Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5627 ggr
xJURGHx
0

En vecka med LCHF

Taget från min blogg:
Http://xjurghx.xpy.se

"Nu, eller rättare sagt imorgon, har jag kört en vecka med LCHF..
Det är ju självklart för tidigt att göra en fullskalig utvärdering om alla för och nackdelar, det tar ju självklart lång tid att märka sådant.. men efter en vecka så kan jag iaf säga att detta har förändrats:
Jag känner mig sjukt mycket piggare och mer energisk.. har aldrig tidigare vaknat föe klockan utan istället nästan känt för att ta mitt liv när klockan ringer men nu har jag 3 gånger vaknat föra klockan och känt mig utvilad =)
Jag blir fortfarande trött underfär samma tid och känner för att sova men tiden därimellan känner jag mig mer pigg och klartänkt.
Känner mig samtidigt som jag känner mig energisk även mer harmonisk och avslapnad och mindre uppstressad över saker.
Framför allt känner jag mig mycket gladare och mer upprymd.. om glädjen bara kommer från att jag får äta så fantastiskt god mat istället för att svälta mig på torftig mat eller om det är nån sorts reaktion i kroppen vet jag dock inte.
Jag känner mig mycket mindre, bublig, gasig och uppsväld i magen eller rättare sagt, jag känner inga sådana problem alls.
Jag har minskat 4 kg i vikt på 6 dagar.. förmodligen är väl iaf 2 kg av dessa vattnet men ändå =) närmare 3 cm i minskat midjemått iaf =)
Ja just det.. dom nackdelar jag har känt är… inga.. eller jag hade en svag huvudvär dag 3.. men det kan ju berott på något annat också…
Har inte alls kännt nåt sug efter vare sig pasta, ris, bröd, godis eller nått sådant.. det ändå jag känt sug efter är något gott att dricka.. är lite less på vatten och kolsyrat vatten… men det är väl en vanesak.. mjölk kan man ju drickai måttliga mängder då det innhåller en del kolhydrat.. men brukar ta ett glas standardmjölk med lite grädde i.. MUMS.. =)
Iaf känns det helt otrligt, kan nästan inte tro det själv, att jag mår så bra och går ner i vikt av nått som, enligt dom gamla värderingar man haft, känns så onyttigt.. sånt man åt när man "lyxade till det" förut, är nu vardagsmat"

Lojs
0

Låter som att det går hur bra som helst för dig! Ha bara i minnet att övergångsproblemen kan komma lite senare med, så att du är beredd på det!

Visst är det skönt att vara mer pigg! Det behöver man verkligen nu under vintern!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

sigyn
0

Jag kan rekommendera D-vitamin i hög dos. Titta in på kostdoktorns hemsida för mer info om just D-vitamin. Äter det själv och har blivit mkt piggare.

WilliamJ
0

Det låter ju helt perfekt för dig. Precis som du känner kände jag.

Har du tur så kommer det att bli tom bättre.

willowpillow
0

Jag har också ätit lågkolhydratkost i 1 vecka nu. Har gett mig på det ett antal ggr, mest seriöst i somras då jag också gick ner 5 kl på bara ngn mån. Jag har ca 10 kg jag vill gå ner och tror också på detta med lågkolhydratkost.

Men jag har såna problem nu… Suget är nästintill outhärdligt och jag lagar mat i mängder och har i kylskåpet färdigt att bara värmas upp för annars sitter jag på pizzerian och förhandlar med mig själv…

Jag äter och äter och äter men blir aldrig riktig "tillfredsställd" om ni förstår vad jag menar? Igår kväll gjorde jag en stor gryta med fisk, sparris, citron, grädde, creme fraiche, körsbärstomater och smör. Idag har jag redan hunnit äta 2 stora portioner men skulle kunna göra vad som helst för att få lite potatis. Och det är verkligen kolhydrater jag har "cravings" för…

Jag kommer stå ut men hur länge ska det vara så här? Ligger på soffan och fryser, svettas, irriterad, zappar mellan kanalerna, äter min gryta…

Ikväll ska jag göra blomkål- och stekt fläskgratäng, sås blir på grädde, creme fraiche (naturligtvis den feta) och cheddar. Måttligt med salt och mycket svartpepper. Citronvatten till… Men misstänker att behovet av kolhydrater kommer följa med mig ett tag.

Orkar inte företa mig något. Med en stor viljeansträngning satte jag på tvättmaskinen idag…

Så hur länge ska detta fortsätta i värsta fall? Och spelar det någon roll att jag äter så mycket som jag gör? För viktminskningen menar jag.

willowpillow
0

…och ska jag lägga till. En lågintensiv huvudvärk som påminner om den huvudvärk jag får när jag inte dricker kaffe, men mycket mindre i intensitet än "kaffehuvudvärk".

Jag står ut, men lider som sagt just nu…

Mervi
0

Välkommen hit och grattis till kanonstart.

tureberg
0

Jag är inne på vecka 2 nu, och tycker det går galant just nu. Har precis bjudit på en fika och kände inte den minsta lust att ta en fralla, eller hinka i mig cholkad med vispgrädde. Efter fikat sa en av gästerna, det var min tredje skiva mjukt bröd på ett halvår. Stackarn, hon kom sig inte för att neka när jag bjöd på fralla. Nästa gång ska jag erbjuda mer low carb.

