Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6043 ggr
drannika
0

Atkins Advantage Bars

Hejsan!

ÄR det någon här inne som använder sig av dem för att få i sig mer protein?

Det står utanpå att nettokolhydrater är 2 gr eller något sådant - är det ok att äta sådana för att dra upp sitt proteinintag? Jag har svårt att få i mig tillräckligt med protein, särskilt de dagar då jag tränar (60 min jogging/löpning i ganska tufft tempo - för mig sett iallafall)? Varje bar ger ju över 19gr protein vilket är rätt bra för min del.

Agyr07
0

Jag brukade använda Atkins bars när jag käkade Atkins för några år sedan. De triggade mitt sötsug och var en av anledningen till att jag började äta fel igen. De smakade dock okey och jag höll mig mätt på dem men från dem var steget till godis, cola och sen övriga kolhydrater väldigt kort.

Wtn3
0

Proteintillskott är det sista jag behöver, jag behöver snarare vara vaksam på att inte få i mig för mycket protein från mina vanliga mål =) Jag har en bekant dock som av ren lathet (eller tidsbrist som han hävdar) äter protein från sk "atkinsbars" och fett från kaffe med grädde och för honom funkar de bra, men han har likt jag en relativt hög tolerans mot kh, kan äta rätt mycket grönsaker och mejerier utan att det hämmar viktminskningen, hur andra reagerar på kolhydraterna i dem vet jag inte.

drannika
0

Ja alltså, totalt idag har jag ätit 13 gr kolisar (enligt min mat sidan) och 43gram fett och 79gr protein (inkl en bar som jag ätit).

Procentuellt är det 6% kolisar, 28% protein och 66% fett. Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Jag tycker det är lite halvtrixigt så här i början måste jag säga.

Agyr: Tack för ditt svar. Jag har aldrig haft ett ritkigt sockersug på det sättet, och jag har aldrig varit en stor läskdrickare, om det inte varit lightläsk. PÅ det sättet tror jag att det rä ok för mig att äta de här barsen, jag är mest nyfiken på om det är ok vad gäller att få i sig extra protein så att säga.

Wtn3: Ja jag använder dem delvis av althet men främst för att jag kämpar med att få i mig tillräckligt med protein. Jag har svår att äta stora mängder kött och liknande då jag blir illamående. Blir lite illamående av barsen också, men inte på samma tunga dästa sätt. Jag vill ju inte hamna i en situation där jag äter för mycket kolisar och på så sätt inte går ner i vikt så att säga.

Wtn3
0

Runt 80 gram protein är bra, minst ett gram per kilo normalvikt om dagen ska man äta, absolut aldrig mindre. för en relativt orörlig människa kan man äta upp till 2 gram protein per kilo målvikt. 43 gram fett är enligt min uppfattning lite för lite dock, ska man få igång fettförbränningen krävs oftast att man konsumerar så mycket fett att man kommer upp i summan av protein+kolhydrater, i ditt fall 92 gram (79+13=92), om du inte orkar äta mer vanlig mat för att få upp fettkonsumtionen till 93 gram så kan du ta 125 gram grädde i en kopp té/kaffe t ex, fett i dryckesform är bra för de som har problem att få tillräckligt med fett från de vanliga måltiderna.

flikkan77
0

Oj, jag kommer inte ens med proteinpulver upp till 1 gram protein per kilo normalvikt…

"You just have to belive…"

Wtn3
0

Det bör du absolut se till att göra. Annars kommer kroppen efter ett tag börja äta upp musklerna också, och det är antagligen mer farligt än att vara överviktig.

Jennix
0

Nej, jag använder inte sånt med sötningsmedel i.

Annars gillar jag Atkins Induktionsfas med de regler efter vad man får äta.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

flikkan77
0

#6 Vet inte riktigt hur jag ska lyckas med det bara eftersom jag inte klarar av att äta kött…

Wtn3
0

Kött som i nöt och fläsk, eller gäller det fisk och fågel också? Tonfisk och kyckling är bra proteinkällor. Äter du mejerier så är ost bra, annars gäller nog att äta mer proteintillskott.

flikkan77
0

#9 Just nu gäller det allt kött, inklusive fågel och fisk och delvis ägg. Ost kan jag inte äta för mycket av, blir så hård i magen då. Skäms

Wtn3
0

Ett problem fler verkar ha av ost av inläggen på KiF att döma, det är lite synd, ost är ett livsmedel med både mycket fett och protein på samma gång. Jag får tacka min lyckliga stjärna för att jag kan äta det utan problem med magen eller viktminskningen.

Miyu
0

Jag äter Atkins-bars om jag får extremt sötsug eller som godissubstitut på bio t.ex.

flikkan77
0

Var kan man köpa dessa atkinsbar?

drannika
0

Jag har köpt dem här i England, via ett företag som heter avidlite.co.uk.

Jag kommer fortsätta att ha dem som nödlösning om jag inte får i mig tillräckligt med protein tror jag. Jag ska försöka hitta mer ost som jag kan äta för att få i mig både protein och fett.

Tack för hjälpen!!

Agyr07
0

Jag hittade dem i hälsokostaffärer men nu förtiden har jag sett dem på ICA Maxi bland deras bantningshyllor.

flikkan77
0

Då ska jag kolla på i affärerna här omkring och se om de har.

Sockerfritt
0

Här finns ganska många olika http://www.sockerfri.com/products.html?id=19/