choklad fondant
**
Fondant:
75 g

smör
100 g

mörk choklad, 70%
2 st

ägg
4 msk

strösocker
**
Tillagning:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj fyra ugnssäkra formar eller aluminiumformar med smält smör eller flytande margarin.
2. Lägg smöret i en kastrull och bryt i chokladen. Smält på svag värme under omrörning.
3. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Blanda i chokladblandningen. Häll smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen ca 10-15 minuter.
4. Medan bakelserna är i ugnen gör du salladen genom att skölja, snoppa och skiva jordgubbarna. Lägg dem i en skål och strö över sockret. Skeda i passionsfrukten och rör om. Låt bakelserna svalna något före servering.
mums säger jag bara ! 
ojoj, sockret ska vara ersatt med sötningsmedel naturligtvis :) !

hmm aldrig ätit förut, vad smakar det som?

Men man måste väl kunna skippa det som sötar helt och hållet? Personligen är jag mycket känslig för söt smak och tycker lätt att saker smakar för sött.
jo absolut. beror ju på vilken choklad man använder. använde marabous 86% och jag hade inte klarat det utan sötningsmedel. men med 70% borde det gå utan. men hade dock inte den hemma just då. :)

När jag är klar med min vikt skall jag testa detta med 85%. Tycker att 70% är för söt :)
Skall även kolla upp 99% - tyckte inte att den var så god för ett par år sedan, men saker kan ha förändrats .. :)
vilket märke finns 99% i ? jag gillar marabous 86% men skulle säkert kunna äta 99% också :D
dessutom vill jag tipsa om denna choklad ! :) har dock ej smakat, har om någon har det kan den ju gärna recensera ?:)

#6. Lindt finns i 99% :)
jasså :O? tyckte jag letade, men tydligen inte ;D
MissG - tyvärr har de slutat sälja den i Sverige ( hela Europa?). Vissa handlare kanske har kvar då detta skedde ganska nyligen, men tyvärr ingen import av nytillverkad…

99% tycker jag mig sett i chokladbutiken. Inte Lindt utan ett par andra märken. Gratis är dom ju inte förstås, men å andra sidan helt sprängfyllda med smak!
99% smakar bara skit.

Jag har köpt 90% för några månader sen. Helt ok att äta, däremot är den stört omöjligt att smälta!

99 % choklad smakar bara kakao och är bitter som bara den. r

Det är en vanesak.
Chokladfondant måste vara nått av det godaste som uppfunnits!!
Går bara att beskriva som chocolate-heaven!
Går säkert att utesluta sötningen. men som tidigate nämnts kan det också bero på vilken choklad som används. Har gjort med ca 60% eftersom min sambo inte äter mörkare och där hade för min del sötningen absolut kunnat uteslutas.

jag gjorde en sådan nyss. helt utan sötningsmedel. funkar alldeles utmärkt
Mmmm den ska testas! Lidl har en choklad med 81% som "bara" har 22g kh som är hur god som helst =)
Jag gillar inte alls marabou eller Lindt och de andra som gör mörka choklader, de har någon funky eftersmak tycker jag. Men den från Lidl är fantastisk OCH glutenfri!!
Äntligen ett recept jag väntat på
TACK !