Ang min dotter
Hon är 17 år och babbla halva natten med mej om sin kropp och att hon inte trivs med den.
Jag sa att hon ska sluta med godis o dricka o sån skit.
Min undran är nu om hon äter lite av lchf och kanske en potatis eller en liten klick ris till maten på skolan etc funkar det då eller?
Jag tycker så synd om henne, hennes kille är smal som en sticka men sockerberoende, mycket läsk etc. Det är ju inte lätt för henne då.
Tacksam för svar
beror ju på hur mycket kolhydrater det blir per dag.
LCHF skall vara ca 40g per dag max.
Vissa äter mera vissa inga alls.
Men fet mat gör en mättare, så ätar hon en fet frukost kanske hon är mättare vid skolans lunch.
Tror inte det blir sämre än nu i alal fall.
Men sedan är det bara hon och ingen annan som kan sluta äta sötsaker och glass och läsk.
Så det är ju hennes vilja.
Lycka till

Jag håller inte med om att 40 gram är max.. många som inte är så känsliga kan må bättre och få bättre kontroll på sitt ätande om de bara drar ner på de stora kolhydratkällorna.. framförallt de snabba!
Det viktiga är nog att man inte är fettskrämd och lägger kolhydratgränsen så man inte äter mer än man tål!
Jag tror oxå att om man äter mer nyttigt som mättar mer så äter man mindre av annat.. förhoppningsvis blir man inte lika sugen på godis o läsk o sånt!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Håller med Zepp. Man kan ju ge vissa riktlinjer som passar många, men 40 max är för grovt. Vissa kan t o m befinna sig i ketos vid sådana nivåer.
Vissa har även rapporterat att de mår bättre när de äter lite mer kolhydrater. Non-ketogen medelhavskost har jag läst en del positivt om, och då pratar man väl om 50-100gr om dagen?

Ja, läste inte jag här någonstans att man är i ketos om man ligger under 100 g kolisar (ger ju "bara" 400 kcal)??? Fast man kanske inte mår så bra eller får sug förstås.
Om man undviker de flesta livsmedlen som är vita (socker, pasta, ris, vetemjöl…) eller innehåller nåt vitt, kommer man långt…och att byta margarin samt de flesta oljor till smör å bregott

Ta det stegvis med henne.
Som du redan sagt henne är det första viktiga steget för henne att hon slutar med den allra värsta skräpmaten. Sen är det upp till henne om hon vill ta steget fullt ut och även prova på LCHF.
Det är säkert inte det lättaste när man är så ung som hon och kanske ofta vill käka som kompisarna gör.
Hon är gammal nog att själv förstå och tillämpa konceptet om hon känner för det, och sen har hon ju support av dig hemifrån vilket inte alla unga som vill testa kosten har.
Jag tänker att du kanske ska vara anonym när du pratar om din dotter, och saker som hon har berättat för dig, på ett öppet forum.

Jag har också hört siffran 100 gram, vilket tydligen ska vara en rejäl mängd grönt om man inte äter "mjöl-mat" Men som sagt, det är ju individuellt hur mycket man klarar och ändå går ner i vikt, aktivitets nivå spelar ju också roll, speciellt i vågmästar situationer.