning. Tyckte jag såg snyggt ut på affären, men när den där linningen är typ tre decimeter för vid för själva mig - då ser det INTE fint ut. Jag lovar! En jättepåse/valk med midjelinning liksom.. som sitter ungefär två dm för högt, haha..
"Två meter" vida längst ner i benen.
Tänk er nu.. dessa två "byxmodeller" och jämför. De är varandras absoluta motsatser och hur jag än letar efter "mellanting" så hittar jag inga och jag har verkligen genomsökt stan!
Hur i helskotta är det meningen att man ska se ut egentligen!!??

Jodå, jag ska vara snäll och djupandas och gå ner i morgon, på jakt efter en storlek mindre av mjukisarna. Kanske det kan gå.. Långkalsonger däremot - kan jag nog se i himlen efter, alternativt får virka själv!!!!
Puh.. så har jag fått ur mig det - Tack ni som ev. orkade läsa
!!

Styrkekramar, tröstkramar, en rejäl häxblandning, en råd att kontakta Scandlab, ett nytt och bättre liv eller vad som nu behövs…Känner med er.
Vinägersköljning ska inte behövas om man balsamtvättar håret.
#108 Fungerar det med vanliga normala huskurer som t ex linfrön eller loppfrön för dig eller är det värre än så?

Jag förstår dig helt och hållet. Man MÅSTE prova allt har jag märkt! Strunpbyxor och leggings som man inte får prova är ett spännande lotteri varje gång.
Själv är jag glad att jag gått ner så mycket att jag öht kommer i de långkalsonger som finns att köpa. Av någon anledning har "skämshörnorna" hoppat över den biten. De gör ett par svarta tunnstrumpbyxor och ett par beiga, sen tycker de det räcker med benkläder. Kanske ett par mörkgröna leggings också för den som vill vara lite piffig. Men förra året lyckades jag hitta ett par långkallingar på Åhlens som fanns upp till stl 46 och med lite ansträngning gick på mina feta lår!

Mitt problem brukar annars vara att när jag väl hittar ett par strumpbyxor som går att få över lår/höft-partiet går de ända upp till armhålorna - kroppsstrumpa!

Hrmm, loppfrö har jag inte provat….men linfrö!! Samt laxoberal, varje dag & mer än rekommenderat dos.
Ska nu öka på med ett pulver från apoteket !!
Tänk, om jag inte använt dessa
…huvva….hoppas verkligen att jag kommer att komma ut på promader under våren !!

Vilken tur att jag tittade in här! Håller på att laga mat så jag blir halvt medvetslös, och behövde lite inspiration på kycklingfronten jag också. Ädelostreceptet blir nästa anrättning.
Upptäckte nämligen igår morse när jag skulle ta ut min lunchlåda ur frysen innan avfärd till jobbet att den var blöt. Hm. Det var +6 grader i frysen. Inte bra. Hade massor av tillagad mat, och massor av frysta råvaror där. Skit! Det hade ju varit mycket bättre om t ex skafferiet hade gått sönder, och inte frysen. Men nu är en ny frys på plats och jag lagar frenetiskt mycket mat av råvarorna, så att inte alltför mycket behöver kastas….
Håller tummarna för att ditt möte med osynliga doktorn ska gå bra nästa vecka!
Trevlig helg!
Branneli - Vill inte låtsas att jag vet nåt om förstoppning.. jag är tämligen novis. Men för några år sen när jag blev itvingad SSRIpiller, då var en av biverkningarna stopp i magen, vilket var ett h-vette hela tiden jag åt medicinerna.
Provade alla möjliga apoteks-lösningar men allt som hände var att jag fick mer ont i magen. En sak hjälpte dock. Katrinplommonjuice. Juice mkt bättre än torkade plommon plus vatten… av någon outgrundlig anledning.
Nu är ju inte katrinplommonjuice low carb, tyvärr, men tänkte att jag ändå ville nämna det - ifall att..
Önskar att du får må bättre!
Aniara4 - Du skriver så roligt! Och jag känner igen mig såååå.. Tack för att jag inte är ensam! hehe.. 
Ja, det är inte bara på bredden kläderna är mysko - även på längden.. Antingen är de alldeles för lågmidjade, eller också till armhålorna! Mellanting - ?????????
Åhlens finns inte längre i denna håla. Nästa gång jag åker till Hono-luleå ska jag kolla! Får lämna tillbaka det där glansiga åtstrypande mordredskapet, det kollade jag innan jag köpte dem. Tur det, annars hade 170 spänn varit bortkastade.
parsley - Thanx!
Alla ska vi ha ett jättebra liv!

#110 Vi skrev nog samtidigt. Jag tror att det är lättare att sticka ett par långkalsongar än att virka dem. Stickat är som bekant mer elastiskt. Eller varför inte sticka ett par långa benvärmare och kombinera dessa med en dekorativ kjol att ha över ändan?
Termokjol?
Långkalsongerna är naturligtvis försedda med spets ifall du skulle råka springa på någon karl i kylan. Tänk så avtänd han skulle kunna bli om du hade långkalsonger utan spets. Än värre vore det om du råkade springa på en modefotograf som behövde just dig och dina långkalsonger för sina "mysigt i kylan" bilder. Inte kan du sitta under en filt framför brasan och dricka varmt te med kokosfett i ett par långkalsonger utan spets.
Efva - Tack!
Frys som går sönder = mardröm!
Förstår att du har massor att göra! Kämpa på!
Min frys låter jättemysko ibland, liksom dunkar och smäller.. har den inte gjort förut. Trösten=hyreslägenhet så jag slipper köpa ny själv, men det gäller att vara alert ifall den pajjar och maten måste räddas!
parsley - *Långt utdraget gapskratt!!!!*
Du har naturligtvis alldeles rätt!

Shit! Jag har inte ett enda par långkalsonger med spets på… Tänk om inte min man tycker att jag är sexig längre då! 
Det enda jag har är plåster på tre fingrar efter en viss valps snuskigt vassa tänder, men det är ju inte så snyggt.

Jag kan iofs bekräfta att min sambo inte verkar tycka jag är sådär vrålsexig när jag hasar omkring i mina präktiga bomullslångkallingar, säckig t-shirt och tofflor dagarna i ända. Kanske borde skaffa mig ett par såna där med spets…?
Uppenbarligen finns det fördelar med att INTE ha en KARL!! Får göra mina långkalsongsval utan iblandning från fler än klädindustrin. 
För att ytterligare utveckla ämnet, så kan vi ju ta upp det här med trosor.
Jag har några få rätt ok hipsters/normaltrosor utan spetsar å sånt, men liksom ganska snygga på mig (utifrån förutsättningarna) och som FUNGERAR BRA. De är dock lite för få till antalet. Sen har jag ett antal som FUNGERAR BRA men inte är särskilt hotta, även om de passar min kropp..
Tänk så olycklig min karl skulle vara de flesta dagarna.. om han fanns!! Stackarn!
Håller med parsley; klart det ska vara sexigt 
Aniara4; om du köpt några strumpbyxor så kan du väl lägga in ett foto på dig i dem. Jag fick en bild framför mig, och skulle gärna vilja se om den stämmer med verkligheten!
Ang kycklinggratängen; jag lovar att ni kommer att laga den fler gånger när ni väl provad den 
Här var önskades det spagetti&köttfärssås idag. Jag tog lite köttfärssås och smulade i ädelost. En sallad med oljedressing till det så var jag nöjd!
Apropå säckig t-shirt..
Ni aaaaanar inte hur lycklig jag blev inatt när jag fick för mig att leta igenom byrålåda med bl a pyjamaser. Där fann jag min kära gamla rosa jättet-shirt som jag brukat sova i förut, men som jag trodde jag slängt.. Den blir liksom större och större och är nog egentligen ett tecken på att den "gjort sitt".. men ujuj så skön den är! 
Hurra!!
Hej Kaisa Kavat (och alla andra förstås också)!
Jag är en sådan där som läser din tråd ganska ofta men inte har gett mig till känna tidigare. Men - nu kan jag inte hålla mig! Nädå, inte så allvarligt; vill bara tipsa om långkalsonger: Köp herrmodell! De funkar bra även på oss med midja och rumpa, de är gjorda av kraftigare tyg= varmare, de har dubbelt tyg där det är viktigast för kvinnor att hålla sig varma, alltså underlivet, de har ingen resår som spänner i midjan och de har garanterat inte spets! Jag ser bara fördelar, att det är hål i gylfen gör inget för tyget ligger rejält omlott så det drar inte. Kan någon förstå varför damlångkalsonger konstrueras som de gör, tyget brukar vara tunt som fjärilsvingar - det är ett mysterium.
(sexighetsfaktorn struntar jag fullständigt i - ingen är särskilt läcker i långkallingar i alla fall)
När jag ändå är i farten och skriver så tänkte jag lämna ett kycklingrecept eftersom det var på tapeten.
Kycklingfilé (går precis lika bra med delar av kyckling) brynes runtom och läggs i ugnssäker form.
Gör en röra av 2 msk fransk senap, 3 msk hackad persilja, 3 msk olivolja, en liten vitlöksklyfta, ca 2 krydmått salt, lite peppar, lite timjan och/eller dragon (dragonen är så dominant så jag är rätt försiktig med den) Rör ihop allt (gör gärna dubbel sats). Bred ut över kycklingbitarna, grädda i ugnen tills kycklingen är klar i ca 200 grader.
Det är ur Bergenstrands "Kärlek, Timjan och Oliver" men om man tar lika mycket salt som det står där så dör man nästan (och jag gillar ändå salt mat) och så har jag själv lagt till timjanen. Det kallas "Kyckling på klassiskt franskt vis" Hoppas att det smakar, det är en favorit hemma hos mig. Bästa hälsningar från Pamina

#124 Nehejru, några såna bilder blir det inte! Det räcker så bra med den avslöjande baddräktsbilden i mitt fotoalbum…

kaisakavat: Jag är glad att jag var inte var på semester när frysen pajade, som mina grannar hade oturen att vara. Dom fick kasta rubbet, och det stank av rutten mat länge.
Gitsan: Tack! Har nu mumsat i mig av ditt recept, förutom fiskfond för det hade jag ingen hemma. Det blev bra ändå.
Så om jag nu dör av matförgiftning av den "först frysta-tinade-frysta igen och tinade igen, och sen tillagade" kycklingen, då får jag tacka för en trevlig tid här på KIF! Och för att jag dog vid god hälsa och av en smarrig LCHF-rätt… nersköljd med ett glas Riojavin.
Skämta bara förstås! 
pamina - Hej! Tack för långkalsong-tips! Har tänkt på herrkalsonger - förut köpte jag till hela familjen på JC, bra mittemellanmodeller i ren bomull. Men numera har de inga, inte här i alla fall.
Gylfkalsonger har en förmåga att bli alldeles för stora framtill i grenen - undra varför hehe.. - och jag känner inte för det. Men det är säkert olika..
Tack för recept! 
Aniara4 - Jooooo, kom igen!! 
Efva - Huvva, må vi slippa det (törs man nånsin lämna hemmet mer?)! 
Nejdå, du blir inte sjuk - bestämmer jag!!!

Jag vill ha herrlångkalsonger med spets! Finns det? Eller måste jag virka själv? Tänker mig försvarets vita försedda med virkade som blommor i olika färger.
Eftersom du är sykunnig Kaisa så kanske du kan ta in herrkalsongerna lite framtill om du inte tycker att du fyller ut dem tillräckligt.
Köpte ett par snygga tajts från Gudrun Sjödén, svarta ribbstickade. Hade dem till min korta jeanskjol i somras och kände mig riktigt oemoståndlig. Sista gången jag hade dem var i höstas. Då insåg jag att de hade gått maskor på tvären i dem (hur det är möjligt). Insikten kom samtidigt som jag pratade med en kulturpersonlighet av hankön och noterade att klacken höll på att lossna på mina italienska retrostövlar (50 kr på second-hand). Pinsamt, plågsamt. Stövlarna har jag lagat med kontaktlim. Tajtsen sörjer jag.
parsley - Insydda herrlångkalsonger.. näääääääe, det finns en gräns!
Försvarets vita med virkade blommor (och spetsar längst ner naturligtvis) låter.. hm.. "intressant". Hade säkert impat på "kulturpersonligheten", till exempel.
Stickade långkalsonger.. vill ju ha bomull och troligen måste de ribbstickas för att alls få någon "spänst" i produkten. I mycket tunt garn på pianotråd istället för stickor. Det skulle ta några vintrar är jag rädd..
Men.. men..
Fick tips av kompis igårkväll - coop har tydligen tråkiga mittemellanmodeller standard A långkalsong, inklusive hängknän, för 69 spänn. Där har jag inte kollat!
Mot coop! 
Idag tänker jag göra nytta; disk, matlagning och tvätt. Kanske nytt syprojekt, börjar känna mig rejält sugen.. Satt på cafe i stan igår och "tog igen mig" innan hemmarsch, och började skissa på servett.
Så kan det gå.
Får se om allt blir av, men jag brukar i alla fall inte klara av att börja sy innan jag har röjt undan så inget annat är ivägen/stör mig..
Mina armar=spagetti
Håret.. lite visset, hehe.. liksom mycket tråkigare än innan. Balsamet verkar tynga ner rätt mkt, håret känns lite för mjukt liksom.. Ingen statisk elektricitet, vilket ju är underbart.
De lockar som kan ses på bild ovan, är dock fullständigt väck, vilket jag tycker är lite synd! Frisyren har typ tappat stinget!
Någon? Om jag kör vinägerskölj - åt vilket håll skulle det påverka??

