nya tag igen, eft konstaterade hetsätningsstörning
Körde LCHF en tid och gick ner lite, men efter ett par kilo slutade jag och började sedan gå upp igen. Då blev mitt LCHF körande slut, varöfr visste jag inte då, men nuhar ätstörningsenheten konstaterat att jag har en hetsätningstörning, som gjort att jag inte har kunnat kontrollera mitt mattintag.(detta konstaterades i början av december) Jag började äta obegränsat med LCHF, samt att jag (dum som jag var), började äta en massa kolhydrater igen. Nu efter lite mer än 6 månader har jag gått upp 15 kg och vill verkligen vända på det hela. Det gick helt enkelt utför, med allt.
Jag måste helt enkelt börja om på nytt. Jag måste försöka få bukt med detta själv, då inte mitt landsting behandlar min hetsätningstörning och jag inte verkar få hjälp på psyket för den. Så medans jag kämpar med att få behandling för den psykiska biten behöver jag hjälp med ätandet.
Tror ni att detta kanske är något som kan hindra att jag går upp i vikt om jag råkar få en hetsätningsattack och tokäter (under förutsättning att det inte är kolhydrater, som nu inte finns hemma)
Jag kan mycket om LCHF men mycekt har hänt sen jag slutade. Har ni några bra tips på hur jag kan göra för att kontrollera mitt intag, är det någon som har använt sig av viktklubbs hemsida för att få koll. Har svårt med det här med att väga maten, och behöver på nått sätt få ordning på det här, utan att väga och mäta. Några tips på hur jag ska göra och vad jag kan göra för att gå ner i vikt samtigit.
Väger idag 94 kg till mina 166 cm och har ett BMI på 34,11. Behöver ha lite hjälp och råd på vägen, så jag kommer på banan igen.
Den psykiska biten tar jag allt eftersom, men jag behöver verklgien komma i ordning med matbiten, och undrar om ni har förslag.
(vet inte vilken kategori det ska vara så lägger den på övrig)
Har man inte kunskap om "exakt" vad man stoppar i sig så "vet man ju inte vad man gör", egentligen. Eftersom LCHF-tänket skiljer sig mot det "traditionella" tänket med tallriksmodellen där det inte direkt spelar så stor roll vilka och hur mycket kolhydrater man stoppar i sig, så kan det vara knepigt att bara helt plötsligt fatta galoppen och veta vad man stoppar i sig med LCHF-kost.
Man behöver alltså lite "kunskap". Vill man inte väga och räkna, så tycker jag att man åtminstone ska ta sig en kik på Fineli.fi där man kan söka rätt på livsmedel och se vad de innehåller. Ser man till att hålla sig till livsmedel som från början har rätt fördelning mellan protein, kolhydrater och fett, så har man ju redan kommit långt, och man behöver inte direkt bry sig så mycket om mängden man stoppar i sig. Man slipper väga och räkna.

Hej Skrivfeber!
Du har fått insikt om problemet och då är egentligen halva slaget vunnet
.
Det är alltid bra att planera innan man sätter igång och sätta upp en miljö som gör det väldigt besvärligt att dra igång matmissbruket.
Som du redan verkar ha gjort är det viktigt att göra rent hus och bara ha sånt man vill äta hemma.
Kan vara bra att sätta ett startdatum en bit fram så du har tid att förbereda dig och vara riktigt laddad när du kör igång.
Tänk också igenom när och vid vilka tillfällen du brukar bli triggad att falla igenom.
Gör en plan för vad du ska göra istället när du märker att det är under uppsegling.
Du behöver inte väga maten men att du håller proportionerna på makronutrienterna i kosten är viktigt.
Har du svårt att bedöma hur mycket du ska äta och har svårt att hitta mättnadskänslorna så hitta en lagom liten tallrik och bestäm att du får äta vad som ryms på tallriken men inte mer vid varje måltid.
Till en början bör du nog bestämma hur många måltider du får äta också.
Lchf kan hjälpa dig att bli kvitt fysisk hunger och sug men det finns säkert andra bitar du behöver jobba med också.
Ställ frågor till oss eftersom dom dyker upp så kommer du att få hjälp och stöd
Hoppas du känner dig taggad att dra igång och skriv och berätta här hur det går

Det gör jag verkligen ska gå in o kolla på hemsidan och se om den kan hjälpa mig.
Just nu jobbar jag psykiskt med att försöka ta första kontakten med det psykosociala teamet här i stan för att få hjälp med den psykiska biten av hetsätningarna. Samtidigt även få hjälpen med att inte känna det som om maten är en fiende.
Den här gången ska jag lära mig ordentligt, och verkligen kämpa lite mer, största kämpandet blir nog att försöka öppna upp mig för min särbo och tala om hur läget ligger, så han inte köper hem något som triggar igång mig när han är på besök.
Jag se till att jag frågar så snart det kommer frågor och saker jag inte förstår.