Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6194 ggr
Manuelak
0

Matdagboken.se

Jag har använt matdagboken som beräkningverktyg i några dagar nu och det är ett mycket lättanvänt verktyg. Idag klickade jag på länken "Gå ner i vikt" och läser följande: 

"Man kan gå ner i vikt på många olika sätt, bara äta grapefrukter i en vecka, bara äta en fett och inga kolhydrater, att inte äta något alls, bara dricka vin hela dagarna, äta som en flygvärdinna m.m." (min fetstil)

Sedan:

"Gemensamt för dessa metoder är de är en kortsiktig lösning, såvida du inte går på någon av dessa dieter livet ut men då bli livet inte speciellt långt. Gemensamt för de flesta som följer dessa typer av dieter är att när man slutat med den går man upp i vikt igen, ofta lite mer än innan bantningen påbörjades. Detta därför många av dessa dieter sänker ämnesomsättningen och när du slutar med dieten äter du som vanligt igen och går upp mer i vikt."

Och slutligen:

"Vill du ha en snabbstart på viktminskningen kan du äta lågkolhydratskost de första 4-6 veckorna, dvs en kost bestående av runt 10 E% kolhydrater eller mindre. Detta ger en snabbare viktminskning men är inte hälsosamt i längden då vi behöver kolhydrater för att må bra."

Slutsats: Man klumpar ihop LCHF med diverse stolledieter!

Jag blir lite snopen för jag har sett att många LCHF:are använder verktyget men jag har inte hört/sett någon nämna detta. Fasen, jag blev riktigt sur faktiskt!
Någon mer som reagerat?

Anjowa
0

Det där har jag nog missat. Läser dock inte så mycket av "deras" tips och artiklar, då det inte hör hemma i mitt LCHF-tänkande. Det känns som att dom inte har riktigt koll på verkligheten. Men deras upplägg av själva matdagboken tycker jag är kanon!

Jag försöker att inte bry mig om de oerhört korkade kommentarer folk skriver på den siten. Jag surfar mest runt där och tänker för mig själv "Skyll er själva". Ingen idé att hetsa upp sig. :)

Manuelak
0

Haha, skön inställning Anjowa Glad! Jag tror att jag måste anamma denna inställning annars blir jag väl knäpp.

Ja, upplägget av matdagboken är jättebra!

[turnipcris]
0

Ah, mycket snyggare och mer lattanvant an minmat.se…verkar vara ett helt ok verktyg, ska prova i nagra dagar! Har redan upptackt att jag ater mer kolhydrater an jag tror, hoppsan :)

Manuelak
0

Hi hi, se där ja turnipcris….bra att ha lite koll faktiskt Skrattande!

[Gitsan]
0

Jag använder också Matdagboken och tycker att den fungerar bra, framför allt när det gäller att skriva in det man äter.

Också intressant att det samlas personer som äter olika typer av kost och vi kan delge varandra våra erfarenheter.

Däremot lägger jag ingen vikt vid vad som står om viktminskning mm av "ansvariga".

Manuelak
0

Nej, Gitsan, jag ska också försöka låta bli att bry mig! Det fanns en tid (typ, för ett halvår sedan) som jag också höjde på ögonbrynen åt denna kost Skäms. Nu när man vet bättre är det svårt att vara oberörd när man ser och hör alla idiotiska kommentarer. Men…jag ska som sagt försöka.

ullisbullis
0

Ja, man kan ju läsa lite här och där att man måste ha kolhydrater för att hjärnan ska få sitt.

Läste häromdagen om ISO-dieten som Fredrik Paulun förespråkar.

Han har ju tidigare varit aktiv i GI-viktkoll där man i början kör några rivstartsveckor som ungefär motsvarar LCHF.

Nu är det ISO-dieten som gäller och där skriver han negativt om LCHF och att "man blir dummare helt enkelt" av att inte hjärnan får kolhydrater.

Det är väl sånt som vi här i "dumklubben" inte förstår eller…..?Flört

ullisbullis
0

Forts. föreg.

Fredrik Paulun om LCHF:

"Vid lågt intag av kolhydrater skapas ketoner i kroppen. Ketoner är sura och gör miljön i kroppen surare vilket medför en mängd konsekvenser som benskörhet och ökad risk för inflammationer, förstoppning och värk. Men lägre kolhydratintag fungerar även hjärnan sämre och du förlorar träningslusten. Du blir dummare helt enkelt."

Skowne
0

3 nyheter från matdagboken. Dom är inte speciellt glada för fett på den sidan.

Kolhydrater bra för viktminskning
En ny Kanadensisk studie visar att äta lite kolhydrater inte behöver vara den avgörande faktorn vid viktminskning.

Fett får oss att vilja äta mer
Anledningen till att en god hamburgare, eller något annat onyttigt, får oss att vilja ha mer beror på att fett sätter hjärnans aptitreglerande center ur balans.

Fettrik diet ger sämre humör
De personer som bantar med en fettsnål diet har ett bättre humör än de som bantar genom att utesluta kolhydrater. Viktnedgången blir dock densamma, visar en nyligen genomförd australiensisk studie.

ullisbullis
0

#9  Hahaha………otroligt!

marieliden
0

Jag hoppade in där nu också, vi får bevisa motsatsen, Skrattande

eljope
0

Haha och ännu värre så kallar de bregott för bordsmargarin!!