Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6994 ggr
Solrosen-2009
0

Proteinräkning....!?

Jag har precis börjat om det nya året. Det förra året slutade med en LCHF-kost där jag uppenbarligen åt för mycket kött i tron att det var Ok - gick inte ner efter 2 månader - tappade motivationen - föll för julmatens och godisets frestelser - gick upp flera kilo - satte foten i marken och bestämde mig nu inför det nya året -
JAG SKA LYCKAS!!

Jag är 170 cm lång, väger 88 kilo och vill nergå till 60-65 kilo. Vad jag förstår så är det OK om jag äter 110-120 gram protein/dag, eller? Kolhydraterna håller jag under 5 på vardagar men kanske 15 på lördagar. Har tagit bort mjölprodukter alla dagar förutom lördagen då jag unnar mig en tallrik jordgubbar med vispad grädde. Äter jag fortfarande för mycket protein?

Att man inte ska äta för mycket protein har jag förstått. Att protein blir till socker vid vid för högt intag tror jag att jag förstått. Inte hur men jag låter det vara. Att man ska äta ca 1-2gr/kilo önskad kroppsvikt har jag förstått. Vad jag inte förstår är var gränsen går för att proteinet blir till socker och hur mycket socker det blir av proteinet? Om jag nått upp till min mängd protein/dag. Vad är uträkning protin=kolhydrater? 

Hoppas på svar!!    Oskyldig

missaz
0

Om du inte rör dig speciellt mycket är det "bäst" för de flesta att ligga runt 1g protein/kg. Tränar du relativt mycket så kan du istället lägga dig runt 2g/kg.

Fråga; är det verkligen rimligt att ha en målvikt på ca 60kg för dig som är 170cm…? 60kg på 170cm ger ett BMI på 20 som är farligt nära undervikt…

dufva
0

Den proteinmängd du föreslår låter bra.

Det är egentligen sällan nåt problem med proteinet eftersom omvandlingen till blodsocker inte är så effektiv den vägen.

Man kan anta att ungefär hälften av det protein kroppen inte utnyttjar som byggnadsmaterial kan omvandlas till blodsocker

Resten försvinner ur systemet pga att det åtgår energi i omvandlingen.

När man står still i vikt ska man i första hand fundera på onödiga kolhydrater, mjölkprodukter eller om man inte äter tillräckligt fett för att nå mättnad.

Viktigt också att söka den portionsstorlek som gör en mätt men inte övermätt.

Ibland äter vi mer med ögonen än faktisk hunger. Skrattande

Solrosen-2009
0

Är det så? Det har jag inte tänkt på. Jag vet bara vad jag vägde i min ungdom och försöker på nåt sätt återgå till det. Jag rörde mig lätt då. Kunde väga så lite som 57-58 också men jag kanske sätter ribban på en orealistisk nivå.

Jag vägde 80 kilo när båda mina barn föddes, alltså höggravid och har svårt att förstå och förlika mig med min nuvarande storlek på 88kg. Jag kan lätt ändra viktmålet om jag känner att det funkar bra ändå. Med min nuvarande vikt gör det inte det. Tänkte börja röra en del på mig nu. Börjar varje morgon med crosstrainer en stund och lite hantlar men det räknas nog inte som att träna mycket. Får dra ner lite på proteinerna om det inte visar resultat. Eller träna hårdare vilket jag snart tänkt börja med. Är det farligt att äta för lite protein om man tränar? Klarar man sig på 1gr/kg?

Hmmm…  BMI har jag helt glömt bort att tänka på ….

Solrosen-2009
0

#2 Nu ser jag ditt inlägg som kom när jag skrev efter det andra.

Skönt att du tycker att mitt intag verkar Ok och tack för svaret med uträkningen. Vad jag undrar då är väl om jag ätit 20gr protein för mycket som omvandlas så blir det kvar ca 10gr kvar efter processen.

Är 10gr protein = 10gr kolhydrater då?

Frågvis…. jag vet     Flört

missaz
0

#3 Innan jag blev gravid (i övre tonåren/början av 20 åren) vägde jag 52-53kg (jag är 162cm). Då var jag SMAL men tyckte själv att jag var överviktig trots ett BMI på 19-20; alltså närmare undervikt.