Nytta är bra! Jag har en lös plan på att röja av köksbordet idag så att jag kan sätta igång och jobba med uppsatsen direkt i morgon - håll tummarna för att planen lyckas!
Vad är det för nytt syprojekt du funderar på? Eller är du som en författare som inte vill diskutera dina alster innan de är färdiga?
Jag är också nyfiken på det där med vinägersköljning. Har mer eller mindre gått över till balsamtvätt, men kan inte låta bli att ta lite schampoo nån gång i veckan ändå, just för att det blir så platt och tungt och i mitt fall ganska fett. Men när jag tar schampoo blir det oundvikligen frissigt och flygigt istället. Sen blir det fett i hårbotten och frissigt i ändarna. *suck* En komplikation är att jag inte kan använda någonting med parfym i, och det begränsar ju utbudet rätt mycket. Konstaterade redan tidigare att Apotekets schampoo är helt jäkla värdelöst, och balsamet är inte mycket bättre. Så nu använder jag Änglamark, men ska testa Neutral när det tar slut. Så jag funderar också på om det finns nåt bättre sätt att få rent hår utan den där glorian av små vilsna hårstrån. Fast det kanske gör att jag ser helig ut och får en massa efterföljare…? 
Aniara4 - Har en kompis som redan lagt beslag på titeln: Chokladgudinnan
Vad blir din nisch?
* *
Syprojekten:
- Vill jättemycket sy en "storskjorta" - lite halvelegant - men har inget lämpligt tyg till det. Tror jag..Däremot har jag tyg till en bomullsskjorta, modell vardags, i smårutigt vit-beige.
- Skulle kunna sy byxor och väst (kavaj) - har ett skitsnyggt mörkgrönt tyg.. men njaaa.. inte sugen just nu.. kopplat till missnöje med "kunden", d v s min egen fysik.
- En vit kostymskjorta till det.. som jag inte heller vill sy just nu..
- Har länge tänkt att sy två nya kuddöverdrag till mina stora fluffkuddar i sängen.. Lite snyggare/piffigare..
- Det jag skissade igår var en "långkofta" med knytskärp att sys i nåt stickat, samt en lite elegantare långtunika som helst skulle sys i nåt glansigt men mjukt som följer men dämpar mina "curves".. Duschesse? Nåt plyschaktigt?? Tror inte jag har material till dessa heller..
Har många tygsnuttar, men just nu.. njae..
- Har förresten ett sängöverkast i bomull som går i mörkblått (olika toner av) samt mörkgrönt. Mönstrat i långsmala stipes.. svårt att bekskriva. Köpte det svinbilligt - stort tygstycke - på rea när Åhlens lade ner här i stan, tror det kan bli en jädrigt tuff tunn jacka i typ jeansjackssnitt, kanske med ett par blixtlåsfickor eller nitknappar.
Man kan vända stripsen åt olika håll, på oket över axlarna får stripsen gå på bredden.. vissa andra stycken och ärmarna - på längden..
Kanske DEN jag ska sy nu..? hm… har fodertyg, blixtlås? tråd, ja.. *visslar falskt tankfullt*

Ska ni bli författare nu? Det är väl bara att döpa boken till Chokladgudinna eller se till att komma ut först. :) Känns inte chokladgudinna rätt så kanske det känns bättre med chockad gudinna, eller varför inte mjölkchokladgudinna. Mjölkchokladkvinna får ni inte ta för det är mitt, från och med nu. Det har jag paxat för.
Ibland kan det vara bra att snacka om sina projekt. Research kallas det. Uttdrag ur mailkonversation:
"Jag behöver ett självmord. Har du tips på några bra tabletter?"
"Ta alkohol och alvedon. Det duger gott i det här fallet"
10 % av svenska folket lär skriva på sin fritid. Bonniers publicerar 1-2 promille av de manus de får in. Kvaliteten på insända manus blir allt högre, eftersom alla går skrivarkurser nu för tiden. Förlagen vill hellre ha spännande böcker, som förväntas sälja bra, än böcker med hög litterär kvalitet.
Kan man säga att man skriver om man inte blivit publicerad?
Usch så slut jag är!
Kom just hem med nytt nedlagt långkalsongbyte. Coops fanns bara i herrmodell med vass, snäv resårmidja, skippade dem tämligen fort.
Fanns barnmodeller och kollade på största 170-174 cl. "Tur" det finns en och annan "unge" som ser ut ser ut som Auschwitz-fångar, annars skulle nog inga kalsingar bli sålda där.. så att säga.. Det fanns ju även för mindre barn som tydligen förväntas ha ett midjemått på typ 10 cm. Tänkte på alla mina kompisars ungar, de flesta är medel till runda - bara ngn enstaka av dem skulle slippa strypas av de där..
Nåja..
I en av stans butikskedjor - en som börjar på Pepper och slutar på corn, hittade jag en lång rad s k tights på ett ställ. Utan paljetter, spets eller broderier, som tur var!!
De här sitter bra men är ngt för vida i midjan. Struntar i det, de får duga. 30 spänn billigare än strypsnaran jag köpte igår!
* *
Jag "vågade" väga mig i morse - 71 kg.. Inte så illa som jag trodde, men jag ser ju exakt var det där extra kilot hamnat - på höfterna!!

Långkalsonger…..
…..funkar det inte med tights ?? Finns & skicka efter iallafall, om det inte finns i affären…..Eller är det svindlande skillnader i pris ??
Oj, jag läste lite fort. Tyckte du hade gått ner 71 kg kaisakavat….
Jag brukar komma i sytagen ibland, men inte lika ofta nu som när grabbarna var små. Men jag har en riktigt härligt vårtyg som nog får bli en kjol framöver. Borde kunna vara klar lagom till påsk ;)
Gitsan - Det finns nog bara ett sätt för mig att gå ner 71 kg - och det är inte LHCF då.. Lägga mig i komposten ett par år.. hehe..
Det låter ju helt rätt med kjol till påsk! Måste vi ju ha allihopa när vi ska upp på kvastarna och iväg! 
Branneli - Jo! Det blev ju tights.. 
Nu ska jag vara lite LCHF-seriös!!
Har just sett ett rätt bra TV-program på kanal 9. Klipper in presentationen:
**"The Diet that Time Forgot
**
Brittisk dokumentär från 2008. Vi följer fyra snabbmatsjunkies på en annorlunda resa till norra Pakistan. Där byter de sin livsfarliga diet mot en uråldrig kosthållning formad av den karga naturen där Shimsal-folket lever. Folket i byn får en chans att smaka på några av britternas favoriträtter. Kommer byfolkets reaktioner på den feta maten göra britterna till renlevnadsmänniskor eller fortsätter de sina dåliga vanor när de återvänder hem? Även lördag."
Som ni ser går det i repris på lördag. Tyvärr 07.30,
men ni som vill kanske kan spela in eller nåt..
Det var ett irriterande program på ett sätt - att man typ måste åka till Långtbortistan för att göra en kostomställning.
Det var också lite prilligt att speakern (och doktorn som projektledde det hela) hela tiden sågade den brittiska maten utifrån "fettinnehåll" medan folket i byn hela tiden sa: De där britterna äter alldeles för mycket socker - det är därför de blir feta! Doktorn verkade också ha noll koll på energiomställningen.. skällde på de stackars blekfeta britterna när de blev "heldöda" den första tiden.
Sen piggnade de till rejält! Tänka sig..
Hehe.. 
Folket i byn åt endel bönor och linser, men även kött t ex får och även nån sorts kossa tror jag. Och fett - en smör-jakostblandning som såg hyfsat äcklig ut, men säkert är fantanstisk - nyttig och god efter "tillvänjning".. Från djuren åt de allt - slamsor och inälvor och tja.. köttet!
De fina, fina jakarna - vet inte om de åt dem.. men troligen för de dör ju också ibland.. Men annars var det nog för ullen. Ni skulle se dem, jääääätelååååååååååång päls. Så fina!! 
Jag vill HA en sån!
Vaddå västerländsk ha-mentalitet?? 

Jag vill också ha en jak! … och en älg och en späckhuggare och en giraff och en ko och en gris… 
flikkan77 - Jag meeeed!
Å så skulle jag verkligen vilja ha en lite katte! Saknar min hårboll ibland..
* *
Nollgradigt ute och 70,5 på vågen! Inte så illa, låter det som, men jag är i skitdålig form.
Känner mig fullständigt överkörd. Svullna händer, fötter - fingrar och tår är kritvita med röda fläckar - läckert! Blodkärlen på väg upp genom huden.. Stel överallt och ont i ländryggen.. Ben och armar, ja hela jag, tung som bly.. (det var därför jag började väga mig, vågen borde ha visat ett par ton utifrån hur jag känner mig) med mera.
Tröstar mig med god fettig korv som har aaaningen för mång kh i sig, men de ger jag fullkomligt fanken i just nu! God är den och jag var saltsugen! 
* *
Igår skulle jag ju diska tvätta laga mat och börja sy.
Jag tvättade, men inte mer och det blev inte ens klart.
Så dagens uppdrag är väl att ta upp gårdagens tråd och, tja.. "get on with it".. 
Om balsamtvätt av hår..
Noterar att mitt hår inte alls blir fett av det. Det ser likadant ut tredje dagen som första dagen. Lite mindre fluffigt, men fortfarande rent och mjukt.
Jag ska kolla ifall det går att styla upp det snyggt trots att jag itne tvättat det. Som ett experiment bara.. målet är INTE att jag ska sluta tvätta mig.. hehe…

#142 Sytråden? Förlåt.
Ge balsammetoden lite tid, en vecka eller så. Kan du som är sykunnig inte sy vettiga långkalsonger till dig? Det borde väl finnas något mönster på tajts som fungerar att använda?

Igårkväll mätte jag magen & under bysten…..+10 cm !?!? 
Mätte senast i oktober,,,,,har ju under hösten minskat på min fysiska aktivitet för att kunna jobba…med sjukgymnastens råd…..
Sen 8 veckor är jag ju liggandes & varit tvungen att öka på kh pga förstoppning !!
Nu kör jag på med få kh & ska få medel utskrivet av läkare, för tarmen funktion. Linfrö blir det med !!
Håller tummarna, allihop att tarmen tar detta !! För det lär ta minst ett par månader till innan jag kan börja ut & gå, samt ta upp min träning.
Snacka om att träning är en färskvara 
…sytråden…kul !! haha…
parsley - Man ska inte tvinga sig själv till saker.. t ex att sy långkalsonger, ifall man tycker det verkar tråkigt..
Fast det kunde bli kul, om tyget är kul… rosa babyelefanter? Göra dem med uppknäppbar lucka i rumpan..? Volanger, spetsar.. *LOL* Där har vi förklaringen!!! Det är spetsar i benen på långkalsonger för att det ska bli kul för barnen i kina, som syr dem!!
* *
Däremot har jag diskat, trots att det är jättetråkigt! Nästan diskat.. bara några bestick kvar som jag låter ligga till sig..
Tvättmaskinen snurrar nere i källaren.
Har fläskkarré på upptinande och har börjat snegla på mitt tyglager..
Medan jag joxar runt här, tänker jag på Maslows behovstrappa.. och huruvida utbrändhet/utmattningssjukdom möjligen kan bli följden om en människa försöker/upplever sig vara tvungen att fokusera på alla di där nivåerna samtidigt..?
Maslow menade ju att nivåerna ska kunna avlösa varandra, vissa kan vara i fokus samtidigt och man kan kanske vandra mellan.
Men jag tänker - alla samtidigt!? Som det kan bli om man är relativt fattig i dagen samhälle och samtidigt liksom egentligen en "djuping".. hehe..som vill leva i samklang med inre värderingar - inte hyperkapitalistiskt, kortsiktigt, materialistiskt, egoistiskt.. Och som har behov av att ens inre ska hänga med i allt det yttre..
Virrigt?? 

Suck! Jag behöver också diska… Har varit i Grästorp och gått med Lina och sen tog jag och Fröken Saluki en promenad på 45 minuter runt åkrarna. Som tur är så finns det en väg som är plogad så vi slipper pulsa, för då vill en viss Saluki inte vara med mer.
Tycker i alla fall att jag borde slippa diska idag. 
Branneli - Yes, håller tummarna stenhårt för att det ska gå bra! 
Åtta centimeter är kanske inte så kul. men.. kanske inte kan hjälpas. Hoppas det vänder snart alltihopa!!
Ja, "sytråden" var kul - glömde skriva det ovan!! 
flikkan77 - Du slipper! Härmed är det fastslaget!! 

Jag slipper diska!
… fast då fick jag dammsuga istället. 
Attans! 

Har gjort det igen! Glömt att handla det jag skulle. Tog med valp och make och körde till byn för att köpa te. Gick lite med Lina och maken gjorde lite ärenden och sen köpte jag hundtugg för nästan 100 kr, men te? Nä! Inget te! 
Måste åka in om någon dag igen och köpa te. Suck!
Men hundarna blev glada för sin tuggsaker i alla fall. 

"144 Nja, balsam-metoden kan nog behöva lite längre tid på sej än en vecka, det handlar om att komma i balans, precis som med lchf

Ang långkalsonger. Gå med i kyrkliga syföreningen. Där syr de dukar med pastorn i spetsen, det går säkert bra att sy långkalsonger med pastorn i spetsen också.
flikkan - Haha.. jo det känner man som sagt igen! Jag berättade för dem på Apoteket, när jag slutligen var in och köpte den fördömda tandkrämen, om proceduren som föregått..
cnidaria - Jodå, jag ska köra vidare. Inte ge upp än!!
Men jag saknar de där lockarna jag hade..
parsley - Jag vill inte ha pastorn i spetsen och inte i kjolarna heller!!
Men jag måste säga att du är full av kreativa förslag! 

Har massor med saker jag bara glömmer. Har till exempel två amaryllis som varit i behov av blompinnar i två veckor… De står i sovrummet så jag kommer bara på det när jag ska lägga mig, men snart är de överblommade så behovet är väl inte lika stort längre… 
Ibland glömmer vi bort Fröken Saluki med, särskilt på morgonen för hon tycker att hon inte behöver gå upp förrän vin 10-11-tiden på förmiddagen. Men då har hon ju hållt sig sen klockan 21. Tycker hon borde vara hysterisk kissnödig! Så jag vill komma ihåg att ta ut henne senast klockan 9.
Men tja… minnet fungerar inte alltid så bra…
Jag har långkalsonger i olika tjocklek, från ullfrotté, ullsilke och bara silke. De tjockaste används inte mycket, bara om jag ska vara ute långe när det är kallt.
De av ullsilke har faktiskt spets, men den är mjuk, så den kan jag stå ut med.
Favoriterna, de i svart silke, är helt befriade från spetsar, och sååå sköna. De håller inte så bra i tvätten tyvärr, efter några år har de fler hål än de tre de ska ha, upptill och nertill. Jag försöker köpa på rea när vintern håller på att ta slut, om jag kommer till en lämplig stad.
Sy långkalsonger skulle jag inte göra - jag har sytt en pyjamas, jag hade fin trikå liggandes, och den blev för all del användbar, men byxorna är verkligen pösmodell, och jag tycker att det är svårt att få bra passform i grenen.
Lockarna får du nog tillbaka när håret vant sig vid bara balsam. Vet dock inte säkert för mitt hår är självrakt, med eller utan balsammetod.
ShiiiiiiiiiiiiiiiiiT!!
Upptäckte just att jag glömt bort att äta.. Ingenting sedan frukost. Plötsligt upptäcker jag att jag mår pyton och blir undrande..
Hur i hela friden gick det till????!!
Måste akut-äta!

Skärpning, kaisa! Sådär kan du ju inte hålla på!
Nej det kan jag VERKLIGEN inte! Skäms på mig! 
Det var t o m ännu värre än så - jag hade inte lagat mat som jag skulle - karrékotletterna ostekta. Nu står de på spisen och puttrar i en smör-, lök-, tomat-, kryddgegga..
..och jag räddade livhanken nätt och jämt med en större bit korv och ett ägg med majjo. 
Fy tysan!
Sådärja. Nu mår min mage bra igen, efter att ha mottagit en karrékotlett av den större sorten. Mums..
* *
Märkligt att jag glömmer, men det är ganska så typiskt. Nu när jag piggnat till en aning och blir mer kreativ i skallen, hittar på saker att göra - då börjar jag glömma annat. Viktiga saker.
Jag är dum inne i själva huvudet! 
Och ändå inte. 

Bra jobbat! Jag åt lite av den där grytan, och eftersom jag levt på fläskfärs hela dagen kunde jag kosta på mig några frusna sommarlingon till. Gott!
Du kanske skulle prova att ställa en klocka på ringning för att komma ihåg att äta?
Ja, kanske.. Det har gått så bra med ätandet för min del - länge nu - så jag har inte behövt bekymra mig alls.
**
Lite politik, kanske? Har ni koll på Borgar-Ballooo..?? 

Hur går det idag, Kaisakavat? Äter du ordentligt? 

Ja, man fååååår faktsikt inte slarva med maten! Så det så! 

ÄT! ÄT! ÄT!

#153 Nu var det inte i kjolarna vi skulle ha pastorn, utan i kalsongerna. 

#165 Ja, vi vill verkligen inte att han hoppar ur kalsongerna!

Jag har långkalsonger på mig nu men det finns ingen pastor i dem… Gör jag fel på nått sätt?
Ni e kuliga! 
Nej, kära ni - man FÅR FAKTISKT INTE SLARVA MED MATEN!!!

Har ägnat dagen åt att äta ikapp. Det räckte nämligen inte med karre´n, ägget och majjon igår kväll - jag vaknade till på natten av ett våldsamt illamående. Hmm.. Hur göra?
- Är det nån sorts magsjuka eller gallan som spökar, så lär jag ju börja sp* vad jag än gör.
- Är det att jag har ätit för lite så finns det bara ett sätt - ÄTA!
Slutsats: ÄT - det värsta som kan hända är att jag sp*r! hehe.. 
* *
Åt två ägg med majjo mitt i natten och klarade nätt och jämt av att behålla maten tills illamåendet gick över. Men jag borde ha ätit mer då, jag var bara såååå trött att jag inte orkade.
Ramlade i säng, helt utmattad.
Vaknade efter totalt ca 4 timmars sömn och var mattsvettig/skakig/konstig. Ägnat dagen åt att äta ikapp - frukost med allt möjligt, två timmar senare jättesalladsbuffe på stan med massor av fettig tsatsiki till. Snart ska jag klämma i mig en dos karré.
Har tagit fram kyckling ur frysen och ska laga till den idag. Här måste finnas mängder med mat - för nu banne mig!!! 

