Omega 3
Hej!
Vi med fibromyalgi fick ett tips på fibrosajten om att det kan vara värt att titta in här.
Jag är vegetarian och använder mig av linfröolja för att få i mig Omega 3. Något som jag är dåligt insatt i är förhållandet mellan Omega 3 och Omega 6! Fick en del förklarat men vill gärna veta mer. Det finns ju även en del andra vitaminer som vi vegetarianer och även veganer har svårt att tillgodogöra oss. Någon som har kunskap om detta?
Någon som vill hjälpa mig?
mvh Lisbeth
om du äter ägg så köp isåfall ekologiska sådana
Hej Lisbeth och välkommen hit!
Jag är inte den mest kunniga på fetterna, men det finns som sagt många här som är det…
Numer pensionär i Nynäshamn

Många med fibromyalgi har tillfrisknat på den här kosten.
Inte minst Annika Dahlqvist en läkare som har en egen välbesökt blogg. Där bör du också kika in..
Det kanske viktigaste att få ordning på är att få i sig tillräckligt med fett och inte minst rätt fettsammansättning.
Det du behöver i rejäl mängd är mättat fett. För en vegetarian är det då smör och cocosolja eller ev palmolja om du kan få tag på det.
Som du skriver är inte minst balansen mellan omega-3 och 6 väldigt viktig för hur benägen kroppen är att inflammera sig själv.
Balansen bör vara 1:1 dvs lika ycket omega-3 som omega-6 i kosten.
På vegetarisk kost är detta mycket svårt att uppnå
Hoppas du kan sträcka dig till att äta fisk, då blir det inga problem.
I annat fall är det väl bara tillskott som du kan använda dig av
Linfröoljan fungerar tyvärr ej som omega-3 tillskott då endast ett par procent av den omvandlas till äkta omega-3. Den innehåller bara ett förstadium till omega-3 (LNA)

Dufva skriver bra…det vore bra om du åt fisk, eko-ägg, KRAV-smör.
Andra brister på veg-kost kan nog vara b12, selen, D-vitamin, a-vitamin.
Eko-ägg äter jag, köper mycket KRAV märkt och ekologiskt. B 12 har jag inte brist på har kollat det. Jag tar vitaminer speciellt anpassade för vegetarianer B12, B2, järn, zink, jod, selen, kalcium. Det jag gör förutom att ta linfröollja för att få Omega-3 är att äta nötter. De innehåller ju mycket nyttiga fetter.
Jag kan inte tänka mig att äta fisk. Det är av flera olika orsaker jag väljer att vara vegetarian inte enbart på grund av min fibromyalgi. Jag har även Ulcerös Colit och den sjukdomen har blivit avsevärt mycket bättre sedan jag lade om kosten till vegetariskt. Jag utesluter råg och socker så mycket som möjligt. Havre har visat sig vara bra vid tarmsjukdomar enligt forskning. En portion havregrynsgröt klingar skönt i kistan!
Ja det är problematiskt det här med att hitta balansen i kosten. Nu är mina barn stora så jag kan koncentrera mig mer på min egen kost och lära mig mer. Det har varit lite jobbigt att laga "dubbelt" hela tiden. De andra i familjen är inte vegetarianer. Men även de gillar sådan mat numera.
Tack så mycket för era råd. Jag kommer att titta in här mer det verkar vara en trevlig och bra sajt! 

Jag misstänker att UC kan bli ännu bättre på en rent animalisk kost….där man skippar fibrerna, omega6-fetter och de flesta mjölkprodukterna.
Vi har några på forumet som har UC - länk.
Nötter och linfrön fungerar inte som omega3-tillskott eftersom kroppen inte kan tillgodogöra sig mer än en bråkdel av de kortkedjiga omega3 fetterna. Det kroppen behöver är långkedjig omega3 (framförallt EPA) som finns i fisk, skaldjur, eko-ägg, kravsmör, gräsbetande köttdjur, vilt osv……artikel av Jenny Reimer.
Jag har en form som heter Ulcerös proctit så jag behöver fibrer åtminstonde emellanåt
Om jag skippar fibrer då så skulle jag nog se ganska så gravid ut! Tack för länken! Den ska jag läsa ordentligt! Mjölkprodukter använder jag sparsamt.
Icke sa Nicke äter inga djur! Har inga moraliska betänkligheter på att andra gör det, men jag väljer att inte göra det!!
Hmm.. Jag vet att det ska finnas ost att köpa som innehåller omega-3..
OBS! Ej pga tillsatt rapsolja eller så, som nån svensk ost som jag vet finns, utan jag har prövat en ost nån gång från Hemköp som kom från Frankrike eller så, där korna fick beta färskt gräs och därmed gav ett naturligt tillskott av omega-3.
Titta runt lite, och se om det funkar för dig - ifall du använder ost :)
Ett av de största problemen med omega-3 källor från växtriket är vad jag förstår just att de ofta innehåller så mycket omega-6 också, och då man inte tar upp så mycket av omega-3 i den formen (som allra mest 10-20%, eventuellt så lite som 0.5-5%) men däremot i stort sett all omega-6 så blir det en obalans.
Vet inte om kanske omega-3 tillskott från hälsokostbutik/apotek, baserat på linfrö etc, fungerar bra? De kanske har tagit bort mycket av / all omega-6 från de kapslarna / oljorna? Se efter! Och titta noga efter just ett lågt omega-6 innehåll, helst inget alls :)

