Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 5607 ggr
[vaargen]
0

Billiga ägg :D

Min lokala Överskottsbolag har 30 pack ägg(små) för 19:- och det är ganska billigt :D

spkn1
0

Billigt indeed.

Citygross har haft liknande priser ibland.

Det gäller att passa på. Ska svänga förbi och kolla i mitt överskottsbolag på vägen hem (norrköping).

Tack för tipset!

[Pennylane1]
0

fast då lär de inte vara ekologiska… jag hade kunnat köpa billigare ägg på vanliga mataffären  (inte billigare än det ni nämner men billigare än de ekologiska) jag fick pynta 35 spänn för 12 stycken.

Lägger hellre det för hönsens och kvalitens skull.

spkn1
0

Ekologiskt är överskattat.

Om man värnar om djuren kanske det är befogat, men tyvärr är det inte hållbart med tanke på det enormt mycket högre priset. Om man nu inte är gjord av pengar.

Ruinera inte er själva över småsaker.

isacmojs
0

Jag har det så bra att vi kan köpa ägg på äggfarmen (heter det så) och det känns väldigt ekologiskt för oss och vi betalar 100:- för 4 stycken 25-pack XL ägg Skrattande

vinteralvan
0

Jag köper också ekologiska ägg. För mig är det viktigare att hönorna har det bra än att äggen är billiga.

CasaRamon
0

På tal om ägg: jag blev väldigt förvånad då jag öppnade ett äggpaket och där var skrivet  2 kolhydrater/100gr. Enl. mina LCHF-böcker har ägg 0 kolhydrater. Jag äter ca 6-7 ägg per dag = 450gr = 9 kolhydrater i så fall. Det låter förskräckligt mycket.

[Pennylane1]
0

dessutom är de bättre (hårdare skal, när man knäcker de billiga äggen rinner alltid en del vita ut innan man hinner till skålen för skalen är så sköra) samt godare.

nobban7
0

Coop Söderhamn hade extrapris på 24-pack ägg pga kort datum. Jag köpte dem på måndag och de var märkta bäst före söndag. Men då var de slut redanSkrattande

Tisdag
0

#3 Ju fler som köper ekologiskt ju billigare blir det. Senast jag var på ICA Maxi var ekoäggen nästan slut, lappar upplyste om att det var hög efterfrågan och därför kunde inte "äggfarmen" leverera.

…och ekologiska ägg ser faktiskt godare ut och smakar bättre. Glad

[vaargen]
0

Skaffa en riktig skål som du kan knäcka ägget mot? ;D

Jag är ingen ägg-konnässör så jag känner ingen smak-skillnad mellan eko-ägg eller ägg från frigående höns

[Pennylane1]
0

# 10 klart att man kan göra det men när jag ska knäcka dem i mixerbägaren så funkar inte det, pga av att den är i plast och för lätt, och jag knäcker mot diskbänkskanten och med de ekologiska, eller dem jag köper ibland från en som har egna höns, så blir det en spricka i skalet som sen går att dela , hinnan innanför är intakt och inget av vitan rinner ut, men med de vanliga köpeäggen så går det inte längre. Det säger åtminstone MIG något om nyttighetten, är skalet av sämre kvalitet så tror jag att även innehållet är det. Därmed inte sagt att jag aldrig köper "vanliga " ägg, men det blir alltmer sällan.

spkn1
0

#9, sen när innebär större efterfrågan lägre pris?

#5: Jag tvivlar på att en höna kan ha det "dåligt" eller "bra". Hönor är väldigt primitiva fåglar med en liten hjärna och väldigt låg medvetandegrad. Det är knappast så att en höna blir "glad" om den får springa ute ett par timmar om dagen.

pkwe
0

Det är inte bara för hönornas skull som man bör överväga det biologiska alternativet. De hönor som värper dessa billiga ägg har inte bara stått trångt de har med största sannolikhet ätit genmanipulerad mat.

ta en titt på den här dokumentären:

http://wideeyecinema.com/?p=110

Jag vill gärna påstå att jag äter biologiska ägg för hönornas skull men det är inte hela sanningen.

Tisdag
0

#12 Större efterfrågan kan göra att fler äggproducenter "vill vara med" vilket ger en ökad konkurrens vilket (ofta) leder till lägre priser. Även kan den ökade efterfrågan göra att de ekoaktörer som redan finns ökar sin produktion vilket ger skalfördelar som betyder lägre pris per ägg.

Mcshep
0

Igår på Ica Kvantum i Bollnäs när jag skulle köpa ekologiska ägg var de slut hos leverantören så efterfrågan ökarSkrattande. Själv köper jag ekologiska ägg när jag har råd annars blir det frigående inomhus. Jag inbillar mig att de ekologiska smakar bättre Glad.

[vaargen]
0

Redan nu så finns det ju inte mat så att det räcker till de höns som lever ekologiskt och snart ska väl % icke-ekologisk foder minskas ytterliggare, vilket innebär att priset på eko-ägg kommer förmodligen att gå upp igen.

Tisdag
0

#16 Samma sak som med äggen då, ökad business för ekofoder producenter.

[Pennylane1]
0

frigående höns inomhus har det nästan värre än burhöns, de är så tätt packade att de hackar varandra har jag läst… det gäller väl för burhöns med men den som skrev menade att de ändå får mindre skador än de frigående.

jaja hur man vänder sig så har man rumpan bak!