Duttig du är, kaisakavat! 

Tack! *blekt leende*
Jag tror det började i samband med julen. Åsynen av all mat får mig att tro att jag har ätit mycket, så jag åt säkerligen mycket mindre än jag föreställt mig och på den vägen bar det av.
Jag trodde ju att jag hade gått upp en massa i vikt, eftersom jag fuskat med t ex choklad, nån kakbit och lite rödbetssallad, men det har jag inte! Jag väger som före jul förutom lite inladdning av vätska, vilket nu är puts väck. Trots att jag fortfarande ligger på ca 18-20 g kh.

Heja på! Hoppas du mår bättre snart.
En liten news-drop!
Jag kommer inte att flytta - orkar bara inte, och så finns det några andra skäl som gör att det helt enkelt inte är läge.
Sammantaget känns det bra, stressen inför flytten och allt jobb det skulle innebära höll på att ta ner mig. Nu är jag lugnare igen.
När jag nu bestämt att bli kvar poppar min motvilja mot aktuell kökstapet upp. Det är en sorts svår allergi och anfallen kommer med jämna och ojämna mellanrum och får mig att drömma mardrömmar i grått och rosarandigt skimmer. Så imorgon ska jag gå till hyresvärden, som för övrigt blev jätteglad när jag ville bo kvar - och förhandla..
Hehe.. Jag har den snålaste hyresvärden hitom medeltiden!
Så det gäller att ta till knep! Har ni några fina att bidra med??
* *
(Oj, det rasar från taket - hela huset skakar! Kanske ramlar det ihop..
)
Med tanke på vad jag läst av dina inlägg kaisa, så är jag övertygad om att du lyckas övertyga värden!
Gitsan - Åh.. så snällt sagt!
Eller menar du "övertyga" som i tjata ihjäl/skrämma vettet ur karln?? 

SKönt att du inte ska flytta! Jag blir fortfarande alldeles matt bara jag tänker på flytten för 1½ år sedan. Puh! Attans med ganska onödiga saker man samlar på sig och som man envisas med att släpa med sig.
Hoppas du lyckas övertyga in värd om nya tapeter, höll på att skriva gardiner men dem har han väl inte med att göra i alla fall.
Idag när kompis ringde fick jag brått. Från pyjamas till nere på stan på 20 minuter. Inklusive dusch med hårtvätt. Inte klokt - det brukar ALDRIG gå, men även en blind höna kan som sagt hitta ett frö..
Innebär att min tredje balsamtvätt genomfördes i våldsam hast och med efterföljande halvtorkning med hårfön på lägsta effekt. Sen fick det torka färdigt självmant medan jag rusade.
Det ser lite bättre ut än efter förra tvätten. Känns som om det är mer spänst i det nu. Lockar sig längst ner, men inte som förut.
Åt rätt håll, hur som helst! 
Det är lätt att vara efterklok. Toningen jag gjorde - tänkte inte på att mitt hår ju var kollossalt RENT (efter bikarbonattvättandet) jämfört med vad det annars har brukat vara när jag tonat. Borde ha kortat ner verkningstiden ordentligt, men istället hade jag i den full tid och det var INTE bra för håret.
Förlåt håret?? 
Hår igen..
Idag är dagen efter tvätt och efter åtgärd av hm.. bed head.. så ser jag tydligt att håret är på väg att bli krokigare igen. Och att hitta "sitt eget" fall.
Inte är man särskilt "hip" om man låter håret forma sig självt utan tortyr. Inne är ju - sedan länge, kanske dags att det blir ute - att styla platt spikrakt..
Hursomhelst. Jag har ett illgrönt styling"slime" som heter Lanza Urban Elements molding paste som jag gillar skarpt (blir inte grönt i håret, nej..). Det är vattenlösligt och lätt att tvätta ur - verkar försvinna helt även med balsamtvätt. Skrev mail till Lanza och frågade ifall det är siliconfritt - och fick svar. De påstår att det är det!
Det finns dock inte med på lockigt.se´s lista med godkända preparat. Utifrån innehållsförteckningen konstaterar jag att det nog handlar om både bra och ett par mindre bra ingredienser - t ex en mineralolja (Paraffinum Liquidum) som enligt lockigt.se inte är så bra. Jag blir dock lite konstig i huvudet av att försöka gå igenom innehåll och listor, så jag vet inte. 
Tills jag hittar något annat klet att trivas med så tror jag att jag kör på med mitt gröna slajm. Det är finemang att ha i topparna som skydd ifall jag blåser det och som "finish"..
Bedömer att totalt sett är detta mycket snällare - alltså balsamtvätt + slajm - än vad bikarbonattvätten var. Lite mer kemi, men.. 
Fortsättning lär följa.. hehe..

Hur går det med ditt ätande då?
Det är roligt att läsa om ditt hår med. Jag tvättar fortfarande med vanligt schampo och balsam, har inte läst på för att göra på annat sätt än. Duschar ju varje dag med.
flikkan77 - Tackar som frågar! 
Jodå, jag tuggar i mig fläskkarré, ägg, smör, ost, skinka, m m.
Kycklingen är snaaaaart tillagad, den är stekt men jag tänkte dela i bitar och ostgratinera, inspirerat av recepttips jag fick ovan.
Matlusten är halvbra. Har inte mått illa, men mår inte heller kanon.
Det kommer att bli bra bara jag käkar på.
* *
Min tapetplan.. se #172 - Pratade med hyresvärdschefen idag. En vänlig man - ska komma och titta på mitt kök imorgon kl 2. Schpännande!!
Fastighetsföretaget har samma ägare som det företag min grabb jobbar åt och de är jättenöjda med honom för han är så duktig! Ska jag råka nämna att deras extrafavorit-snickare råkar vara min son?? Jo, det är klart att jag måste! 
Har skruvat ner hylla, anslagstavla och förvaringsgrunka från väggarna, för detta ska hursomhelst ändras. Mitt kök ser ut som "hej-kom-och-hjälp-mig" just nu. Dra igång projekt jag inte riktigt orkar med, men kul är det ju..

Skönt att du inte mått så illa i alla fall! Ibland (typ ganska ofta) får man vara glad för det lilla. Är du förresten helt säker på att du inte är gravid? 

Hoppas dina tapeter blir utdömda och får bli utbytta. Håller tummarna för dig klickan 2 imorgon… eller nja… jag får nog hålla tummarna nu för jag tror inte jag kommer att minnas det klockan 2 i morgon. Vet ju hur bra mitt minne brukar fungera.
#172 När det gäller hyresvärdar så fokusera inte på detaljer, utan helheter. Var positiv och håll dig till saker som är investeringsvärda. För att ge dig ett exempel. Börja inte med att prata om hur handgjorda krusiduller på köksskåpshandtagen hade fått dig på bättre humör eller "är fint". Målning däremot är en bra utgångspunkt. Målning höjer värdet mycket mer än kostnaden.
Prata utifrån hur det är en bra investering och inte hur det får dig att känna dig. Givetvis kan du behöva hårdra det en del och leka med fakta. Det är ju något som faller sig naturligt för dig. :)
När rätt atmosfär skapats så kan du slänga in lite detaljer du vill ha med.
Förresten, tapetsering är väl inget man gör längre? Mycket krångligare och dyrare än målning och ofta med sämre resultat. Målning är mycket attraktivare för en hyresvärd också. Det är billigare att måla och mycket lättare och billigare att underhålla.
flikkan77 - En liten Jesus! 
Nej, jag är INTE gravid, herrejösses. Det hade varit en sensation, efter att ha genomgått hysterektomi och dessutom i total frånvaro av äskare.
*LOL*
Isåfall - om det hade varit en Jesus menar jag - då hade du varit ängeln som kom och bebådade det hela.
Vad snällt att hålla tummarna för mitt tapetbesked - men kom ihåg, var snäll med dina tummar! 
Roarkisch - Du har tidigare varit mycket otrevlig både mot mig specifikt samt även allmänt i min tråd. Far fram som en ångvält. Vill inte i första taget skriva detta - men i ärlighetens namn ska sägas att jag inte direkt välkomnar dig hit.
Jag behöver inte såna där faktatekniska-estetiska-ekonomiska-stilmässiga "tips". Har själv varit fastighetsägare i omgångar och utfört mängder med hantverk och inredningsarbete själv innan jag blev sjuk. Skulle aldrig få för mig att prata med honom om krusiduller.
Frågade efter tips av den mer skämtsamma arten.. Trodde det framgick!

Ja! Jag vill vara en ängel!
… enligt mamma är jag en trollunge men jag kan kanske vara ett änglatroll eller en trollängel.
Ungefär lika troligt att jag skulle va gravid som du. Jag går på p-sprutor och maken är steriliserad. Bör alltså inte kunna bli barn. Just nu räcker det dessutom med valp. Särskilt när hon gräver i vattenskålen.
… fast nu vet jag varför både hennes mage och hela halvgolvet blir blött när hon druckit.
Glöm nu inte prata krussiduller med den där fastighetsägaren imorgon… eller var det krussiduller du inte skulle prata? Du kanske kan ta ett sånt där krussidullpiller som Pippi hade. Så du inte blir stur!
Och det ska vara stur… säger man fel och säger stor så börjar man växa nått otroligt.

flikkan - Uj, så söööööööööt! Måste nog flytta till Himalaja och träffa den där jaken ändå.. längtar efter djur.
Och jag ska verkligen se till att minnas det där med stur.. 
Branneli - 
#182 Nej, det framgick inte.
I övrigt… LOL. You made my day. Tack.
Jag ska försöka leva ett bättre liv i hopp om att en dag få ett välkomnande till din tråd.

kaisakavat: Jag vill följa med dig och klappa jakar så säg till om du åker dit. 
Labolina är alldeled för söt för att det ska vara nyttigt. Hon kommer dessutom undan med rätt mycket bara för att hon är just så söt när hon busar. Bara Fröken Saluki som ser till att hon håller sig på mattan. Tur vi har henne!
Kom på nu att Pippis piller hette ju krumelurpiller och inte krussidullpiller… men vem vet, det kanske är samma sak.
#188 Jo, jag säger till när det närmar sig!
Om du säger till när du börjar vara redo!
Apropå busiga hundar - Har ju berättat lite om vofsen som min dotter med sambo har.
Vofsen i fråga har varit rätt billig ett tag nu - han har satt i system att bita sönder en massa saker när de lämnar honom ensam. Alltså värre nu än när han var yngre, vilket ju är typ crazy. Senast bet han sönder förpackning samt alla tillbehör till en splirrans ny svindyr mobiltelefon - som skulle returneras!
Det måste ju tas under åtgärd, han är nu satt på specialbehandling fast jag vet inte riktigt hur.
Emellanåt är han lika söt som förut.. 

#189 Då gör vi så! Jag säger till när jag är redo och du säger till när det närmar sig. Superperfekt! 
Jo, din dotters hund minns jag. Ett sött svart monster liksom.
På nått sätt vet hundar om vilka saker som är dyra eller farliga att bita i.. och dem tar de! Undra hur de vet det…
Min Cane Corso som vi hade innan bet inte sönder något alls om valp. Sen en gång när hon varit ensam hemma bara lite över en timme hade hon tagit sönder och burit runt på massor av saker. Mest rädd blev jag när jag såg den tomma spiklådan på golvet i hallen, var var spikarna?
Men hon hade varit duktig och lagt alla spikarna i soffan.
Sen hade hon tuggat sönder min lillasysters modem till datorn och en hårborste. Den lilla nallen hade hon tagit i en bokhylla här nere och burit upp och bytt mot ett par av mina trosor som hon sen burit ner och tagit in på toaletten och bytt mot en pappersrulle… Efter den gången hittade hon på bus så fort vi åkte hemifrån. Så hon fick ligga i groventren på en egen hundbädd där när vi var borta. Där trivdes hon super så det gick bra.
Ja, det var samma sak med Farkas. Han är ju - och har hela tiden varit - "energisk" och behöver roa sig, men tidigare har han max knyckt en plutt arméns hudsalva eller ett lypsyl (tydligen är de goa), men nu verkar han höja insatserna mer och mer.
Den gången han hade sabbat mest var de bara borta nån timme.
* *
Tror jag är lite smånervis inför tapetbedömningen.. jag har inte råd att bekosta det hela själv och jag VILL trivas i mitt kök - det är både kaffe-te-sittamedkompisarochfilosofera-rum och arbetsrum - ja och så kök då förstås!! 
Det är rätt stort köket - avlångt, så det funkar att hålla på med mina textilarbeten där. De hamnar inte mitt i maten ändå, så att säga. Har möblerat om, och efter det känns köket ännu större, ännu mer i "två sektioner".. hm.. blir nog fiiiint det här.
Allt måste dock ske inom ramarna för nämnda tråk-konservativa hyresvärds föreställningsvärd. Snål-gammalt-fult-nött-trasigt är hans favorit bland inredningsstilar.
Planen är vitt och grått/silver i basen och sen kan man byta accentfärger när man vill! Till vad som helst, typ. Ååååh.. längtar!!

(attans vad besviken jag blir ifall jag får nej.. den aktuella tapeten är nästan "felfri", så risk finns.. alltså förutom att den är irriterande ful dominant grå-rosa randig.. på nåt sätt som ska föreställa gulligt.. *ryser*)
Dina chanser ökar om du föreslår målning ist f tapetsering.

#191 Hundar är knasiga helt enkelt! Än så länge har Labolina bara förstört en krukväxt men så är hon ju bara 11 veckor än så länge.
Vill också ha ett stor kök. Vårat är ganska litet och bjuda på mat till fler än 7-8 personer blir trångt! Har alldeles för lite arbetsytor med så man måste helt tiden pplocka undan… och är det nått jag är dålig på så är det att plocka undan. 
Håller tummarna för dina väggar!
Nu är klockan två..
Roarkish - Målning var min första tanke, men jag har övergett den för länge sedan. Tro mig - för att de väggarna ska bli snygga som målade så krävs nya väggskivor - vilket vi kan vi glömma.
Den som ser denna fastighet, förstår genast. Här ser överlag för bedrövligt ut, slitet, smutsigt, rent otrivsamt. Lägenheten skurar man ju själv, men materialen är så skrotiga att de ramlar sönder av städning, så man får vara väldigt försiktig. 
flikkan77 - I mitt kök och vid mitt bord ryms utan problem 7-8 pers - och t o m fler - vid enstaka tillfällen. Dock skulle jag inte vilja ha dem där varje dag - jag har bara en tvåa och ingen diskmaskin.. hehe..

Åh
, då måste du hushålla med städningen…
…så inte boendet rasar ihop
…haha

Hur gick det? Får du nya tapeter eller blir det målat eller inget alls?
Vi har inte heller diskmaskin, jättedumt att inte ha det.
Trallallaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Det blir nya tapeter!!! 
Jag ringde ner till hyresvärden och efterlyste chef-elendet, för han var mer än en timme sen. Sekreteraren ropade på honom och använde endast mitt förnamn för att upplysa honom om vem som ringde.. De har kopplat ihop mig med sonen och om inte annat så står ju ungarnas efternamn bredvid mitt på ytterdörren - ett väldans ovanligt ett.
Så jag tror att han egentligen redan hade bestämt sig, att jag skulle få nytt. Det såg ut så - väldigt mycket - på hans min.
Ändå skulle karln förstås stå och skruva på sig - tänk han en av matador-typerna i tjuren färdinand, flera varv - en lång stund och muttra "överkurs för det är ju inte nåt fel på tapeternas skick"..
NÄÄÄÄÄÄÄÄ DE ÄR BARA SKITFULA, skrek jag INTE.
Jag lovade istället snällt att välja neutralt stuk på tapeten, så de inte behöver göra om igen. Det hade jag ändå tänkt, hehe.. Sen var det klart!
* *
Jag är vrål-trött! Zzzzzzzzzz… men nöjd med dagen. Visualiserar vilka accentfärger jag ska ha nu i vår..

