Fråga om potatis
Hej allihop!
Jag har sedan sommaren hållt en kost på ganska lite kolhydrater. Ingen LCHF, men jag har dragit ner rejält på kolhydraterna, och inte ökat fettätandet men inte heller minskat det.
I veckan tyckte jag att jag skulle laga något med potatis, så jag köpte en 5 kg potatispåse - vi gör aldrig potatis hemma annars. Fixade potatisklyftor i ugnen med rapsolja, och det var så gott :) Men, nu till min fråga. Vi åt detta först i måndags, och sedan i tisdags som rester. Gjorde ny omgång i går också, så det är tre dagar av fyra vi ätit det, och jag har ätit rätt mycket potatis. Nu helt plötslig har jag ont i fingerleden på min ena hand, precis så som jag kunnat ha förut, innan jag lade om kosten. Har även känt små tendenser i knän och ben, och andra handen. KAN potatisen ge ledproblem på så få dagar? Eller är det bara en slump att jag fått tillbaks en del av mina problem som kanske beror på något annat? Jag har ingen diagnos för dem, det är ju inte jätteont det gör, men det blir jobbigt att hantera t ex pärmar och sånt på jobbet.
Vad tror ni? Om det är kolhydraterna är det ju bra, då är det bara att skippa sådana överkonsumtioner - man kan ju hålla sig till en dag och sen inte äta det på några veckor 
Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.
Jag tror inte det är en slump men enda sättet du kan vara mer säker är ju att testa flera gånger. Sluta med potatis nu, håll upp i några månader och kanske prova några dagar igen då? Då har du mer statistik att gå efter, och testar du några gånger per år så kan du ju sen analysera själv om resultatet varit detsamma varje gång.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag har IBS som LCHF hjälper emot. Under sommaren och hösten trillade jag dit och åt mer som vanligt igen. Efter ett tag blev jag väldigt dålig i magen och började få ont efter jag ätit, något som jag aldrig haft förut. Upptäckte efter lite detektivarbete att det som jag fick ont av och som gjorde min mage dålig var vete och potatis. Socker och annan stärkelse gör mig inget men vete och potatis förstör allt så, ja, det är potatisens fel.
Potatis och vete förstör vår hälsa!

#2 Lite intressant, eftersom jag är glutenintolerant
Men, får dock inga magproblem av potatisen alls - dock av linfrön och sesamfrön då jag får extrema magsmärtor…

Jo, troligen finns det ett samband.
Efter att man lagt om kosten och blivit mycket bättre i någon åkomma behövs det ibland inte så mycket för att man ska få tillbaka sina symptom.
Man blir extra känslig för det man är sårbar för
Det är kroppen som försöker tala om för dig att inte gå tillbaka till den kost du inte mår bra av 

#1 Ja, det får bli en test längre fram - men nu kör vi utan potatis ett tag - eller i alla fall jag. Sambon kan ju äta upp resten av de 5 kilona vi har kvar, hi hi.
#5 Ja, så kan det säkert vara! Och som sagt, det är ju bra om det är så, för då vet jag ju vad det beror på och kan skippa det 
Tack för era svar!