Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5143 ggr
Ofelia
0

Pressad skinka

Någon som vet vad pressad skinka som exempelvis pizzerior använder , kan tänkas innehålla?

Åt en skinksallad från pizzerian och fick en kraftig allergisk reaktion, samma som jag brukar få av livsmedel jag inte tål. Det enda i salladen som kan tänkas innehålla konstigheter var just skinkan.

Wildrat
0

Förmodligen var det glutamat i den. Det är väldigt vanligt i charkvaror, speciellt i svenska såna.

Ofelia
0

Ok, glutamat, kan den tänkas innehålla mjölk i någon form också? Det var såna där "oäkta" skinkbitar, äckligt egentligen men det minst dåliga som fanns där att äta(trodde jag).

Glutamat brukar jag undvika men vet inte om jag är allergisk mot det. Någon som är det? Hur visar det sig?

Lieta
0

Om du är allergisk mot jordnötter så kan det vara det, eftersom många pizzerior använder jordnötter på vissa pizzor och de tvättar sällan händerna mellan beställningarna… :x

På tiden då jag åt pizza var jag tvungen att kontrollera så att de tvättade händerna och speciellt be om det, just eftersom jag är jordnötsallergiker…

Ofelia
0

Nej, jordnötter tål jag men inte mjölk inågon form. Förstår inte hur det kunde komma mjölkspår i salladen om det inte är någon i den pressade skinkan? Det var ju bara isbergssallad, avokado, tomat, gurka och så skinkan. Dressing tog jag inte då jag inte vet vad den innehåller. Åt också upp makens vitkålssallad han tog till pizzan, kan de ha någon mjölk i den på pizzeriorna?

Wildrat
0

#4 Det kan väl kanske vara mjölkprotein i fuskskinkan… Eller så reagerade du på osten om de inte tvättat händerna eller diskat kniven?

Ofelia
0

Ja, är rätt säker på att det var något med mjölkprotein men blev så förvånad då jag verkligen kollade igenom salladen innan jag åt den men missade det här med skinkan. Eller så var det skärbrädan och kniven som inte var "rena" från ost.

Tja, framöver är det endast asiatiska(japanska och thailändska) restauranger som gäller vid mat ute, hittils har jag aldrig blivit dålig efter att ha besökt dessa. Rätt lustigt att tänka på att om jag är i dessa länder är jag varken allergisk eller annorlunda. All deras mat är ju mjölk och oftast sädfri. Sist bestämde vi faktiskt semestermål efter detta och så skönt det var, bara att gå ut och äta överallt. Tog minimalt med ris och åt relativt LCHF också, dock åt jag massor med frukt men mådde kalas ändå. Till frukost blev det ju bacon och ägg så fetthalten hölls uppe något så när…

lizaohman
0

Och du är säker på att du inte blev matförgiftad? Fast det är många som meddelat att de blivit rätt risiga när de äter glutamat, just för att de gjort sånt stort uppehåll att de varit avgiftade.

Ofelia
0

Kan kanske vara glutamaten fastän jag aldrig tänkt på att det kan ha sån effekt på mig som jag ju vet att mjölk har. Aja, det blir ingen mer pizzeria för min del….