Vem ska jag tro?
Godkväll.
Har precis gett mig in i att baka det snabba mandelbrödet och upptäckte att kolhydrat mängden som står på förpackningen inte alls stämmer med det som står på Min mat. Där står det 13,4g/100g och på min förpackning 4,5g/100g. Vilket ska jag utgå ifrån? Kan det skilja så mycket på en och samma produkt?
Christelle

Tro på förpackningen. SLV-listan (som ligger till grund för Min Mat) använder ett genomsnitt för alla olika märken eller en (som de tycker) typisk produkt i kategorin. Det som står på förpackningen måste vara korrekt!

Man kan räkna med att det som står på en enskild produkt är mycket mer korrekt än det som finns i en allmän lista.
Tack för svaren. Nu kan jag äta av brödet med gott samvete 
SLV har med de olösliga fibrerna i sin uträkning. I Fineli är de digererbara kolhydraterna 6,6 g och olösliga fibrer 6,9 för mandel. Totalt alltså 13,5 kolhydrater.
Det stämmer inte. SLV inkluderar inte fibrer. Men SLVs data har andra felkällor även om jag inte riktigt ser hur de kan påverka värdena för just mandel.
Att värdena på en förpackning skulle vara mer pålitliga tror jag inte heller. Mandel är ju inte en fabricerad produkt där man vet vad man stoppat i. Inte håller de på och mäter näringinnehållet i saker som säljs "som de är". De tar säkert värdena från någon databas de också, men det behöver ju inte vara den svenska.