Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2450 ggr
Surra
0

Här kommer en ny medlem!

Hej!

Jag har suttit och läst på denna sida ett par dagar, som att försäkra mig om att detta är rätt. Jag arbetar som idrottslärare och i ska bara veta hur svårt det är att gå från light produkter till rena fettbomben (utan socker såklart) Jag hamnar här pga av att jag vill gå ner 10 kg samt slippa mitt blodsockerfall el min berg o dalbana med socker.

Det är så svårt att ta till sig med allt fett men jag ska prova, sedan blir man peppad av att läs era recept, olika inlägg och resultat!

en fråga bra…smör i vilken form & mängd per dag?

Mervi
0

Välkommen till oss.

Hur mycket smör? Jag äter nog ganska mycket smör, jag steker i smör, smälter smör till sås och använder det även på ostskivorna, i kaffet. Det blir ganska mycket. Jag kan inte säga exakta mängden. Kanske ca 50 gram? Ibland mer.

Om man äter fet kött och annat fett så behöver man inte använda så mycket smör. Vi brukar säga att ca 75 % av energin skall komma från fett, ca 15-20 % från protein och ca 5 % från kolhydraterna. Det lättaste är att skriva in sin mat i CalCounter så kan man lätt se hur fördelningen blir.

Lycka till!

Surra
0

tack för ditt svar!

Jag skrev aldrig att jag inte äter rött kött så jag funderar om detta kommer att bli ett problem, jag kanske inte får i mig tillräckligt med fett?

Det är smör inte Milda osv som gäller? tanken är alltså att äta sig mätt/kunna stå på det istället för "långsammma kolhydrater"?(ni vet vad jag menar..)

Smör i kaffet? ojojo, ja det kanske blir en vanesak.

Jag har registrerat mig på CalCounter, perfekt program!

Nu ska jag bläddra bland recept, funderar på stekt kyckling, grädde och champinjoner till lunch serverat med brocolli…

vegetarian
0

Jag är vegetarian, och det fungerar utmärkt! Går ner i vikt stadigt. Jag kör endast med kravmärktsmör, allt annat är skräp i "smörväg". Olivolja och rapsolja använder jag oxå, endast kallpressad, men det är tydligen inte så bra i stora mängder har jag lärt mig här, för mycket omega-6 (?). Fettet gör att jag håller mig mätt länge och har en jämn nivå i min blodsockernivå, alltså inga toppar och dalar, som när jag åt pasta , bröd och socker mm . Hur mycket fett man vill/kan äta varierar kraftigt, jag är nog bland dem som äter mindre, men det går inte att vara för restrektiv, då kommer hundern och jag blev yr i början när jag i princip bara åt några droppar olivolja per dag, nu äter jag gärna en rejäl bit ost till grönsakerna eller dricker ett glas gammaldagsmjölk, grädde är dock inget för mig, förutom vid ngt enstaka tillfälle. Gammaldagsmjölk med bär är jätte gott och är verkligen en mättande frukost elller varför inte middag!

Mervi
0

Om du inte äter kött så kanske du behöver smöret.

Läs på Annika Dahlqvist kostprogam vad hon rekommenderar.

Det finns även andra länkar bland våra. Uppe på meny-raden kan du klicka på länkar.

Det skall vara smör, absolut inte Milda och andra ohälsosamma smörjor.

Låter gott med kyckling….

JohanW
0

Hej, Surra!

Problemet med Milda och alla former av margariner är att de har genomgått en ganska osmaklig process under tillverkningen, och kan innehålla mycket transfetter (dock ej vanligt i Sverige tydligen), omestrade fetter (desto vanligare), samt hög andel omega-6. 

Se Gunnar Lindgrens hemsida för mer info, klicka på Matfett när du är där.

Margareta
0

Välkommen Surra…
Som redan sagts det är SMÖR och inte margarin och din Avatar med grädde är utmärkt!!!

Idrottslärare är ett svårt släkte, det vet jag av egen erfarenhet, så det vore otroligt roligt om Du kunde blir språkrör för dem

Det finns massor att läsa och lära och Du kan börja med att botanisera bland våra länkar (Det finns en flik uppe i mitten ungefär på sidan). Fetmaparadoxen är en bra sajt… lätttillgänglig.

Numer pensionär i Nynäshamn

Surra
0

Haha Skrattande ja, idrottslärare är kanske mer svårflörtade än andra…

Hmm, måste springa å kissa hela tiden, finns det nåt samband? är det vätskan i kroppen som vill ut eller?

Mervi
0

Det brukar vara så, man tappar vätska i början och kissar mycket.

magma
0

Välkommen hit!!

Absolut smör, undvik allt vad margariner heter och helst vegetabiliska oljor också… Olivolja är den minst onyttiga sägs det, om man vill använda t.ex i dressingar;) Vad gäller mängd, så ska du den första tiden inrikta dig på att äta den mängd som gör dig mätt och nöjd och så befriad från socker/kolhydratsug som möjligt. Sedan, när omställningsfasen är avslutad, då kan du börja med finliret.

Lycka till!