Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 9998 ggr
brallan
0

Tuggummi och mörk choklad, nötter??

Kan man tugga en del tuggummi eller påverkar det på något sätt aptiten/förbränningen genom ex salivutsöndring eller tillsatser i tuggummina (tänker på sockerfria tuggummi)

Nötter, hur ofta kan man äta det? Är paranötter det bästa man kan äta i nötväg och hur är det med mandlar, hasselnötter?

Mörk choklad över 70% kakaohalt, kan man ta sig en bit sådan varje dag om man bara tar typ en ruta?

Snälla, hjälp en nybörjare  Glad

brallan
0

Glömde även fråga, det målet och ev mellanmålet man äter på eftermiddagen/kvällen ska det helst vara fritt från kolhydrater? Jag menar alltså om det är bättre att äta de kolisar man äter tidigare på dagen? Eller det spelar kanske ingen roll?

Jag är 160 cm lång och vägde runt 74,5 i julas, hade gått upp 5-6 kilo under ett par månader. Skulle vilja ner till i första hand ca 64 kilo, får se när jag kommit dit om jag vill gå ner ännu mer.

mikaelj
0

Det är bättre att äta kolhydrater tidigare på dagen än senare.

Hur kommer det sig att du gick upp 5-6 kg under så kort tid?

MatsL
0

Du kan tugga tuggummi om det inte påverkar din aptit i övrigt. Du får kolla själv om det gör skillnad. Någon ruta choklad per dag funkar också bra. Mandlar innehåller få kolhydrater (ca 10%), så de är okej. Var lite försiktig med pistage, cashew och jordnötter, man äter gärna för mycket av dem.

Rent allmänt ser jag det så här: Om ditt huvudmål med kosten är att må bra kan du äta lite av varje så länge du håller nere kolhydratintaget under 100gr per dag. Om du är ute efter viktminskning kan du behöva köra striktare, men var inte striktare än att det funkar för dig.

brallan
0

Tack för svar Glad

Mikaelj; anledningen till att jag gick upp var nog en kombination av att jag åt mycket godis, kakor, mat, bröd osv och att jag på grund av sjukdom var mycket energilös och inte orkade ut och röra på mig.

skogs-tolva
0

Mikaelj;

Enligt SSS bör man äta kolisar i anslutning till en sen måltid eller i slutet på dagen, om jag nu tolkat hans bok rätt… Annars kan man få sug…

mikaelj
0

Insulinkänsligheten är alltid bäst efter fasta, t ex den du har naturligt nattetid.

AgnesN
0

Pecannötter har 6g kolhydrater per 100g men de är tyvärr väldigt dyra! (men väldigt goda, påminner om valnötter fast utan bitterheten)

skogs-tolva
0

Mikaelj-

Jaha….mmm, min kropp funkar inte så…skulle jag äta mer kolisar på fm skulle jag gå hungrig/sugen resten av dagen….

mikaelj
0

Säkerligen.

Nu nämnde jag bara vad som är minst skadligt för kroppen.

skogs-tolva
0

Och jag tänkte bara på hur man ska minska suget… Flört

cacao
0

Sluta helt med socker/sötningsmedel och lägg kolhydraterna på så låg nivå du kan. Enda sättet för många att helt bli av med sug.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Jennix
0

När det gäller viktnedgång kan både nötter, mörk choklad och sötningsmedel förhindra det. Det är inte säkert att DU reagear på det, men det kan du bara veta om du testar.

Eller om du verkligen vill försäkra dig om att gå ner i vikt så undviker du det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

brallan
0

Ja, jag förstår man nog får prova sig fram lite.

Vägde 74,4 till mina 160 cm 29/12. I morse stod vågen på 71,4. Kanske mest vatten men det kändes ändå skönt se att något händer Glad

Hur mycket kolhydrater per dag anses ok i lchf egentligen? Har läst att man helst ska undvika livsmedel med kolisar över 5 g per 100 g men jag har inte riktigt fått koll på hur mycket man kan äta.

cacao
0

Enligt fakta så är kroppen i ketos när man understiger 100g kolhydrater per dagsintag. Vill man minska i vikt så ska man nog inte ligga över 20 gram och för många är gränsen lägre ändå, ca 5-10g

Själv lade jag mig på en minimal nivå i början då jag ville gå ner i vikt och har sedan succesivt ökat på för att se vart min individuella gräns ligger.

Klarar mig rätt fint på den enkla regeln att aldrig äta någon produkt som innehåller mer än 5g kolhydrater per 100 gram.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

MatsL
0

Mitt råd är: räkna inte så mycket utan minska på kolhydraterna så mycket du kan för dagen. Med tiden märker de flesta att det blir allt enklare. Undantaget sockerberoende, som nog behöver köra nolltolerans ett tag Glad

brallan
0

Tusen tack för era svar Glad. Suveränt den här sidan finns så man kan få svar och diskutera både med andra nybörjare och er som varit igång längre och har mer erfarenhet.