Efter mitt första barn pendlade jag mellan 58-62kg och jag insåg att runt 60kg var lagom på mig. Kroppen förändras; att tro att man ska väga som man gjorde när man var "ung" är inte helt realistiskt och dessutom är man snyggare med ett par kilo mer när man blivit några år äldre! Är man för smal ser man bara gammal ut! Jag är 35 nu och vill inte se en dag äldre ut än så! Jag har hellre ett par kilo mer än målvikt än ett par kilo mindre. På så vis får jag fortsätta att visa leg på systembolaget. Flört

Om jag vore du skulle jag satsa på ca 70kg som målvikt. Når du dit så ser du väl då hur det känns…?

Solrosen-2009
0

#5 Du har helt rätt! 60-65 är taget helt utan eftertanke, det enda jag tänkt är att jag måste kunna röra mig igen. Mina leder vill inte som jag vill idag och jag har fått en del inflammationer i fötterna vilket gjort att jag än mindre kan röra mig. Det är nog mer ett uttryck för att jag är trött på att känna  mig stor och otymplig, sjuk och oförmögen till att röra mig som jag vill. Om jag väger 70kg med rejäla kroppsmuskler som orkar bära mig eller är  ett skelett på 60kg som inte orkar nåt är naturligtvis det första altrernativet att föredra. Jag är dessutom en bit över 40 år så jag måste väl ta det med i beräkningen.

Förut i mitt liv har jag ätit oerhört mycket om inte bara grönsaker emellanåt i tron att det var den rätta vägen till ett hälsosamt liv. Jag har väl därför inte haft den naturliga muskelmassa som följer med ett liv med animaliska produkter och därför inte vägt så mycket. Det ska bli spännande att se vad måttbandet säger kontra vågen om ett tag.    Tungan ute

missaz
0

#6 Jag vill understryka att BMI i de flesta fall är ett trubbigt mått! Men det kan vara ganska bra för att se till att man inte väger för lite eller har en orimlig uppfattning om vad man bör väga. Att däremot utgå från BMI för att säga att någon är överviktig är värdelöst! Man kan ha rejält med muskler som ger ett för högt BMI.

Hoppas det går bra för dig att komma till en trivselvikt som du och din kropp mår bra av! Egentligen är ju välmående och måttband bättre att använda än en våg… Flört

Aniara4
0

Jag föreslår att du tittar mindre på vikten öht och fokuserar på att äta bra och må bra, och kanske mäta midjan istället.Det är inte rimligt att väga lika mycket som man gjorde som tonåring när man är 40+ och har fött barn! Kroppen förändras.

Inflammationerna i fötterna kan minska ändå av kosten oavsett vikten - mina ständiga knäledsinflammationer försvann, men kommer tillbaka så snart jag äter för mycket kolhydrater, trots att jag väger mindre nu.

För en del tar det lite mer tid innan man går ner, särskilt om man har bantat mycket innan - ditt tidigare grönsaksätande med för lite protein och fett kanske kvalificerar dig i den kategorin? Då får man ha tålamod bara.

LenaKa
0

Jag som tar insulin har precis lärt mig att ge insulin för hälften av proteinet jag äter. Det verkar vara lösningen på "oförklarligt" höga blodsockervärden emellanåt.

Alltså om jag äter 100 gr lax som innehåller ca 20gr protein så räknar jag det som 10g kolhydrater.

Det känns lite konstigt att "öka" på kolhydratkvoten. Men det är nog bara vi diabetiker som ska tänka oss för med detta och egentligen inte se det som kolhydrater… för det är det ju inte.

JAUS
0

0,8-1 g protein per kilo fettfri kroppsvikt som du siktar mot. Runt 50g fullvärdigt protein räcker gott för majoriteten av kvinnorna. Att äta mer protein än man behöver är dyrt och överskottet kissas bara ut, så har du mörk urin trots att du dricker tillräckligt med vatten så kan du få i dig för mycket protein.

golftokig
0

Var hittar jag enklast omvandlingen från "gram mat" till "gram protein" - alltså hur mycket protein det är i 120 gram bacon tex?

(jag är också 40+ - närmre 50 slår det mig! Iallafall så vägde jag som ung runt 55kg till mina 164 cm. Jättekul att minnas, men jag ska nog tillägga att det var i tonåren!!! Nu väger jag 71 och har som delmål 1: 68kg och sen 66-65. Kommer jag dit är det jättebra ochd et tror jag passar min kropp, min ålder och mitt humör!)

Jag kämpar också lite med för mycket protein kontra fett.. Byter nu ut mjölken i kaffet till grädde och ska minska hårdosten, öka C-F intag och leta efter omtalad 60% fetaost på burk. Göra hemlagad majonäs står också på listan.

Andra enkla tips någon?

tack!!

