Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 8458 ggr
Ninjisen
0

Rätt träning för viktminskning?

Jag vill gå ner i vikt, förlora fett på kroppen alltså inte bygga muskler.. Visst att få lite hårdare kropp skadar ju inte men jag vill huvudsakligen gå ner all övervikt.
Att stå och lyfta hantlar på gymmet känns fel… Är det endast kondition som gäller för mig eller vad gör jag på gymmet för att förbränna mest fett och inte bygga muskler?

Hur gör ni?

Äter redan enligt LCHF :) Mestadels iaf!

Ulf-S
0

Styrketräning är det som gäller, eller kanske träning i form av ashtangayoga? Yogan ger ju både styrka och smidighet.

Men man bör komma ihåg att det är oerhört krävande för en vanlig motionär att bygga stora svällande muskler. Det gäller särskilt för kvinnor, men även män får slita stenhårt för att bli muskulösa. Det går knappt utan suspekta piller och sprutor…

Anders-S
0

Dansa!  Eftersom det är underbart roligt att dansa märker du inte att du samtidigt tränar och bränner fett.  Det är bara tvätthögen som blir större. Roligt också om man får med sig sin respektive till dansen. 

Enda problemet med dans är att rätt som det är upptäcker du att du vill dansa varje dag i veckan! Då finns det lite risk för överträning. 

Lite länktips:

Dansmaffian

Danskurser i Skara

Kalenders över danser

Danskurser i Stockholm

Danskurser i Göteborg

Lindykurser i Göteborg

Kramterapi Öland

Kramterapi Björneborg

Logdans Gräsmyr

Zepp
0

Den bästa träningen för viktminskning är den du tycker är rolig och därför kommer att göra rätt frekvent o över en längre period!

Annars så kan vi diskutera vilken form som är mest effektiv vad gäller förbräning, muskelbyggnad o positiva hormonsvar.. men det bådar föga om du inte tycker det är roligt.. för då lär du inte göra det så mycket att det spelar roll.. så jag överlåter den diskutionen till andra som är mer träningsnarkomaner!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikaelj
0

När du går ned i vikt -- energiunderskott -- är det viktigt att styrketräna för att inte bli av med muskler.

Vilket av följande låter mest lockande? Ha i åtanke att muskler gör att du ser smal ut.

1. 3 kg minus på vågen, varav 2 kg muskler, 1 kg fett

2. 1 kg minus på vågen, varav 0 kg muskler, 1 kg fett.

Så, nej. Man kan inte avvara sina muskler. För att gå ned i vikt är det ingen särskild träning som gäller, så länge du gör av med energi på något sätt. Styrketräningen utför du för att bevara de muskler du har.

----

Dessutom är du tjej. Du behöver träna i flera år och överäta ordentligt för att "bygga muskler". Du vaknar inte upp en dag och har lagt på dig 20 kg muskler. Du har överhuvudtaget fel genuppsättning som tjej för det.

Jag förstår inte varför tjejer är så oroliga för muskler. Det enda som händer när de försöker gå ned i vikt är att de blir smalfeta, eftersom de har blivit av med mycket muskler men inte särskilt mycket fett.

Ninjisen
0

Okay jag förstår, men jag är väl mest rädd att jag ska få en massa muskler PÅ fettet… Det har man ju sett många killar på gymmet som är så otroligt stora, mkt muskler men även väldigt mkt fett..
Jag vill gå ner i vikt först och sen när man har kroppen man gillar så bygga om det fettet som är kvar till muskler.. Men jag kanske tänker lite snurrigt :) Inte alls insatt i träning…

Solrosen-2009
0

Jag kan nog lova dig att du inte blir en muskeldonna bara för att du lyfter lite vikter. Men det viktigaste är nog just att man tycker att det är kul. Själv står jag inför att köpa årskort på gymmet på torsdag och då kan jag ju välja konditionsredskapen också. Jag ser verkligen fram emot det trots att jag idag nästan skäms för att visa mig i träningskläder.