Roarkish
0

#6 Jag har last mig till att ett normalstort agg har 0.6 kolisar. Nagon som kan bekrafta?

anispanis
0

Hua,,ja det är en ENORM skillnad att köpa "burhönsägg" i jämförelse med att köpa direkt ifrån bonden. Jag köper alltid på torget av en bonde. Nu är det även bondens marknad här i Sundsvall.

SÅÅÅÅÅÅ Goda ägg och nyttiga! Mer omega 3 i ägg från hönor som har det bra och pickar på i det fria.

Hönor som sitter instängda i burar är stressade och mycket av deras stresshormoner, och omega 6 blir kvar i äggen……..smakar mkt sämre!

NÄ,,kolla runt omkring er där ni bor, finns säkert ngn bonde som gärna vill sälja till er!

[iovis]
0

Ekologiska ägg är mycket godare och som nämnts ovan, fräschare smak och lättare att knäcka utan slabb.

En bekants bekant säljer "egenodlade" ägg för 3 kr styck, det gör mig förbannad för det är svarta pengar, vägrar att delta. Köper hellre ekoägg i affären med moms.

[ngupa]
0

jag köper ägg lokalt hos en äggbonde, han säger at han hellre köper ägg från burhöns än från frigående inomhus och ute vid tjänligt väder, vilket betyder nästan aldrig.

Jag fick en lång utläggning om detta när jag sa att jag köper ekologiska ägg från frigående hönor…

Så nu förstår jag hur hönors sociala liv fungerar…

hans ägg kostar 2.50 st. De får gå ute och picka mask och de är ca 30 hönor i varje hönshus.

[Pennylane1]
0

# 21 svarta pengar… tja hade jag hönor och fick för mycket ägg skulle jag nog också sälja överskottet… det är en del jobb med att sköta höns så jag skulle inte skämmas över det alls… kunden får en bra vara och jag fick lite för besväret…

Roarkish
0

lol at #21.. du blir arg over nagon som fortjanar sina pengar men inte pa att betala den hutlosa och omoraliska skatt vi gor i Sverige.

finataender
0

Mm, var på ÖB idag och köpte 2 kartonger. Nu har jag ägg för 2 veckor framåt!

missaz
0

Jag blir faktiskt rejält upprörd över det du skriver om att hönor inte kan ha det bra eller dåligt pga deras små hjärnor! OAVSETT storlek på hjärnan och eventuell intelligens så är det levande varelser vi pratar om! De kan känna smärta, känna sig instängda, derasfötter blir missbildade av att stå på galler, de KÄNNER! Jag är rätt säker på att de även kan bli deprimerade eftersom jag inte tror att fysiskt eller psykiskt välmående sitter i intelligens!

OK, en höna kanske inte kan tänka som vi, men det innebär inte att hon inte plågas av vanskötsel och dålig förvaring! ALLA djur som lever på ett sätt som inte är natruligt för dem mår sämre av det än av det naturliga, det har inte med hjärnans storlek att göra!

Som du resonerar gjorde man förr i tiden då barn och utvecklingsstörda inte ansågs vara "riktiga människor" för att de inte hade en fullt vuxen, utvecklad hjärna! Då kan vi väl lika gärna låsa in alla förståndshandikappade på dårhus som man gjorde förr och slänga åt dem lite mat genom en lucka då och då; genom deras underutvecklade hjärna lär de väl inte kunna känna skillnad på att ha det bra eller dåligt ändå, eller vad…?

Nej, har man faktiskt inte råd att köpa ekologiskt kan jag förstå det, men påstå inte att en levande varelse inte kan ha det bra eller dåligt pga sin lilla hjärna, för då är du fel ute!

Maybelle
0

# 26 Well spoken!

Och att det skulle vara så hemskt dyrt att köpa ekologiskt, beror dels var man handlar (coop är nog ett av de billigare alternativen och med störst utbud av ekologiskt) men av erfarenhet är det på mycket ingen större skillnad, samma pris eller tom billigare med ekologiskt! Man måste bara komma ihåg att titta och inte ta för givet att det ska vara dubbelt så dyrt.

Jag är studerande, min inkomst består i stort sett av min sommarlön och csn-bidrag, men jag köper alltid ekologiskt när det finns och jag klarar mig fint ändå.

Sen om man tror att hönor har det så fantastiskt trevligt som burhöns, kan man kolla in dokumentären We feed the world. Ofta klipper de näbbarna på hönorna (som att slå ut tänderna på en människa) för att de inte ska picka på varandra, vilket de annars lätt gör om de blir stressade.

lillbobo68
0

Unga hönor lägger små ägg.

Äldre hönor lägger stora ägg.

Mängden kalk i äggskalet är dock detsamma för stora som små ägg. Därför får stora ägg ett tunt skal och de små äggen ett tjockare skal.

Jag köper stora ägg från en lokal bonde med frigående höns (2:-/st). Om jag behöver köper jag ekologiska på ICA (3:-/st).

Aldrig skulle jag köpa ägg från burhöns, då är jag hellre utan ägg.

MissMullig
0

ÖB ägg  för 19:- Är  mini ägg undrar vad för ras de är på de hönsen??