Wildrat
0

#11 Fineli eller MinMat

Solrosen-2009
0

#11 Kul att du är med. Jag gjorde som du innan nyår men nu har jag helt slutat med mjölkprodukter. Kaffe också, det smakade inte gott utan varken mjölk eller grädde. Som tillbehör äter jag bara smör och hemmagjord majonnäs och hoppas på en förändring.

#8 Du har rätt i det och ändå går jag ut stenhårt i år med bara kött, lever och ägg med smör och majonnäs. Men faktum är att det är väldigt enkelt med mat nuförtiden. Man har inte så mycket att välja på.  Skrattande   Kroppen kanske ger med sig om ett tag. Kul att höra att dina inflammationer lindrats

#10  Vad menas med fullvärdigt protein?  Är inte protein samma som protein eller syftar du på mjölkprotein kontra köttprotein? Ska kolla färgen nästa gång jag går på toa. Om det inte är mörkt då. Äter jag rätt mängd då?

Jag trodde att proteinet förvandlades till socker.. Är det helt fel menar du??  Förvånad

Solrosen-2009
0

#11 Jag glömde säga att den enka vägen till att veta hur mycket all mat innehåller av vad är sidan "minmat.net". Där kan du bara fylla i med ett klick så räknar den ut allt du stoppar i dig. På gott och ont?! Testa!!

Roarkish
0

BMI är bisarrt.

Jag gjorde en hälsoundersökning för något år sedan som del av en BUPA försäkring jag hade i England. De mätte ett otal saker på mig och sa att min idealvikt ligger någonstans mellan 92-107kg. Det skulle ge mig ett BMI på 27.5 till 32 vilket alltså betyder att de rekommenderar mig att vara överviktig till att lida av fetma.

Detta är bara en historia. Jag tycker att BMI är för trubbigt för att man ska använda sig av det till någonting alls.

golftokig
0

Hej Solrosen. Minmat använder jag lite nu och då. Vissa dagar väger jag maten och kollar, men för övrigt kör jag mest på känn. Försöker lära mig vad som är "lagom" för kroppen, att lyssna på mättnaskänsla osv. Inte så lätt som att ta en tugga till, för det är så gott! Glad

Gjorde majonnäs igår, använde raps/lin-citronolja som fanns i skåpet. Blev en rätt äcklig metallisk citronsmak. Men det var å andra sidan hiskligt enkelt att göra majo med stavmixern. Så det är väl bara att testa "nästa" olja o se hur det blir då. Skönt göra egen o slippa tillsatser.

Dagens frukost; 1 smörstekt ägg, skinka, keso/C-Fblandning, kaffe m grädde.  Lunchen idag blir avocado, rostbiff & buffelost. Mums!

isalu507
0

BMI är ju det trubbigaste ever.

Den här snubben har ett bmi på ca 31. Alltså sjukligt överviktig.

Han borde verkligen gå ner en massa i vikt. Tungan ute

missaz
0

Vill ju bara poängtera att jag INTE rekommenderat någon att gå efter BMI för att se om man har övervikt, däremot tycker jag att det kan vara lämpligt att se på BMI för att undvika att väga för LITE; jag tycker att det är orimligt att gå in för att hamna på ett väldigt lågt BMI (runt 20 då typ).

JAUS
0

#13 Fullvärdigt protein betyder att det innehåller alla de 9 essentiella aminosyrorna i den mängd kroppen behöver. Allt protein som kommer från djurriket är fullvärdigt (Förutom kollagen och gelatin). De flesta vegetariska proteinkällor är inte fullvärdiga och måste kombineras med andra för att kroppen ska tillgodogöra dem.

golftokig
0

Jag har hamnat på en platå…. det är INTE kul! Jag vet att jag ska vara tålmodig o kämpa på och hej o hå. Men ibland bli jag bara så sur över att det inte "lossnar".

Tyvärr tror jag att jag äter lite för mycket…. Men det är svårt att veta. Försöker öka fetthalten allt jag kan. Frukosten var ung 60%fett, 40%protein: 60 gr Bacon, 2 stekta ägg & kaffe med vispgrädde.

lite peppning någon?

Solrosen-2009
0

#!3 Då förstår jag. Tolkar det som att även mjölkprotein är fullvärdogt då det kommer från djur. 

#20  En platå säger du… Hmm. Hur mycket vägde du när du började? Har du mätt dig? Du kanske är smalare än du tror?

