Livsmedelsdatabasen som app.
För er som har iphone så finns Livsmedelsdatabasen som app på appstore. Perfekt att ha med i affären för att kolla.
Innan reklampolisen slår till…
…den är gratis!
Har redan laddat ner den :)
En fråga angående livsmedel näringsämnen.
Gjorde fläskfile igår, på 420 g i ugnen när den var klar vägde den bara 250. Vad är 100 g fläskfile då, den råa eller den klara.

Värdet på paketet gäller för rå vikt. I databaserar finns det oftast olika, bacon gris innebär rått värde, bacon stekt innebär stekt värde. Det är mest vatten som försvinner vid stekning eller annan tillagning, så räkna på rått värde, det stämmer rätt bra, förutsatt att du också tar hand om fettet som rinner ut från köttet och lägger sig på plåten.
Kompliserat.
Igår åt jag fläskfile gjord i ugn och då vägde den klar 120 gram men rå så vägde den cirka 220 g vilken ska man räkna med.
Idag åt jag skink snitzel (ingen panering utan den var bara stekt) och den vägde cirka 120 g när den var stekt, hur vet jag näringsvärdet på den.
Att jag är så noga är bara för att jag vill hålla lite koll på mitt protein intag.
ska du väga och räkna så gör det innan du lagar till. Det är de värdena som står på förpackningen. Efter tillagning väger det mindre pga att vätska försvunnit från maten, men energiinnehållet är det samma.
Men på fläskfilén i går så stod det tex inget näringsvärde alls?
Gissa på att skink snitzeln jag åt idag innehåll cirka 30 g protein eller något sådan.

Står inget på förpackningen så tar du värdet i databaser. Fläskfilé gris t ex, där utgår du från det råa värdet. Om du väljer Fläskfilé gris stekt i skivor ska du utgå från det stekta värdet. Fast jag skulle välja att utgå från det råa från början, för det kanske inte försvann lika mycket vätska ur köttbiten de mätte som din.
Okej. Tack så mycket!
Dessutom tillsätter man väl antagligen olika mängd fett vid stekningen också.
Jo.
en del som skär ner på fettet i kosten steker ju i väldigt lite om det inte går att utesluta stekfettet helt.
Appen är uppdaterad och visar nu även protein och div vitaminer.