Men var i Sthlm hittar man en hönsbonde som sälger direkt??

spkn1
0

#26, om inte intelligens har någon betydelse för lidande, tar du lika hårt på folk som dödar insekter? Har fiskar i små glasskålar? smäller en geting med morgontidningen? Rycker blad av prydnadsväxten?

Bara för att du skulle må dåligt av att sitta i en bur som är något större än dig själv kan du inte dra slutsatsen att en fågel med 1 promille av din hjärnkapacitet gör det.

Vem gav dig befogenhet att bestämma var gränsen för intelligens som medför värdighet ska dras?

Du är också så uppenbart lättpåverkad av dessa veganpropaganda. Bara för du sett bilder på missbildade höns tror du att höns systematiskt plågas till att få missväxter. Med alla miljontals höns i sverige, är en stor mängd självklar att få missbildningar. Hur länge behöver du gå på stan innan du ser en handikappad människa?

Om du nu ska vara ett sådant helgon så sluta ät ägg över huvud taget, att djur systematiskt manipuleras att mensturera 1 gång om dagen större delen av året är väl knappast du kan hänga i din gloria, bara för att dessa djur har något större bostadsareal?

Du kanske kan försöka utveckla fotosyntes, så slipper någon levande varelse sätta livet till för din existens?

Jag är ledsen om det förargar dig, men jag lider mer av att tredubbla min ägg-utgift än jag anser att den höna gör av att bo lite trångt (små stackare som får mat och husrum hela livet).

[Pennylane1]
0

lägg av med den där stilen, du behöver inte idiotförklara dem som har en annan åsikt!

spkn1
0

#31: Påstår man att någon nervärderar handikappade människor, för att den hävdar att fåglar inte lider i en människas bemärkelse får man tåla att det huggs tillbaka.

Kom med ett bidrag till diskussionen istället för att agera polis.

[Pennylane1]
0

har redan gjort det, jag hoppas någon Medarbetare säger till dig då, det kanske biter bättre…

Roarkish
0

Vad ska medarbetaren saga till spkn1?

[Pennylane1]
0

att han kan hålla en trevligare ton

missaz
0

Du säger ju själv till mig;

"Vem gav dig befogenhet att bestämma var gränsen för intelligens som medför värdighet ska dras?"

Snacka om att kasta sten i glashus! DU påstår dig ju veta att hönor har för liten hjärna för att kunna lida; vem gav DIG den befogenheten att anta något sådant som en självklarhet…?

Jag är definitivt inte påverkad av veganpropaganda, jag förespråkar absolut inte vegetarisk mat! Vad jag förespråkar är att de djur vi har för mat till oss människor ska ha det så bra det går och få leva så mycket enligt sin natur som det är möjligt!

Jag har heller inte påstått att du skulle nedvärdera handikappade människor, jag drog bara din jämförelse med hjärnkapacitet och lidande till sin ytterlighet för att få dig att förstå min synpunkt! Om du trodde att jag påstod dig vara sådan ber jag om ursäkt för det. Men jag står för vad jag skrivit; hjärnans storlek har inte med fysiskt lidande att göra, till viss del tror jag att även psykiskt lidande kan förekomma hos levande varelser med mycket liten hjärnkapacitet.

Som jag skrev tidigare; har man inte RÅD att köpa ekologiskt är det en sak. Att påstå att djuren har för små hjärnor för att må bra eller dåligt är däremot dumt.

Jag har aldrig försökt påskina att jag är något helgon, förstår heller inte vart i mitt tidigare inlägg du tolkade in något sådant.

spkn1
0

Jag drar ingen gräns - jag säger helt enkelt att fåglar inte kan lida som vi människor tolkar "lidande". Du själv däremot hävdar att fåglar lider lika mycket som oss för dom är levande varelser - då KRÄVS att man drar en gräns då allt vi människor kan äta och leva av är levande varelser.

fåglar har säkert "känslor" som att ett belöningscentra triggas av att få mat och att ett "bestraffningscentra" triggas av smärta eller att flyga åt fel håll. Men du KAN inte använda dina egna tolkningar av smärta för att försöka tyda dessa då hela vår uppfattning av smärta är en del av vår intelligenta tolkning av omvärlden.

Att vår uppfattning av smärta är någonting väldigt psykiskt och personligt kan väl lätt se på att ett stort antal personer utöver Sadomasochism.

Att fåglar skulle lida av att vara instängda på en liten yta (en väldigt komplex känslomässig situation) är svårt att tro. De mår snarare bra av att få konstant och god tillgång på mat än dåligt av att befinna sig i situationer vi människor kan uppleva som otrevliga.

Varför är desssa tankar dumma? Det är snarare "dumt" att påstå att alla djur har precis samma värde, rättigheter och förmåga att "känna". Om man nu inte har någon konstig religion som bakgrund.

Om du sedan drar upp handikappade människor i en sån här diskussion hoppas jag värkligen att du förstår varför folk tar illa upp. Att en handikappad människa ens dras upp i diskussion som rör höns är extremt förolämpande för alla som är handikappade, eller har handikappade personer i sin närhet. Vad du sedan direkt påstår är irrelevant, dina indirekta avsikter kan vi andra inte veta.

