Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 11169 ggr
liba41
0

Syndat med smörstekt äpple

Hej! Är inne på min 10e dag på LCHF och so far har det gått bra. Men idag syndade jag. Jag smörstekte äppelklyftor, kryddade med kanel, Blandade ihop lite cologran, typ en tesked, lite kokos, en nypa mandelflarn och kesella. Hur gott som helst! Dock undrar jag, hur illa är det? och har jag förstått för mig själv nu?Kram!

dufva
0

Nej, du har inte syndat.

Du har gjort ett självvalt avsteg Skrattande

Det viktiga är att inte låta det ena leda till det andra utan var nöjd med det goda äpplet och låt det stanna vid det, så är knappast någon skada skedd Glad

LenaKa
0

Å så gott det låter. Det måste jag testa.

Ser det inte som syndat…. om det inte leder till att man missar målet. (som ordet synd betyder, egentligen)

Man kan ju om det inte leder konsekvent fel tillåta sig ett äpple ibland… tycker jag. Tungan ute

nyborjare08
0

Det låter smarrigt! Glad Jag håller med de andra, ingen större skada skedd! Det finns värre saker än äpplen! Och det finns ju de som äter typ en frukt om dagen och det funkar ändå bra för dem (för mig funker det tyvärr inte). Vad är cologran?

Aniara4
0

Ett hyfsat stort äpple innehåller mer socker än hela min dagsranson kolhydrater, men för den som äter lite mindre strikt "half-LCHF" funkar det väl antar jag.

Medlem
0

Vad är cologran? Det låter jätte gott med stekta äpple. Skall göra det till min familj som inte har problem med kolhydrater som jag.

Ofelia
0

För mig fungerar det att äta lite äpple, kanske en fjärdedel då och då, så jag tycker inte att du syndat alls… Klart att om du har tänkt dig att vara superstrikt så har du "förstört" den dagen men ingen större katastrof.

Skillnad om du ätit en hel macka med marmelad, då kan man prata om syndat tycker jag.

liba41
0

Hej Tack för svar, Jo, Cologran är ett sötningsmedel som jag köpt på Lidl.

liba41
0

Varöfr fungerar det inte att äpple för några av er? vad händer,  blir det ingen viktnedgång? Tack å hej

Aniara4
0

#8 Som sagt så innehåller äpple väldigt mycket socker, som utlöser insulin, och så är man tillbaka där man började. Man kanske inte går ner i vikt om man vill/behöver det (eller så går man upp), eller om man är sockerberoende så är man fast i träsket igen. Frukt ingår inte i LCHF helt enkelt.

[Sias]
0

liba41 Syndat? Nej! Jag tycker bara det är mänskligt. Men jag undrar om sötningsmedlet kan vara så bra - om det kan klassas som "äkta vara"? För mig är grundidén med LCHF så mycket mer än kolhydrater & fett - t ex är LCHF en kost så fri som möjligt från onödiga tillsatser.

Äpplet råder delade meningar om. Det negativa med äpplet, som jag ser det - det som gäller för mig -  är själva kombinationen.

Men annars tror jag inte att man ska dra sånt som innehåller socker över en kam, inte heller dra alla kolhydrater över en kam - inte minst med tanke på att vi människor påverkas så olika av olika födoämen, alla inte tål allt på samma sätt. Vissa födoämnen påverkar vissa männiiskor negativt, medans andra inte påverkas alls - utan istället mår bra av just det födoämnet, kanske t o m behöver det för att må bra.  Äpple t ex, kan vissa som är sockerkänsliga klara av att äta - mår t o m bra av det. Vi människor är så otroligt olika - även när det gäller hur/vad vi reagear negativt på som sockerkänslig.

Med tanke på det tror jag inte man ska generalisera och bannlysa t ex frukt - äpple - enbart för att det innehåller mycket socker, eller grönsaker enbart för att de innehåller viss mängd kolhydrater. Stirra sig blind på det - utan istället ta fasta på vad man själv MÅR BRA AV ATT ÄTA, mår bra av PÅ ALLA SÄTT (inkl vikten).

Men visst är en del födoämnen bannlysta i LCHF! Min uppfattning är att vissa är helt bannlysta ("rödflaggade") - och jag tror att det är mycket tack vare att dessa födoämnen utesluts helt och för gott  i kosten som många hälsovinster uppnås med LCHF.  Som t ex säd av alla slag, allt som görs av säd, majs, ris. Socker i alla former. Och alla onödiga tillsatser, konstgjorda ämnen, färgämnen - något som lätt glöms bort!

Min uppfattning är också att i LCHF-kosten är många födoämnen "gulflaggade" = födoämnen som det är  upp till var och en att prova sig fram till om man tål eller inte, hur mycket man mår bra av att äta, etc. För min del hör äpple hemma där - om jag äter det på rätt sätt = enbart äpple, inte tillsammans med något annat, då blir det "rödflaggat".

Sommaren 2009 började jag äta frukt och mycket grönsaker - efter ett drygt år med LCHF. Sedan dess äter jag äpple varje kväll och mår bra av det, ger inget sockersug (trots att jag är starkt sockerkänslig) påverkar inte heller vikten negativt. Jag äter också mycket grönsaker OCH rotfrukter, trots kolhydratinnehåll, varje dag, både till lunch och middag. Äter frukt & grönsaker för att jag insett att jag mår bra av det - märkt skillnaden så väl mot hur jag mådde när jag åt strikt LCHF - då jag inte alls mådde bra, som visade sig även på vikten = rörde sig åt fel håll. För mig fattades detta…..

Ofelia
0

#10 Det nedanstående (och annat du skrivit i ditt inlägg) skriver jag under på. Gör  likadant och mår också jättebra samt håller vikten perfekt. Kanske ska tillägga att jag även motionerar men inte överdrivet och det tillsammans med "nästan LCHF mat" bidrar definitivt till mitt nuvarande relativa välmående.

Jag äter också mycket grönsaker OCH rotfrukter, trots kolhydratinnehåll, varje dag, både till lunch och middag. Äter frukt & grönsaker för att jag insett att jag mår bra av det - märkt skillnaden så väl mot hur jag mådde när jag åt strikt LCHF - då jag inte alls mådde bra, som visade sig även på vikten = rörde sig åt fel håll. För mig fattades detta…..