Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2923 ggr
plinkplonk
0

Sönderbantad?

Vilket underbart forum! Trevliga svar och ingen pajkastning som det kan bli på andra forum (kanska pga att vi inte har mjöl i pajen haha).

Funderar lite över mig själv. Är 37 år med ca 15 kg som jag vill gå ner. När jag var 16 år gick jag med i Viktväktarna första gången och har sedan gjort VV gissningsvis 5-7 gånger tills nu. Oftast funkar det i början men sen tycker jag inte jag är så överviktig så jag glömmer bort att vara strikt så pockar kilona på.

Däremellan har jag provat pulverdieter och GI.

Nu är jag inne på vecka 3 med LCHF. Gick först ner 2 kg men har nu gått upp dessa. Tycker själv att jag har varit strikt med kolhydrater men efter jag läst runt här så förstår jag att jag kanske tagit för mycket grädde - i min iver att inte vara VV längre Tungan ute så det kapar jag nu. Har köpt kokosfett också och börjat med igår. Vi får se om det ger resultat.

Min fundering är om jag är sönderbantad? Periodvis har jag ätit vad jag vill (och går då upp). Sen har jag bantat. På ett sätt förstår jag varför jag går upp, med tanke på vad jag vet att VV rekommenderar men SÅ himla mycket mer har jag inte ätit och tycker det är lite märkligt när jag jämför med kompisar och vad de äter.

Nu är det svårt att redovisa exakt vad jag ätit tidigare och det kanske fanns uppenbara fel i kosten men kan man ta reda på om ens förbränning är väldigt låg - hur? Och finns det andra sätt än kokosfett att få igång det?

Motion: Är ganska kass på motion men måste ta tag i det lite grand nu pga dålig rygg.

Visst är det förresten sorgligt att jag (och miljoner andra) började/börjar tänka på banta vid 16? Jag hade inte extremt många extra kilon då…

plinkplonk
0

Tillägg: Det funkar jättebra med att vara så strikt som jag är, har inget sug över huvud taget. Vill så gärna att LCHF ska funka eftersom jag tror jag kan leva med det for ever.

Om vågen fortsätter peka uppåt nästa vecka så känns det som jag måste lägga av, då kommer jag ju väga mer än när jag började.

Hjälp…

Övrig info: Har krympt 4 cm i midjan och det har stått still sedan första veckan. Har ej mens nu som skulle göra det hela mer förståeligt.

Mooniq
0

Hej på dig!

Utrusta dig med tålamod.

Om du har bantat mycket i ditt liv så kan kroppen stå still eller till o med gå upp några kilon.. Sätt vågen i skamvrån och ta fram måttbandet istället. välj ut några ställen på kroppen som du mäter 1-2 gånger /månad. exempelvis överarm, byst, under byst, midja, höft, lår, smalben.

Mejerivaror kan vara en stoppmarkör liksom mycket kaffe, ost o nötter. Kostdoktorn har en jättebra sida att läsa om svårt att gå ner i vikt.Några köper ekologistk kokosfett - det kan hjälpa igång förbränningen - många här på KiF uppfattar det så.. kan köpas i hälsokost eller på shopping4net.se finns både med och utan smak.

När jag började med LCHF så åt man lika stora portioner mat som innan. Men man märker snart att portionerna blir mindre o mindre.. Ögat är mer hungrigt än magen, helt enkelt.

När jag o mina vänner började med LCHF så var maten så himla god som man gjorde att man hela tiden gick o längtade till nästa måltid.. Nu inser man ju att maten finns där - lika god men matnojan har lagt sig..Skrattande

Jag önskar dig lycka till så klart!!! Skrattande

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
0

Jag kan bara upprepa vad som redan sagts, ställ undan vågen. Du klarar inte av att hantera den om siffrorna är så mycket viktigare för dig än din kropp.

Det enda som är sant för dig och din kropp är att du har minskat fyra cm i midjan, och om det inte är en viktnedgång, då vet jag inte vad det är. Att din kropp även behöver/vill ha mer muskler borde ses, och framför allt kännas, positivt.

Du har bara hållt på i några veckor, det är ingenting i sammanhanget, låt det gå åtminstone tre månader så att musklerna har ställt om sig också. Att börja leta efter fel som inte finns och justera är snarare inte snällt mot din kropp som behöver lära sig att den kan lita på dig igen. Ta det lungt, annars sitter du kvar i samma mönster som du försöker bryta.

missaz
0

Håller med Mooniq och MimLan i allt vad de säger! En "sönderbantad" kropp kan behöva en del tid. Bort med vågen och använd måttband i första hand! Lycka till!

Medlem
0

Mängder med tålamod behövs här för att kunna ge kroppen trygghet.

Lycka till TS!

vinteralvan
0

Det tar tid. Jag fick hålla på ett par månader innan jag började gå ner. Lycka till.

plinkplonk
0

Tack för svaren! Ja, det kanske är tålamod jag behöver. Jag är ju så van sedan VV att rasa ca 6 kg på 3 veckor och här står jag på +-0. Men jag ser ju det mystiska försviinnandet i midjan så något rätt gör jag väl.

Har nu också tjongat i mig en kopp med te och äggmjölk som jag läste mig till här på forumet kan hjälpa med mättnad. Helt ok smak, ytterligare en sak att lägga till min tro att LCHF kan vara något för mig, att det funkar att leva med även efter att jag nått målvikt.

Har också funderat på det där med portionsstorlekar och att äta bara när jag är hungrig. Ska försöka känna efter mer under helgen och "analysera" vad som är vad jag behöver. Vardagarna är ju lite klurigare eftersom jag inte kan gå ifrån jobbet hur som helst när jag blir hungrig utan måste planera lite.

Idag har jag ätit:

07.00: 1,5 Choritzo stekt med 2 skivor Brie och massor smör

11.30: 1 avokado med 7 kräftor, 2 msk creme fraiche

12.00: 1 kopp te med äggmjölk

… och är PROPPMÄTT! Normalt hade jag ätit lite mer eftesrom jag är van att äta större mängder.

[akaron]
0

Jag äter frukost på morgonen innan jag åker… blir någon gång vid halv sju. Sen är lunchen i skolan 11:20 och då äter jag även om jag inte är vrålhungrig. Men kroppen börjar vänja sig vid mina nya tider så nu efter ett par veckor går det bra med tidig lunch. Sedan lagar jag middag när jag kommer hem och håller mig mätt på det resten av kvällen. Prova att äta tre gånger per dag och drick te med äggmjölk om du känner att du behöver det. Mellanmål behövs oftast inte med den här kosten.
Var noga med att äta protein till alla dina mål.
För mig går viktnegången i etapper. Bara att ha tålamod, det lönar sig.

plinkplonk
0

Tack Akaron, har funderat på just det där med mellanmål. Är ju van vid andra dieter där det är så himla viktigt med mellanmål… åt mellanmål på jobbet 2h innan lunch i veckan för att jag trodde att man skulle det, trots att jag egentligen inte hungrig.

Ska kanske ändra mitt förra inlägg, jag är inte PROPPMÄTT men LAGOM mätt!