Jag anser alla som försöker tro att en världsbild där människor och djur lever under samma förutsättningar och med samma rättigheter ser sig själva som bättre än andra, mer moraliska, fina eller rättfärdiga. Detta är dock extremt onaturligt, ohållbart och ologiskt. Att använda ordet "helgon" i generell bemärkelse kanske var olämpligt - men vissa personer med denna "åsikt" förtjänar den definitivt.

chapp
0

Oj, så upprörande att läsa. Spelar roll om höns är intelligenta eller ej, de är liksom alla domestiserade djur skapade av oss, för vårt välbefinnande och vi har en moralisk etisk skyldighet att se till att de har det bra. Det har vi råd med. Så mycket annan skräp vi prioriterar att lägga våra surt förvärvade pengar på…

Diskussionen kring gränsdragningen om vilka djur som är värda att behandlas väl är knepig. Ja, vi dödar mygg. Vi kör över djur på motorvägen, ändå tar vi bilen när vi ska nånstans. Ja, vi överbeskyddar våra husdjur och klemar med dem.

Har man aldrig "umgåtts" med en hönsflock är det lät att hålla distansen till dessa djur, antar jag.

Jag avstår från viss standard för att hönsen och grisarna mfl ska ha det så bra dom kan ha det. Då får jag dessutom godare och mer näringsrik mat. Tack för det, hönan.

spkn1
0

#38:

Det går inte att säga så. Om grisarna och hönsen ska ha det så bra som möjligt skulle vi inte spärra in dom, föda upp dom och manipulera dom för mat över huvud taget.

Ja, andra djur får lida för vår existens. Så är världshierarkin skapad. Lev med det. Vill du slösa dina pengar på att hönsen ska få "bättre" (ur mänsklig synvinkel) förhållanden, go ahead. Men jag blir lack när, som i denna tråd, där en välvillig person försöker tipsa om billiga ägg, det tar ungefär 1 kommentar innan någon person säger att:

- De där är minsann inte ekologiska. visst kostar det mer, men
"Lägger hellre det för hönsens och kvalitens skull."

och därmed försöka få trådskaparen att verka hänsynslös gentemot både djur och hälsa, för att tjäna några ynka kronor.

Ditt eget val, fine. Släng dina surt förvärvade slantar på en förvriden världsbild där alla arter är jämställda och lever i harmoni. Men tvinga inte på dina åsikter på andra i trådar där det inte ens är en diskussion om ekologiskt vs konventionellt. Det FINNS sådana trådar så håll era åsikter där de hör hemma.

Och det var inte jag som drog igång en irrelevant diskussion här inne, minns det.

missaz
0

#37 Om jag ansåg att djur hade samma rättigheter som människor skulle jag inte förespråka köttätande, vilket jag gör. Jag har aldrig dragit min åsikt till att djur skulle leva med de rättigheter jag anser är självklara för människor. DÄREMOT tycker jag att djur ska ha  det bra!

Jag vet inte om du varit på en hönsfarm någon gång…? Det har nämligen jag flera gånger. Min mamma hade tidigare för vana att varje vår köpa 10 höns som vi hade i en inhägnad med ett litet hönshus på gården och sedan slaktade på hösten. Vi köpte dessa höns på en ganska stor hönsfarm där de satt i de små burar du anser är bra för höns.

Varje år när vi hämtade våra hönor var de i princip kala på kroppen; inte mycket till fjädrar alls! Det var dessutom en kakafoni på hönsfarmen utan dess like; hönsen lät hysteriska. Och varje sommar levde de upp, satte en jättefin fjäderdräkt och slutade med sitt hysteriska skrikande till förmån för ett lugnt kacklande. (och ja; vissa av hönsen hade mer eller mindre förstörda fötter) Om inte detta visar på skillnad i att må dåligt respektive bra så vet jag inte….

Om hönor (eller djur över huvud taget) kan lida på samma sätt som människor vet jag inte. Jag tror inte (och hoppas inte) att de kan känna sorg som vi över förlusten av en nära anhörig tex. men jag VET det inte. Det vet ingen människa. Däremot har de känselnerver och kan ha ont som vi, de kan nog också må psykiskt (och fysisikt) dåligt av instängdhet, dålig luft, att inte få vara ute, att få fel mat osv osv.

Eftersom ingen av oss är en höna och alltså inte kan VETA hur en höna uppfattar sin situation, tycker jag ändå att man bör utgå från att en levande varelse mår bäst om den får leva ungefär som den var menad att leva, vilket inte betyder instängd i en minimal bur utan minsta möjlighet att röra på vingarna, gå omkring, picka och få frisk luft.

Att anse att djur ska ha det bra, oavsett storleken på deras hjärna, har inget med jämlikhet mällan människor och djur att göra. Jag ser definitivt inte djur som jämställda människan, men jag anser att djur ska ha det bra, även de som används inom matindustrin.

vinteralvan
0

De flesta av oss som äter LCHF gör det för att vi märkt att vi mår bra av det, vi äter det som det är meningen att människor ska äta. Då bör vi också se till att djuren får äta och leva som det är meningen att dom ska äta och leva.

missaz
0

#41 Kort och kärnfullt uttryckt fick du fram precis vad jag menar! Glad

frukaos
0

Kan bara säga att efter att ha sommarjobbat hos en bonde som producerade ägg äter jag ekologiska ägg när jag själv kan styra över det. Att hönor inte skulle känna någon större glädje över att få slippa sitta i små burar i hela sitt liv känns helt barockt. Den som säger så vet uppenbarligen inte vad han/hon pratar om. Hönor har ett antal grundläggande behov som omöjliggörs när dom sitter i burar. Sådana hönor blir stressade och apatiska. Det leder i sin tur till att ett antal hormoner sprutar runt i hönan. Precis som stressade grisar ger sämre fläsk ger stressade hönor sämre ägg så sluta prata strunt.

