Matkostnaden/månad?
Vi har diskuterat våra otroligt höga matkostnader härhemma, vilket får mig att fundera om vi på nåt vis är onormala och handlar konstigt eller nåt.. 
Hur många är ni i ert hushåll, vad lägger ni på maten i månaden, och vad innefattar ni i begreppet matpengar?
/cat_allis som inte förstår var slantarna tar vägen..
2 personer 3000-3500kr/ mån. I begreppet matpengar innefattar bara sådant som går att äta, inga andra saker i livsmedelsaffärerna. Det har blivit betydligt dyrare än innan eftersom vi äter ekologiskt i den mån det går. Förut blev det mest snabbmakaroner
Vi är 5; 2 vuxna och 3 barn. Det går ca 9-10000kr per månad i mataffärerna, men då är ju annat som handlas där inräknat. Jag tippar på att vi äter för runt 8000kr/mån.
Två vuxna och två barn (1 och 3 år gamla) ger 5000 kr/mån på inköp i livsmedelsaffärer (mest Coop Forum), och det enda vi brukar titta på priset på är i charken.
Pasta är svårslaget billigt per kalori (ca 4kr/1000kcal), men grädde (hos oss går det åt ca 3 liter i veckan) och smör är också relativt billigt (9kr/1000kcal). Gräddost (20kr/1000kcal). Köp fläskkött med kort datum vilket hos oss kostar 30-40kr/kg (10-30kr/1000kcal om det är mycket fett på köttet). Ekologiska ägg (35kr/1000kcal).
#3 Klokt att skriva ut priset per kalori.
Ta med gurka/sallad och lite frukt också så blir belysningen ännu bättre :-)
Numer pensionär i Nynäshamn

här äts det mycket fläsk. Köper storpack när det är på rabatt, typ fläskkarré i bit för 39.90kg. Mycket kyckling blir det också, typ kycklingben/lår eller helgrillad kyckling då det ofta är billigt runt 30-40kr/kg. Köttfärs köps även det till extrapris.
Vi(2st) äter för ca 2-3000kr/mån beroende på hur mkt sambon jobbar och hur strikta vi är..
Förra året var vi 2 vuxna, 2 tonåringar + 1 barn och vi spenderade mellan 7-8000/mån (det mesta ekologiskt). Numera är vi 2 vuxna + 1 barn och jag vet ännu inte hur vår matbudget ser ut. Men! Jag vet att den ger mer näring för varje krona än mina kollegors eftersom de äter ute varje dag (minst 75:-/lunch x 5 dagar i veckan = minst 375/veckan + frukost, middag, mellis flera gånger och ofta vetebröd, kakor, godis! *blir fundersam*) och den maten är ju inte särskild näringsrik. Som LCHF:are och eko-konsument kan jag inte äta ute och måste ta med mig matlåda (min man också för den delen) (ibland rester + ibland 2-3 ägg + ost, skina, bacon, grönt).
Jag tycker faktiskt att ett par klickar smör, lite eko-kött, lite grönt mättar mer och längre tid än stora pastatallrikar. (barnet får köttfärsås med pasta och inte pasta med köttfärssås).
OBS! Jag är lite hemsk med budgeten eftersom jag lägger helst mina pengar på riktig mat än på saker och ting jag inte behöver. Ibland vill barnet ha chips eller nå't på helgerna men då poppar jag popcorn själv…URTEKRAMs popcorn som är jättedyr men egentligen är det bara lite vi poppar till henne… äter lite=mindre kostnad, fast råvaran är dyrare än andra??? Men jag jämför med en påse chips à 12-15:- blir det billigare per gång.
Lustigt att räkna detta med maten… *ska nog föra bok*
Glöm inte att aldrig har vi människor lagt så lite pengar på vår föda som nu…

Äter säkert för 4000:- i månaden. Väljer att inte räkna så noga. :)
Men då blir det en hel del dyra ostar och inte det billigaste köttet, samt ett antal mål på stan (t.ex. färdiglagad lunch från köttdisken).