Själv är jag total nybörjare och ställer många frågor här nuförtiden. Jag hade ju också problem när jag började i slutet av förra året. Det funkade liksom inte och nu har jag insett att jag åt alldeles för mycket kött och grädde. Själv tar jag nu bort alla mjölkprodukter förutom lördagar; då jag äter jordgubbar med vispgrädde !! Mummmms…. Jag har landat på ca 82% fett, 17% protein och 1% kolisar och då har jag räknat in örtteet. Jag hamnar strax under 5gr/dag. Hoppas på att detta ska funka. De första vattenkilona bör vara borta nu så jag får se om det fortsätter ner eller inte. Igår åt jag bara 2 måltider för första gången. Den sista vi 14.30 och jag var inte särdkilt hungrig när jag kom hem 21.30. Tog en kopp te och var nöjd. Åt frukost i morse som vanligt 07.00  100 gram lever, 1 ägg och massa smör och majjo. Standard nuförtiden och jag är fortfarande proppmätt.

Har du testat att röra på dig innan frukosten? Det sägs ju att en promenad på ca 30 min. innan man äter sätter igång kroppens signaler. Själv kör jag crosstrainer en stund men om man bara stretchar ordentligt kanske hjälper till? Om inte annat så för välmåendet. 

Hoppas du hittar en bra balans som du trivs med.  Flört

JAUS
0

#21 Ja, mjölkprotein är fullvärdigt, man skulle i teorin kunna få allt sitt protein från ost.

Solrosen-2009
0

#22 Tack Jaus för att du så vänligt avarar på alla konstiga frågor. Det måste vara skönt att kunna allt det här. Tröttnar du inte på oss nybörjare som ställer frågor hela tiden?

Jag förmodar att det är kolhydraterna som spökar i mjölkprodukterna om man vill gå ner i vikt. Det känns faktiskt som om att det kan lossna lite nu för mig när jag tagit bort nästan alla mjölkprodukter. Hoppas att det är så i längden också och inte något jag innbillar mig för stunden bara. Det får tiden utvisa.

Förresten, du sa att du bara dricker rött te ibland. Är det något farligt med grönt te som jag dricker mest av nu? Hittade även Kobbs vita te, vad innebär vitt te? Det såg inte vitt ut i mnina ögon. Vad är viktigt att tänka på med te överlag?

Mvh Stora Frågestunden   Glad

JAUS
0

Nja, det är nog faktiskt mjölkproteinet (vassle) som är det främsta problemet då det höjer insulinet snabbare än annat protein. Ost innehåller mest kasein vilket inte är lika snabbt.

Alla äkta teér inne håller koffein vilket jag försöker undvika eftersom det är en beroendeframkallande drog. Vanligt svart te innehåller mest koffein ungefär hälften så mycket som i kaffe, sen kommer grönt och sist vitt. Rött te är egentligen inte äkta te eftersom det kommer från roiboos-busken, och är naturligt koffeinfritt.

golftokig
0

Solrosen - nu har jag handlat kokosfett och ska testa det för att se om jag kan får lite sprutt på förbränningen.  Kände mig så duktig på alla vis imorse med kokosfett i omeletten. Mera fett och mindre proteiner är tanken..

O så var jag utbjuden på lunch idag till ett ställe som enbart serverar galettes (bovetepannkaka med fyllning) … Total överdos på kolisar o min lilla mage är just nu sååååå trött på mig. Och nej. jag kunde inte välja något annat och det var en viktig affärslunch så det var bara att mumsa o se glad ut.  

Det är väl bara att börja om igen imorron då!

Obestämd

Solrosen-2009
0

#24 Då är det bara grädden jag ska sluta med och ta en ostskiva om jag känner för det ibland verkar det som. :-))))

Är det koffeinet och dess förmåga att skapa beroende det enda som man bör undvika eller är det fler saker som inte är så bra med te? Hur är det med örtteér som kamomill och mynta….osv?

#25 Har hört att det kokosfett som finns i vanliga affärer i ett litet silverpaket är INTE bra att äta. Det ska finnas annat i hälsokostbutiken som är lite dyrare men ätligt och jag hoppas att det är det du äter. Vad är det annars för fel på extra smör i omeletten? Mycket smör… minst 20-30gram extra.

Själv räknar jag med 40-50gram smör/måltid. Annars blir jag inte mätt. Sedan har ju köttportionerna krympt sedan Jaus sa att jag inte behövde så mycket protein som jag stoppade i mig. Och vet du vad? Vågen visade -3,6 kilo i morse sedan jag började för 2 veckor sedan. Nu är det mycket vatten som försvunnit men jag hoppas på att det även är lite av fettlagren också. Ett par centimeter var borta i midjan med så jag hoppas på en god fortsättning.

