mascarpone i glass
Läste nånstans att man kan använda mascarpone när man gör glass, men hittade inget recept är det någon som har nåt bra recpet.
Ta en rejäl matsked mascarpone blanda med 1-2 dl grädde. Mixa tillsammans med frusna bär. Ät och njut :)
Då får testa dig fram lite, en del vill ha mer mascarpone en del vill ha mindre (jag tillhör de senare). Mascarpone-osten gör att glassen blir "rundare" i smaken och kanske en aning sötare (eller mindre syrlig).

Här i Köping är det en som gör italenska glassar. Har smakat mascarpone. Vad god den är. MUMS
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier
Min favorit 1/2burk mascarpone, 2dl hård vispad grädde, 2äggulor hårt vispade i sild skål+ ev sötning + smak, ev bär utan saft. Blanda allt försiktigt sätt i muffinsformar på fat och in i frysen. Enkelt och gott.
Blandar man i bärsaft är det bra att frysa i en stor form (rinner). Rör om några gånger.
#3 Nu har jag provat efter ditt recept, fast jag dubblade det, och smaksatte med vaniljpulver. Underbart gott! Men väldigt mäktigt… av vanlig köpt luft- och sockergegga kan jag lätt suga i mig en halvliter på en kväll. Av denna tog jag en liten skål och blev sen så mätt att jag nästan blev illamående!
Skulle verkligen vilja prova göra det här i glassmaskin.