Grattis till nya tapeter!
Så jobbigt med folk som låtsas vela när de ändå har bestämt sig. Suck!
Tack!
Jag blev plötsligt trött förut ikväll, helt zombie.. Lade mig för att vila och slocknade.
Har drömt skitäcklig mardröm och vaknade med ett ryck. Mådde jättekonstigt och kom snart på varför - Har ju inte ätit just några kh idag. Dykt från 18-20 g till fakir.. hahaha. Sickna oerhörda dumheter!!! 
Så nu har jag slurpat i mig blåbär och grädde - JÄTTEGOTT! 
Och ändå är jag under 10 g.

#199 Det handlar om makt.

#200 Blåbär och grädde låter gott!
Lite roligt nu när jag bara dicker pulverdrinkar men det jag är sugen mest på är faktiskt kött och sen på potatis. Fast jag är nästan alltid sugen på potatis så det räknas knappt. Däremot tycker jag det är roligt att jag är sugen på kött
Har inte heller något godissug alls.
#201 Jo, men det är lika jobbigt och tråkigt för det.
Fick mig ett leende nyss! 
Var in för att meddela mitt tapetval till hyresvärd, och kommer troligen få jobbet gjort rätt snart. Sekreteraren berättade för mig att även värden självt ogillade "min" kökstapet. Han hade fällt en syrlig kommentar om "smaklöst i ett kök" när han kom tillbaka till kontoret efter besiktningen.
Hehe.. men skruva på sig och låta motvillig, det måste man ju.
flikkan77 - Blåbär och grädde är jättegott och nu ska jag nog ta mig en laddning!
parsley - Ja, visst gör det det - "låt kunden vistas i ovisshet så länge som möjligt, hon ska veta att det är jag som bestämmer!" Och om allmän motvilja mot att spendera pengar!
* *
Ni skulle se lagret av nytt fräscht virke, lister, inredningsgrunkor av alla möjliga sorter som det företaget har. Oerhörda mängder!
Och sen skulle ni se motsvarande grunkor i mitt hus. Jag har ljusgrått golv (utom i vardagsrummet) och väldigt ljusa tapeter i alla rum. Golvlisterna är dock mörkt rödbruna och mycket skamfilade. Så fult!! Dörrfoder, m m är helt avskavda i kanterna.. nån gammal sorts byggplatta med pålimmat vitt laminat som ramlar lös när man städar.. Samma med köksinredningen.. e t c..
Inte Tjysigt alls! 
Nya tapeter får jag - men den bruna golvlisterna blir kvar! *LOL* 
Fast de e lugnt - jag ska måla dem själv!
Jag tror det är fredag idag, men jag vet inte. Skit samma!
Förutom tapetärendet ovan har jag även lyckats skriva viktigt brev och få iväg Tingsrättsärende per post, samt varit på läkare+ KBTmänniska+Mig-träff på Vårdcentralen - och klockan är bara 12. 
Jag mår rätt pyton, men ändå - Inte illa! 
Mötet avlöpte bra. I början visste jag inte vad jag skulle säga - kände mig helt borta och jätteledsen. Då hjälpte KBT-människan mig och så småningom lossnade det hela.
Växlade mellan gråt, skratt/fnitter (så himla korkat/dråpligt/komiskt allt är) och argumentation/samtal.
Doktorn säger att min symptombild stämmer väldigt väl med de kriterier som är uppställda för ME/CFS. Hon säger sig även inte alls kunna ställa diagnos på mig, och därmed inte få skriva ut B12-sprutor till mig, då diagnos måste finnas som en grund för dem.
Hon kan inte heller remittera mig utanför landstinget då hon är allmänläkare - specialistremiss krävs.
Istället ska hon:
- Skriva till alla möjliga instanser inom landstinget för att försöka spåra en ME-kunnig läkare.
- Ta reda på möjligheten för mig att bli remitterad utanför landstinget, till någon annan som "kan" saken. Såna är det ont om dock. Hon hade läst om Gottfrieskliniken, men trodde att jag isåfall fick stå för kostnaden själv, då det är en privat klinik.
Sen minns jag inte riktigt, men totalintrycket var bra..
* *
Jag är trött! Och kaffesugen! Och hungrig! Och längtar efter nya tapeter! 

Så din läkare säger att dina symptom stämmer på ME/CFS men ändå kan hon inte ge någon diagnos. Lite knasig i mina öron, men så är det väl med läkare ibland. Knasigt!
Att man inte får ge medicin utan diagnos kan man kanske förstå, sen samtidigt så är det lite fånigt det med. Särskilt när det gäller en vitamin. Det är jättebra att regler och lagar om sånt här finns men ibland så kanske en läkare behöver gå på "känsla" när de ska göra nått.
Finns det någon tidsplan på när tapeterna kan komma?
Glömde skriva..
Läkaren hade faktiskt läst på om ME.
Hon tar t ex på största allvar råden att inte utsätta mig för upptrappad "träning" av något slag - åtminstone tills vi "vet" ifall jag har ME.
Hon rättade även sig själv när det gäller B12-preparatet Mekobalamin, som hon förut sa skulle vara beroendeframkallande, vilket var fel. Nu hade hon helt annan koll och förstod helt varför det är just DET B12 preparatet jag isåfall behöver få!
* *
Kaffe ÄR gott! 
Jag längtar efter min katt! Så van att han jämt skulle vara ivägen när jag stökade. Och nu stökar jag ju - inför omtapetseringen. Nästan så jag önskar han kunde lämna långa svarta hår i ännu ej torkad vit färg t ex. 
flikkan77 - Det är nog en bra regel - håller med om det. MEN.. 
Det handlar om ett vitaminpreparat, som du skriver - och det går inte. Men det gick finfint att proppa i mig SSRI när jag inte var deprimerad och de inte överhuvudtaget hade något underlag för det - i tre år. Ända tills jag blev olydig och slutade med dem på eget bevåg och doktorn blev skitarg. Då behövdes inte något "underlag" utan de bara "påstod"! Flera olika läkare dessutom.
Förklarade för läkaren att ur patientperspektiv så blir det hela rätt absurt. Det förstod hon. Och jag försod ju hennes läge. Oj vad vi förstod varann.. *fniss*
Tapeterna kan - rent hypotetiskt - bli uppslängda redan i början av nästa vecka. Men det beror på.. *studsar på stolen i iver* 

Skönt i alla fall att läkaren har ett hum och inte försöker få dig att rycka upp dig och "komma igång". Antar att du har visat den s.k. Kanadarapporten och kriterierna där? Alldeles för många läkare tror ju bestämt att att de vet att man somatiserar…
Man kan komma till Gottfries-kliniken för ett besök om man bor utanför Västra Götaland, men det varierar lite vilka landsting som har avtal med dem. Min VC-läkare skrev remiss och jag ska dit snart, så jag kan rapportera! Kan man inte få remiss från sitt landsting kan det finnas vägar runt det, men det bästa är nog att ringa dem och höra vad som gäller. För dig som har en bra läkare och bara saknar diagnos kan det nog vara värt resan! Det mest sannolika är att du får diagnosen, och då kan din läkare luta sig mot specialistbedömningen och kanske våga hjälpa dig ännu mer. Däremot tror jag inte de skriver intyg till FK för patienter utanför länet, bara så du vet.
Lite märkligt att din läkare inte tycker sig kunna ställa diagnos dock. Man brukar ju behöva skriva NÅGON diagnoskod i blanketter och journalsystem - kolla vad det står nu! Står det F48 är det inte bra för dina kontakter med FK! För att ställa diagnosen krävs två saker: man ska uppfylla symtomkriterierna, och läkaren ska utesluta en lista av differentialdiagnoser. Och de differentialdiagnoserna vill du förmodligen ha kollade och uteslutna ändå till att börja med!
Skönt att höra att Mekobalamin inte är beroendeframkallande, det lät väldigt märkligt men å andra sidan kan jag konstatera att jag definitivt är helt beroende av det - går det för långt emellan slutar min hjärna att fungera! Dvs jag återgår till det som var mitt normaltillstånd i åratal innan jag fick sprutorna, trög, förvirrad, och på gränsen till vad jag skulle kalla sänkt medvetandegrad!
Det finns en professor i Umeå som tidigare jobbade på ME-mottagningen i Huddinge och har setts som Sveriges främsta ME-expert, men hon har uttryckligen lämnat det området och ägnar sig såvitt jag vet framför allt åt sorkfeber nuförtiden.

Kaisakavat: Jo, "psykmediciner" går det fort att få… Har följt en tråd på ett annat forum om en stackars tjej som behöver järnsprutor men inte får det heller eftersom hennes järnbrist är självförvållad när hon har skurit sig. Helsjukt! Hon klarar inte av att äta maten hon behöver och mår sådeles helt kasst, men inte katten kan hon få en spruta!
Kom på att jag bor ju i Västra Götaland som om du vill till den där Gottfries-kliniken som jag misstänker ligger här någonstans så kan du flytta hit lite i smyg. Har ett rum ledigt och du kan få egen toalett! (Visserligen så ligger det 3 ormar i dvala på den toaletten men de är snälla, tysta och väldigt nerbäddade i lådor.) 
Tror att min läkare är "noggrann, men försiktig av sig". Hon är nyutbildad. På henne låter det som om hon verkligen inte "får" ställa diagnosen.
Vet ju att enligt t ex socialstyrelsen så SKA vårdcentralsläkarna kunna ställa den - men men..
Och jo - hon verkar helt ha lämnat jolmet om ångest som anledning till mina krämpor. Inte tillstymmelse till sånt resonemang - hon t o m kritiserade ALFTA - de som utredde mig - för att även DE resonerade för mkt utifrån min tidigare "depressionsdiagnos".
ALFTA satte diagnosen "utmattningssyndrom" på mig, när jag var där. Min läkare gillar den inte - tycker att jag har varit sjuk för länge och inte uppvisar några akuta "gått-in-i-väggen-symtom. Hon menar att det är fråga om nåt helt annat och ser ME som en mycket troligare förklaring. Men markerar att hon inte vet.
Det blir mkt intressant att höra om ditt besök på Gottfrieskliniken. Hoppas det ger dig massor av hjälp!!!
Mitt landsting har INTE avtal med dem.. Hur menar du "komma runt"? Att jag söker dem privat?! Såg på deras hemsida något om det - men att det främst gäller dem som bor inom regionen.
flikkan77 - Tjohooooooooo! Vi blir ett kollektiv och jag får gulla med dina djur!!?
Det var ju det vi pratade om för nåt år sen!! haha..
Fast nej, jag vill inte dela toa med ormar..
Fast du kanske kan ha ormfobi-terapi med mig, så jag lär mig gilla dem..
Eller går det?? FY TYSAN!! *fryser till is*
* *
Stackars tjej förresten - hon du berättar om.. 

Kaisakavat: Då får du låtabli den toaletten tills i mars någon gång när de ska vakna igen.
Vi har ju faktiskt två toaletter. Den som ormarna bor i är det dessutom bara runt 14-15 grader i så man fryser rumpan av sig när man ska kissa. Visserligen bara jag som använder den på nätterna när jag inte orkar gå ner.
Kan nog ha terapi med dig så du i alla fall klarar av att vara i samma rum som en inlåst orm i sitt terrarie i alla fall.
Oftast ser man faktiskt inte ormarna. De ligger som vilar under någon kruka eller i en fuktbox. Ibland får man gå och peta på dem för att se om de lever typ…
Om du kommer hit i vår kan du hjälpa till att bygga hönshus och välja höns!

Min son är road av reptiler, men han verkar vara mest intresserad av ödlor, som ska äta levande insekter. Krångligt. En orm som äter döda råttor skulle varit smidigare. Han har fått en kanin istället. Den är åtminstone underhållande.
Allt är så f-b snålt när det gäller hyreslägenheter. Känner precis igen dina bruna golvlister. De var moderna på 1970-talet. Tapetsera om har de fått göra, och möjligen byta golv. Det nya golvet är givetvis en plastmatta av billigaste slag. Men golvlisterna har fått hänga med.
En gång tipsade jag en KiF:are att torka med JIF bakom spisen för att få bort fettstänk. Färgen löste upp sig och försvann. Den tålde inte vanligt rengöringsmedel.

Nej man kan inte använda JIF/VIM på målade ytor! Det står på flaskan att det är för porslin och hårda ytor. En kompis som hjälpte till med flyttstädningen en gång upptäckte samma sak, lyckligtvis på ovansidan av en dörrlist där det inte syntes.

#214 Räcker det inte att jag läser det finstilta på talgbollarna till fåglarna? Ska jag behöva läsa på rengöringsmedlen också? 
Talgbollar innehåller mest billig säd. ifall någon undrar. Undrar vad SNF säger om det.
Vim/Jif är mkt effektivt, men något det innehåller framkallar kräkreflexer hos mig. Skitäcklig lukt om än inte så stark så storknar då jag. Bläk!
Ändå använder jag det då coh då.. men nej, inte på målade ytor, hihi..
* *
Nån mer än jag som tycker KIF har blitt väldigt finstilt på sistone - bytt typstitt eller teckenstorlek eller nåt…?
* *
Ödlor är väl aningen mindre äckliga än ormar, men inte heller skojjiga..
* *
Talgbollar som innehåller mest säd..? Inte mest talg alltså??
Hm..
Som att kalla köttbullar för köttbullar när de består mest av spannmål.
* *
Ujuj.. måste ha mera kaffe!!

Där sa du nåt…..mot kaffebryggaren
…
Köpte skor på rea häromdagen. (Jo, jag bränner pengar nåt rent förskräckligt i dessa dagar.. Långkalsonger och skor. Och tandläkare. Usch..)
Nåja, de nya skorna är snygga och i huvudsak bekväma. Fast nya.. och efter att ha knatat runt i dem, ner till stan, hit och dit, samt coop och hem - så är mina hälar köttfärs.. höhö.. De är inte för små på längden, klämmer bara lite på ett par ställen, en konstig kant, liksom.
Jag har jättebra fötter, raka, smala, inga knölar - men vem har sagt att skor ska passa fötter!!??
Skorna blir perfekta sen, när de blir lite mer ingångna. 
* *
Nu är det meningen att jag ska göra nytta. Sortera undan större mängd varierade grunkor som ligger utspridda över hela mitt köksbord. Diska en ENORM disk. Laga middag, för en kompis kommer över.
Maten är snabbt fixad dock!
Det blir fläskfilé med smör, paprika, purjo, creme fraish och ädelost. Kryddning: salt peppar och färsk timjan.
Polarn får även pasta.. stackars människa! *skakar bedrövad på huvudet å hennes vägnar* 

Kaisakavat: Testa att trycka på Crtl och + samtidigt så ökar texten i storlek. Blir det för stort så trycker ud på Ctrl och -.
Lärde mig det av en katt jag hade… 

Underbart med djur…hehe…

Oj! Här har det varit full aktivitet på tråden. Jag har inte varit in på KiF på en vecka, och det finns massor att läsa!
Tack vare dig så blev jag inte matförgiftad förra helgen. Så nu har jag mängder av matlådor i frysen. Ska jag skicka en till dig?
Härligt att du får omtapetserat. Det gör så himla mycket att man får nåt snygg, som man själv valt, på väggarna. Jag har själv renoverat hela köket i höst, och njuter varenda morgon när jag kommer in där. Och nu är både ny kyl och frys på plats också. Snyggt! Och dyrt…
Hoppas att din läkare är snabb med att få hjälp åt dig. Håller tummarna!
Trevlig helg!
Jag tryckte Ctrl och + och voíla - Texten blev normal. Säkert har jag fipplat/fingrat till det nån natt halvt medvetslös.
Tysen Takk!! 
Har diskat och lagat mat - kompis lär dyka upp närsomhelst! Köksbords-röran är inte nedkämpad - orkar bara inte idag - men däremot upptravad mer på höjden över ena halvan. Ser ut som om jag befinner mig i kreativt kaos - om man vill tänka positivt!
Tänker be kompis utföra hjärngymnastik och helt enkelt inte låtsas se sk*ten! Det vet jag nämligen att hon klarar! Väljer mina kompisar noggrannt! 
Köpte inte pasta - finns kvar några väl lagrade doser sedan min unge var hem i oktober. De får duga!
Brände mina sista mynt för månaden på coop, det blev purjo och paprika i fläskfilégrytan. Creme fraish och philla och färsk timjan, för det hade jag redan i kylen. Ja inte timjanplantan, den stod i fönstret. Nån ädelost behövs inte - den är ruskigt god utan!!
Ha det fiiint, trådvänner!! 

