Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 13058 ggr
Trollbus
8

Kolhydratsblockerare på apoteket

Hittade till min förvåning detta i Apotekets webshop:

https://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=240451

Någon som provat? Skulle vara intressant om någon med diabetes testade och kollade effekten på blodsockret efteråt.

maxiq
0

Jag har inte provat men hittade detta i produktbeskrivingen:

"Kolhydrater finns i bla pasta, potatis, ris och bröd. Glucosanol kan vara ett alternativ till vuxna som äter en kolhydratrik kost och som vill kontrollera sin vikt eller gå ner i vikt"

a) Varför säljer Apoteket både fettblockerare och kolhydratblockerare?

b) De säger att det minskar kolhydatupptaget men det är inte kolhydraterna som lagras i kroppen

c) Varför inte låta bli kolhydraterna istället?

"Doseringsanvisning: 1-2 tabletter tas direkt före varje måltid. Öka till tre tabletter om måltiden innehåller mycket kolhydrater"

*pft*

Trollbus
0

Skulle kanske kunna vara ett alternativ till de som hellre ligger runt 30-40g kh/dag men som behöver ligga lägre för att gå ner. Själv ligger jag still vid 40g om jag inte kalorireducerar, och det vill jag inte göra.

maxiq
0

Vid så låga intag är det nog totalt bortkastade pengar att köpa Glucosanol. För en kolhydratfrossare blir det kanske en liten, liten skillnad.

Trollbus
0

Om det blockerar upp till 66% av kolhydraterna skulle det betyda att man kommer under 20g per dag när man äter 40g. 40g är för mig och många andra för mycket.

Viktor-88
0

Detta skulle med fördel kunna användas vid div. julaftnar hos annat mer konservativt folk.

Trollbus
0

Men, frågan är om det verkligen fungerar? Är en aning skeptisk.

Wtn3
0

Om jag bara behövde ta ett piller för att få käka pasta och ris utan att det höjer blodsockret och insulinet och därmed stimulerar fettinlagring skulle jag vara världens lyckligaste människa, det är jävligt gott med stärkelse. Men jag är väldigt skeptisk till att det funkar, så tills jag blivit normalviktig tänker jag fortsätta vara väldigt strikt.

maxiq
0

#5: Om det fungerar så lär man inte kunna ta några piller inför enstaka måltider utan man bör nog äta dem regelbundet under en längre tid och det tänker inte jag unna läkemedelsbolaget i alla fall.

Ebbiz
0

Ar helt innepå din linje maxiq!

Det finns pengar att tjäna här men jag tänker inte gå i fällan å ge dom den äran!Skrattande

Muskrat
0

Tror du det Maxiq? önskar någon visste, annars låter det ju perfekt för de gånger man bara inte KAN motstå en kebabtallrik ;) En av mina stora svagheter här i livet, det och gyros pizza. Brukar unna mig en eller två gånger i månaden. Extra kött förstås.

maxiq
0

Ta en kebabsallad istället så slipper du stripsen. Tungan ute

JAUS
0

#10 har du hört talas om kebabsallad? Oskyldig

Jag har tidigare provat Glucobay som jag antar är samma sak. Visst fungerar det det märker man på toaletten. Jag har faktiskt ett gammalt recept som jag ännu inte tagit ut, får skynda mig innan det går ut. Jag tog det vid behov när jag åt mer kolhydrater än normalt. Den blockerar endast stärkelse, inte socker.

edit. maxiq hann före.

Wtn3
0

Stripsen är för en del en vital del av kebabtallrik… Jag brukar käka kebabsallad när jag är ute, utan att det gör mig något, är inte så förtjust i potatis i någon form. Majs, pasta och ris var mer mina laster. Jag tillåter mig själv majs och tortillas när det är tacokväll, visst skulle jag kunna lägga köttfärsen, osten, paprikan, guacamolen, salsan, tomaten och gurkan i ett vitkålsblad istället och skippa majsen, men det är långt ifrån samma sak, på samma sätt är en kebabtallrik för en del inte samma sak utan pommes.

JAUS
0

Jag tror faktiskt att jag aldrig ätit en kebabtallrik i hela mitt liv faktiskt. Hamburgertallrik åt jag dock som barn ibland.

Sallatsblad passar bättre än vitkål till tacos tycker jag.

AnnaB72
1

Hej,

Just detta preparat känner jag inte till, men min mamma beställde för några månader sedan ett preparat med samma utlovade effekt som heter NuShape. Det enda hon förlorade var pengar. Enligt produktinformationen kunde hon äta vad och hur mycket hon ville och ändå skulle hon gå ned i vikt. Så var det naturligtvis inte. Vore det inte bättre att dra ned på kolhydratintaget i stället för att frossa i kolhydrater och sedan äta "kolhydratneutraliserande" preparat? Dessutom innehåller bönor lika mycket kolhydrater som protein, så jag vet inte om de verkligen kan minska upptaget av kolhydrater…i mina ögon låter det mer som en bluff, ett nytt, innovativt sätt att tjäna pengar på desperata människors längtan efter att gå ned i vikt utan ansträngning…