Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 6017 ggr
flikkan77
0

Recept på Köttfärssås?

Ska försöka börja äta lite köttfärssås, men behöver lite recepttips. Vill inte göra gratänger eller lådor utan just ha den såsig.

Så, vad har just du i din köttfärssås?

"You just have to belive…"

Wtn3
0

Jag brukar bara ha kött, lök, champinjoner, passerade tomater och grädde.

JAUS
0

köttfärs, lök, chilisås, paprika, kryddor och grädde.

Andina
0

Som Wtn3 ungefär - fast med smått tärnad rotselleri, svamp också för det mesta. Och någon klyfta (i-pressad) vitlök! Egentligen kan man 'hacka' ner lite vad man haver hemma. Jag brukar laborera lite som det faller sig… (och de senaste 'hundra åren' har jag som vego använt vegetarisk färs)

Ska bli spännande att se vad du får in för tips!

Edit: Gärna crême fraich istället för grädde eller också…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

goldcamilla
0

köttfärs, lök, champinjoner, curry, och till slut en burk kokosmjölk som det får puttra i en stund.

flikkan77
0

Tack för de goda recepten!

Kokosmjölk kan jag testa idag för det har jag hemma, låter gott med curry i.

Har inte ätit, eller tillagat, köttfärs någon gång egentligen. Tyckte aldrig om de vegetariska färserna faktiskt så detta är ett nytt område! Glad

DesK
0

Köttfärs, rivna morötter, burktomat, hackad vitlök och gul lök,  finhackad kycklinglever (bara lite), creme fraiche, svartpeppar, chef de provencekrydda, lite riven paremsan eller annan smakstark ost, en skvätt vin.

Kokosmjölk måste jag testa!  Tungan ute

/Désirée

flikkan77
0

#6 Kycklinglever? I köttfärssås? Känner mig lite skeptisk… Säker på att du inte luras? Flört

Zepp
0

Jag tar vad jag har.. grunden är förstås att man har köttfärs, smör, grädde.. ofta lök i någon form. ibland krossade tomater!

Ibland blir det bara köttfärs, lök och grädde.

En annan variant är köttfärs grädde lök och currypasta!

Ytterligare en är köttfärs, lök och basilika.. ibland pesto i stället!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

DesK
0

# Nej jag luras inte, det är rätt vanligt i Italien  Glad Men om du vill testa ta bara pyttelite till att börja med eftersom du ju har varit vegeterian.

/Désirée

Zepp
0

Jaaa.. det glömde jag jue.. ost har jag alltid till köttfärssås.. och ofta oregano.

Vill man ha såsen lite kletigare kan man med fördel lägga i lite ost i såsen tills den blir i lagom konsistens.

DesK
0

Visst ja, smulad äkta fårost är också gott  Tungan ute

/Désirée

[Pennylane1]
0

köttfärssås har jag inte gjort  på evigheter, har inte riktigt kommit på det när man inte har pastan till… men det kan man ju förstås äta ändå… men skulle nog föredra den tjockare som gryta nu för tiden.

Brukade hacka lök och ha i tomatpure, den är stark så det behövs ju inte så mycket. Sen spädde jag med vatten men man kan ju ta lite grädde istället och inte göra för tunn… mycket timjan

det är min väldigt traditionella köttfärssås…

Loria
0

Vilke fantastisk tråd, jag som ska göra storkok idag, så jag klarar mig hela veckan!

om jag har fetaost hemma slänger jag i det

Vad äter ni till då? (om man får kapa tråden lite) Jag brukar ha riven vitkål…

DesK
0

Strimlad lättkokt squash eller så skivar jag squashen och kokar lite, sedan lägger jag den på tallriken, på med köttfärssåsen och valfri ost och så gratinerar jag detta.  Tungan ute

/Désirée

Zepp
0

Grönsaker eller grönsallad typ vinigrett är det vanligaste för mig som ersättning för pastan, oliver o syltad feferoni!

Kokta harrykuvert med smölt vitlökssmör.. sparris brukar jag ha i själva såsen.. så är allt fördigt samtidigt!

Grön sparris som är stekt i vitlökssmör är en höjdare.. jag kokar alldrig sparrisen nuförtiden!

Andina
0

Mmm, va' gott det låter, Zepp, sparris stekt i vitlökssmör! Måste provas! Tack!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

flikkan77
0

Vilka underbara recept! Både på färs och det att ha till. Glad

Gjorde köttfärsås med curry och kokosmjölk i går och en skeptisk make åt två portioner.

Ska testa med lite kycklinglever någon gång med. Har faktiskt tänkt att testa lever för att se om det går att äta. Flört Är väldans kinkig med maten så jag måste leta efter sånt som jag kanske kan äta.

[annalinnea]
0

När jag gör köttfärssås på köttfärs + creme fraiche, så skiktar sig liksom fettet. Själva köttfärsen blir som en röra med flott omkring sig, som man skulle kunna hälla av. Det blir så konstigt och om man ställer det i kylen blir det som en stenhård klump. Jag har inte testat att göra såsen på grädde men det verkar som om de flesta gör det här, det kanske är bättre.

Jag brukar använda köttfärs och krydda med egenblandad tacokryddmix. Och så creme fraiche då och slänger i ost på slutet, och en liten broccoli till. Fast jag ska testa med grädde nästa gång.

kaisakavat
0

Jag har vid ett par tillfällen rört ner philladelphia på slutet, efter att ha gjort köttfärsröran på köttfärs, lök, krossad tomat (mindre mängd än innan LCHF), basilika, peppar salt..

Phillan gör såsen tjockare än vad grädde och/creme fraishe gör.. om man nu vill ha det..?

Annars kan man klicka i philla vid servering - gott! Tungan ute

Mooniq
0

jag bryner 500 g färs. Kryddar. häller på 4 dl passerade tomater, låter småkoka en 15-20 minuter. Sen tillsätter jag 150-200 g philadelphiaost, då blir det en tjock krämig god sås.. toppar med pizzakryddor när såsen e klar. Kokta grönsaker till.

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

flikkan77
0

Måste testa att ha i philadephiaost, har totalt glömt bort det. Glad

Trrkek
0

Köttfärs, lök, dijonsenap, pesto och grädde blir supergott! Vill man ha pastaliknande ersättning så finns ju shiratakinudlar… =)

Sammet1
0

Bryner köttfärs och pressad vitlök i smör. På med ett par matskedar tomatpuré och/eller chilisås (eller så kan man krydda med chilipeppar istället) och en rejäl skvätt rött vin. Salt, (chili-)peppar, oregano, basilika och dragon. När vätskan reducerats ordentligt, på med en stor skvätt grädde och/eller cf.

Ätes med sked ur djup tallrik, jag brukar inte bry mig om att hitta något pastasubstitut. Eftersom jag låter såsen koka ihop ordentligt blir det inte så "såsigt", mer som en mustig gryta. Vill man ha mer soppliknande konsistens kan man ju späda med vatten eller mer grädde.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

HannaM
0

Persilja (mycket), champinjoner, vitlök och köttfärs. Man kan ha senap i om man vill, någon matsked i så fall.