Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3345 ggr
idelido
0

20 dagar & 2.6 kilo senare

Halloj!

Måste får skriva av mig lite!

Har hållt på med LCHF-baserad kost i ca 20 dagar och hittills tappat 2,6 kilo & 8 cm i midjan :)

När jag började med detta var jag lite skeptisk eftersom denna teori går emot allt jag någonsin lärt mig. Men någonstans där inne så kändes det ändå helrätt. Så glad jag är att ha tagit klivet!

Det bästa är att det där förbaskade godissuget är borta! Hade aldrig trott att det kunde vara så lätt!

En fråga bara om mejeriprodukter.

När det kommer till att fylla på med fett på tallriken (förutom att jag alltid steker allt i smör, MYCKET smör) så tycker jag det är allt för lätt att fylla på med mejeribaserade såser.

Hur mycket är för mycket mejeriprodukter (mejeribaserade såser, smör + ett glas fil per dag)?

Vissa mejeriprodukter är ju mer eller mindre feta (använder turkisk yoghurt eller creme fraiche)… borde jag använda något annat? Ideas please!

Ha en bra dag!

Wtn3
0

Man får hitta sin egen nivå när det gäller mejerier. Det finns de som tömmer en halvliters tetra grädde om dagen utöver allt smör de steker i som ändå går stadigt ner i vikt, sen finns det de som är så känsliga att de inte ens klarar smör utan att det hämmar (för mycket mjölkprotein ger stort insulinpåslag, hur mycket som är för mycket är individuellt). Så länge du går ner i vikt och mår bra ser jag ingen anledning för dig att ändra mängden mejerier du äter, men skulle viktminskningen stanna upp helt och inte komma igång igen kan för mycket mejerier vara en anledning, då kan man i tur och ordning minska på dem, och börja med att ta bort de minst feta, dvs börja utesluta keso, vanlig fil eller turkisk yoghurt innan man börjar utesluta grädde eller crème fraiche.

Solrosen-2009
0

Nu innan julen -09 började jag med lchf och var nöjd med att tappa sötsuget och jag åt kött och framförallt grädde och väntade på viktnedgången som uteblev. Jag tappade orken och gav vika inför julens läckerheter med påföljden att jag gick upp lite i vikt. Själv har jag för 2 veckor sedan börjat igen men nu har jag uteslutit alla kolhydrater och mejeriprodukter. Drygt 2 veckor = -4kg !!

Istället för grädde äter jag idag mycket smör och majonäs och köttmängden har också minskat. När jag gått ner någorlunda tänkte jag trappa tillbaka upp med mejerier och grönsaker men nu är jag så glad för det resultat jag önskade i höstas.

Om du lyckas att äta mejerier och ändå går ner så kan jag inte annat än lyckönska dig! Lite avundsjuk blir jag allt för det smakar ju så mycket godare med en grönpepparsås eller nåt annat gott men jag är ändå vid gott mod!!

Hoppas att din framgång håller i sig!! Skrattande

idelido
0

Jag fortsätter på min bana så länge det funkar, men ifall jag stöter på något problem så blir det nog mejerierna som åker först, tack för tipsen!