Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3171 ggr
Jennix
0

Intervju med Fredrik Nyström

En intressant intervju med Fredrik Nyström (överläkare och professor i internmedicin) om mättat fett, en studie om lågkolhydratskost. Intervjuare är Dr. Andreas Eenfeldt. Skrattande

http://www.youtube.com/watch?v=7CioV12LYv8

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kaisakavat
0

Mycket bra! Skrattande

Klickade vidare sen på youtube - det fanns fler snuttar att kolla/lyssna på!

yngwie
0

Det var roligt att se, och precis som kaisakavat säger fanns det mer material. Bland annat en genomgång av hans "Super size me"-studie. En sak jag började fundera på efter att ha sett den var angående att basalmetabolismen ökade när testsubjekten åt mer och slutade motionera. Om det nu stämmer att fettinlagring praktiskt taget omöjliggörs utan insulinpåslag förklarar det varför jag själv, och andra också säkert, går ner i vikt även om omläggningen till LCHF också medförde ett större kaloriintag. Det är nästan så att jag fortfarande inte tror att det är sant att jag gick ner 30 kilo första halvåret utan att lyfta ett finger (nästan bokstavligt talat) och ändå ha ätit upp emot 4-5000 kcal vissa dagar.

Har någon här andra studier eller läsmaterial om just basalmetabolismförändringar i samband med olika mängd intagen föda?

SirfalasEmy
0

#2 Jag har också gått ner utan att motionera. Har gått ner nästan 20 kg nu, sen kostomläggningen i oktober -08 (har väl ca 10 kvar innan koppen säger att det är bra). Eftersom jag varit utbränd länge och haft en sjuk kropp har motion inte varit aktuellt. Nu vill jag komma igång med promenader.