Fettfritt i ett halvår
Hej, jag heter Alice, Jag har idag tagit mitt sista Alli-piller. Jag har ätit detta i ett halvår och rasat i vikt under tiden. - 20 kg. Jag har inte ätit margarin el konstiga fetter utan i princip fettfritt, inget smör på brödet bara skinka/kalkon, ingen sås till maten, bara potatis, grönsaker + magert kött, och ca 5 frukter om dagen.
Jag har absolut inte sett detta som något sätt jag vill fortsätta äta på utan enbart en snabbkur för viktminskning. Nu har jag nått mitt mål och är nöjd med vikten.
Om jag nu vill börja med lchf imorgon tror ni att jag kommer gå upp mycket i vikt då till en början eftersom min kropp inte alls är van att få fett? Bör jag istället införa fettet succesivt?
Kan tillägga att jag är 35 år, 162 cm och gått ner från 80 till 60 kg
Jag skulle definitivt vara försiktig med fettet i början och öka på efter hand.
En fråga från en nyfiken: hur kommer det sig att du väljer två så motstridiga dieter så tätt efter varann?
Välkommen hit!
Jag tror inte att du kommer gå upp i vikt, om det inte är så att din ämnesomsättning har gått ned mycket i och med att du kanske ätit väldigt lite kalorier under lång tid. En bra anledning att införa fettet gradvis, är väl dock att din mage kan behöva vänja sig i lugn och ro, det kan kanske bli något av en chock annars..!
Jag kan även säga att innan jag började med den fettsnåla alli-dieten så åt jag väldigt mycket fett, dock i kombination med en massa kolhydrater. Det blev pizza ett par ggr i veckan o massor av godis mest varje dag. Och min mage protesterade aldrig då, ja förutom att jag blev tjock förstås, men inte magknip el annat
#1 jeko69 Varför jag väljer 2 så motstridiga dieter? Jag hade bestämt mig för att lchf är ett bra sätt att äta på redan för ett halvår sen, men jag gissade att jag skulle gå ner snabbare i vikt med fettsnålt i komb med Alli o så hoppa på lchf sen. Säkert dumt, men nu blev det så
Hej igen.
Idag har jag kört igång med LCHF och det har gått riktigt bra,
Till frukost åt jag 2 stekta ägg och bacon med mycket smält smör till
Lunchen blev lax med cremefraichesås o en massa ost och smör
Middag Fläskkotlett med gräddsåsn o broccoli
Och jag har varit mätt o nöjd hela dagen. Magen har varit väldigt lugn trots att jag åt en hel del fett. Hoppas bara jag håller vikten nu
Du behöver inte äta "massor av fett". Det räcker att äta så man blir mätt, man skall inte blir övermätt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Håller med Margareta.
Lycka till!
Hur tyckte du det var att anvanda Alli, hur var det med hungerkanslor, biverkningar etc? Jag blir hapen over att du anvant det i hela 6 manader, sasom biverkningarna har beskrivits sa tyckte jag det lat hemskt! (Ar inte ute efter att prova det sjalv, bara nyfiken!) 
#Alice - Välkommen hit!
Hoppas att du kommer att må bra av lchf-kosten. Det finns ju mycket att njuta av efter ett halvårs celibat från fett.
Det framgick inte hur du åt för övrigt tillsammans med alli. Om du åt kalorisnålt så kanske du kommer att gå upp lite i början. Men ge inte upp i så fall. Lchf är en kost som är mycket lättare att känna sig frisk, nöjd och belåten med och som gör det till en livsstil istället för en tillfällig diet.
Lycka till!
Tack så mycket, Det går bara bra för mig hittills med LCHF och jag njuter så av maten.
#7 Du undrar över biverkningar mm med Alli, jag kände inte av några biverkningar alls, men då "fuskade" jag heller aldrig med att äta mycket fett, jag tror att det är när man äter fett i komb med alli som man kan få diarré. Men visst var jag mycket sugen spec på kvällarna, efter sötsaker, och jag åt ju som sagt en hel del frukt ca 5 om dan
Jag håller med Margareta - i början är det lätt att tro att man måste frossa i fett och ha extra smör och grädde på allt, men så är det inte. Fett finns naturligt i många livsmedel, som oxkött, lax, avokado mm, så ofta får man i sig vad man behöver utan att tillsätta extra fett. Och mår man illa är det för att man äter för mycket fett, dvs mer än man behöver, lärde jag mig av dietisten Anna Hallén på Passagen, en av de dietister som själv gått ned i vikt med LCHF och nu själv förordar den metoden för viktnedgång.
Imorse när jag vägde mig upptäckte jag en sak. Jag har gått upp 0,5 kg. Men jag vet inte om det är något att oroa sig för. Mina mått är däremot desamma. Jag tycker inte att jag äter för mycket fett. Jag äter ca 70 g protein, undr 10 g kolhydrater och fett så jag blir lagomt mätt, inte illamående.