Skonkost och LC
Vet någon vad man ska äta om man haft magsjuka?
Förr var det ju "skonkost" som gällde efter en period med kräkningar och rännski…eh, ja, maginfluensa.. Te, skorpor, vitt ris, kokt fisk.
Men nu när man är LC-are, vad kan man äta då om man blivit sjuk och ska komma igång med ätandet igen? Är det bara LC-kost rakt av, fast i mindre mängder? Kanske avstå från hårt stekt mat i början?
Tacksam för alla tips jag kan få!

skulle också behöva tips då jag legat över muggstolen o kört buss hela dahen huvvaligen en liten kopp te har jag fått behålla nu till kvällen så jag skulle nog tro att jag vill ha nåt imorrn
undrar hur man gör äggvälling de känns som om de skulle kunna vara nåt

Kött och fett är ju snällt mot magen (det känner jag))…tvärt emot vad som påståtts de senaste årtiondena. Eller vad anser ni andra?
Men har man en bakterie som kan få mer näring av mat så är det kanske bättre att avstå…mao mår man illa så ska man nog inte äta. Handlar om att lyssna till kroppen i det fallet.
Jag menade alltså när man blivit bra igen och ska vänja magen med fast föda. Hur gör man en mjukstart? Är det små mängder av fisk och kyckling t ex, eller kan man brassa på med smör och biffar på en gång?
Jag hade kräksjuka i början av december och jag åt INGENTING de första dagarna efteråt, däremot drack jag hett vatten med smör i, det räckte.
Sen när jag började äta åt jag min vanliga väldigt lätta äggröra (knappt så den stelnar). Jag kom igång mycket snabbare än jag någonsin gjort på sk skonkost.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tror också på det där med äggröra. När jag var liten brukade min mamma göra äggröra och servera när någon varit sjuk.

en dag kräktes jag o idag känner jag mej alldeles bra o drack min ordinarie balja me kaffe o kokosmjölk
känner mej hur bra som helst,, får nog bli äggröra till lunch jag e hungrig
Va bra! Tack för tipsen! Själv trodde jag kanske att ägg inte var så bra direkt efter en magsjukeperiod, men tydligen är ägg det optimala livsmedlet.
T o m jag, som har haft ganska svårt för ägg, börjar så smått älska de små bengaliska bulorna…
#1 äggvälling lät intressant, vad är det?

jag kommer ihåg äggvälling från då jag va liten fast jag vet inte hur den gjordes o de va nog mjöl i den
så ,,,men de va gott
e de nån som har ett recept såå……
Googlade på äggvälling och fick 2 svenska träffar. Den ena handlade om vad man ska mata sin nymfparakit med… Den andra länken var lite intressantare, här är länken: http://www.forntidateknik.z.se/IFT/MNTarb/1983/matlag.htm
Om man scrollar ner en bit till stycket "Kokning av ägg" kan man läsa följande om samerna: "…De kokade även ripägg utan skal i renmjölk till en slags äggvälling."
Äggvälling kanske är någon lösare form av äggröra, att man låter ägg sakta sjuda upp i mjölk under omrörning så det inte stelnar för fort. Torde bli en rätt lös, vällingliknande grej av det.
I ärlighetens namn tycker jag nog inte det låter så frestande…

hehe ja du antagligen skulle man kunna koka upp undervispning grädde o ägg o inte sluta vispa kanske
måste bergis testa nån gång då jag känner för nåt annat
min barndoms äggvälling va de klimp i av nån sort och så va den alldeles gräddig o man kunde liksom ta en sked o de vart en grop som sakta slöt sej,,, e de nån som fattar
jag fick den då jag kom till mina sommarföräldrar ,,mums
och om nån har ett recept så …..