Vill gärna tipsa som Sten Sture Skaldemans bok, "Är dig ner i vikt". Tyckte jag var påläst innan, men den har ändå givit nya upplysningar, och just nu underlättat kostomläggningen.

Precis som Du skriver högst upp, så har jag också börjat vakna före väckarklockan, och man är inte en zombie de två första timmarna av dagen. Man är vaken direkt, och lugn och samlad för det mesta.

Detta är försök nr 3 för min del, och den här gången har jag varierat kosten mer och inte bara käkat ägg oc grädde hela tiden. Vi får se.

Tilda-T
0

Dom dagar man får en sån där lågintensiv huvudvärk(kan vara nog så irriterande) är mitt råd att ta en huvudvärkstablett, onödigt att ha skallebang när man inte måste.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

xJURGHx
0

Har nu ätit LCHF i tre veckor… två veckor sen jag skrev sist.. vad har hänt sen sist?
Efter första veckan.. nån dag in i vecka två kom ett par övergångsbesvär.. en fruktansvärd trötthet framför allt.. värre än hur jag kände mig innan jag började med dieten.. kroppen skrek förmodligen efter kolhydrater eller nått.. jävulskt orkeslös och när jag ändå for på gymmet och gick ut och gick så fick jag hjärklappning, det kändes som att hjärtat skulle rusa ut ur bröstkorgen och det kändes som att bestiga berg…fick även bisarra utslag på kroppen, ungefär som nässelutslag som jag förstått att man kan få pga av hormonella förändringar när man ändrar kost så radikalt… men det gick över på en vecka till och hela denna vecka har jag känt mig ungefär som första veckan fast ytterligare bättre:
SJUKT pigg och jävligt uthållig.. det har gått hur bra som helst på gymmet, mycket mer ork än jag brukar och tagit tyngre vikter än vanligt =)
Likadant när jag är ute och går.. blir inte lika trött..
Och jag får inga "dalar". När man äter kolhydrater och blodsockret sjunker kan man ju bli så tvättrött.. typ efter man ätit eller ansträngt sig så måste man vila en stund för man blir så tvättrött.. den känslan är helt borta.. jag är lika full av energi hela tiden.. tills jag varit uppe tillräckligt länge på kvällen, då känner jag att det är dags att sova.. men däremellan är jag pigg.. nice =)
Exempel på detta är när jag lagat middag och ätit så kan jag direkt ställa mig och laga matlådor till dagen efter och sen ställa mig och diska.. tidigare har jag tappat all ork efter maten och måsta lägga mig i soffan eller nått sådant..
Jag känner mig också mer klartänkt och fokuserad… mer harmonisk och framför allt mer glad.. eller upprymd..
Jag har heller aldrig njutit så mycket av mat på daglig basis.. från att njuta på helgerna till att njuta alla dagar på veckan.. och jag har aldrig ätit så varierat heller.. men det är väl för att jag alltid tyckt det varit svårt att laga bra låg-fetts mat, så det har blivit mycket samma när jag gått på lågfettsdieter… men nu.. nu får fantasin utlopp =)
Ja just det.. dessutom har jag nu gått ner ungefär 5 kg på 3 veckor.. som en bonus =) Dom första 4 kg var dock första veckan så viktminskningen har nu gått ner till ca 4-5 hg per vecka men nu handlar detta längre inte om att gå ner i vikt för mig.. utan jag har ju kännt så många andra effekter.. så nu handlar det om att må bra.. och som en bonus vet jag att viktnedgången kommer.. så även om det blir plattåer och så så gör det absolut inget.. det får ta den tid det tar att gå ner.. för jag måste ju så jävla bra på vägen och får äta så gott =)
Att viktminskningen går så långsamt nu dom sista två veckorna kanske också beror påa tt jag äter sjukt mycket mejeriprodukter.. går litervis med grädde ost och creamfraiche i veckan så det blir väl lite kolhydrater där så kanske skulle skära ner lite där.. men som sagt… jag mår bra och det är huvudsaken =)

[GoForIt]
0

Åh så härligt att läsa att Du mår så bra av din kostförändring. Jag har kommit tillbaka på LCHF-banan igen sedan ungefär samma startdatum som Du började och jag gör i princip samma erfarenheter beträffande tröttheten som slog till brutalt i början och sedan energikicken när det vände. Har bara att fåtal kg att gå ner så jag fokuserar alltmer på övriga hälsovinsterna och de positiva psykologiska effekterna som kommer av att inte behöva fundera på om jag äter tillräckligt lite eller hur tusan jag ska kunna liva upp den trista lightmaten….

Njuter precis som Du av alla ljuvliga mejeriprodukter och ser fram emot all spännande mat jag ska laga tillsammans med mina barn (som också blivit intresserade) framöver. Häftig vändning i livet eller hur Skrattande