Om du har många affärsluncher kanske du kan stoppa i dig 1-2 kokta ägg med majonnäs innan om du bara har "dålig" mat att välja på under lunchen? För att inte vara så hungrig och äta mindre av det som inte ok menar jag.

Annars är det väl bara att köra på så gott det går… Glad

golftokig
0

Hej Solrosen,

väldigt sällan uteluncher som tur är - mest hemlagat. Idag blir det rostbiff, avocado och c-f. Gårdagens kolis-chock syntes på vågen imorse. suck.

Kokosfettet läste jag på om här och där i olika trådar och fick tillslut intrycket att silverpaketet funkade lika bra. Nu testar jag att ha smör + kokos till min frukostomelett på 2 ägg (som äts med bacon eller skinka eller nåt). Syftet med kokosen var väl att testa om det förbrände lite mer och bättre. Ska öka fettmängden känner jag… man får ju prova sig fram.

Såg Martin Ingvar på godmorgonTV imorse - himla sympatiskt intryck och intressanta iaktagelser. Just att hjärnans belöningssystem styr vårt ätande så mycket och att det diskuteras så lite!

Glad

Solrosen-2009
0

Hej du golftokig. Tur att det inte är så ofta du äter ute. Själv har jag precis börjat i en kör och snart ska vi ha en heldag tillsammans med sång och gemensam måltid. Jag är alldeles orolig inför det här och avväger att skippa den gemensamma måltiden framför att äta min mat inför dem. Känner mig inte riktigt stark i det här än. Jag berättar gärna att jag ändrat kost men står inför faktumet att jag inte vill visa det! Märklig känsla.

Angående det lilla silverpaketet med kokosfett så undrar jag hur du läst infot. Vad jag förstått så är det är likställt med margarin pga framställningsprocessen. Och margarin är inte ok. Det finns annat kokosfett i hälsokostaffärerna som inte genomgått samma process som ska vara ok. Det här är vad jag kommit fram till under mitt läsande. Jag har dr Annika Dahlqwist´s bok om lchf men jag hittar den inte just nu, annars hade jag gärna refererat ordagrant för att förklara bättre. Jag är inte så bra på termerna tyvärr och jag är fortfarande en "färsking" som lyssnar och lär. 

Belöningssytemet funkar väl så att man känner välbehag när man får i sig sött men vad jag också läst/hört någon annanstans är att samma belöningssystem sätter igång vid träning. Det är tyvärr bara så mycket lättare att äta sött än att träna. Skäms

Mitt träningskort hägrar och det är snart dags. Har känt mig hängig den här veckan, sonen var också hemma med feber så jag skuter på det tills jag mår bättre. Vet inte om det är påverkan av allt jag utesluter ur kosten nu eller om det är "nåt som går", eller kanske en kombination men jag mår inget vidare. På detta så närmar sig min månadsvecka och sötsuget har gjort sig påmint igen. Inte så farligt men ändå. Jag blev sugen på bullar och kakor när jag bakade i onsdags men jag har ännu inte stoppat i mig något. Hoppas att det håller i sig. Jag håller mig till mina 3 måltider om dagen med ägg, kött och smör och förra lördagen var jag inte ens sugen på jordgubbar+grädde som jag sagt att jag får äta en gång i veckan.

Det roliga är att barnen börjar gå över till lagad frukost istället för mackor. Får jag också ett stekt ägg, mamma? Och lite bacon? Jag är överlycklig för jag har inte försökt att ändra deras kost alls ännu. Vem vet, de kanske gör det själva i bara farten? De känner själva att de står sig bättre fram till lunch och orkar mer berättar de, så det är kul.

Nej nu har jag väl ändå skrivit på.. Det var värst.. Oskyldig

Wtn3
0

Annika har fel om hon påstår att kokosfett i silverpaketet genomgår samma processer som margarin. Unilevers silverpaket är varken härdat eller omestrat (kokosfett är så mättat redan från början att det inte behöver några sådana processer), tillverkningen av det kokosfettet skiljer sig med andra ord inte nämnvärt från smaklöst ekologiskt, den nyttiga laurinsyran finns även i silverpaketet, så jag och många med mig har gjort bedömningen att silverpaketet duger fint som stekfett, om man tål det, finns vissa som har svårt för det men klarar ekologiskt, andra klarar inte ens det. Vill man inte stödja Unilever finns det ett annat silverpaket från Alba Dalby som kan hittas på t ex Citygross.