Vad bra att mitt tips fungerade! Kan säga att jag letade mig blå bland tangenterna efter att min katt stått och stampat på Ctrl och +, hade mega text.
Det var dock hur många år sen som helst men vissa saker glömmer man liksom inte. 
Tjohej!
Guldläge idag.
Sov till nästan 12, hade som vanligt lite svårt att somna inatt, men sen - första sammanhängande sömnen på jag vet inte när sist.
Dessutom: Jag blir bjuden på Avatar - i 3D!
Hurraaaaaaaaa!! 
Ser att det var en vecka sedan jag var in här och läste och ännu längre sedan som jag skrev något! 
Därför hade jag bl.a. missat den glädjande nyheten att du blir kvar i Piteå!
Vad kul att du är bjuden på Avatar!
Jag har inte lyckats övertala min dotter att se den och det är hennes biocheckar.
#220 flikkan: Tack för tipset!
Jag har också haft problem med textstorleken.

Jag bubblar & vill dela med mig…..
….Denna fm har jag varit UTE,
gått runt kvarteret
med kryckor & klarade det !!!!!!!!!!!!
Sakta men säkert , tog 15 min & jag fick se annat än dessa 4 väggar !!
8 veckor inomhus & nu promenad
….UNDERBART !!!!!!!!!!!!!!!!
Tralalala……………

Grattis Branneli! Vad skönt det måste varit. 

På tal om biocheckar. Familjen fick bio för fyra personer i julklapp. Kommer det att finnas någon film som vi kan enas om att se? Avatar har redan visats och jag vet inte om den kommer tillbaka. Sherlok Holmes går ikväll, men ingen orkar gå ut eftersom det är så tråkigt väder.
Lillebror vill se en romantisk tonårsfilm.
Storebror vill inte se det lillebror vill se. Varför hålla med när man kan säga emot?
Pappa vill helst se något som fått max ++, gärna actionkomedi.
Mamma som vill inte se något som fått sämre recensioner än ++++, eftersom mamma är kultursnobb. I det här fallet kan mamma dock tänka sig att passa och lägga ner sin åsikt för husfridens skull.
Hur löser vi det problemet?

parsely: Måste ni gå på samma bio allihop då? Kanske lättare att dela upp sig. ANnars får ni kanske lotta. Alla får skriva upp den filmen de vill se på en lapp och sen dras en vinnare som alla måste se.
Inte de roligaste lösningarna kanske men det är svårt att göra alla nöjda. 

parsley. finns det en bio där de erbjuder olika filmer i olika salar ??
Då kan man dela på sej…ta med någon annan som vill se "sin film". Sen dela med sig av sina filmer genom att avsluta kvällen med gemensam intag av mat. Äta på lokal eller hemma hos någon….
Det är en utmaning att komma överrens om en film, brukar finnas framtida tablåer på sf.se
Lycka till med era "problem" 

Det finns en biograf här i stan. Den har en stor salong, inga "folkvagnsbussar". Tack för tipsen.

Oki, då är det tålamod & delikata diskussioner 
Avatar var häftig - men skitjobbig att se i 3d. Min trötta hjärna fixar inte att saker far omkring på "det sättet". Men det var också jädrigt kul. Roade mig med att försöka "plocka ner" alla grunkor som kom flygande mot mig.. insekter, textremsor, rymdskepp, drak-tandemcyklar, ödlekatter, hammarhajsflodhästar, e t c.
Fick även MASSOR av trädgårdstips!
Historien var mycket vacker - om hur alla varelser och växter på planeten Pandora levde i ett och samma "nervsystem" i kontakt med varandra. Och jordborna som kom dit och gjorde sitt bästa för att förstöra det hela för att där fanns en värdefull metall. Men jag tycker filmmakarna liksom "byggde en marmortrappa till ett dass", för slutet av filmen blev ju ett vanligt jädra automatvapenkrig, där de smarta - planetens infödda - var tvungen att sänka sig till idiotnivå - d v s de pengargalna och med våld världserövrande jordbornas nivå.
Det var synd!
Hoppades in i det sista att det INTE skulle bli ett sånt banalt krig - jag gillar inte ens att se "låtsasvarelser" brinna/bli slaktade eller att deras hemträd skulle sprängas. Ville att nåt annat kunde få hända istället.. Varför är jag en sådan "drömmare"..?
Tur att Pandora vann kriget i alla fall.. Man kan ju säga: Inte kunde de ha gjort det utan han jordbon som gjorde myteri. Men å andra sidan så var det ju hans fel att det blev som det blev från början. Och en hel del skada hann göras - huvva!
Jädra jordbor!
Trots min hjärnas problem med 3D-tekniken, mina drömmars/mitt hjärtats problem med storyn - så var det en riktigt häftig upplevelse. Mycket roligt att ha sett den! 
* *
Fick också se en trailer - Alice i underlandet!
Johnny Depp i 3D - kommer ALDIRG hämta mig från DET!! 

Vill också se Alice i underlandet! Har läntat efter den hur länge som helst. Minns du när den släpps?

Jag vill också se Johnny Depp i 3D!!!! *avis*
Hehe.. Nu såg ju inte Johnny Depp direkt ut som sig själv i den filmen - men det spelar ingen roll - Jag ser själva honom bakom vilken mask som helst!! 

Missade helt när filmen har premiär - var ju helt knockad!
* *
Min kompis blev road av min reaktion - hon sa:
"Tänk - inom inte allför avlägsen framtid - när du kan beställa honom som Hologram!! Till exempel att ha i duschen!!!" 
Från det ena till det andra - har en chokladkaka på gräddning på spisen. Variant på den pepparkakskryddkaka jag brukar göra..
Det doftar wow.
Före det satte jag i mig en jätteladdning kött i philla-gräddsås. Jösses så god mat man äter!!

Johnny Depp i duschen… jo, jag tackar!
Eller varför inte på insidan av ögonlocken kanske? Så kan man bara blunda och så finns han där…. *slurp*
#240 Tror jag föredrar honom i duschen.. Tror även han skulle göra sig i soffan.
* *
Jag var på 40-årskalas idag. Satt med kaffemugg i näven och längtade efter kött! Så trots att jag ätit stort lass förut, så plockar jag köttbitar med gräddsås ur gryta medan jag grejjar..
Håller på att rensa köket från lös bråte - man vet aldrig när målarna dyker upp.. Det kan dröja, eller också inte.
Bra artikel - Motvikt till alla påståenden från politikerhåll..
Huvudsekreteraren Petter Odmark i "Utredningen om nytt sjukdomsbegrepp" - (..bara en sån sak - alltså att det finns en sån utredning..) - har uttalat sig.
Har det här slagits upp i riksmedia?? 
Jag vill att det ska bli extraprisboom på olika sorters kött. Slut i förråden.
För två timmar sen, var jag gråtfärdig. Fullkomligt dödstrött, jättehungrig - och det var tomt i kylskåpet, inte ens ett ägg.. I frysen fanns inget färdigt, bara sånt som skulle ta jättemkt tid.. Och slut pengar.
Efter att jag ställt mig på huk framför kylen hittade jag en makrillburk - Hurra - rivräddare!
Hur kunde jag hamna i detta läge?? Vet inte.. men det känns så bekant. Försöker jag tagga upp coh bli aktiv, så börjar jag glömma andra viktiga saker. Nu handla och äta. Inte klokt!!
Kollapsade på sängen en stund - allvarligt bekymrad - och ringde sen sonen. Jodå, nog kunde han komma å skjutsa mig till och från affär..
Gullunge!!
Kollade bankkontot - tjohoooooooooooo!!! Pengar insatta!
Såååå nu har jag fyllt på lagren..
..och magen.

Bra! Man får inte glömma att handla och laga mat! Vilket påminner mig… köpte ett par kilo karrékotletter för 39.90:-/kilot idag, och de bör nog stekas ikväll för att vara på den säkra sidan. Man vill ju inte ha stekta gröna fläskkotletter!

#244 Se det positivt. Gröna karrékotletter sparar in kostnaderna för grönmögelost och kryddor. :)
Depp som hologram, det blir ju nästan som IRL. Men i duschen?

#243 Man kan inte tänka på allt, för när man försöker göra det så slutar det alltid med att man glömmer nåt viktigt.

#246 Vilket påminner mig om att jag måste lägg på ved i pannan, menjag har i alla fall kommit ihåg att gå ut med valpen.

Vill dela med mig av min erfarenhet denna dag !!
Jag ringde sjukgymnasten på min vårdcentral, eftersom jag inte tillhör rematologen nu. Beskrev mina besvär, samt att jag åker liggande transport. Då säger hon att Motala har ett team sjukgymnaster som gör hembesök
. Så nu kollar hon om det finns möjlighet för mej !!
Håller nu alla tummarna för att få denna tillgång
….
Välfärden existerar 
Skickade in ansökan igår om att få 100 dagar sjukpenning, mina dagar tar slut 19 mars……

#248 Superbra med hembesök! Hoppas att du kan få det, Branneli.
Heej!
Roligt att vittja tråden och hitta er här!
Aniara4 - När de går över i grönt - är det då man ska plantera dem i en kruka, så de slår rot och blir fler..? :Z
Jag köpte en stor laddning köttfärs igår - det enda som var till bra pris. Må jag orka tillaga den idag, så den inte grönskar.
Flikkan77 - Det är så skönt att jag inte är ensam om att vara virrig/glömsk.. Valpar är ju bra, för de säger ju till när de vill nåt, i alla fall ibland.
Mitt tomma kylskåp var dock alldeles tyst. Jag har ju faktiskt försökt ha fokus på maten, sedan dippen för nån vecka sen - och ÄNDÅ..
Det känns lite deppigt.. känner mig dum.
Dotterns hund har nu även käkat sönder hennes mp3-spelare samt ett par dvd.. Har du några tips??
Branneli - Såna goda nyheter.
Både din förra kommentar om att du varit ute (vet själv hur jag mår när jag inte orkar göra nåt - om "att umgås med väggarna") och den nu om att det finns vettig hjälp till dig. Måste kännas fantastiskt!
Hoppas verkligen det löser sig även det där med "pengarna".
Pratade med dottern igår och berättade om Avatar.
"Pocahontas på en annan planet", sa hon. Haha… Hon har ju rätt - det är ju SANT!!!! 
* *
Jag behöver vädra/damma mina sängkläder. Det vill inte mina armar, men va tysan - det måste ändå ske! 

http://www.dn.se/opinion/debatt/sa-blir-sjukforsakringen-om-vi-vinner-valet-i-host-1.1029196
Oppositionens förslag till ny sjukförsäkring i DN-Debatt idag. Åsikt? Någon? Förutom alla de hundratals som lämnar sina kommentarer och vet att: sjukskrivna är lata och ljuger sig till sina bidrag och det är sossarnas fel. Jag ids inte debattera idag och inte argumentera heller. En intressant iaktagelse: ungefär hälften av de som röstar på Expressens hemsida tycker att förslaget är bra, ungefär hälften tycker det är dåligt. Läser man kommentarerna anser uppskattningsvis 98 % att det är dåligt.
Med eller utan Depp; jag har alltid tyckt att Alice i Underlandet är lite, ska vi säga underlig.
parsley - Thanx för länk. Ögnade igenom 1/3, men ska läsa mer sen. Just nu är mitt huvud överfullt.
Hann i alla fall se, att det verkar som om de räddar livet på mig. Det kan de få göra.. Måste fundera vad jag känn-tycker i övrigt.
Skriver just nu mail till jurist å kompis vägnar. Småintressant. Skrev nyss pizzarecept på scwengelska till just den kompis.. Det var kul. Ska bli intressant att se huruvida det blir pizza av det, där borta på Hi.
Alice i Underlandet är Underlig. Tycker även jag.. 

Kaisakavat: En panna säger inte heller till när den vill ha mat (ved) Det är jättedumt! När den kokar så spottar, fräser och morrar den minsann. Tycker den borde säga till när veden är slut med då!
När tuggar din dotters hund sönder saker? Är det när han är ensam hemma eller är det jämt? Finns lite olika lösningar på det.
Visst var det Farkas han hette? *funderar*
Ja, Farkas betyder varg på ungerska tror jag det var… 
Han tuggar bara sönder saker när han är ensam - och det verkar vara i trots mot matte - för han tuggar bara sönder hennes saker.. nästan.
De har kört "inte göra en stor affär av att lämna honom"- tekniken ett tag nu - t ex typ bara gå när de går och inte gulla ihjäl honom när de kommer hem igen. Bara ignorera grejjen liksom. Det har hjälpt, faktiskt, men då ibland..
Skriv gärna..

De kan testa att bara ha honom i ett enda rum när han är ensam hemma och se till att plocka undan allt ömtåligt ur det rummet. Om han tål ben så ge honom ett ben när de går så han har något att göra. Givetvis så ska han ha en skål vatten med och kanske nått skönt att ligga på.
En annan sak man göra (om han äter torrfoder) är att slänga ut maten över golvet när man går hemifrån. Då tar det lite längre tid för hunden att äta och den får använda näsan för att hitta alla kulorna.
Äter han morötter eller nått annat så kan man dela dem i småbitar och kasta ut över golvet.
Det är jättebra att de inte gör så stor sak av att lämna honom och komma tillbaka. Att skälla hjälper inte heller för hunden har redan glömt att den bitit sönder nått.
Sen har hundar ingen direkt tidsuppfattning så de kan över på att lämna honom ensam i kanske 5 minuter och sen gå in igen. Då har har han förhoppningsvis inte hunnit bita sönder nått.
Aha.. tack för dina förslag. 
Farkas är ju dotterns killes hund från början, så min dotter kom in som matte senare och kanske är "inkräktare".. Kanske är det därför han bara gnager på hennes grejjor? Eller? En "ranggrejj" - status i flocken-grejj..??
Vissa av de däringa grejjorna gör de redan, men kanske inte helt systematiskt, vilket kan vara en del av problemet. Planlösningen i deras lägenhet är lite knepig.
De har provat att avgränsa så han bara är i hallen. Då ylar han istället.. Är det bra eller dåligt att den tillåtna ytan är liten? Kan den bli för liten.. liksom..?
Det är ju en väldigt "energisk" hundsort .. så behovet av att möta detta kommer nog att bestå.
Funderar: När de kommer hem - är det för sent att reagera även då? Jag menar, om de skäller på honom då. Han blir ju jätteskamsen, men fattar han? Kan han ha glömt även om de visar de söndertuggade grejjorna? 
Tjoho!
Jag HAR vädrat och dammat sängkläder. Samt städat hela sängen förstås och sovrummet. Samt tvättat ett par maskiner.
Samt just satt i mig low-carb pizza - d v s all fyllning på tallrik och in i micron tills osten är smält.
Gott!
Jag är duktig!
Jag är också fånig, men behöver berömma mig själv, hehe..
Nu tror jag att jag ska slappa resten av dagen. Med bok och stickning, fast inte samtidigt. 

