Hundmat utan kolhydrater!
Äntligen i Sverige! Har fått varma rekommendationer från norska vänner som använder detta foder. De är inte kolhydratvägrare, men har märkt hur bra hundarna mår på denna mat. Själv ska jag prova så fort jag får chansen!
Du vet inte om det finns till katt? :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Du vet inte om det finns till katt? :)
Vänligen
Sofia
Jag vet var man får tag i fodret i Stockholm om någon är intresserad. Håller med om att det är ett toppenfoder.
Det finns Orijen till både katt och hund om inte annat :) Läs mer om det www.orijen.se
Orijen innehåller inte spannmål men väl kolhydrater. Inte att jämföra med vom & hundemat.
Orijen är lååångt ifrån fritt från kolhydrater. Jag har provat och visst, jag tror inte att det är sämre än något annat torrfoder. Men inte så mycket bättre heller! Det är enligt min mening absolut inte värt sitt pris. Och fraktat över halva jordklotet dessutom. Nej tack säger jag!
Tyvärr vet jag inte någon som tillverkar färskfoder för katter. Någon annan?

Vi använder Pro Plan till våra hundrar. Finns säkert andra, men är det enda hundfoder vi hittat som inte varit proppfullt av vetemjöl, och det är det foder de gillat bäst av alla märken vi testat.
Själv kör jag barf till min hund. Eller halv-barf, för hon får köttiga ben som kycklinglår och vingar, skrov, inälvor. Grönsaksröror vill hon inte ha så hon får lite torrfoder vid sidan om. Mår toppen, fin glansig päls och avföringen är liten och fast, har även köpt hem Klass-färskfoder som hon får oxå, det gillar hon ;)
"En stund i taget - här & nu"
#8 Du behöver inte ersätta grönsakerna med torrfoder. Jag ger inte grönsaker utan bara kött, råa ben, innälvor, fisk och ägg.

Lustigt nog så är faktiskt våra hundar galna i vissa grönsaker, vitkål och blomkål hör till storfavoriterna. En är helt galen i apelsin.
Ja det är mina med och dom får det i bitar för att det är gott och som utfyllnad men det är inget dom måste äta och jag står absolut inte och mixar dom.
Idag fick jag en korv med "vomoghundemat" av en kompis. Min äldsta och sävligaste hund försökte sno den från diskbänken! Katterna gillade också maten (ja, de får smaka på hundmaten och ja, de äter mest mat med taurin i!).
#9 Jag läste någonstans kommer inte ihåg vart) att "om man inte kan eller vill ge grönsaksblandning kan man ge torrfoder om hunden tål det i komination med råa ben och kött mm. Att hunden äter finmalda grönsaker i det vilda, med tanke på att när hunden/vargen fällt tex. ett rådjur så börjar den äta maginnehållet som troligtvis innehåller söndertuggat gräs och växtdelar som bytesdjuret har tuggat i sig, och att man inte vet vad det får för konsekvenser av att helt ta bort grönsaker och endast ge kött-ägg-fisk-delen."
Å andra sidan (kan jag tycka) att man inte heller vet vad det får för konsekvenser i det långa loppet att ge torrfoder med ett innehåll som man egentligen inte vet vad det är….. Men saken är den att jag har en väldigt kräsen tik som är lite smal och behöver hullas upp lite. Hon äter gärna klass-korvar och kycklingklubbor,vingar och lever och kött och ben även från ox och fläsk. Grönsakerna ratar hon och även ägg. Därför har hon just nu antingen färskfoder eller köttben ibland kycklinglever morgon och kväll (lever bara nång gång i veckan) och fri tillgång till torrfoder och vatten. Hon äter nästan inget av torrfodret utan tuggar bara i sig lite då och då. Försöker smyga åt henne smör med leverpastej emellanåt för att hon ska få lite extra fett.
Här är en bild på min goa Willma ;)