Man kan säkert tillgodose sitt EPA-behov genom vegetabiliskt omega3 men detta kräver stora mängder av fleromättat fett och kan/borde leda till hög oxidation i kroppen. Och vem vill ha en härsken kropp/hjärna och oxiderat fett i sina ådror!?
Dessa mänder kortkedjade omegafetter skulle säkerligen utgöra en ansträngning på enzymsystemen som sköter fettomvandlingen….finns det tillräckligt med enzymer kvar för den viktiga omvandlingen av EPA till DHA!?
Oftast får man också då för stora mängder omega6 i sig vilket motarbetar EPA-bildningen eftersom det till viss del använder samma enzymer som omvandlingen av omega3-fetterna, dessutom understödjer omega6 inflammationer.
Jag anser/tror (tyvärr!?) att det enda vettiga alternativet är att äta animaliskt omega3.
Men det är upp till var o en att testa, tro och göra som de vill.
Tack för alla svar. Här går det undan!
# 8 Jag ska höra efter på Apoteket de har ju en del testade hälsomedel. De kanske vet mer om det här med balansen mellan Omega-3 och Omega-6. På hälsokostaffärer upplever jag ibland att pesonalen inte är så kunniga som de borde vara. Jag tror inte att all hälsokost är nyttigt. Det finns så mycket giftigt i naturen.
Ost älskar jag så jag ska titta runt lite. Om den finns på Hemköp som du säger så är det perfekt. Jag handlar allt på Hemköp!
#9 Nej jag vill inte ha en härsken hjärna och kropp
Men jag vill heller inte äta djur av ideologiska själ. Så det får bli en balansgång som med allt annat
Lite halvhärsken får jag kanske vara:)
Tack så hemskt mycket för alla tips!
Halvhärsken är nog bra mycket mer fräsch än vad de flesta människor är idag i Sverige ;-) Så det är inte så illa! :)
Lycka till!
#10 Själv skulle jag inte satsa jättemycket på att personalen på apoteket är värst insatta i detta.. Sök gärna lite själv istället, Google är ju bra för det syftet. Intressant info om omega-3 / omega-6 finns även i boken "Paulúns stenålderskost", har för mig att den boken också hade referenser till forskningsrapporter osv.
Jag delar inte nödvändigtvis alla slutledningar som dras i den boken, men många bitar, tex. informationen om omega-3/6, är intressanta att läsa om.
Som med nästan allt annat för oss som valt en alternativ kost, gäller att man får göra mycket arbete själv. Det verkar inte som om "etablissemanget" ännu är intresserade av att se på det vi gör som en väg till hälsa.. Många vill säkert att man medicinerar istället för att det ger bättre vinster för dem, andra kan nog vara rädda att framstå i dålig dager för att de tidigare har gett "fel" råd så de fortsätter som förut och planterar huvudet stadigt i sanden.
Håller med. De rekommenderar säkert Becel.
# 11 Nej är man halvhärsken är man nog ganska så fräsch mot vad de flesta i Sverige är, så det är inte så illa :) Tack!
# 12 Boken "Stenålderskost" har jag funderat på att läsa så nu kanske det blir av också! Jag håller helt med dig många vill att man medicinerar det ligger stora vinster i det. Som du säger man får göra arbetet själv. Men det är ju också ganska så bra för vi är ju olika och var och en hittar det som passar om man söker.
# 13 Har använt Becel ett tag, men inte numera 
Den som undrar varför vi på den här sajten är så kritiska mot just Becel kan läsa den här länken…
Numer pensionär i Nynäshamn