Ofta tycker hundar det är tryggare med en liten yta än en stor, givetvis så är det individuellt. Ylande hundar är ju inte så attans kul det heller om man bor i lägenhet.
Det kan bli trygghet om de gör en rutin när de ska lämna honom. Säga nått som "du får stanna hemma" och sen slänga ut mat eller ge nått godis som vara lite längre.
Om de testar att stänga in honom i hallen även när de är hemma ibland. Kanske göra så att han alltid ska äta sin mat ensam i hallen. Blir hallen ett tryggt och bra ställe så kanske det går att lämna honom där sen. Kanske kan de sitta och mysa i hallen ibland.
Det är alltid försent att skälla på en hund om man inte kan ta den på bar gärning. Hunden kopplar inte ihop en söndertuggad sak som man visar den med att man skäller på den.
Lyckas man däremot komma på hunden med saken i munnen, då får man skälla på den. Helst ska kan komma på den precis innan den stoppar något i munnen för att få bäst effekt.
Klart hunden blir skamsen när man skäller på den. Men i hundens huvud så är man då arg för att man kom hem.. eller arg för att hunden blev glad när man kom hem. Den kan inte koppla ihop det arg med att den bet sönder en sak för 1 timme sen.
Hundar lever i nuet och det är istort sett bara nuet som räknas. Det är därför de är så förlåtande med.
På vilket sätt brukar de aktivera honom? Tränar de nått eller så? Precis som du skriver så har de ju en rätt energisk hundsort.

Nu har jag läst igenom förslaget…#252
Hrm, intressant….undra hur de tänker med "min" anställning, under tiden "jag" har rehab-penning ??
flikkan77 - De härjar runt rätt mkt med honom. Leta grejjer-lekar, dragkamp, etc. Springa vill han - och får! Jaga dem när de kör scooter är hur kul som helst. Lääääänge.. Husse arbetar ju ute/på fjället och hunden är ofta med. Långpromenad varje dag, förstås. Hemma får han leksaker som det går att grejja med (stänga in godis i t ex), kör dragkamp med trasa. Träna "trick.. e t c.
Ändå tror jag att det blir mindre "jobb" för honom numera. Förut bodde de nära kompisar som också hade energisk hund - och det bidrog en hel del till hans stimulans. Fast jag vet ikke..
Misstänkte det där med att skället måste vara direktkopplat.. att något blir fel vid minsta dröjsmål. Det är lite som med ungar. De fattar ju på omgivningens beteende att de gjort något fel och de fattar att "rabbla upp rätt ord" när de ber om ursäkt, men det är inte fördenskull säkert att de fattar vad som blev fel ändå..
Bra att du förklarar!!
Det där med att göra t ex hallen till "absolut bästa platsen" låter himla bra..

Kaisakavat: Låter som om Farkas har ett mycket bra liv! Leka med en annan hund är ju alltid roligt men han verkar ju få mycket motion ändå. Underbart! Blir så glad när jag läser sånt. 
Hundar och barn är väldigt likt, fast hundar fäller mer och barn får man inte sälja på blocket. Har barnet/hunden nått den inte får ha så säg till den och ge sen något som den faktiskt får leka med.
Och precis som ett barn kan se skamset ut så ser hunden skamsen ut. Den läser ju kroppsspråket och rösten och set att man är arg men fattar kanske inte varför.
Hoppas det går bra med Farkas! Finns det mer frågor så hjälper jag gärna till om jag kan. Har haft hund i massor med år men kan givetvis inte allt för det, man blir ju aldrig för gammal för att sluta lära sig! 

Hej ni alla!
Jag är en flitit följare av din tråd och blir alltid så glad över den härliga surrtonen som får råda här. Men jag har inte sagt något tidigare tror jag,
I alla fall - lycklig ägare till 5 hundar
(varav 4 sover i sängen med mig och husse) så tänkte jag bara tipsa lite om farkas sysselsättning på egen "tand"
Hur gammal är han? Unga hanar går ju igenom 3 olika könstadier och de kan vara ganska speciella, tänkte med tanke på att han är direkt riktad mot hennes saker. Mina tikar vill gärna markera på olika sätt just mot mig och mina skor, väskor odyl när jag varit borta eller ouppmärksam mot dem.
Ett betenede de inte har mot husse som är lägre än dem i rang i flocken (tycker damerna i alla fall
)
Ett tips är att observera honom under en kväll eller helg och se om han punkt markera dottern din, alltså reser sig upp så fort hon går, följer efter henne och bjuder upp till lek eller liknande. Är det så så blir det enklare att jobba vidare.
Sen kan jag förstå hans ylande i hallen - det är ju det rum vi vistas minst i och även där det gärna leder in ljud från trapphus, grannar eller post och det kan bli stressande. varför inte låta honom vara i köket eller annat rum han naturligt vistas i mer?
Nu till nått helt annat #flikkan77# vad har du för hundar? har du mer än saluki? och har du märkt vad otroligt intressant det vi har på köksbordet blivit nu när det står sååå goda grejor framme
mina damer skulle ALDRIG stjäla från matbordet men nu har det konstigt nog försvunnit flera ost bitar…… måste vara grannens hund va??
Om sjukförsäkringen på Debatt ikväll 20,30. Uppföljning på Uppdrag Granskning om kvinnan som inte orkade leva längre efter att ha läst beslut från FK.
Vet inte om jag pallar för att se det.. kanske.. Men om CHP är där, eller nån annan likadan, då stänger jag nog av.

alma98: Är inne på min 7:e hund nu. En lite labradortös på 12 veckor. Innan henne har jag haft 2 border collie/labbe korsningar, en border collie/ schäfer, en Amstaff, en Cane Corso och en labbe/setter/golden.
Också Salukin då förstås. Började gå kurs med hund när jag var ca 15 och har sen dess inte slutat och det fastän jag blivit instruktör själv. Ska faktsikt gå valpkurs i vår, inte så mycket för min skull men för Linas (valpen).
Min Fröken Saluki på snart 12 år är faktiskt mer förtjust i bullar, kakor och choklad än vad hon är i ost och kött. Rått kött skulle hon aldrig ta i sin mun. Men lämna en kanelbulle ensam på soffbordet så…

#264 Jag tycker det är lite jobbigt att läsa och se på tv om f-kassan. Snart är det min tur att bedömas (i oktober) och jag är stressad av det redan nu.Skulle vilja läsa och vara mer insatt men orkar liksom inte… Dumt!

För att ta in info bör man vara redo, annars missuppfattar man de enklaste orden…..
Du hinner….det kanske tom hinner ändras info, ett antal gånger.
Använd din energi till det du vill för tillfället 

Det var kloka ord, Branneli. Jag ser gärna allt som f-kassan säger i svart. Och du har helt rätt i att saker och ting säkert kommer att ändras.
Ska träffa min läkare den 11 februari (efter att ha väntat i 7 månader på tid) och få se var hon står med. Hon kanske inte tycker att jag ska vara sjukskriven och då blir det ju problem.
Så det är jag ju också nervös för.

Ett djupt andetag, flikkan, & rikta in tankarna på att leta det positiva i läkarens ord.
Ifrågasätt direkt !! Hrmm, vilket man oftast kommer på….sen
.
Eftersom det är så lätt & missuppfatta, brukar jag fråga; -Hur tänker du nu ?…..Även om jag tror att jag förstår hur den talande personen menar….Kanske kan upplevas lite "dum"…men man köper sig själv lite tid & så kanske läkaren stannar upp & tänker till vad han/hon sagt !?
Tja, man kan ju bli rätt så ställd på själva besöket 
Jaha.. Nu har jag sett debatt och mår pyton!!
Idioter (Hanne Kjöller, FK-gubbe, RiksdagsModerat, m fl) sitter i publiken och gapar om hur fel det är att "vilja" vara sjukskriven.
Jag ser ett mönster!! De som gapar om detta - råkar som av en händelse vara FRISKA!!??

Viruset Husmark-Persson ska va på svt2 strax - i nyheterna!

Ähmm, det är ju bra att det finns system, när jag blir sjuk.
Men inte f-n väljer jag att vara sjuk
.
Hur väljer jag bort sjuk
…var ??
Nu har jag inte sett detta program…..väljer bort det just nu
.

Branneli: Ja, varför kommer man alltid på att man ska ifrågasätta på en gång… liksom efteråt. Ska försöka komma ihåg det när jag träffar läkaren. Det är både långt och kort tid dit.
Kaisakavat: Givetvis är det fel att vilja vara sjukskriven.
Jag har supersvårt att erkänna för mig själv och andra att jag vill vara sjukskriven, om inte hela livet så ett tag till. Jag vill känna att de slutar jaga mig. Försöker ju bli frisk men det är katten så svårt! Dessutom finns det inte så många resurser till min hjälp här. Ingen som hjälper mig med eventuell rehabilitering eller kommer med åtgärder. Suck!
parsley - Jag har läst artikeln och vet inte riktigt vad jag ska säga mer än min första kommentar. Kanske är min hjärna för trött, eller kanske är det lite oklart ändå, vad deras (oppositionens) förslag innebär.
Bland annat står det att man ite ska kunna bli förtidspensionerad före 58 års ålder. Varför det?? Ifall någon verkligen är så handikappad..
Och som ett brev på posten - så var det det som Husmark-Pehrsson inriktade sig på ikväll i TV. Ylva Johansson (s) talade för oppositionen - gjorde för övrigt en bättre insats än Mona Sahlin gjort hittills i dylikt läge.. men fick lite problem. Svarade aldrig.
Får inget grepp om hur just "min" situation skulle hanteras i deras förslag. Men jag får avvakta..
* *
Jag tänker inte "formulera bort mig". Eftersom jag inte kan få det jag helst vill:
1. bli frisk omedelbart,
..så vill jag faktiskt det näst bästa i nuläget och troligen för ett tag framåt:
2. kunna ha en försörjning med rimliga villkor..
..så länge jag fortfarande är sjuk.
Fult eller inte - det är nödvändigt för min överlevnad. Fanns det en arbetsgivare som var villig att betala mig trots att jag nästan aldrig dyker upp - så skulle jag ta det jobbet. Fanns det en billigare passande (bra om den har kök) lägenhet ledig, så skulle jag flytta dit. Kunde jag äta billigare mat utan att bli sjukare, så skulle jag göra det. Kunde jag gå naken utan att det skulle föranleda diverse helt nya problem, så kunde jag även ge f-n i att köpa kläder. Och så vidare.
Men just nu har jag gjort allt jag kan! Jag kan och orkar inte mer. OM mitt liv ska krympa mer - t ex om min ersättning försvinner - då är det inte stor ide att fortsätta.
* *
Branneli - Smart av dig att välja bort.. Jag är dum-nyfiken, så jag tittar ibland, trots att jag inte alls mår bra av det.
flikkan77 + alma98 - Tack för era fina/intressanta tips om vovve-problem och glädjeämnen. Och välkommen i tråden alma98! 
Pratade nyss med dotter. De har fattat att skäll inte alls biter, så de har slutat skälla på honom.. Vovven verkar dock fatta lite.. det är inte på grejjorna de ser att han har gjort sönder nåt - utan på vovven själv när de öppnar dörren och kommer in. De gånger han inte har gjort sönder nåt, då är han bara glad, men de gånger han HAR gjort sönder nåt - då är han helt ynklig redan när de öppnar..
Men vad det är han tänker, det vet vi inte!
De har redan börjat träna honom på "ett bra rum" att vara i, både när de är hemma och när de lämnar honom. De ska - efter era tips - komplettera med fler positiva inslag kring det rummet - att definitivt inte göra rummet till en "straff-cell" utan till ett bra rum. Icke-dramatiskt men tydligt och det blir inte hallen. 
Dotter höll med mig om vovvens behov av stimulans - och spring. De grejjar ju på med honom och han går ju lååååånga promenader. Men just nu finns vissa problem, för stan de bor i har fullständigt koppeltvång på hundar (i Norge). Så de kan inte ens låta honom härja fritt i angränsande skogar och fält. Och ingen vovve-kompis finns i närheten. Men de är kanske på väg att flytta, så..
Intressant ämne även för mig som inte haft en enda hundring! 
Läste även upp din mening flikkan77 om skillnaderna mellan barn och hundar.. hundar fäller mer och barn kan man inte sälja på blocket. Dotter skrattade gott! 
alma98 - Glömde skriva.. Om jag inte minns fel så är Farkas 2 år, på det tredje.
Ska fråga dotter om det där med punktmarkering. Glömde det innan.
Allmänt:
Visst kan man generellt säga att det är viktigt att vara tydlig med
- vad som är "lek" och vad som är annat/ickelek
även med
- "rang".. att hunden liksom "kommer i sista hand"..?? Tänker på det där med i vilken ordning man hälsar på varann, i vilken ordning man går in och ut, m m.
Han har ju en tendens att vilja vara mitt i smeten vad som än händer, vilket han ju inte kan få. De brukar ju visa honom till sin plats, men har ni några speciella tips..??

Trött som jag är felläste jag #272 och tänkte att det handlade om att det fanns ett program (typ datorprogram) där man kunde välja bort att vara sjuk. Associerade genast till en skämtbild jag såg för ett antal år sen med "hemliga" Windows-inställningar, en meny där man kunde välja saker som "Crash every… 5 minutes/2 hours/after xxxx kb of unsaved data" osv osv. Jag skulle vilja gå in i mina egna systeminställningar, hitta rutan för sjukdom och "unclick". Samtidigt skulle jag dra upp reglaget för fettförbränning, justera den inre klockan och installera extra tålamod!

Tjaaaa du, efter att ha levt hela mitt liv med hund så vet jag säkert EN sak, och det är att det alltid är olika
men 2 år, då skulle jag ha lite is i magen och fortsätta som tidigare, inte helt otroligt att det är en utvecklingsfas och att det klingar av. Att han vill vara mitt i smeten är ju kanonbra, det är oftast friska sunda glada och lyckliga hundar som vill vara med.
själv har jag spenderat natten med att hålla vår rottis i tassen - hon har plötsligt blivit dålig och fått kraftigt försämrad bukspottskörtel! intressant att se att de andra tikarna (labbar och en kina puff) låter henne vara och inte heller vill ha min uppmärksamhet,,,,
min rottis älskar strömming och vit kål… kan ni gissa vad jag åt i går
En rolig sak är att jag inte KASTAR mig över sockerbomber när det hettar till i livet…. känns bra!