Min hund äter morötter i stallet, tuggar på gräs och hö + äter hästskit.
Jag vill främst hålla mig lågt på spannmål och att det ska vara svenskt köttinnehåll i bra mängd. Ger bravos frysta biffar (de som heter plus tror jag). De innehåller visserligen ångkokt korn men är glutenfria. Inte helt optimalt men hunden har ätit det sen han var liten och inte varit sjuk en enda gång. Tom katterna som främst BARFAS annars är och äter i hans skål ibland. Dessutom är det närtillverkat och säljs i stan jag bor vilket jag tycker är bra.
Ang Orijen så tycker jag att max 18 % kolhydrater är rätt bra i jämförelse med de flesta andra produkter. Tex RC outdoor 30 som innehåller 31 % stärkelse.
Jag ger Applaws chicken som jag beställer från Tyskland (inte närtillverkat men bäst innehåll på marknaden om man tittar bland torrfoder enligt min mening). Främst min äldsta katt som är torrfoderjunkie får detta strött över sin blötmat/BARF, innehåller max 15% kolhydrater, 80 % köttinnehåll) och inte lika mycket örter och konstigheter som Orijen.
#13, var har du läst detta? Att vargar börjar med maginnehållet är en väl spridd myt. Varför skulle de börja med det minst energirika? Jag har frågat flera vargforskare om detta och ingen bekräftar att det är sant snarare tvärt om.
Jag har själv sett det på mina hundar så jag ger dom hela kaninmagar, då skakar dom nogsamt ut innehållet och äter upp själva magen, innehållet lämnar dom.
Visst kan hundar äta grösnaker och bär för att det är gott, de äter även hästbollar mm för att dom gillar det men ingen skulle väl komma på tanken att utfodra hundarna med sådant.

Ni som kan det här med hundfoder, går det att få tag iett bra foder med minimalt med kolisar men som är ett TORRFODER alltså inte klass eller dyl, Min rottis tik har problem med bukspotskörteln och jag är tveksam till vetrinärens förslag.
Tack på förhand!
#16. vad var vettens förslag? =)
Vänligen
Sofia

