Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5048 ggr
matildaas
0

choklad fondant

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

** 

Fondant:

75 g

smör

100 g

mörk choklad, 70%

2 st

ägg

4 msk

strösocker

**

Tillagning:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj fyra ugnssäkra formar eller aluminiumformar med smält smör eller flytande margarin.

2. Lägg smöret i en kastrull och bryt i chokladen. Smält på svag värme under omrörning.

3. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Blanda i chokladblandningen. Häll smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen ca 10-15 minuter.

4. Medan bakelserna är i ugnen gör du salladen genom att skölja, snoppa och skiva jordgubbarna. Lägg dem i en skål och strö över sockret. Skeda i passionsfrukten och rör om. Låt bakelserna svalna något före servering.

mums säger jag bara ! Glad

matildaas
0

ojoj, sockret ska vara ersatt med sötningsmedel naturligtvis :) !

Neeelia
0

hmm aldrig ätit förut, vad smakar det som?

MissGaladriel
0

Men man måste väl kunna skippa det som sötar helt och hållet? Personligen är jag mycket känslig för söt smak och tycker lätt att saker smakar för sött.

matildaas
0

jo absolut. beror ju på vilken choklad man använder. använde marabous 86% och jag hade inte klarat det utan sötningsmedel. men med 70% borde det gå utan. men hade dock inte den hemma just då. :)

MissGaladriel
0

När jag är klar med min vikt skall jag testa detta med 85%. Tycker att 70% är för söt :)

Skall även kolla upp 99% - tyckte inte att den var så god för ett par år sedan, men saker kan ha förändrats .. :)

matildaas
0

vilket märke finns 99% i ? jag gillar marabous 86% men skulle säkert kunna äta 99% också :D

dessutom vill jag tipsa om denna choklad ! :) har dock ej smakat, har om någon har det kan den ju gärna recensera ?:)

http://www.carbzone.se/jamfor_choklad.html

MissGaladriel
0

#6. Lindt finns i 99% :)

matildaas
0

jasså :O? tyckte jag letade, men tydligen inte ;D

Sara40
0

MissG - tyvärr har de slutat sälja den i Sverige ( hela Europa?). Vissa handlare kanske har kvar då detta skedde ganska nyligen, men tyvärr ingen import av nytillverkad…

tinaoskarsson
0

99% tycker jag mig sett i chokladbutiken. Inte Lindt utan ett par andra märken. Gratis är dom ju inte förstås, men å andra sidan helt sprängfyllda med smak!

Miyu
0

99% smakar bara skit.

Aniara4
0

Jag har köpt 90% för några månader sen. Helt ok att äta, däremot är den stört omöjligt att smälta!

Hannah-
0

99 % choklad smakar bara kakao och är bitter som bara den. r

Aniara4
0

Det är en vanesak.

EmmaKristina
0

Chokladfondant måste vara nått av det godaste som uppfunnits!!

Går bara att beskriva som chocolate-heaven!

Går säkert att utesluta sötningen. men som tidigate nämnts kan det också bero på vilken choklad som används. Har gjort med ca 60% eftersom min sambo inte äter mörkare och där hade för min del sötningen absolut kunnat uteslutas.

Hannah-
0

jag gjorde en sådan nyss. helt utan sötningsmedel. funkar alldeles utmärkt

MsJess
0

Mmmm den ska testas! Lidl har en choklad med 81% som "bara" har 22g kh som är hur god som helst =)
Jag gillar inte alls marabou eller Lindt och de andra som gör mörka choklader, de har någon funky eftersmak tycker jag. Men den från Lidl är fantastisk OCH glutenfri!!

smeo
0

Äntligen ett recept jag väntat på

TACK !