Självklart ska vi sträva efter att djuren får en så normal och bra miljö som möjligt. Dels för djurens skull men också för att maten helt enkelt blir bättre. Om man inte tror att ägg, kött, mjölk etc blir bättre när djur lever under bättre förhållanden borde läsa på. Du ser skillnad på äggulor och storlek, du ser och känner skillnaden när du bakar eller lagar mat och slutligen smakar det annorlunda.

För övrigt har alltid högre efterfrågan lett till lägre priser. Själva grundidén är att ju fler som producerar samma produkt ju högre blir konkurrensen. Högre konkurrens leder till att producenterna måste bli bättre och billigare för att få sälja.

Känns som en del gömmer sig bakom en hel radda mer eller mindre dumma påståenden för att slippa säga - Jag är för snål…

[Pennylane1]
0

words!

spkn1
0

#40 nu är det ju "ekologiska" vs "konventionella" ägg vi jämför och inte fåglarna i ditt privata hönshus, där de garanterat får bättre mat och andra förhållanden. Och visst visar det sig på fåglarnas fysiska hälsa, det är dock inte samma sak som att dom visar välbehag eller välmående i en människas bemärkelse.

#43 jag värderar mina pengar högre än ett höns, än 10 höns, än 100. Det står jag för. På samma sätt som jag antar att du står för din idealvärld där alla mår bra och ingen utnyttjar någon annan. Vilket givetvis är en omöjlighet, och IMO väldigt naivt att sträva efter.

"För övrigt har ju alltid högre efterfrågan lett till lägre priser"

Läs på lite.

Ökad tillgång/Minskad efterfrågan: Lägre pris
Ökad efterfrågan/Minskad tillgång: Högre pris

Varför tror du annars du får betala 15 gånger mer för oxfile än oxhjärta? Enligt ditt resonemang borde oxfile vara billigare, eftersom det vill alla ha och då borde det vara större konkurrens på den varan -> lägre priser. Medans oxhjärta som väl knappast är eftertraktat borde vara SNORDYRT eftersom ingen behöver kokurrera om några kunder där.

Tänk efter lite.

Roarkish
0

Bra argumenterat spkn1. Du har manga vardefulla poanger.

frukaos
0

SPKN1:

Du ska ha cred för att du är ärlig och erkänner att du skiter hur djur har det och att du gärna tjänar lite pengar på att djur får lida. Inte alla är så rakryggade. Då har vi helt enkelt rett ut att du och jag har olika synpunkter på djur. Att du toppar resonemanget med att säga att det är naivt att sträva mot en värld där ingen blir utnyttjad är lite skrämmande tycker jag. Att kämpa mot orättvisor är alltså naivt (och inödigt?) eftersom orättvisor alltid kommer att finnas. Säg det till Amnesty eller Röda korset…

Då det gäller priset är du helt ute och cyklar. Jag har aldrig sagt att priset sjunker om fler vill ha en produkt. Priset sjunker om fler KÖPER en produkt eftersom då kommer det att bli fler leverantörer.

Hur kan det komma sig att telefonabonnemangen sjönk i pris när det kom fler alternativ? Varför sjunker priset på Platt-TV, varför har eko-produkter sjunkit i pris etc. Menar du att om det finns flera leverantörer av en produkt så sjunker inte priset?

Tror nog att det är du som ska tänka efter lite…

Roarkish
0

frukaos: Samma argument kan foras mot dig. Du sager att spkn1 "skiter i hur djur har det" for att han inte nodvandigtvis koper ekologiska agg. En som inte ater agg alls, kan saga samma sak om dig med lika mycket sanningshalt som du har gentemot spkn1.

Jag forstar inte upprordheten mot spkn1. Visst, han representerar inte majoriteten i detta forumet eller detta landet, men han for sakliga argument, och verkar inte ha nagot emot att diskutera dem. Varfor hoppa pa honom? Besegra argumenten istallet.

Amnesty bekampar inte orattvisor. Dom har en stark politisk agenda som de vill genomfora, och har lite med att bekampa orattvisor att gora. Det ar som att saga att kommunismen kampade for arbetarna.

[Pennylane1]
0

jag har vänt mig mot hans osakliga personangrepp och inte mot hans argument, även om jag inte alls delar dem. Det han vräkte ur sig mot missaz tycker jag inte hör hemma på detta forum.

Isatis
0

Köper ägg av en granne vars värphöns går ute och plockar i sig vad de vill ha. Äggen har starka skal, väl sammanhållna vitor och starkt färgade gulor. Jag ger 1 krona styck.

frukaos
0

#48 Jag säger inte att han skiter i höns för att han inte köper ekologiskt. Jag sa att han skiter i höns när han (själv) säger att han värderar sina pengar högre än 100 höns. Det är för mig som att säga att man skiter i hur höns har det bara man får en ekonomisk vinning i slutändan. Om jag har misstolkat så ber jag naturligtvis om ursäkt.