Ett utländskt special foder, säkert bra det oxå men dyrt som snus och sen utländskt och långfraktat, så skulle det vara roligt att veta om det finns något alternativ.
vi ska ta nya prover på buksportkörteln om 10 dar och de ska analyseras i tyskland så vi får bättre koll på var problemet sitter.
Jag är övertygad om att maginnehållete från gräsätare är bra för att det innehållen enzymer och snälla bakterier. Gräs vill ju hundar ha ibland, men det kan de ju äta själva ute, eller hur!
Även häst- (och t ex kanin-)bajs är bra av den anledningen. Tror jag har skrivit det i en annan tråd, men en blandning av hästskit och filmjölk är känt för att bota valpdiarréer
.
Nu pratar du om maginnehåll med ensymer från magsäcken, det har inget med mixade grönsaker att göra. Jag ger vom för att hundarna ska få de nyttiga bakterierna.
Nej det finns inget torrfoder utan kolhydrater. Man måste tillsätta annat än kött som utfyllnad. Vom & hundemat är fryst och komplett utan kolhydrater. Varför inte testa det?
Det var det jag menade; att jag tror att det där med att grönsaker skulle vara naturlig föda för hundar för att vargar får det i sig via maginnehållet på bytesdjuren är en sanning med modifikation. Men att däremot själva magen är nyttig på grund av enzymer och bakterier!
Jag kommer inte ihåg vart jag läst det, antingen i nån bok eller på nätet nånstans,
Vart får man tag i vom nånstans? Det jag tänker angående hundmaten är att min hund inte ska få nån brist av något, men kompletterar man köttbenen/lever med klass-korvar så borde man kanske kunna sluta med torrfodret i vilket fall, sen kan man kanske höra i de lokala affärerna om de kan ta hem mer inälvsmat som vom tex.
Jag barfar mina hundar. Jag ger grönsaksmix för att de får fruktansvärt hård mage annars. Jag tror inte det behövs näringsmässigt.
Men hundarna älskar grönskaer! När jag står i köket och skär grönsaker så sitter de bredvid och väntar (jag vill inte säga tigger…).
Jag blir genast intresserad av fodret!
Det enda hundfoder på marknaden jag hittills hittat är VOV blötmat.
Vår labbe (ledarhund) har gått ner till normalvikt på deta fodret.
Numer pensionär i Nynäshamn
Hundarna får den näring de behöver från levern, det som finns i grönskaksmixen är försumbart. Inget fel med att ge grönsaksmix men många ger upp för det blir dyrt och krångligt. För mig tar det ingen tid alls att ta fram hundarnas middag ur frysen. Enda gången jag läggar tid på deras mat är när jag fått hem slaktrens när jag varit och jagat. Och ett tips om hundarna blir hårda i magen är att öka på kött och vom, eller minska på benen. Vom finns hos de återförsäljare som säljer BARF-mat.
Vi skall kolla efter maten i #0 idag
Hejsan,
Jag är ny här på detta forum. Var tvungen att registrera mig så man kan vara med på hörn
Detta hundfoder ser ju intressant ut till mina små basenjisar.
Jag undrar om detta är något liknande Nordic Hund? Är det någon
här som vet om Nordic Hund fodret är bra?
Tack på förhand.
Nordic innehåller ungefär lika mycket kolhydrater som ett ordinärt torrfoder. Så ur den synvinkeln är det inte bättre än torrfoder. Jag vet många som är nöjda med Nordic, men vill man slippa ifrån utfyllnad i form av kolhydrater är det inget att ha tyvärr.
Torrfoder går inte att göra utan en massa kolhydrater och det har tidigare inte funnits något färskfoder utan kolhydrater på marknaden i vårt land. Bara Vov burkmat från Doggy.
Vov burkmat är det enda alternativ vi hittat innan detta utan kolhydrater. Det har gått ur marknaden med reservation för en sort. Den innahåller kolhydrater - om än lite.
Vi har rest runt Sverige och bunkrat VOV eftersom vår hund mått så bra och gått ner i vikt av det. Dessvärre har de bästa varianterna gått ur produktion. Fodret är prisvärt, men jag känner mig skeptisk till konservburk och vet rätt lite om innehåll och näringsvärde.
Min man har ringt och pratat med Enskedebutiken som för det. Just nu har de bara 500g-förpackningar och det blir fjuttigt/dyrt till en labbe. Om några veckor får de in 5kg och då skall vi helt klart testa.
Tack så väldigt mycket för tipset.
Mer om vår hund och hans mat finns på Retriever iFokus.
Mer om vår hund och hans arbete finns på Ledarhund iFokus
Jag kollade vad det innehåller och det var potatisfiber och vetekli
i fodret, så där har vi kolhydraterna.
Innehåll: Oxkött, Vom, Potatisfiber, Vetekli, Oxblod, Kalk, Mineraler samt Vitaminer
Men frågan är ändå om inte detta foder är bättre än vanligt torrfoder
detta är ju frusen färsk mat?
Sorry, vet att det är OT men jag måste fråga dig willowpysen, vad är Willma för ras (raser?)? Hon är bara så vacker! <3
#30 - Vi kan inte ge hunden kolhydrater - han går upp i vikt direkt. Det är en kastrerad hund och det påverkar tydligen ämnesomsättningen - jag har hört siffror upp till 30%.
Ger man en labbe som arbetar som ledarhund för lite mat (bantar) så blir han ingen bra ledarhund. Då blir jakten på mat roligare än det han skall göra egentligen, väja för hinder. Han rotar hellre i slängda McDonaldspaket och allt möjligt efter vägen om magen inte är mätt och belåten.
Hans personliga veterinär är jätteimponerad över hur vi lyckats (han har gått ner 8,5 kg på LCHF och arbetat bra och varit nöjd hela tiden)Jag tror faktiskt vi lyckats omvända henne till att tro på LCHF åtminstone för kastrerade ledarhundar :-)
Tack för svaren,
Vårt problem är just vår basenji hanne som är kastrerad, han
har gått upp väldigt i vikt.
Då är det alltså det norska hundkäket som gäller.
Någon som vet om det går att köpa i södra sverige?
Fodret håller på att introduceras på den svenska marknaden, så ännu finns inga återförsäljare. Men importören håller på att bygga upp ett återförsäljarnät. Tanken är nog att det ska finnas på många håll. Jag jobbar just på att få ner mat till Linköpingstrakten (någon som åker Sthlm - Lkpg om någon vecka eller så?). Vi väntar också på de större förpackningarna. Fast jag kan tycka att man borde ha någon variant mellan 500 g och 5 kg. 5 kg är ruskigt mycket om man bara har en hund…
5kg per vecka äter vår hund (38kg) om beräkningarna de gett ut räcker. Det känns rätt lagom, mindre vill vi inte ha. Hoppas det håller sig så länge. Levereras det fryst och i så fall i hur stora bitar?
Det låter ju kanon!
Bara att vänta tills det finns att få tag på, de kan ju vara min vovves räddning.
Tack för alla svar
Det finns 1 kg korvar också.
Margareta, jag har alltid tänkt hur man får labbar som är ledarhundar att låta bli alla gosaker som slängs överallt. Nu vet jag :)
#37 Det är helt sant att det är så. Dessvärre hann vår hund gå upp i vikt innan vi fattade hur han kan både hålla vikten och förbli mätt. En labbe är aldrig mätt, han tjuväter nu med, men inte när han arbetar.
Finns detta foder i Skåne - någon som vet?
Jag trodde att korvarna var på 5 kg… Har planerat att dela med en kompis för även om vi har tre hundar var så är det ju bättre att göra av med maten fortare när den är tinad. Maten håller sig i minst 3 dagar i kylen.
Det finns korvar på 500 g, 1 kg och 5 kg.
Så bra! Men det var nog bara på 5-kiloskorven man fick bra uppfödarrabatt…
Enskede Katt & Hund planerar att ha 0,5kg och 5kg.
#31 Tack, Willma är en mix av bordercollie och scäfer.