Solrosen-2009
0

#29 Jaha där ser man. Inte ens läkare kan man lita på idag.!!

Förvånad    Glad

Ursäkta att jag frågar men hur vet jag att det här är sant istället för det andra? Hur vet du att det är så här? Var kan jag själv läsa det här?

Hmm…I så fall så är det ju hur lätt som helst att göra godkänd god  ischoklad till en billig penning!!  Tungan ute

Och jag som har ett halvt paket liggande i kylen och undrat om jag vågar ge det till barnen! Kände mig som en bov med ischokladen i julas.

Som sagt var. Signe dig Wtn och signe iFocus som kan hjälpa oss ovana i de här lägena..

golftokig
0

Du Solrosen - om kören & heldagsäventyret. Oroa dig inte utan gläds och häng med och ät med dem. Du kan säkert ta mer av något, mindra av något annat och jag tror det är viktigare att må bra, ha kul och trivas än att oroa sig över ett mål som kanske inte blir opitmalt. Man får optimera hemma lite mer istället. Oro är INTE bra!

Jag var ute på middag igår, valde baconlindade kycklingbröst med grönsaker (mest lök/broccoli/blomkål) och fetaoströra. Helt ok tyckte jag och väldigt gott. Till det serverades supergoda potatisar, som jag inte smakade på.. Idag ska jag också ut, då blir det troligen en caesarsallad utan brödkrutonger.. 1 glas vin o sen vatten.

Detta är de första utesvängarna på länge och lite kompiskontakt behöver man ju! Jag vill leva med lchf så gott jag kan, men inte heller känna mig obekväm, låta bli att gå ut ibland, eller så… Jag får vara lite hårdare hemmavid helt enkelt.

Svar om silverpaketet har kommit - jag tuffar på med det nu så får vi se. 2 ägg, bacon + 1 dryg msk kokosf till frukost o kaffe med vispgrädde… Lunch blir 120gr lammstek, stekt rödkål + c-f. O så en liten utsvävning ikväll…

ha en härlig helg nu!! önskar golftokig

Wtn3
0

Finns trådar här på kolhydrater iFokus där folk mailat tillverkaren och fått svar, att kokosfettet inte utvinns eller tvättas med kemikalier och att det inte härdas. Nu vet jag inte vad trådarna hette men det borde gå att googla fram. Kokosfett är som sagt väldigt mättat och blir inte dåligt bara för att det inte kallpressas. Därmed inte sagt att silverpaketen är precis lika bra som de ekologiska, men i min värld är de ekologiska inte värda fyrdubbla priset. Pasi och Zepp som alltid har mycket klokt att säga har "godkänt" kokosfettet (eller ser åtminstone inga skäl till att avråda från det) medans de som undviker ofta tycks basera det på att det smakar sämre eller har annan konsistens och därmed säkert är dåligt, det är iaf det intrycket jag fick när jag läste trådarna.

Solrosen-2009
0

#31 Du har rätt!! När jag läste ditt inlägg så lugnade jag liksom ner mig. Jag har ju bestämt mig för att var väldigt strikt men jag borde ju kunna unna mig lite grönsaker så att jag slipper känna mig som ett UFO. Det måste ju vara viktigare att trivas och ha trevligt socialt. Mathållningen ska ju inte vara ett hinder i ens liv…TVÄRTOM!
Trevlig helg på dig själv!!

#32 Jag har kollat runt lite och sett att många delar din uppfattning. Vad jag dessutom hittade var någon som blivit kurerad för sin astma genom att äta kokosfett varje dag. Ekologiskt men ändå. För min del är ekonomin en viktig ingrediens så jag håller med dig i resonemanget med fyrdubbla priset. Samtidigt så köper jag dyra astmamediciner hela tiden. Ekologiskt kanske är värt ett försök?? Inte att steka i men för tekoppen kanske? Jag ska genast leta..
Trevlig helg på dig med !!

AnnaB72
0

Solrosen,

Jag vet inte hur gammal du, men i 30-årsåldern börjar vi tappa muskelmassa  med ungefär 1% per år. Mindre muskler innebär lägre förbränning. Dessutom avtar kroppens egna hormonproduktion med åren vilket gör att vi får lättare för att gå upp i vikt och svårare att gå ned. En 60-åring har helt lägre förbränning än en 20-åring. Därför är det nog inte realistiskt att ha den vikt du hade i de sena tonåren som målvikt senare i livet.