Hans sakliga argument? Som att efterfrågan inte ger lägre pris? Eller tänkte du kanske på "Att fåglar skulle lida av att vara instängda på en liten yta (en väldigt komplex känslomässig situation) är svårt att tro. De mår snarare bra…"?

Är det sakliga argument? Om man har haft det minsta att göra med djur behöver man inte tro saker då vet man att djur far illa av att sitta instängda i små burar. Om man har agerat på en marknadsutsatt marknad som företagare eller leverantör så vet man att hög efterfrågan pressar priser.

Sedan slänger du in att Amnesty inte bekämpar rättvisor. Låt vara att dom gör det med politik som medel men deras vision är:

"Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de rättigheter som ingår i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. "

Jag säger inte att man måste köpa allt Amnesty gör eller tycker. Min poäng är att man måste fortsätta kämpa för rättvisa även om inte det är ett helt uppnåeligt mål. Visst kan man lägga sig ner och dö inför alla orättvisor men det är inte rätt väg att gå enligt mig.

frukaos
0

Jag lämnar härmed denna debatt eftersom åsikterna är helt motsatta och det finns ingen mening med att debattera vidare. Om man påstår att djur mår bra av att sitta i små burar och att Amnesty inte kämpar för en rättvis värld då finns det liksom inget att prata om.

Lev å må!

spkn1
0

#51:

Snyggt med det klassiska tricket att knipa av ett citat i mitten så vissa av orden får en helt ny innebörd (och därmed passa din agenda, att utmåla mig som en djurplågare).

Att du sjunker så lågt tolkar jag som att du kört slut på "rena" argument.

"Om man har haft det minsta att göra med djur behöver man inte tro saker då vet man att djur far illa av att sitta instängda i små burar."

"Djur" är ett väldigt dåligt begrepp, som innefattar alla typer av organismer, från bakterier till elefanter, och i vissa sammanhang även människor.

Du kan inte jämföra en katt eller en hund med ett höns. Som att jämföra ett höns med en fluga, ungefär.

Och vad är det du menar? Att du ser hönan i ögonen och känner en stark samkänsla? Detta kallas empati och är en social förmåga som ska få oss att kunna interagera socialt med andra människor. Det innebär inte att du kan "känna" att hönset "känner" känslor på samma sätt som en människa.

Du tror dig se känslor hos djur som inte existerar. Delfiner ser alltid glada och vänliga ut, hur troligt är det? Har du sett en arg schimpans någon gång? Deras ansiktsuttryck är närmast identiskt med ett mänskligt asgarv. Att du tror dig känna medlidande med en höna är en illusion, som uppkommer av att du använder dina instinkter för mänsklig social kommunikation på ett djur.

Sluta blanda in mänskliga rättigheter i argumentationen. Jag pratar om höns vs människor, inte europeer vs afrikaner eller asiater vs eskimåer. Att du hela tiden försöker vrida argumentationen till någonting mycket mer extremt än det verkligen är (jag säger höns, du påstår handikappade, jag säger ARTER är jämställda, du drar upp mänskliga orättvisor)  är bara löjligt.

Sugiyama
0

Alltså jag fattar inte hur man kan tycka eko-ägg är dyrt. 35 kr för 12 ägg köper jag från Sanda gård. Där får hönsen gå ute och får grönfoder året om. Det är knappt 3 kr/ägg. Jag äter 2-3 ägg om dagen, det är 6-9 kr / dag. Har man inte råd med det så undrar jag vad man då har råd med. Hörde en klok kvinna på radion som försökt leva ekologiskt i en månad. Hon sa att man måste sluta hålla på och jämföra hela tiden utan bara bestämma sig. Var och en väljer fritt men för min del lägger jag hellre pengar på bra mat än annat mindre väsentligt. Maten är viktig för mig.

Och att höns inte har inteligens var det dummaste jag hört. Höns kan tränas till den mest fantastiska trix och är mycket läraktiga. Dom skulle inte rycka fjädrar av varandra om dom mådde bra.

Frukaos, jag håller med dig. Udnra på att världen ser ut som den gör när vissa är så syniska. Läs Nemi i gårdagens DN, det säger en hel del hur människan fungerar.

chapp
0

Bra sagt frukaos. Egentligen behöver inget mer tilläggas i debatten, resten är bara "tuppfäktning" (ursäkta ordvitsen, kunde inte låta bli).

spkn1
0

#55:

Bara för att du håller med frukaos innebär det att sakfrågan inte längre behöver diskuteras?

En ultimat sanning är nådd, personen som inte ens kan stanna och försvara sina ståndpunkter har rätt?

Att du håller med en talare innebär inte samma sak som att talaren har sagt något bra. Säger man något bra kan man också argumentera och stå för det man säger, utan att använda missvisande citat eller förvrängande paraleller med bl. handikappade och därefter fly diskussionen.

#54:

Jag äter periodvis 5-10 ägg per dag. Det är en väldig skillnad på att lägga 15-30 kronor resp. 5-10 kronor. På en månad blir det 150-300 kronor jämfört med 450-900 kronor.

För mig är det mycket pengar att spara in.

Kefa
0

Jag fortsätter betala 28,50/kg. Lokalt producerade iof inte ekologiska men helt ok. Äter runt 10 om dagen så visst spelar priset roll, dock ej avgörande.

spkn1
0

#57, låter som ett rimligt pris. Äggfarmer finns överallt så jag tror det mesta man hitta i lokala butiken är närproducerat.. finns ingen större anledning att frakta!

