Viktuppgång av medicin
Jaha, då är jag här igen. Efter en jobbig sommar och en rent bedrövlig höst, med medicinbyten o annat. 6 kg plus på bara ett par månader knappt. Det hade ju inte behövt eftersom jag hade massor att gå ner redan innan….
Jag funderar på det här med viktuppgång som kan kopplas till medicin, om den är svårare att bli av med? Nån som vet?
Välkommen tillbaka.
Jag har ingen erfarenhet av mediciner och vikt men om medicinen har viktöknings om biverkning är det säkert svårare att gå ner.
Lycka till!

Ja det gör det. Jag äter neuroleptika plus Klomipramin, antideppm som jag tar intermittent, alltså 10dag under pms. Jag märker då att jag går upp några hekto.
2, Jovisst den typen av mediciner är ganska kända för att ge viktuppgång. Men är det så att man behöver den medicineringa pga depressioner får man nog utstå det. Jag har själv under några år haft sådan medicinering bla klomipramin (den sista sorten jag hade) men slutat med dom. Har numera annan medicin mot min fibro. Även en del blodtrycksmediciner har samma effekt, tyvärr.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
När man tar mediciner så får man jämför fördelar mot nackdelar. Viktuppgång är ju bara en av alla biverkningar man kan få av olika mediciner.
Läkaren rekommenderar att man ska ta en viss medicin, men det är fortfarande du som stoppar den i munnen. Har man en bra läkare så kan man diskutera det där med biverkningar, för i de flesta grupper av mediciner så finns det massor av olika sorter, vissa fungerar bättre än andra och en del har färre biverkningar.
Mediciner som ger viktuppgång (man äter ej mer än innan) är hormonellt. Vi har ju t ex kortisolet, insulinet(, blodtryck) och seritonin med mera. Många hormoner hänger ihop, en medicin/sjukdomstillstånd kan påverka ett hormon som ej har med viktuppgång att göra men detta hormon kan påverka ett annat hormon.
Själv går jag troligtvis inte ner i vikt av min CRPS, som först och främst kopplat till nordadrenalinet men på så sätt blir kopplat till andra hormoner i kroppen som gör att jag inte går ner i vikt. En hypotes (får reda på resultatet i kväll/imorgon), är att om jag äter kolhydrater, efter några kolhydrats fria dagar, och insulinet då höjs så kommer också några av mina CRPS symtom att förvärras (noradrenlinet).
Så länge du fortsätter med medicinen som gör att du gå upp i vikt kan det vara svårt att gå ner i vikt. Även efteråt så kan det ta tid för kroppen att kunna gå ner i vikt.
Men, som sagt, man får väga fördelar mot nackdelar när det gäller medicin.

Jag tycker att de kilon som kom på grund av en medicin är klart svårare att gå ner. Gick i somras upp 5 kilo på två veckor på grund av en medicin fick visserligen byta piller sen men de kilona är äckligt envisa. De mediciner jag äter nu kan också påverka vikten men jag går inte upp av dem i alla fall.
Men, tyvärr, gör de det svårare att gå ner också.
"You just have to belive…"

Det är riktigt jobbigt det där, lider med dig nillisen!
Jag tror absolut att viktuppgång kopplad till medicin är svårare att bli av med. För att inte tala om hur ledsen, trött och desillusionerad man blir av att vara konvalescent och väga extra som grädde på moset.
Det är nog ingen tvekan om att detta utgör en stor del av sjukdomsproblematik i allmänhet.
En jäkla massa tåladmod blir det som ska till! Tur att man mår så psykiskt bra av LCHF att det är möjligt att uppbåda någorlunda med tålamod…
kram på dig (och alla andra med samma problem. Vi klarar det här!) och lycka till

#3 Aha, blodtrycksmediciner också. Det förklarar varför min man har svårt att gå ned i vikt. Men jag peppar honom att äta lchf iaf, på sikt kanske han kan minska medicinen
Det är ju typiskt, eftersom jag äter två sorters blodtrycksmediciner + sertralin. Sertralin har jag ätit tidigare och gick inte upp utav de den gången. Jag tycker att jag ätit/slarvat som vanligt i höstas, men var enormt stressad och ur balans den perioden. Tycker inte att maten skulle gjort en sån snabb ökning, men det är kanske medicinen.
Jag mår psykiskt mycket bättre, det är en enorm skillnad, har ett annat lugn nu och då känns det enklare att äta rätt. Blodtrycket är kopplat till min stress o oro enl. läkaren. Jag vet inte. Jag tror det både kan vara det och att jag väger för mycket. Men, nu ska jag försöka hitta balans. Vågen rör sig sakta neråt och det känns skönt, även om det inte går lika snabbt som tidigare.
Tack för era svar.

Tidigare åt jag Sertralin i 3 år och åt vanlig mat, gick upp 40 kg!!

Jag äter sertralin, seroquel och buspiron och går ner i vikt. Visserligen går det sakta och jag äter inte lchf heller.
"You just have to belive…"
Jag har enalpril. tidigare hade jag adenolol.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag äter Lithium och Cipralex. Kilona sitter som berg, men skam den som ger sig… Jag kan inte tänka mig att någon annan kost skulle ge en beständig viktnedgång. Tålamod, tålamod, tålamod…