Man brukar ju inte hälsa på sina medmänniskor på samma sätt som man hälsar på sin hund. "Åh, vad du är underbar, matte älskar dig, puss, puss, ja matte ska riva dig i pälsen, du är så underbar, vilken fin hund du är, tänk att du är så glad över att matte kommit hem, matte blir alldeles blöt när du slickar henne i ansiktet"
Människor väljer att bli sjuka precis på samma sätt som de väljer att bli riksdagsmän för moderaterna, vasaloppsåkare eller födda i kungahuset. Inte nog med att man kan välja bilmärke och elbolag, man kan välja om man ska vara frisk eller sjuk också. Förklara för mig varför barn som blir mobbade i skolan, trots allt väljer att gå till skolan, istället för att välja den enklaste lösningen, att vara hemma.
Aniara4 - Sånt program vill jag ÅXÅ ha!! *drömmer* Skämtbilden har jag missat.
alma98 - Farkas är en lycklig och frisk vovve. Bara lite odräglig när han biter sönder saker..
Tror han är snart 3 år - och nog kan det vara en "fas". Ändå viktigt att "göra rätt".. så jag passar på att fråga när ni nu finns - kära internetvännner! 
Bra att du har koll på maten.. Låter så fint med dina vovvar, men synd om rottisen! Önskar jag orkade ha en vovv..
parsley - Det där gav mig en vision - nästa gång nån kommer in genom dörren ska jag hälsa på dem sådär.. Det blir sannolikt min son och han kommer att idiotförklara mig!! hehe.. 
Mobbade barn som går till skolan.. jo, jag har tänkt på det ibland. Hade kompisar i grundskolan som blev mobbade - och jag brukade börja vara med dem, som motvikt. Beundrar dem storligen, som de kämpar!
Vet inte om jag vågar mig på att spekulera i hur de tänker/känner, men lite har det kanske att göra med ensamhet.. Ännu mer ensam om man inte går dit.. looser.. Och kanske lite om att "stå på sig"..inte ge upp. Och "plikten"/att vilja göra "rätt" själv. Och en del "trots"/fighting spirit.. Vilda spekulationer, jo..
Jag vet inte..
* *
Fick ännu en förfrågan om en omplaceringskatt - en Birma. Jag blev förstås alldeles "febrig".. men nej… typ… jo.. kanske… inte.. 
Kom på en till grejj om att gå till skolan trots mobbing..
Kan det vara att man hellre går dit - än att behöva förklara/berätta om mobbingen? Brukar ju bli fallet ifall man inte går dit - korsförhör!
Tvära kast mellan ämnena: Leve LCHF!!
Igår stekte jag biffar och gjorde köttfärsröra. Större laddningar eftersom jag kom över en större laddning billig köttfärs. Gott blev det!
Stig upp, brygga kaffe, öppna kylskåpsdörren, hugg två biffar samt gräddförpackning.
Frukost klart!! 
Lunch klart!! 
Middag klart!! 
Tror jag ska vara lite anti-lat och röra ihop en philla/fraisheröra med örter (just nu har jag dille på färsk timjan.. och kanske lime, min följetång) att klutta i köttfärsröran när det blir tur för den.

Hittade den! På ett antal ställen dessutom.

Aniara: De där bilderna var ju bara bäst! 
Haha.. dagens garv!! 
Min doktor ringde just..
Hon har pratat med VC-chef (hennes handledare) och diskuterat hur man kan "komma runt" det faktum att jag inte har konstaterad B12-brist.
De ska kolla min blodstatus fullständigt ännu en gång.. (ge bort en halvliter blod igen).. och ligger jag ens i närheten av i underkant så ska de gå på testindikation istället för diagnos. Så jag kan få B12-sprutor kanske. Så får vi se om de hjälper..
Jag blev lite fundersam och frågade:
"Hur har B sett ut tidigare i mina prover?"
Tyst i andra änden..
"Eh.. jag ska vara ärlig mot dig.. Jag hittar inte en enda notering eller ett enda testprotokoll där B är kollat på dig."
*LOL* 
Har ju bara varit sjuk i 10-11 år nånting.. (med samma symptombild) - så det är kanske inte så kontigt att de inte hunnit..

Hahaha, mitt i allt ihop…suveränt att de KAN erkänna, istället för att dra en vit lögn !!
Lycka till då, antar att fortsättning följer…..

Be dem kolla homocystein samtidigt! Om det är högt är det en indikation för att ge B12.

*Suck* Nä, varför skulle de kolla B för? Dessa läkare!
Hoppas att ditt B-12 är i underkant så du kan få dina sprutor!

Apotekets produktresumé för Mekobalamin kanske kan vara till hjälp?
Min läkare är smart, pratar klarspråk och har inga problem med att erkänna sig inte veta allt här i världen. Uppskattar det väldigt mycket. Det är inte hon som klantat till allt klant i min "sjukdomshistoria" - utan tidigare läkare. Flera stycken klant, faktiskt. Eller snarare har de varit typ oengagerade/ointresserade.. därav bristen på "resultat"..
Hon är nyutbildad - ännu AT, så hon är lite försiktig av sig och vill kolla saker, ha hängslen och livrem för att inte göra nåt fel. Men det är ju helt OK när hon är vettig och vill göra allt hon kan.
Verkar som om hon tar till sig det jag säger. T ex när jag beskrev hur "absurt" det är som patient att bli itvingad medicin som gör skada, men att inte kunna få vitaminer! Papper jag ger henne visar hon intresse för - hon brukar säga att "jag har gjort läxan du gav mig".
Känns himla bra - som att hon faktiskt "bryr sig".

Som ni - gullepluttar!! 
#290 Mm.. den där hade hon närstuderat, sa hon.. 
Det är inte helt fel med byte av läkare ibland, särskilt inte när de är stelbenta och inte lyssnar. Men visst är det konstigt att en del inte verkar bry sig. Har träffat min beskärda del av sådana. Varför är de läkare, tro?
Hoppas att du får dina sprutor snart. Tror säkert att det hjälper.

Åhh hoppas hoppas du får dina sprutor för jag tycker de är suveräna, min man säger att han kan se när min B12 halt sjunker mycket pga att jag vill sova mycket ,blir rosig om kinderna och har nålar i fötterna. Sen efter en spruta då jäklar är det fart på mig 
Egentligen borde alla kvinnor få tillskott av B12, nu äntligen ger man ju rekomendationen att gravida ska äta folsyra. men det tog en himla tid.
Och visst vet du att det inte går lika bra med B12 man köper i affärn?
Håller tummarna!
Så gulliga ni är som hejjar och håller tummar för mig! 
Dagens telefonsamtal från läkaren är ett litet steg, men inget är klart..
Tålamod.. Ibland krävs så mycket tålamod att tiden och livet liksom verkar stanna helt.
Försöker att inte "ta ut sprutorna i förskott".. Ifall jag inte får dem. Och jag vågar knappt hoppas på att bli hjälpt ifall jag får dem, för tänkt om inte. Då blir jag förstås besviken, för det är så svårt att "ha ett liv" när jag mår såhär, med olika symptom som "ringar in mig" - är det inte kroppen, så är det tröttheten, så är det virrigheten. Ofta alltihop samtidigt.
Men ändå - visst hoppas jag! Ibland.. lite grann.. och i attacker rätt mkt.. 

Klart du hoppas, du vore nästan konstig(are) om du inte hoppades. Jag hoppas också! Så vi kan åka och klappa de där jakarna. 

Hmmmmmmmm kom på att man ibland ger hundar och hästar B12 sprutor
så om du inte är sprut rädd och läkarna drar tillbaka sitt ev erbjudnade så kanske det är läge att söka rätt på en vetrinär 
flikkan77 - hahaha.. ja konstigare! 
alma98 - Vilket kanontips! Jag är inte det minsta spruträdd - har aldrig varit. T o m kul att titta på när folk skär i mig.. inom vissa gränser.. 

Hrmmm, jag är med nyfiken & vill se vad de gör med mig 
Kommer ihåg när de opererade mig i munnen, hittade en yta i op-lampan som funkade som "spegel", där såg jag vad de gjorde. Sen var det en massa slangar ivägen framför mitt ansikte, med blod & annat….

Just det! Min första hund, en korsning av labbe/setter/golden, fick ofta en b-vitaminspruta på våren. Hon var troligtvis allergisk mot nått och tappade päls på öronen och fick mysko hudförändring på magen (det var länge sen så jag minns inte riktigt.)
Men en cortisonspruta och en b-vitamin och nån vecka senare var hunden som ny!
alma98 - Jag tittade in på din sida - du e ju norrbottning!! Var bor du? Hoppas det inte är mitt minne som är knas nu.. men jag kommer inte ihåg om jag vet.. 
flikkan77 - Det du skriver tar jag som "ett tecken" - Jag kommer att bli som ny!! 
Branneli - Hm.. låter ju ganska makabert med blod och slangar.. men det är ju så himla intressant!!!! 
* *
Inatt har jag drömt om katter. Det var nog erbjudandet om att ta hand om omplaceringskatten som satte igång det hela.
Det tråkiga var att dömmen hade inslag av elende - jag skulle nämligen gifta mig. Det roliga var att det fanns ingen kavaljer, men det var inget konstigt allt med det i drömmen - LOL!
Den goda festmaten blev attackerad av en katt - min katt - som var en korthårig version av min katte som jag hade nyss på riktigt. Den gick lös på en räktårta bl a. Högst trovärdigt, för min katte var galen i räkor. I drömmen förde jag ett resonemang om att det nog var samma katt, men att när han "kommer tillbaka" sådär, så blev han korthårig.
Sen var det katter som dog. Inte kul.
Sen sjöng jag på mitt eget bröllopp, vilket gick riktigt bra. Och hade ständiga klädombyten. Och hårproblem. En verklig stressdröm..
Här kan man inte vara borta länge, ser jag
.
Såg att det var lite hunddiskussion och vill bara lägga till att många hundar kan motionera fysiskt utan att bli speciellt trötta. Men kombinerar man det med mental träning, t.ex lära dem något trix, leta godis/leksak i skogen eller varför inte tävlingslydnad ed, så blir de betydligt tröttare.
Det är också lätt att lägga mänskliga värderingar på hur en hund reagerar. Det gör aldrigt något "på trots" och de kan inte skämmas om man med det menar att det ångrar vad den gjort. Jo förresten, en av våra hundar kan skämmas, men det är ett litet trixt jag lärt henne.
. När jag säger "skäms" så böjer hon ner huvudet under sitt ena framben som hon lyft upp.
När det gäller sjukskrivningar etc så gör jag som en del av er andra, väljer bort. Jag får hela tiden tänka på vad jag ska prioritera att lägga ner energi på och just nu är det att klara mina 75% arbete och sedan fungera hyffsat resten av dagen här hemma.

Intresant fråga det där, om hundar kan känna skam eller om det bara är rädsla för flockledarens vrede. Fast jag som läst en del om grundläggande emotioner skulle nog säga att det handlar om just skam, eftersom de förmodligen inte fruktar för sin fysiska säkerhet (om man inte är en ovanligt dum hundägare som brukar slå sin hund) utan just för det sociala avvisande som är kärnan i skam.
Wow, tre veckor och tråden har redan över 300 inlägg! Du måste leva ett fantastiskt liv Kaisa, som trollbinder oss så! Jag läser varje dag för att se hur livet lever med dig, även om jag inte skriver så ofta.
Ha det bra!

#303 Jo, hundar kan säkert känna skam men jag tror inte de kan känna skam över en sak de bet sönder 2 timmar innan ägaren kommer hem. Tror de reagerar på ägaren i de fallen. De läser ju av kroppsspråk så bra att man inte behöver "tala om" att man blivit sur över något.
Jag har knappt haft hundar som bitit sönder saker men de gånger de gjort det så har de minsann inte skämts det minsta när jag kommit hem utan varit lika glada ändå!

#305 Jomen är det inte just det som är skillnaden mellan skuld och skam? Skuld innebär att man vet att man gjort något fel. Skam känner man när man utsätts för (viktiga) andras ogillande, och är starkt kopplat till behovet att vara accepterad av "flocken". Den som utsätts för en kränkning känner ju skam utan att själv ha gjort något fel. På samma sätt tror jag att en hund känner skam när den märker att flockledaren är missnöjd med den, oavsett om den förstår varför eller inte.

#306 Jo, det där har du nog rätt i, att det är skillnad mellan skam och skuld. Tänkte inte riktigt på det.

Måste bara berätta om min kanin!
Han knyckte precis en bit fläskkottlet från min skål. Som tur var fick jag tag på honom innan han ätit upp hela biten men han åt säkert 1*1 cm av den… och fort gick det. Suck!

hahaha….försigkommen kanin ….
Gitsan - Sant om vovvar - de behöver minsann inte bara fysisk aktivitet. Samma som oss människor.. behöver flera olika saker för att må bra.
Lena69 - Hej på dig! Inte trollbinder jag…
Det är ju ALLA VI/NI som e med i min tråd som gör den till vad den är..
Och ni är alla guld värda för mig!
Mitt liv är i själva verket tämligen händelselöst, så jag liksom "gör en affär" av minsta lilla grejj, som kompensation.. 
flikkan & Aniara - Ja, det där är intressant. Skam och skuld..
* *
Utvikning: Började skriva en längre text för ett tag sen - om kvinnors skuldkänslor.. som vi drar omkring på utan att riktigt veta vad det är som vi gjort fel. Vad är skuld? Varifrån kommer den/i vilken utsträckning är den "självpåtagen"? Måste man dras med den eller går den att slänga i soporna? Den texten blev inte - heller ännu - färdigskriven.. men är tänkt att ingå i en framtida "bok" om oss kvinnors (o)självständighet…
* *
Farkas är ju lite mysko för han signalerar ju "skam/skuld" (eller någon form av medvetenhet) redan när de öppnar dörren DE GÅNGER HAN HAR HAFT SÖNDER NÅT - de andra gångerna är han lyckliga vovven! 
Aniara4 - Fast jag är ändå lite osäker på skillnaden mellan skuld och skam.. Skam övergår lätt i skuldkänslor, eller?
För t ex ett offer för kränkning kan ju även känna skuld, ta på sig ansvar för att den blivit kränkt, trots att det ju inte egentligen finns skäl… Eller?? 

Ja, de går ofta i varann och det är inte alltid helt lätt att reda ut. Och gör man något fel drabbas man ju ofta både av sina egna skuldkänslor och av skam inför andras ogillande.
Hundar kan ju lära sig att koppla ihop olika saker, t.ex. att ljudkombinationen "promenad" i regel följs av att man får gå ut, eller att vissa beteenden följs av ett ilsket FYYY! Det behöver inte betyda att de förstår varför något är dåligt att göra, bara att det rent statistiskt samvarierar med arg husse/matte, och arg husse/matte är en obehaglig upplevelse man vill undvika. Farkas har säkert lärt sig att trasig iPod = arg matte, och hukar därför inför den kommande ilskan på samma sätt som Pavlovs hundar dreglade av signalen som brukade föregå mat. Det betyder inte att han har någon moralisk (eller ekonomisk!) insikt i varför det är taskigt att ha sönder någons iPod. Däremot förutsätter det ju som Flikkan är inne på ett visst minne, men om iPoden ligger där trasig mitt framför ögonen så kanske han inte behöver komma ihåg att han bet sönder den, utan bara få syn på den och tänka att "uh oh, nu blir det inte kul".

#312 Fast det vetikatten om inte hundar har ett ekonomiskt sinne. För visst är det alltid de dyra sakerna de tuggar på. 

Sen kan det kanske funka så här: Du blir mobbad eller kränkt på något djupgående sätt. Du känner skam, vilket till sin natur alltså sägs vara ångest över hotet att inte få vara med i gruppen. Du känner dig "dålig". Du antar att du väl helt enkelt förtjänar att bli behandlad på det sättet eftersom det tycks vara nåt fel på dig, du duger inte, får inte vara med, och är usel på något sätt. För att göra det begripligt försöker du komma på vad du kan ha gjort som gör dig så dålig. Letar du tillräckligt länge kommer du säkert på någonting som du skulle kunna klandras för. Där kommer de omotiverade skuldkänslorna in, som en konsekvens av skammen.
Verkar det logiskt måntro….? 
flikkan77 - Jodå, det verkar vara de dyra som gäller.. Och några billiga.. hehe..
Aniara4 - Ja, det var sådär mitt eget resonemang gick, då när jag funderade över saken.. Så naturligtvit tycker jag det låter både logiskt och jättesmart!!

