Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3394 ggr
lillminsten
0

Ketos och grädde

Hej! Jag mår jättebra av den här kosten och följer alla kloka inlägg och tips i forumet. Jag har en fråga om grädden som jag förstår kan vara en bov vid viktnedgång. Jag äter mycket grädde och fett och är i ketos (enligt stickan) trots att vikten inte går nedåt. nämnvärt. Jag har hållit på 5 veckor och går upp och ned ett kilo om vartannat. Tror ni att grädden kan stoppa upp min viktnedgång trots att jag bevisligen är i ketos?

Tack för alla klokskaper hittillls, guld!

Lillminsten

Mervi
0

Välkommen hit lillminsten! 

Även om man är i ketos kan viktminskningen utebli. Om man stoppar i sig så mycket att kroppen är nöjd med det så bränner den inte kroppsfettet. Har du läst SSS:s bok Ät dig ner i vikt. Där förklarar han detta.

Grädden kan vara en orsak till att du inte går ner.

lillminsten
0

Tack! Jag har läst SSS bok men kom inte ihåg detta. Ska nu prova ett liv utan grädde och se om det blir någon ändring. Ska jag utesluta även andra mjölkprodukter tro? Tack för snabbt svar! Lm

Margareta
0

Man får prova sig fram,
Du kanske klarar grädde bara du minskar mängden per tillfälle…?

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag kan använda grädde om jag skall hålla vikten men inte om jag skall gå ner. Det är som Margareta skriver olika från person till person och man får prova sig fram.

magma
0

Jag kan använda grädde i matlagningen men inte därutöver… Jag får sug av grädde, klarar inte att bara ta "lite extra" utan helt plötsligt upptäcker jag mig stå och vispa upp ett par dl grädde! Så gott som varje dag! Det tolkar jag som att det på något vis uppehåller ett ätbeteende som inte är friskt och definitivt inte befriat från sug och beroende. Just nu klarar jag knappt att avstå även om jag verkligen stålsätter mig! *suck*

oldwolfie
0

magma    där  sa  du  nåt  min sista  grädde  rök idag  ,,va tvungen o göra slute på den jag hade   ,,men just de  där att  plötsligt  så  står man där  o  fixar nåt me grädde i bara för att de e  gott  inte för att man e  hungrig  egentligen

så  den triggar  nog men  

ja  vi  får  se  om de räcker o utesluta grädden  eller om jag måste ta bort alla  mjölkprodukter

det  kommer att  visa  sej snart,,jag för  dagbok  så   där  kan jag sen återgå  o kolla  vasom händer

lillminsten
0

Tack för alla tips! Jag känner igen mig i beteendet att fixa nåt bara för att komma åt gräddens fluffiga härlighet. Och lyssnar jag på min kropp så tyder det på att det är en trigger, så enkelt är det nog. Fortsättning följer… LM