Bildfråga: Vad innehåller talgbollar?
Enligt Wiki så innehåller de kokosfett och/eller talg som kommer från nötkreatur, får och getter. Hammenhögs t.ex. petar även in "Energirika fröer" i sina. Synd, annars hade de varit helt OK att mumsa på…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Då är de ju inte så farliga. Fröna kan man väl alltid spotta ut. 

Men på andra ställen står att de innehåller "växtfetter eller kokosfett" och energirika frön som solros och hampa. Jag skulle gissa att de billigaste varianterna innehåller industrifett av simplaste typ…
Kan de vara så nedriga mot de stackars pippina?! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
kråkorna lyckades hacka sönder hållaren för talgbollar… så bollarna for ut på marken under snön… hundarna lyckades hitta och äta upp dem.
Hur vet jag det? Jooo, på morgonen var det spyor i princip hela huset… och det var tydliga spår av talgbollar + frön. Diarre gav de också… på vardagsrumsmattan.
Numera ser jag till att endast småfåglarna kommer åt att äta på dem.
Personligen skulle jag aldrig efter detta ens komma på tanken att provsmaka. 

Förra vintern hängde jag ut jordnötter till fåglarna istället. Då kom ekorrarna, hängde sig i bakbenen och grabbade tag i nätet med båda "händerna", och moffade i sig halva påsen på ett par minuter. Sött var det, men ganska dyrt i längden…

Det är något som får mig att tro att de använder billigt växtfett när de tillverkar talgbollar till de stackars fåglarna. Varför använda dyrt, när man kan använda billigt?
Tur att de inte tänker så när det gäller mat till oss människor! …eller? 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Men det finns visst lyxfågelmat också!
Jag vill minnas att när jag gick på fritids (ca 15 år sedan) gjorde vi egna talgbollar och satte ut till fåglarna. Vi smälte helt vanligt kokosfett och blandade med solrosfrön. Fåglarna verkade nöjda och glada.
av någon anledning tycker jag dock det känns naturligare för de stackarspippifåglarna att knapra på frön än på nötkreatur ;)
En sak som slog mig när jag läste detta om lyxfågelmaten "I denna blandning är solrosfröna redan skalade, så att fåglarna kan äta direkt" var:
Inte ens fröätarna äter fullkorn! 

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Jag tycker inte det verkar helt onaturligt att pippi äter talg från nötkreatur. Antag att ett nötkreatur, älg el dyl har dött under vintern och att pippi kommer dit och äter sig mätt.
Ibland kan man köpa talg i charkdisken. Normalt sett ska fåglarna äta upp talgen om man hänger ut den. Här i stan ratas den. Jag misstänker att fåglarna har blivit tillvanda på talgbollar, som består av kolhydrater och billigt fett.
Igår kollade jag innehållsförteckningen på en förpack med billiga talgbollar. Fetthalt 14 %. Talgbollen innehåll till största delen cereal eller korn, beroende på vilket land fåglarna utfodras i.

Ja, det stod på den där lyxfågelmatsidan (eller om jag läste det på nåt forum) att det bästa för fåglarna är feta och energirika frön som solros och hampa, men att man i lågprisfågelfrö oftast har nästan bara vete och havre (och korn, antar jag) eftersom det är billigare.

Meisenknödel jag köpt på Lidl har inga %mängder angivna men innehållsförteckningen lyder så här: Havre och veteflingor, solrosfrö, säd, oxtalg.
Största andelen verkar alltså vara billiga flingor, ganska mycket solrosfrön (svarta och synliga i massan), obestämt sorts säd, och det som finns minst av är fettet men det är i alla fall riktig talg.
Vi får se ifall fåglarna äter det
Jag har hängt hela busken på vår framsida full med osaltade fläsksvålar som fåglarna mumsar på. Bra och billig fågelmat av naturligaste slag! 
Jag läste någonstans att talgbollar lika gärna kunde heta vetebollar. Innehållsförteckningen är dock mikroskopisk så jag har inte kunnat tyda den. "Talgbollar" lockar ju också fröätare som pilfink såväl som mesar och andra fettälskare. Jag hade turen att få tag på vildsvinsspäck och det var populärt. Nu är det slut så jag har köpt vanligt späck från konventionella grisar.
Jag smälte kokosfett från silverpaket, blandade i jordnötter, solrosfrön, hamfrön o viltfågelblandning från Grangården. Fåglarna rör det inte. Kanske är det för hårt. Jag ska nog göra om det och blanda i rapsolja.

Vad de behöver är fett (mycket energi). Solrosfrön passar många arter, onödigt med blandningar, då mycket av sorterna ratas. Detta och ister är nog det bästa, jordnötter oxå förstås, men de är ju så dyra