Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 5942 ggr
sassa74
0

Finn-Crisp till frukost

Hej - jag är ny på det här forumet och även ny med det här lchfgrejen.. det är framförallt min mamma som är helt såld på hela prylen som övertalat mig att prova vilket jag nu tänker göra!

Dock så har jag dålig koll på vad jag kan äta och vad jag absolut inte får äta..

Jag tänker börja 'lite försiktigt' för jag provade denna metod i somras på gi-viktkoll och efter två dagar kräktes jag och fick svettattacker på jobbet - mycket obehagligt.. Då skar jag bort ALLA kolhydrater på en gång! Inte ens grönsaker.

Min fråga är iaf om det är okej att äta två finn-crisp, tre ägg med lite smör o grädde till frukost plus lite mjölk i kaffet!? Jag vet inte om jag kan få i mig äggen annars och jag blir ju jättehungrig om jag inte får äta!?

Tacksam för svar!

//Sassa

dufva
0

Välkommen hit!

Det verkar som att du åkte på rejäla avgiftningssymptom förra gången du testade..

Kanske bra att ta det lite lugnare vid omställningen nu dåGlad..

Ett par finnkrisp går säkert bra nu i början..

Tänk på att det ska vara god mat som du gillar och hungrig ska du absolut inte vara, då kommer sötsuget upp i dagen igen.

Gillar du inte ägg så välj någon annan proteinkälla istället.

matsmurfen
0

Klart du kan äta FinnCrisp till frukost, det är ju rätt lite kolhydrater i dem, tänk bara på att det inte är finncrispen som du ska bli mätt av… utan de feta "tillbehören".

Alternativ frukost:

• Klipp ner ett paket bacon i en stekpanna.
  • Lägg i en klick smör.
  • Stek till önskad konsistens; mjukt eller knapert.
  • Knäck i 3 ägg
  • Ev. salt om du tycker det behövs, peppra, kanske curry?! (curryn har jag inte testat själv än)
  • Koksflingor - har jag heller inte testat själv…
  • Kanske en skvätt grädde
  • Rör om så det blir ägg- och baconröra

Ovanstående ger dig c:a 43 g protein, 2 g kolhydrater och 93 gram fett, totalt över 1000 kcal (men kcal ska du inte alls bry dig om!  förutom att det inte ska bli för lite!).

Tycker du det är för mycket att äta vid ett tillfälle så delar du det bara på två och äter andra halvan när du börjar bli hungrig framåt förmiddagen.

Jag hade själv inga övergångsbesvär med den här kosten, så det kanske är lätt för mig att säga; men jag tycker du ska köra stenhårt från början - du har ju rätt mycket att få bort - så varför göra det halvhjärtat?!

magma
0

Välkommen hit!

Trappa ned mer långsamt än sist genom att äta t.ex grönsaker, så borde du få mildare omställningssymtom. Läs också gärna foldern på startsidan, LCHF på 3 minuter. Lycka till!

Wildrat
0

Din frukost är helt ok. Sen tycker jag nog att du ska äta grönsaker till maten, det funkar bäst i början. Tänk bara på att grönsakerna är tillbehör som gör maten roligare, inte själva måltiden…

lina-pina
0

vaddå okej..man får väl äta vad man vill. vem ska bestämma det??

jag förstår inte frågan.

Wildrat
0

# Var det verkligen nödvändigt att dra upp en sån här gammal tråd för en sån kommentar?

lina-pina
0

varför det? jag bara undrar..finn crisp finns väl fortfarande kvar ..? Gör det inte det..?