Hur många kalorier behöver man?
Håller på för fullt med att lära mig lchf och har börjat lägga in maten på minmat.net. Men jag blir helt förvirrad på hur många kalorier man ska äta? Tycker det blir så lite kalorier av det hela?
Jag är 1,60 lång och är nu nere på 71 kilo. Hur många kalorier tror ni jag behöver på lchf?

I den form man kan tala om en minimigräns är den 20 kcal per kilo kroppsvikt, i ditt fall strax över 1400. Men har man ätit kosten länge och faktiskt fortfarande blir mätt på mindre så är det okej, men som nybörjare kan det vara bra att ha det som minimum så att kroppen inte går in i svältläge. Någon maxgräns finns inte i kalorier men det finns ingen orsak att äta sig mer än mätt, då är risken stor att kroppen får all energi den behöver från maten, då tar den inget från kroppsfettet.
Hur märker man att kroppen går in för svältläge? Händer det mer än att förbränningen går ner?

Ja, genom att förbränningen går ner blir man trött och lättirriterad, inte direkt då men efter någon månad eller några.

Basalmetabolism: 1300kcal för kvinna (60kg), 1700kcal för man (70kg), men det är naturligtvis väldigt olika. Utöver detta behövs ju lite för att du ska orka göra nåt oxå. BMB är en "riktlinje" vad kroppen behöver för att fungera!. Det går ju att ligga på denna låga nivån, men då ska du ha rejält att ta av tror jag och samtidigt ska ju kroppen inte tro att det är svält på gång.

Man kan inte börja med att dra ner på kalorierna. Men om man får igång fettförbränningen och får det att lossna från lagren kommer man automatiskt att bli mindre hungrig och stå sig längre. DÅ kan man äta lite mindre istället för att pressa i sig mer än man är hungrig på.

A fan, Jag kommer nog upp i en 2300-2500 kalorier om dagen och jag går ändå ner…. Det är ju ungefär 1000 kalorier mer än jag borde då alltså?
Det där är väldigt olika. Vissa måste äta mycket för att gå ner och andra måste äta väldigt försiktigt för att nå samma resultat.
Men om man äter för lite är det lättare att falla för frestelser. Ät så du är nöjd, inte övermätt.