Hundmat eller vanlig mat?
Har nyligen skaffat hund och i samband med det upptäckt folks starka åsikter kring det här med VAD hundar ska äta.
Gud förbjude att man i djuraffären nämner att man ger hunden matrester, då ser dom helt rött…
Mina föräldrars stora blandrastik har ätit lagad mat i hela sitt liv, och hon är en frisk och sund hund som snart är 10 år. Kött, fisk, grönsaker, ägg, och inte så mycket kolhydrater.
Vad ger ni era hundar för mat?
LCHF-matrester? Färdigfoder?
Har dock ingen hund, men har en katt.
Förstår dock inte varför djuraffären skulle tycka det vore dumt att ge lagad mat.
Förutom att dessa tjänar mindre.
NEj lagad mat är mycket bra och är det vår katt får i regel.
Även krallor dock som alltid står där i en stor sdkål.
Ge din hund vad du vill så länge den mår bra och inte magrar av.

Krallor?

Man kan ju steka pannkakor till hunden, som min granne. Världens tjockaste hund hade hon som inte kunde springa ordentligt.
Den dog för några år sen, men nu när jag var hemma för jul så såg jag hennes nya hund som är precis lika tjock, och inte kan springa ordentligt och bara flåsar. Stackarn.

Oh jisses! 
Ja hundmat är lika laddat som människomat.

Det som är bra med att ha hund (eller katt) är att man aldrig behöver kasta rester. Inte heller är det nåt problem om m an tappar mat på golvet.
Det har jag upptäckt när vi varit på besök där det inte finns djur. Man måste ta upp mat som kommit på golvet!
Det är klart att djuraffären inte gillar att man ger annat än hundmat till hunden. I vanliga butiken går det ju bra köpa varor som är på väg att gå ut till lågt pris och sedan dela med hunden.

Det går säkert bra att ge hunden matrester av kolhydratsfattig mat. Men inte att stoppa till hunden något i tid och otid eller låta den tigga vid bordet. Vi hade en gång en överviktig ständigt hungrig labrador. Barnen lät den få allt möjligt. Den fick dessutom dåliga tänder.
Nu har vi en 5 kg blandras som gärna äter LCHF, ej ägg eller smör, men gärna Bregott. Till det några deciliter foder för små hundar- Royal Canin- i veckan. Det är det foder som luktar minst illa.
Hon får råa älg- och nötkreatursben också att gnaga på.

Tack för många svar!
#8 - varför hellre Bregott än smör?
Ja, det funderar vi över också. Har provat med utländskt smör, men det duger inte heller. Mest gillar hon rå köttfärs. Men en ostskiva med Bregott omvirad med skinka är inte fy skam, tycker både vovven och jag.

Hunden jag hade blev allergisk mot "vanligt" hundtorrfoder, men tålde "ris&lamm" bra (vet inte om det finns fortfarande). Om jag skaffade en till skulle jag nog servera mat som hunddjur är skapta för. De är ju iofs generalister, men äter ju helst animaliskt.

Så länge inte hunden lever på matrester så, de är väl inte riktigt gjorda för så mycket lagad och kryddad mat. (Lök är ju dessutom giftigt för dem) Men Barf är ju jättebra!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ge bara det som är naturlig mat för hunden. Undvik mjölkprodukter ge hellre ister eller talg istället för smör. Hundar tål dock en högre proteinhalt och lägre fetthalt än människor (de har mer muskler och en mindre hjärna) så ät gärna det fetaste köttet själv och ge det magrare köttet till hunden precis som eskimåerna gör.
Våra hundar äter torrfoder, burkmat och matrester. Förr gjorde jag egen hundmat, men det finns en nackdel med det och det är att hunden då inte vill äta torrfoder. Ska man sedan ut och resa med sin hund kan det bli besvärligt med maten. Till saken hör också att jag alltid har haft ganska stora hundar, så det går ju åt en hel del hundmat.
Egentligen kan hundar äta det mesta som vi äter, särskilt om vi tänker lCHF.
Bifogar en bild på senste julvovvarna.
/Désirée
Åh mina BARF-hundar blir jättelada när de får torrfoder. Jag tänker på när jag var liten och fick köpeköttbullar hos kompisar, hemma var det alltid hemlagat. Tyckte det var jättegott.