Egen pasta istället för lowcarb
En liten fundering bara för de som inte är för strikta.
Om jag gör en pastadeg på 325g durumvete och 247 g ägg (5 dl resp 4 st) så skall det enligt Fineli innehålla 207g kolhydrater av 872g deg(205 g från durum och 1,64 från äggen). D.v.s drygt 25% kh. Denna deg räcker till ca 12 portioner om man äter LCHF (alltså låter det vara ett tillbehör), d.v.s. man får i sig ca 17 g kolhydrater på en portion. Sammanlagt med det man äter till pastan kommer man ju ner i en låg procentandel kolhydrater.
Om man nu längtar outsägligt efter pasta och gör det 1 gång/månad så funkar det bra i alla fall för mig. Jag har inte heller märkt något sötsug efter som en del får av pasta.
Håller min uträkning eller har jag missat något?

Det funkar kanske om man inte är så strikt (17g är mer än jag vill ha totalt på en dag) och inte är känslig för spannmål. Annars är det förstås bättre att vanja sig av med att längta efter pasta. Jag har smakat ett par gånger på senare år och det är verkligen inte gott längre - bara mjöligt och klistrigt! Jag ääääääälskade pasta och levde på det förut.
Shiratakinudlar har så lågt kolhydratinnehåll att man kan t.o.m. äta dem när man äter UFO.
Den enda pasta jag kan tänka mig att äta (och som jag ibland längtar efter) är hemgjord, färsk.
Ät din pasta, då och var glad. Själv är jag överlycklig över att det finns nudlar som jag kan äta valfri mängd av utan att behöva räkna kolhydraterna alls.

Tack för tipset!
Vilken tur att vi är olika och olika saker funkar för olka personer!