Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 8349 ggr
JonteJson
2

Är solrosfrön späckade med omega 6?

Jag har läst någonstans att solros olja inehåller en balans av omega 3 kontra omega 6 på 1/200

Hur är det då med solrosfrön, ligger dom oxå på samma nivå, jag är lite orolig att använda mig av just solrosfrön av pgs: denna fundering som jag har.

Mvh: Jonas,

Ps. Jag har just läst ut boken Fettskrämd, den kan jag rekomendera. Ds.

Wtn3
0

Ja, fettet i solrosfrön har samma omega 6-halt som den i olja, eftersom fröna inte är hundra procent fett som oljan blir det ju mindre total mängd om du äter 20 gram frön jämfört med 20 gram olja, men det blir fortfarande en hel del. Dessutom, när det gäller vegetabiliskt fett ska man inte bara titta på kvoten mellan o6 och o3, eftersom många studier pekar på att människan inte kan tillgodogöra sig vegetabiliskt omega 3, egentligen inte i någon utsträckning alls, så även om en del fleromättade oljor som linfröolja har en kvot på typ 5:1 till o3's fördel så är det i princip bara omega 6 som kroppen tar upp.

starhawk
0

#0: Det borde ju vara lika eftersom solrosolja pressas från just solrosfrön.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wildrat
0

Solrosfrön (liksom alla frön) innehåller dessutom en hel del kolhydrater…

andreas0
0

Solrosfrön innehåller 31g omega 6 per 100 gram frön.

För att väga upp att man har ätit 100g solrosfrön till en 2:1 ratio av omega 6/3 så måste du äta 0.75 kilo fet fisk (av de sortena som har mest omega 3).

Så från det perspektivet så är nog solrosfrön inget man vill stoppa i sig.

dejsi
0

Solrosfrön går fetbort för mig

dejsi
1

ps: Det är fågelmat endast