Min son har bitit sönder sladden til iPoden, dvs den sladd som används när man för över musik till den. Sladen hängde på en krok vid datorn och där satt ungen och hade tråkigt (ungen = 12-åringen).
Hemmet är kaninsäkrat eftersom kaninen tuggar på allt. Det är roligt att ha en kanin. Den har alltid något för sig. Mest action blir det när den retar hunden.
Min hund skämdes rejält en gång. Hon är en matfixerad liten varelse, så hon brukar få slicka min tallrik när jag har ätit. När jag var hemma hos mina föräldrar senast så ställde jag ner tallriken till min hund. Vips, så är deras hund framme och slickar tallriken så min blir utan. Hon satt ensam utomhus i snön två timmar efter det.
"Du bär en skuld som inte tillhör dig" Peter Lemarc
parsley - Vi har ju varit inne på att djur liksom anpassar sitt beteende till "flockens".. T ex så vet ju inte flikkans kanin hur en kanin - enligt oss människor - ska uppföra sig..
Kanske din son blir "inspirerad" till att tugga sladdar av att leva med en kanin..?
Tack för Lemarc-citat.
* *
Idag - som många andra dagar - gjorde jag våld på mig själv och klev upp ur sängen, trots känslan av att just ha blivit överkörd av en större sorts stridsvagn.. ett antal gånger.. Och ett stort kvarvarande behov av vila. För jag VILL gå upp på morgon-förmiddagskvisten, för dagen blir ljusare, mer inspirerande på det viset. Varför vet jag inte, men så är det!
Ändå står det klart: Det är inte meningen att jag ska vakna förrän jag ska vakna. Kropp och huvud säger:
"Tro inte du kan göra något åt faktum. Sover du så sover du och vi sk*ter väl i vad du vill!"
Så nu är jag uppe fast jag sover. Sitter här med vilja att aktivera mig - men det GÅR bara inte. Hela kroppen är som efter ett jätteträningspass - stel, halvt bortdomnad, ont - och huvudet är sååå trööööögt.. 
* *
Ovanpå detta har vi hårtvättningsprojektet. Har börjat tappa tålamodet med balsammetoden - så länge håret är blött efter tvätt, så känns det riktigt lovande. Det blir rent och har fin "konsistens" hehe..
Men - Så fort det torkat - visset och statiskt!
Det är inge roligt.

Orkar inte tänka ut vilken väg jag ska gå för att experimentera vidare.
Ska jag återgå till bikarbonat och vinäger, men använda balsam efteråt? Nöööö.. Ruskigt omständigt.. nån måtta..!
Ska jag byta balsam - till vaddå?? Dyrt att hålla på och flumma runt.. Hur många sorter innan man hittar rätt?
Bläääääääääääää!
* *
Men bortsett från alla dessa livets små j*vligheter, så är det rätt ok!! 
Kan ingen bara ge mig sådär en 100 tysen spänn?? Har lite saker jag vill göra/fixa!
Bland annat köpa ett elpiano..
Eller kanske bjuda mig på en månad på Sicilien/vid Torneåträsk/i Portugal/en Paris-vecka i vår/en Istanbul-vecka.. Jag är inte kinkig - bre på bara!! 

Tänk
…att dessa sedlar styr så förbaskat
i ens liv
.
Tänk om…om…man fick liiite till så det går runt utan att behöva räkna två gånger….välja bort…..suck…
Men ekonomin brukar alltid ordna sej
…..även denna månad kanske
…om f-kasan beviljar sjukpenning. Räkningarna ligger ju här & väntar
.
Jag tar oron när jag vet hur det blir
, nu kan jag inget göra.

Jag vet precis vad du menar. Minns en gång när jag satt i det där tillståndet och en kompis ringde. Hon märkte väl att jag lätt trött, för hon konstaterade att "du är uppe i alla fall, för du svarade direkt". (På den tiden hade jag en loftsäng, så det tog lite tid att ta sig ner från sängen annars.) Buttert muttrade jag "Bara för att jag är uppe betyder det inte att jag är vaken".

Hahaha, kudden kan ju faktiskt vara kvar i ansiktet…..

Det är därför du är så trött, Kaisa. Din kökstapet ser ut som pyjamas. Där har vi lösningen. 
På tal om att vakna av telefonen. Numera finns det en tjänst som innebär att SMS:et rings till det fasta abonnemanget och blir uppläst. Mamma raglar upp ur sängen, svarar och tvingas lyssna till följande automatiska röst.
"Du har fått ett SMS"
"Hej"
Mamma lägger på telefonen som strax ringer igen.
"Du har fått en SMS"
"VGD"
Dom SMS:en är inte till mig. Dom bara väcker mig.
parsley - Pust.. Jag kommer alltså bli frisk av att få nya tapeter. Fantastiskt!!
Skulle inte vilja bli väckt av såna där telefonmeddelanden. Skulle ioch för sig inte heller vilja bli väckt av fågelkvitter eller nåt annat trams.. *fniss*
Branneli - Kudden kvar i ansiktet.. hm.. snarare hela sängen "stuck to me"..
Aniara4 - Precis!
* *
Igår em, kväll och halva natten hade jag en rejäl omgång med hjärtklappning. Sedan jag började med LCHF har ju detta KOLLOSSALT JOBBIGA symptom legat väldigt lågt och det är inte kul att det kommer tillbaka.
Pulsen snabb trots viloläge. Ojämn. Känns som om hjärtat inte har nog med plats i bröstkorgen, att ligga på sida är nästan omöjligt, som om bröstkorgen kläms ihop för mycket. Det gör riktigt ont för varje slag och utmattningskänslan är framträdande. Flämtar av ansträngning som efter språngmarsch och luftvägarna/lungorna (känns det som) "värker" som om jag flämtat in riktigt kall luft.
Tur att det finns ljuspunkter..: Tapeter, söta vänner och ungar, hopp om att kanske bli hjälpt av b12, mm. Och där framöver hägrar ju min kommande period som "USAare".. Tysan vad solbrun jag kommer bli - every day siesta vid pool! Visserligen under parasoll eller nere i vatten, men ändå.. Måste förstås tortera er med bilder mitt i vintern… höhö.. Och håret kommer bli sååå slitet och såååå blont av solen!
Har inte hjärtklappning just nu, men kan ju lätt få när jag tänker på det där..! 
Sådärja!!
Är på rätt spår. Har återgått till bikarbonattvätt med vinägerskölj och en "styling" som består i att använda mitt gröna slajm som "balsam" när håret nästan är torrt och för att "dra till det" dit det ska. Så att säga.
Redan mycket bättre.
Har varit ute en lång stund iförd mössa. Kom hem, drog av mössan - ingen statisk elektricitet och spänsten i håret ÄR KVAR!!
F*n ta balsam!!!

Sådärja igen!
Har alltså varit ute, först och spanat efter extrapriskött - dåligt med det just nu - och sen på halvlång extra promenad. Härlig frisk luft minus typ 14. Kändes himla skönt att vara ute - nu återstår att se ifall jag "tålde" det hela.
Mouahahahahahahahhaaaa………
Det är roligt att köra med sina barn!! 
Nu tror ni att de är alldeles kuvade, de stackarna, men så är INTE ALLS fallet. Tvärtom, faktiskt!
Hursomhelst så kom jag på att det vore typiskt min otur ifall mitt gröna hårslajm försvinner från marknaden innan jag hinner förnya mitt lager (en tub räcker lääääääänge). Kollade när jag var ner på stan och jodå, det finns fortfarande.
Men kostar ETTHUNDRAÅTTIONIO kronor!! 
Men - nöden är ju som bekant uppfinningarnas moder. Ringde sonen, påminde honom om alla gånger han lånat slajm av mig - och föreslog att han skulle köpa en ny tub åt mig. Han accepterade, glatt garvande! 
Undrar: Finns det nåt att lära ur detta..? *visslar*

Kaisa jag finns i luleå :-) vad är det för grönt du använder? jag har en uppsjö av hårmox i lådorna och bla ett grönt "cement" som är kanon! hojta till om du vill ha.
På tal om pengar (har haft en full dag på jobbet så jag är lite bakom i inlägg
)
Bland det absolut häftigaste jag fått vara med om skedde för ca 10 år sen då jag blev stoppad av en kvinna som kom utifrån in på en galleria, hennes glasögon hade immat igen och bad om hjälp då hon skrapat en lott.
Jag tog lotten och började läsa,,,, och vet ni!! hon hade vunnit 10 000 kr! Att få titta på en helt okänd människa och räcka fram en lott och säga GRATTIS du har just vunnit 10 000 kr … det är nog bland de fränaste jag gjort.
tror jag blev gladare än kvinnan i alla fall just där och då.
Ohhhh nyhet på LCHF fronten i alla fall för mig - det finns en ny öl på systemet som ska ha 50% mindre kolhydrater i sig och den provade jag glatt i kväll ………….. de 50 % mindra kom sig nog av att jag lämnade halva kvar i flaskan
smakade inte bra, söt och läskig!! 
alma98 - Mitt gröna slajm heter Lanza Urban Elements Molding Paste - det är skälet till att jag kallar det slajm. För långt namn..
Hono-Luleå - inte alls långt borta!! 
Roligt med lotten!
Usch för öl!
Aniara4 - Inte lätt, som sagt, flera daaaaagar sen.. pust!
* *
Jag ägnar mig åt att försöka "vila mig i form".. Har hjärtklappning lite hela tiden, mycket om jag gör något. Kokhet vid minsta aktivitet..
Och allt detta för att jag råkade se Johnny i 3D! 
Håller på att avlida av tristess.. så jag har tvingat mig själv att grilla en kyckling (eller ja. förberedan - sen grillar den ju sig självt..) och sy två st kuddöverdrag till de stora extra fluffkuddarna jag har i sängen.
Orkade inte hitta på nåt avancerat - det blev vit bomull, med "vingar".
* *
Har också vacklat ner och upp till/från tvättstugan ett par gånger - tvättar den vita extra klädseln jag har till min IKEA-soffa. Vit soffa - aldrig trodde jag det skulle hända mig.. hehe..
I slutet av februari samt i två åtföljande veckor, ska jag vara kattvakt - en svart kattjej vid namn Aicha ska va här, medan hennes matte far till Marocko. Svart katt - vit soffa.. mysigt! 

Ja, det där med soffor och kläder blir ju liksom anpassat efter djur lite. Så pälsen de tappar syns så lite som möjligt. Jag har efter 6 svarta hundar skaffat en gul… och det syns… i form av päls på alla mina mörka kläder.
Måste köpa en ny garderob tror jag. 

Aicha är liten till växten och korthårig. Typ knappt hälften så stor som min katte var och vi kan alltid hoppas att hon inte har hunnit börja vårfälla.
Men jag tror det kommer bli intressant. Aicha är den av kompisens katter som är minst social med mig.. Hon är en verklig "drottning"/snobb.. hehe.. Det gillar jag, katter får gärna va såna.. Kanske hinner hon tina upp lite under de två veckorna.. eller också inte. 
* *
Idag är jag ännu mer trött och ur funktion. Snart börjar jag tycka synd om mig själv på riktigt. 

Det är jobbigt när man inte orkar göra saker. Åt en medicin i höstas någon gång och då var jag tvungen att vila 1-2 gånger i trappan om jag ville gå upp på övervåningen. I trädgården fick jag bära med mig en stol så jag kunde vila när det behövdes. Satte jag mig på marken så kom jag inte upp utan hjälp. Benen bar liksom inte…
Så även om jag inte mår som du alls så har jag viss förståelse för hur det när man verkligen inte orkar göra saker.
När det blir ett stort projekt av att hämta en glömd tröja på övervåningen så är det liksom inte roligt längre. Man blir rastlös av att inte kunna göra saker samtidigt som det inte finns någon ork att ta av. Jag kunde dock lägga till en medicin och få mer ork igen.
Hoppas att du kan få sån där b-vitamin och bli pigg du med!
Tack flikkan77.. Ja du förstår VERKLIGEN!! Precis sådär är det.
Hade torr tvätt kvar i tvättstugan idag.. en hel soffklädsel, så jag var tvungen att gå ner och hämta för grannarnas skull..
Visste att huset är fullt av folk - hantverkare som jobbar med porten och som byter golv i en av lgheterna nere.. och jag har en spegel i hallen som jag råkade kasta en blick i..
Insåg allmänfaran och drog en mössa över skallen ner till näsan.. vacklade neråt..
Vår fastighetsskötare slängde ett bekymrat ögonkast på mig.. jag brukar alltid hälsa hurtigt, men inte idag. Fick mest lust att råka titta åt andra hållet (in i en cementvägg). Det är inte ofta man ser tydligt på mig att jag är sjuk - men i dessa dagar gör man faktiskt det. Min doktor kommenterade det när jag träffade henne sist. Skillnaden mellan mig i augusti - och nu.
Men vad fanken - Det har ALLTID vänt tidigare - så troligen åxå den här gången! 

Ibland kan tanken på att det troligast kommer att vända vara frustrerande. För varför vänder det inte då?
Kan känna så de gånger jag dyker ner i en Depression. Vet så väl att det kommer att vända förr eller senare, men hur katten ska man klara sig genom dagen just då? När man varken orkar eller vill göra nått.
Eller som i höstas när jag inte ens kom upp för trappa. Det var skitjobbigt att vara så svag. Blir svag på kvällen nu med om jag inte kommer i säng i tid. Då får maken nästan hjälpa mig av med kläderna för jag kan inte lyfta armarna för att ta av mig tröjan. Mysko piller alltså!
Skönt att vi förstår varandra i alla fall!
Himla tur du lyckades hämta upp soffklädseln med. Jag blev nästan trött i armarna av bara tanken på att vara seg och ändå hämta tvätt och då har jag ändå varit på gymmet idag och är inte det minsta seg. Men jag minns så väl hur det kändes.

Trötthet som biverkning av medicin är bland det obehagligaste som finns, eftersom den är omöjlig att åtgärda.
Det finns "elitbloggare" som funderar på vem jag är. Undrar om frågan är existensiell eller rent praktisk och vad man lämpligen svarar. Lite kul att röra om i grytan. Bloggkommentarer är en av mina onödiga hobbys.
flikkan - Soffklädseln var en riktig pärs, särskilt som jag inte ens var riktigt vaken. Ont som f-n i armarna.
Igår skulle jag tvätta håret och armarna ville inte.. Hur tysan kan man bli så klen att man inte orkar hålla uppe armarna och gnugga sig själv i skallen?? Jag HAR muskler, men de VILL INTE!
Turades om - en arm i taget.. 
parsley - Rör om i grytan - Bravo!! Dina små kommentarer är ju också tämligen kluriga. Tror sjutton de undrar..
Vad du ska svara på fråga om vem du är..? Tja.. tycker du känner efter i vilken "existens" du befann dig när du skrev..
Tolvan alltså!

Kaisakavat: Vet precis hur det känns när man måste turas om med armarna… för att inte tala om när ögonen blir så trötta så man bara kan titta med ett i taget och det fastän man liksom inte är trött egentligen.
Jag har ju dock turen att veta att mina problem oftast beror på någon mysko medicin och biverkningar brukar gå över på några veckor… eller så kan jag byta medicin.
Tur att vi har två av det mesta på kroppen så bitar av oss får vila emmellan åt. Dubbla hjärtan hade kanske varit bra ibland med… 

Jag måste ibland byta arm eller ta en paus när jag borstar tänderna, för att jag får så mycket mjölksyra. Det kan väl knappast vara en ovan rörelse efter 35+ år? (Gissar att jag fick lite hjälp med borstningen i början av livet.) Något tycks vara allvarligt fel med mina mitokondrier!
flikkan77 - Ja, det är tur.. Hajjar till av din beskrivning.. jo, jag brukar också använda ett öga i taget när det är ansträngande. Som om det rensar bort en massa jobbiga sinnesintryck.. och då kan det gå - vad det nu är man gör..
Sedan några år önskar jag mig dubbla hjärnor!!
Aniara4 - Något tycks vara allvarligt fel med oss - undrar vad? Kanske är vi lata?

Vi känner efter för mycket, det är hela problemet!
(Ska gå över till nya tråden nu, jag lovar!)
Naturligtvis känner vi efter för mycket.. flämt! 
Ses i nya tråden.. *knatar dit - glatt visslandes*

Ny tråd, vilken ambitionsnivå och ändå är det bara tisdag. CU.