Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2450 ggr
Surra
0

Här kommer en ny medlem!

Hej!

Jag har suttit och läst på denna sida ett par dagar, som att försäkra mig om att detta är rätt. Jag arbetar som idrottslärare och i ska bara veta hur svårt det är att gå från light produkter till rena fettbomben (utan socker såklart) Jag hamnar här pga av att jag vill gå ner 10 kg samt slippa mitt blodsockerfall el min berg o dalbana med socker.

Det är så svårt att ta till sig med allt fett men jag ska prova, sedan blir man peppad av att läs era recept, olika inlägg och resultat!

en fråga bra…smör i vilken form & mängd per dag?

Mervi
0

Välkommen till oss.

Hur mycket smör? Jag äter nog ganska mycket smör, jag steker i smör, smälter smör till sås och använder det även på ostskivorna, i kaffet. Det blir ganska mycket. Jag kan inte säga exakta mängden. Kanske ca 50 gram? Ibland mer.

Om man äter fet kött och annat fett så behöver man inte använda så mycket smör. Vi brukar säga att ca 75 % av energin skall komma från fett, ca 15-20 % från protein och ca 5 % från kolhydraterna. Det lättaste är att skriva in sin mat i CalCounter så kan man lätt se hur fördelningen blir.

Lycka till!

Surra
0

tack för ditt svar!

Jag skrev aldrig att jag inte äter rött kött så jag funderar om detta kommer att bli ett problem, jag kanske inte får i mig tillräckligt med fett?

Det är smör inte Milda osv som gäller? tanken är alltså att äta sig mätt/kunna stå på det istället för "långsammma kolhydrater"?(ni vet vad jag menar..)

Smör i kaffet? ojojo, ja det kanske blir en vanesak.

Jag har registrerat mig på CalCounter, perfekt program!

Nu ska jag bläddra bland recept, funderar på stekt kyckling, grädde och champinjoner till lunch serverat med brocolli…

vegetarian
0