Skulle bli jätteglad om ni ville kommentera det jag åt igår:

frukost: äggröra på ca två ägg, bacon, 1 wasa fiber plus med bregott, några ostskivor, te med lite mjölk

middag: fyra små biffar gjorda på blandfärs, vispgrädde, ägg, kryddor och lite linfrön. Till det lite skysås med creme fraiche och vispgrädde samt hemmagjord coleslaw med riven vitkål, morot, lök samt majonnäs och creme fraiche plus kryddor.

kvällen: hallon med vispad grädde

under dagen tror jag jag åt några paranötter max 4-5 stycken .

mikaelj
0

Om du inte går ned i vikt är det första att ta bort hallon och grädde. Annars bra.

brallan
0

Ok, mikaelj tack för svar. Vad skulle man kunna ta istället på kvällen? Är det bättre med några ostbitar och skinkskivor till exempel?

brallan
0

Har gått ner 3 kilo sedan jag började med lchf (ca en vecka) men det måste väl vara vätska det mesta?

mikaelj
0

#19 Ja, det mesta är vatten och muskelglyokgen.

#18 En proteinkälla som mättar. Grädde är sött och verkar inte mätta särskilt bra. Du skall ju ändå bara lägga dig och sova, och äter frukost dagen efter.

Eller en större middag så du inte behöver äta på kvällen. (jag vet inte vilken tid du äter middag)

brallan
0

Äter middag vid lite olika tider egentligen. Nu under ledigheten har det blivit vid 15-16 tiden oftast. Får fundera lite på hur man ska lägga upp måltiderna när man börjar jobba igen på måndag. Funderar på att äta en lite senare frukost vid kanske 10-tiden och sen försöka klara sig fram till ca 17 då övriga familjen är hemma och vi kan äta tillsammans. Kräver ju klart att man äter en rejäl frukost då. Har sett recept på några ägg/baconmuffins här på forumet som jag tänkte variera med som frukost. I dem ska det vara ägg, bacon, riven ost och grädde, gräddas i muffinsformar i ugnen.

Får jag fråga vad du brukar äta på en dag, mikaelj? Har du ätit lchf länge?

mikaelj
0

Sedan augusti 2008.

Jag började med frukost/lunch/middag/kvällsmat. Slutade sedan äta frukost (var inte hungrig) och åt först vid lunch, har gjort så sedan i våras. En matdag kunde se ut såhär då:

* 08: 1 dl mjölk+kaffe

* 12-13: träning

* 13: 5 kokta XL-ägg, 100-200g ost, grönsaker // 200g köttfärs, 50g smör, ost, grönsaker. Grönsaker är vanligtvis djupfrysta: broccoli o dyl.

* 16: liten bit ost/kanske makrill i tomatsås

* 19-tiden: som lunchen.

Sedan någon vecka tillbaka har jag börjat äta senare ("periodisk fasta"), så häromdagen såg det ut såhär:

* 12.00: 1 dl mjölk
* 19.00: Stinas kyckling (1,1 kg), kesella/majo/dijon/taco-dip
* 21.00: 125g mozzarella med senap, pepparsås & majo
* 00.00: 250 kesella, kakao, jordnötssmör

eller

* 09.00: 1½ dl mjölk
* 18.30-21.30: (frukost/lunch/middag)
-- 20 XL-ägg (70g/st), kesella/senap/tacosås-röra
-- yoghurt, 1 msk start (heh), kruskakli, pumpafrön, sesamfrön, kokosrasp, kanel
-- 250g kesella, 125g keso, kakao

Jag äter alltså en jättemåltid, väntar tills jag blir hungrig igen och äter något till, och senare en efterrätt. Ätfönster på 3-4 timmar.

Se även min träningsjournal på Janssons dagsform III: Träning!

Viol-viol
0

Aspartamet i osockrat tuggummi kan skapa ett sug.

JAUS
0

Det går att importera naturtuggummi utan smak och smaksätta själv med t.ex. vanilj.

mikaelj
0

Det är inte aspartam i osockrat tuggumi, det är xylitol.

JAUS
0

#25 Det är aspartam i också. Vet du ett tuggummi utan aspartam så blir jag glad om du kan dela med dig av den informationen för jag har inte hittat ett enda.

mikaelj
0

Minsann, du har helt rätt!

AgnesN
0

Fluorette pepparmint från apoteket har i alla fall inget aspartam!

JAUS
0

#28 Kanske inte, men det innehåller fluor som nog kan vara minst lika farligt som aspartam. Se denna tråd för mer info om fluor.