Jag kan delvis förstå att vissa som haft heltidslön i decennier inte förstår att många lever på drygt 7000 kronor 10 månader om året som ska betala mat, boende, studielitteratur, diverse förnödenheter och socialt umgänge.. dags att bredda sina vyer?

Kefa
0

Iof men jag har en reservation mot kronägg och dom stora drakarna.

Lojs
0

Lite gammal tråd, men jag väcker den lite.

Jag köper personligen bara ekologiska ägg, främst för att jag umgåtts en del med höns och de är som de flesta djur smartare än vad man tror och jag tycker att de har en rättighet att må så bra som det är möjligt. Jag tycker inte att dagens eko-höns har det tillräckligt bra, men det är ett steg i rätt riktning. (Jag tänker skaffa egna höns i framtiden.)

Exempel på att höns inte är riktigt så dumma som de ser ut: http://www.youtube.com/watch?v=HPrJLkzymhM
(Hundtränare som vill bli duktigare på sin timing och sina kriterier i hundträning kan åka på Chicken-camp och träna höns för att förbättra sina tränarfärdigheter.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

flikkan77
0

#60 Du skrev ungefär det jag tänkte skriva. Höns är rätt intelligenta djur. Hade en bekant på en hundklubb som åkte och lärde sig klicker på höns. Hon sa att de är snabbare på att lära sig än vad en hund är, inte precis vad man kanske väntat sig.  De minns dessutom det de lärt sig minst lika bra som en hund.Glad

Vi ska troligtvis skaffa höns till våren och jag funderar på att testa träna någon av dem med klicker.

"You just have to belive…"

E-cattan
0

Jag tänker så här: Om det nu är så att vi människor är så intilligenta,  står högt på näringskedjan och har förmåga att känna empati. Det ger oss förmånen att kunna välja.

Det är inte lätt att hålla reda på allt, men nog tycker jag att vi kan göra vårt bästa för att djur ska ha det så bra som det är möjligt.

Många bäckar små…

isalu507
0

Var förbi Netto idag och köpte 20 ägg för 20 kronor.

Tyckte jag var billigt och bra. vet inte om det är deras standardpris eller nån drajv just nu.

Sugiyama
0

Ja jag skulle helst vilja ha egna höns men köper eko istället. Ibland hittar jag ägg från Sanda ute i haninge, där får hönorna gå utomhus utom mitt i vintern. De kostar 35:- för 10 ägg men det betalar jag gärna.

Sen har jag förståelse för att en del måste vända på varje krona men väldigt många som tycker eko är för dyrt tvekar inte att köpa chips, läsk och godis i mängder. Maten ska vara billig så man har råd med massa skräp.

isalu507
0

Jag äter inte chips läsk eller godis i massor, håller mig undan skräp.

däremot är jag student och har en budget på lite mindre än åttatusen i månaden, varav hyra är nära fyratusen, busskort 640, litteratur minst 500, köpte precis vinterskor, har mitt gymkort etc.

jag köper så billiga ägg som möjligt.

soderen
0

Jag gör också som du. Var student för ett par år sedan, och tillfälligt arbetslös. Då får man faktiskt planera sina inköp mycket väl.
Jag köper allt så billigt som möjligt. Men det vänder väl så småningom, och då har jag råd med andra prioriteringar.

Ha de gott

Ullabritt

magma
0

Jag kan säga att jag slutade läsa inläggen efter ungefär halva tråden, för jag har tidsbrist just nu.

Vill bara fråga hur många här som har eller har haft egna höns?

Det är jäkligt lätt att tycka och tro och ha en massa teoretiska åsikter utefter teoretiska kunskaper, som detta med att hönans lilla hjärna skulle medföra att den inte kan känna glädje, välbefinnande eller smärta. Det är ju faktiskt rent bullshit.

Jag har växt upp på en bondgård och har tagit hand om höns under hela min uppväxt, och kan med den kunskapen i bagaget med övertygad säkerhet säga att en höna mycket väl kan avgöra vad den vill och inte vill. Med den erfarenheten är det lätt att genom att se på en höna och dess beteende, avgöra när den mår bra respektive inte mår bra= lider, känner smärta och stress.

Har man på tidiga mornar närmat sig en lagård och hört hönornas förväntansfulla muttrande/kacklande i kör för att de vet att de ska få komma ut på lagårdsbacken och sprätta i rabatter och dyngstackar (sprätta= ett naturligt och nedärvt beteende för en fågel) så känner man också igen glädje när man ser hur de rusar ut vilt kacklande för att hitta dagens första insekt. (Trots att deras natthärbärge är fullt med mat, snäckskal, vatten och allehanda godsaker)

Det är också lätt att se hur välmående en höna är när den ligger nästan på rygg i en sandgrop och solar, att höra på hönans tonläge att den är nöjd när den sprätter ut halm och hö från blomsterrabatter och hittar små godsaker därundre, hur den månar och tar kärleksfullt hand om sina kycklingar och med ett alldeles speciellt, upphetsat snabbt kacklande tonfall lockar på dem för att visa när den hittat mat åt dem.

Att se att ett sådant liv gör ett djur gott, i jämförelse med hönsäggsfabriker där djuren i stor utsträckning skapar onaturliga beteenden, drabbas av kannibalism, mutationer, stressfrakturer, genetiska allvarliga sjukdomar och defekter osv är inte svårt alls.