Hoppas att du inte struntar i att träna bara för att du sett några lönnfeta muskelknuttar. Det handlar ju om ditt skelett också. Om du tränar så minskar risken för benskörhet som är så vanlig bland kvinnor. Det mentala välmåendet förbättras så oerhört när du känner att din kropp klarar av att utföra det du begär och önskar av den. Du blir piggare också. Det finns inga minus med att träna.

dufva
0

Att gå ner i muskelvikt är bästa sättet att bädda för övervikt längre fram i livet.

Musklerna är våra förbränningsstationer där nästan all energiomsättning sker.

1kg muskler = 100kcal extra förbränning per dygn i vila.

och vad värre är minskad förbränning i samma omfattning om muskelmassan försvinner Glad

Vill man slippa bli plufsig längre fram ska man alltså tillbringa mer tid i gymet än på löparbandet.

Ninjisen
0

Ja det gäller att hitta motivationen. Jobbigt när man så gärna vill men när det blir jobbigt skiter man i allt och slänger sig i soffan med en godispåse.. Suck!
Jag kan inte säga att jag tycker att det är skoj att träna crosstrainer och sånt, men det är nog för att jag är så ruskigt otränad och då är det väl mkt jobbigare.. Fast ser man lite resultat så ger det en nog en kick att fortsätta och det blir roligt.

Ja det är ju något deprimerande att se alla vältränade smala tjejer på gymmet, så tittar man en massa för att kolla om dom kollar för man känner sig som en valross när man står där med sin övervikt och knappt klarar små ynka vikter och flåsar efter 3 minuter på crosstrainern.. Haha.. Men dom är ju där för att träna och fokuserade på sitt, så dom skiter väl i mig.. Fast man tror ju att det står tjockis i pannan på en.

Kombinerat kondition och vikter alltså… Man kanske skulle kunna köra det varannan gång eller så…

Johannika
0

Håller alldeles med dufva; ju mer muskler du har desto större overall förbränning får du. Även om det skulle ta dig åratals gymträning på en verkligt hög nivå för att överhuvudtaget få stora muskler på det vis jag antar att du oroar dig över.

Det är viktigt att inte stirra sig blind på lönnfeta muskelknuttar som säkert äter både det ena och det andra och dessutom alldeles för mycket. Men en sund kobination av styrketräning och konditionsträning är i alla fall optimalt för mig. Styrketräningen ger ju också en stark kropp, man slipper bekymmer med ryggont (i varje fall det man kan undvika), man får en bra och snygg hållning, man förebygger benskörhet, ja och en massa andra hälsovinter.

Önskar dig lycka till i gymmet!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Solrosen-2009
0

#8  Jag känner mig lika otymplig som du beskriver dig. Pröva att värma upp en liten stund ca 5-10 minuter. Träna sedan vikter så hårt som DU orkar. (titta inte på de andra) Kör sedan slut på dig med någon konditionsapparat eller byt mellan olika. Själv tycker jag att det är skönt att växla mellan crosstrainer, rodd och löpband och skidor. Lite av varje helt enkelt men under samma pass.

Ett hett tips är att ta en instruktionstimme med en tränare så att du får ett träningsprogram. För att motivera dig och få struktur på träningen och göra det lite roligare helt enkelt.  Annars kanske det lätt blir att man känner lite på den vikten och sen drar lite i en annan men inget fokuserat=det kanske inte känns inte meningsfullt för dig. Mållöst liksom. Sätt upp små delmål. Det är ju tyvärr så att det inte går alltför fort. Du kan kanske beställa en burk tålamod nånstans på nätet? (Säg till om du hittar en för jag letar också.)

När du sedan vill tömma godispåsen kollar du hur många träningstimmar den innehåller istället för kalorier. Ett tuggummi kanske räcker för dig då. Eller lite ost med smör på och en stor kopp te.  Flört