Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2334 ggr
brallan
0

När man inte blir hungrig?

Nu under andra veckan med lchf så känner jag mig mindre hungrig än förra veckan. Klarar mig länge på maten jag äter, och då är det ändå inga gigantiska portioner. Behöver jag vara orolig för att äta för lite så länge jag känner jag mig mätt?

isalu507
0

Om du är mätt, har energi nog för att klara av vardagen och känner att du mår bra har du ätit tillräckligt!

Kör på det bara.

Zepp
0

Dina hungersignaler blir annorlunda när inte längre fallande blodsocker är främsta signal!

Och en del av tanken bakom kosten är att kroppen själv skall signalera när den vill ha mat.. det där med att man skall äta var tredje timme är nonsen.. eller iallafall bara för de som lever på en högkolhydratkost.. det är för att hålla blodsockret högt på en konstant nivå.. man kan fundera på hur hälsosamt det är i längden!

Håller med isa och så länge du inte fryser, får huvudvärk o sånt så borde det vara bra.. man kan fundera på om kroppen redan har börjat använda sig av fettdepåerna??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cream
0

Är man mycket överviktig kan kroppen tillgodose en stor del av sitt energibehov genom att "äta" på det kroppsburna fettet. Det är inte bara energin i det man stoppar in i munnen som kan användas i maskineriet!

brallan
0

Jag är överviktig men inte så kraftigt. 10-15 kilo. Vore ju jättebra om kroppen börjat ta på fettdepåerna! Har vägningsdag på tisdag, får se om vikten ändrat sig något.

Zepp
0

- Äter man rätt så äter man spontant mindre.

Och övervikten sitter i hjärnan?

- Ja. Det viktigaste är att se till att hjärnans belöningssystem inte ger sig ut på sockerjakt. Sockerjakten sätter inte igång när blodsockret är lågt utan när det börjar sjunka. Även om det är dubbelt så högt som normalt blir man lika sugen vid ett högt blodsocker som vid ett lågt.

- Äter man ett halvt kilo godis blir man ganska mätt en väldigt kort tid för insulinet slår strax på och då sjunker blodsockret. Hjärnans belöningssystem läser av riktnigen. Som en varning att snart kommer jag att få för lågt blodsocker.

Annars brukar tipset vara att man ska äta mindre?

- Rådet att äta mindre är i och för sig ok men då går folk omkring hungriga och med en taxameter som hela tiden säger mera kakor, mera kakor. Man kan viljemässigt säga "jag är en god människa och tar inga kakor" eller så kan man äta en ordentlig frukost och balanserade måltider så man blir mätt länge.

- Då säger taxametern att livet är fyllt av andra saker än att äta och man slipper otillfredsställelsen när man inte kan koncentrera sig och måste röra på sig fast man inte riktigt vet varför och plötsligt står där med handen i kakfatet. Då har hjärnan gjort vad den ska göra. Utan att tala om för oss varför, har den gjort så att vi snabbt befinner oss vid kakfatet.

http://hd.se/mer/2010/01/09/banta-med-hjarnan/

Angående att man inte är lika hungrig….. som förut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Man brukar få en period nån vecka in i kosten där man får väldiga mättnadskänslor.Glad

Blir det väldigt få kalorier per dygn eller om vikten störtdyker för snabbt kan det räcka med att man lägger till lite grönsaker eller tom en frukt för att få fart på aptiten igen.

Som sagt egentligen en del av mönstret, men ge akt på hur du mår och om det behövs så lätta lite på "kolhydratkranen"

sofiecoe
0

Jag hade stora problem i början att veta när jag behövde äta. Kunde t.o.m. glömma att äta på en hel dag och fick då huvudvärk, blev trött och mådde allmänt dåligt de dagarna.

Det tog nog ungefär 4 månader innan jag fick rätt på hungers signalerna. Jag tror att om man inte är hungrig att det kan vara bra att bara äta en liten bit av något. Då brukar jag känna ganska snart om jag behöver äta mer.

Det har fungerat bra för mig.

brallan
0

#7, ja det kanske kan vara bra att testa. Känns så ovant det här, innan var man ju sugen på nåt att stoppa i munnen men det är helt borta. Fast det kanske stabiliserar sig sen då. Började du äta mer sen efter 4 månader? Kände du dig mer/oftare hungrig?

sofiecoe
0

Jag började inte direkt äta mer, men jag började känna av att jag var hungrig, inte direkt vrålhungers känslor utan mer som lite "värk" i magen.

När man åt mycket kolhydrater så blev man ju vrålhungrig efter bara ett par timmar, så man får försöka tyda kroppens kanske lite mer subtila signaler på att det kanske är dags att äta.

Testa att småäta i början, det kanske funkar på dig också.

Annars så kan du kanske äta på vissa tider eller något.