Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3063 ggr
WonderMillan
0

Ny- några frågor:

Finns det nån risk att man äter för mycket fett? Alltså fett från tex bregott och grädde?

Hur är det med fet creme fraiche? Tycker det är gott som sås till fisk och kyckling.

Har ni några speciella tips och råd för en nybörjare som vill byta livsstil för att gå ner i vikt?

Tack på förhand!

Wtn3
0

Ja, det finns en risk. Tillför man all energi kroppen önskar genom maten så tar den inget av lagren, fast risken att man lägger på sig vikt är minimal då kroppen effektivt kan göra sig av med överskottet när den är inställd på att bränna och inte på att lagra. Det finns dock ett enkelt sätt att veta hur mycket som är lagom så att kroppen får energi både av lagren och från maten, man äter sig helt enkelt lagom mätt, varken mer eller mindre. Det kan i början vara svårt att skilja på sug och hunger, aptitregleringen sabbas lätt när man ätit mycket kolhydrater i livet, särskilt snabba sådana, men den normaliseras efter ett tag.

Fullfet Crème Fraiche är lika okej att äta som grädde. Det ska dock sägas att det finns en del människor som inte kan äta mjölkprodukter, även feta sådana som grädde, ost och crème fraiche, mjölkproteinet ger ett relativt stort insulinpåslag och motverkar därför viktminskning för de känsliga, ett fåtal klarar inte ens smör av de anledningarna. De flesta tål feta mejerier bra dock så det är bara testa och se, uteblir viktminskning en längre period och man äter rätt så kan det vara mjölkprodukterna som sabbar.

Roarkish
0

Läs de vanliga frågorna och svaren som finns listade till vänster för en bra start, Jag rekommenderar Dr Aktins bok om du gillar att lläsa på engelska. Svenska böcker kan säkert rekommenderas av andra i forumet.

Creme Fraiche 34% är ok. Den innehåller oftast 2.5gr kolisar per 100gr. Räkna bara med de kolisar du äter och håll dig under din dagliga mängd, vad den nu är.

Grädde innehåller 3gr kolisar per 100 gr. Samma där som med creme fraiche. Räkna med dem i ditt intag. Man kan säkert äta för mycket bregott, typ om du trycker i dig nåt kilo lär du inte må så bra. Använd de rikligt till mat så borde det gå bra. Jag har inte hört talas om någon bregottförgiftning ännu.

Vissa kan vara känsliga med mejeriprodukter och viktnedgång, men inte alla. Du får testa dig fram.

Mitt tips är att läsa en bok som ger dig en god grund och förståelse. Atkins var min väg in, men det finns andra.

JAUS
0

Om du är strikt så går du inte upp av extra fett, däremot kan du stå still.