Det varierar en del, har en väldigt bra kött och fiskbutik precis runt hörnan som nyligen har öppnat, och de har väldigt bra produkter och priser, så det har nog gått ner en del de senaste månaderna. Köper i stort sett bara ekologiska mejerivaror.
2 vuxna 1 barn, ca 4000 i månaden.
Jag är ensam i hushållet och mellan tummen o pekfingret så lägger jag ca 2000-2500 kr/månad. Även att jag unnar jag "finare"mat så sparar jag ca 1500 kr / månad mot hur jag åt/handlade innan LCHF.
Jag köper kött från Ekoslaktbutik. Mest färs men även andra köttbitar. (nöt, gris, kyckling).
Köper ekologiska ägg direkt från en gård. Jag äter ganska mycket ägg, mellan 2-8 st /dag.
köper ekologiska/kravmärkta grönsaker.
Mejerivaror, ekologiska så långt som möjligt= smör, grädde creme fraiche, hårdost, fetaost.
Kaffe, te och ekologiskt kokosfett
nån mörk chokladkaka ( 85-95%)
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#4 Jag hade bara räknat ut några få livsmedel. Här kommer en utökad lista med kostnad i kr/1000kcal och livsmedel. Notera att alla siffror är ungefärliga och kan skilja sig åt beroende på exakt vad och var man handlar.
3 grahamsmjöl
4 pasta
7 dinkelmjöl
8 potatis
9 ris
9 grädde, smör
10 blodpudding
12 formfranska
14 potatischips
15 turkisk yoghurt, mjölk 3%, creme fraiche
20 gräddost
20 banan
10-30 fläskkött kort datum
25 gelégodis i lösvikt
25 bacon, grillkorv
30 fläskkarre, blandfärs
32 äpple
35 ekologiska ägg, kyckling
40 morot
40 makrill
40 lingonsylt
45 småcitrus
47 keso
70 laxfilé
100 entrecoté
100 tomat, vitkål krav
140 isbergssallad
170 paprika, blomkål fryst
270 gurka

Jag och min sambo, som inte äter LCHF, har sparat ca en tusenlapp per månad sedan jag gick över till LCHF. Nu bär vi inte hem en massa frukt och grönt som vintertid kan vara rätt kostsamt. Dessutom så sparar vi på en massa annat så vi handlar inte alls lika ofta längre. Vi unnar oss fina köttbitar ibland, men äter mycket kyckling, färs och fläskkött.

Jag är ensam och handlar ofta sista dagen grejor, till halva priset.
1.400kr / månaden. Hamnar matkontot på, då är det bara grejor som hamnar i munnen.
Mitt kött/fisk konto har ökat, men då har all frukt, mjölk, bröd och potatis/ris/pasta försvunnit.
Så totalt har mitt matkonto sjunkit med 300kr/månaden.
Jag tar alltid kvitto och för in det i min budget.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Vet inte riktigt, men vi lägger rätt mycket på mat, skulle tippa på att vi två vuxna handlar mat för ca 4-5000 i månaden.
Dessa matkostnader innefattar det vi äter hemma, alltså inte restaurangbesök. Jag jobbar natt inom sjukvården så att gå ut och äta är inte ett alternativ, dessutom vräker man inte direkt i sig nattetid. Sambon äter ute ibland men har oftast matlåda med till jobb.
Känner att vi skulle kunna göra en hel del på kostnaderna om vi ville (kanske skulle se det som ett försenat nyårslöfte), Malmö är ju en kommun man kan handla väldigt billigt och bra i om man anstränger sig lite.

vi är 2 vuxna och 3 barn ca 4500-5000 i månaden. och jag handlar det mesta ekologiskt.
Två vuxna, ett barn (snart 4 år). Vi lägger minst 4000:- och som mest 6000:-. Då ingår tvättmedel, schampoo etc samt makens matlådor, men inte restaurangbesök.
Vi äter mycket nötkött och en hel del frukt går åt här hemma. Skulle det vara kris med ekonomin skulle vi förmodligen kunna komma ner till 3000:-. Vi handlar ekologiska mjölkprodukter och frukt, men sällan ekologiskt kött.

ca 1500 kr/månaden. ensamhushåll
ca 2000 per månad men då ingår alla tvätt/diskmedel och hygienartiklar, strumpbyxor och dyl. samt maten till kattpojken.