Om man inte kan se och känna när ett djur som innehar både ett varierande kroppsspråk, olika slags tonfall beroende på vad djuret vill förmedla och till vem- tex om den vill varna flocken för fara, när den är ivrig och vill ut, när den vill visa sina ungar hur de ska hitta mat osv- mår bra respektive dåligt… Ja, då behöver man antagligen med stor säkerhet arbeta på sin slumrande empatiska ådra.

Det får åtminstone mig att tro att en sådan person försöker (och kanske har lyckats) övertyga sig själv mer än andra- för att slippa känna sig obekväm med att stödja en oetiskt djurhållning.

E-cattan
0

Bra skrivet #67!

Jag kan inte påstå att min plånbok är fet, men försöker ändå alltid göra val i affären som jag kan stå för! Ska jag äta ägg väljer jag att köpa från någon jag känner eller ekologiskt.

isalu507
0

isåfall måste jag sluta äta helt och hållet eller övergå till att äta helvegetariskt igen, för jag har inte pengar till att alltid köpa ekoägg och gräsbeteskött. det är nog iallafall två månader sen jag köpte kött till fullpris överhuvudtaget och blir överlycklig när jag hittar extrapriser, och som nu, billiga ägg,

jag vet inte vad jag ska göra annars, proteinshakes med smör i kanske, så kommer inga djur till skada.

och jag menar inget illa med det, jag har stor respekt för djur och jag vill att deras leverne ska vara så fridfullt och lyckligt som möjligt, men jag har inte råd att äta helt etiskt.

magma
0

Har man inte råd så har man inte, så är det bara! Jag har inte alltid råd att köpa det mitt samvete vill, utan får låta verkligheten styra mina val.

Men att hävda att man köper ägg från burhöns för att de är för dumma för att kunna lida, det är ju bara.. Tja, just dumt.

flikkan77
0

Riktigt bra skrivet, magma!

"You just have to belive…"

cnidaria
0

Jag har köpt ekologiska så länge det har funnits tror jag, men sen tyckte jag att det blev lite väl dyrt när jag även började baka bröd. Köpte ett flak av burhönsägg, men fy vilken skillnad på smak! Eller rättare, det var ingen smak alls, så nu har jag kompromissat. Använder ägg från hönor med inredd bur, eller inomhuslösdrift, till baket och ekoägg till övrigt.

Hönor mår som bäst när de går/sover i en flock de känner, om ca 20 stycken + nån/några tupp/ar som håller ordning på dom. Så är det ju oftast inte på ekologiska farmer heller, fast de kan ju fly om de blir utsedd som "hackkyckling". Ibland tänker jag att det kanske är "lugnast" för dom, om de är i en bur med sittpinne å rede (är det sandbadkar oxå?). Eller försöker jag döva dåliga samvetet?

För övrig tycker jag att det är vår förbannade skyldighet att se till att djuren, så långt det är möjligt, får sina grundläggande behov tillgodosedda. Om de ska tjäna oss och bli vår föda, är väl i alla fall inte det för mycket begärt! Tyvärr ses de oftast som en produkt, vilken som helst, som genererar en vinst.

Sugiyama
0

#65 jag skrev att jag förstår att man inte kan köpa eko om man måste vända på varje slant.

MEN många som köper vanliga ägg och väljer bort eko för att de tycker det är för dyrt kan utan att blinka slänga ut pengar på massa annat skräp. Väldigt många har faktiskt råd om man prioriterar annorlunda. T ex så har det visat sig att människor väljer bort eko för dom tror det är dyrare utan att ens titta på priset.

[Helle-Mari]
0

Jag driver ett småskaligt sprätthönseri. Det viktigaste för mig är att hönsen mår bra och får ut all sin "aktivitet". Denna aktivitet är alla hönor födda med och har sitt ursprung när de sökte föda, pickade och krafsade nästa större delen av dagen i vilt tillstånd. De är ju från början djur som levde i undervegetationen i djungeln.

Höns som inte får utlopp för denna "arbetslust" får oftast störningar som hackning, fjäderätning mm. Men om man kompenserar detta med tjock fräsch ströbädd att sprätta i, utevistelse i en grön rastgård när vädret tillåter och inte alltför många höns på samma yta så brukar de trivas och får ganska bra utlopp för sina naturliga instinkter. I en bur kan naturligtvis inte höns få nån stimulans alls eftersom det är en fullkomligt konstgjord värld för dem.

Jag har inte möjlighet att fodra mina höns med ekofoder eftersom jag ej får äggen sålda när priset ökar eftersom ekofodret är så mycket dyrare än vanligt foder. Men jag kan säga att mina höns har det lika bra..ja kanske bättre än i en ekoanläggning.

Så man kanske inte bara ska stirra sig blind på just ordet "eko" när man är noga med att hönsen har det bra,det finns höns som har det lika bra fast ej äter ekofoder.

Sugiyama
0

Helle-Marie, jag håller med dig men om man köper i affären så måste väl ändå ekohönsen ha det bättre än de andra.

[Helle-Mari]
0

Ja det har du rätt i.

byggarn30
0

Vet inte om det sagts tidigare men ägg från frigående (läs pickar mask och gräs) höns har ingen kolesterol. (Om nu det skulle va dåligt - vilket disputeras)